Cechy w Arcanum dzielą się na główne i na pochodne oraz odporności. Cechy główne to te, w które możemy inwestować punkty otrzymane za osiągnięcie poziomu. Natomiast cechy pochodne, jak nazwa wskazuje pochodzą i są zależne od cech głównych, to znaczy że jeśli przydzielimy punkt w cechę główną, to zwiększy się odpowiednia cecha poboczna np. jeśli zwiększę siłę, zwiększy się też udźwig. A oto krótki opis każdej cechy (będę posługiwał się skrótami):
- Siła (SI) - zwiększa się udźwig o 500 i premia do obrażeń o 1 oraz twoje zdrowie o 2. Siła jest potrzebna do dobrego użycia niektórych broni.
- Kondycja (KN) - zwiększa ilość punktów zmęczenia oraz odporność na trucizny o 5 i leczenie trucizn o 1.
- Zręczność (ZR) - zwiększa modyfikator KP (Klasy Pancerza) o 1 i szybkość o 1. Oraz jest podstawową cechą w większości umiejętności.
- Uroda (UR) - zwiększa modyfikator reakcji. Uroda przydaje się przy pierwszych spotkaniach/rozmowach z mieszkańcami Arcanum.
- Inteligencja (IN) - ma wpływ na niektóre umiejętności oraz ogranicza możliwości nauki Technicznej.
- Siła Woli (SW) - ogranicza naukę magiczną, zwiększa PZ i PW o 1 oraz zwiększa odporność na niektóre czary i przydaje się przy Targowaniu.
- Percepcja (PE) - wpływa na to jak bohater postrzega otoczenie i jest potrzebna złodziejowi i osobie korzystającej z broni palnej.
- Charyzma (CH) - zwiększa limit towarzyszy w twojej podróży oraz ma wpływ na Perswazje.
- Zdrowie (PZ) - 1 pk zwiększa zdrowie o 4, na tą cechę ma także wpływ SI oraz SW.
- Zmęczenie (PW) - 1pk zwiększa zmęczenie o 4, na tą cechę ma także wpływ KN oraz SW, po spadnięciu zmęczenia do 0 lub poniżej to postać traci przytomność.
- Udźwig - waga ekwipunku którą możesz unieść zależne od SI.
- Premia do obrażeń - dodatkowe obrażenia które możesz zadać zależne od SI.
- Modyfikator KP - czym wyższa wartość tym jesteś trudniejszym celem do trafienia zależne od ZR.
- Szybkość - zwiększa szybkość poruszania i ataku twojej postaci, zależne od obciążenia ekwipunku i od ZR.
- Szybkość Leczenia - szybkość z jaką twój organizm zregeneruje twoje zdrowie, zależne od KN.
- Leczenie Trucizn - szybkość z jaką twój organizm zneutralizuje truciznę, zależne od KN.
- Modyfikator Reakcji - od tej cechy zależy jakie zrobisz pierwsze wrażenie na osobie z którą rozmawiasz, zależne od UR.
- Limit Towarzyszy - jest to liczba towarzyszy z którymi będziesz mógł podróżować, zależne od CH.
- Obrażenia - odporność na obrażenia fizyczne.
- Magia - jest to odporność na obrażenia zadane czarami.
- Ogień - jest to odporność na obrażenia zadane ogniem magicznego bądź technicznego pochodzenia.
- Trucizna - jest to odporność na obrażenia zadane czarami trującymi lub zatrutą bronią.
- Elektryczność - jest to odporność na obrażenia zadane prądem magicznego bądź technicznego pochodzenia.