Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Baldur's Gate 2 • Reputacja i jej wpływ • INSIMILION

    Baldur's Gate 2


    Reputacja i jej wpływ

    Działy gier » Baldur's Gate 2 » Opisy
    Autor: Icestalker
    Utworzono: 10.05.2007
    Aktualizacja: 20.09.2009

    Jesteś wcieleniem zła? Avatarem dobra? A może przynosisz równowagę temu światu? Jak widzą Cię inni? O tym właśnie świadczy Twoja reputacja. Reputacja jest doskonałym urozmaiceniem świata rozgrywki, która wywołuje niekoniecznie sumienie, lecz pokazuje konsekwencje czynów wywołanych myślą: "To ja go rąbię, bo mnie denerwuje ten osobnik." Nie nazwałbym tego utrudnieniem, bo sam aspekt jest zrównoważony: Wysoka reputacja ma swoje premie w, na przykład zniżkach w sklepach, a niska może nie tylko podnieść ceny, ale również sprowokować atak Paladynów, czy Zakapturzonych Magów.

    Dobra, koniec wstępu, przejdźmy do technicznej części reputacji. Na początek powiem, że Twoja reputacja może się wahać od 1 do 20, przy czym 1 jest reputacją niską, a 20 świetną. Zależnie od charakteru postaci głównej zaczniemy z inną reputacją. Reputacja może być neutralna, zła lub dobra, pierwszy rodzaj reputacji mieści się w granicach 10-14 i nie wywołuje żadnych minusów, czy plusów. Reputacja zła mieści się w granicach 9-1 i ma wszelakie właściwości. Niska reputacja podniesie ceny w sklepie, przy reputacji równej 6 lub mniej będziesz regularnie spotykać się z paladynami Promiennego Serca lub Zakapturzonymi Czarodziejami, kiedy znajdziesz się na obszarach cywilizowanych. Przy reputacji bardzo niskiej (1,2) większość postaci potrafi się odłączyć od drużyny. Nawet neutralne postaci odchodzą przy reputacji równej 1. Dodatkowo reputacja mniejsza niż 3 sprawia, że większość sprzedawców nie będzie chciała sprzedać przedmiotów, co jednak nie znaczy, że nie będziesz mógł/a ich kraść. Reputacja dobra, czy pozytywna mieści się pomiędzy 15 a 20 i podobnie jak ze złą reputacją wiążą się pewne modyfikatory. Dobra reputacja daje nam zniżki sklepowe tak jak i modyfikatory do reakcji, ten sam modyfikator daje nam charyzma. Wysoka reputacja ponadto sprawia, że nasi dobrzy członkowie są zadowoleni, co oznajmiają ciekawymi wypowiedziami. Natomiast neutralne postaci potrafią narzekać przy reputacji równej 19, czy 20, ale nic z tego nie wynika. Niestety, złe postaci odłączają się przy reputacji równej 19, lub 20, więc uważaj z reputacją grając złą drużyną. Dwie postaci są wyjątkami pod tym względem, czyli nigdy nie odejdą z Twojej drużyny, a mianowicie jest to Imoen i Sarevok. Imoen będzie zawsze wierną Ci siostrą i nie zostawi Cię w potrzebie, a Sarevok zwyczajnie nie ma nic lepszego do roboty niż podróżować z dawnym wrogiem i Dziecięciem Bhaala.

    • Ceny w sklepach: Reputacja modyfikuje ceny przedmiotów w sklepach do jakich zawitamy, oto tabelka przedstawiająca zmiany cen.
    • Dodatkowo reputację można podnieść w świątyni, oczywiście za odpowiednią opłatą, ta tabelka również przedstawia datek jaki jest wymagany, aby podnieść reputację.
    • Reputacja wpływa na reakcję BN-ów (bohaterów niezależnych), co również przedstawione jest w tabelce.
    • Przy zabiciu niewinnego BN-a nasza reputacja spada o ileś punktów zależnie od aktualnej reputacji, patrz: tabelka.
    • Dodatkowo przy danej reputacji dostajemy opis opinii o naszej drużynie zamieszczony w tabelce.
    Reputacja, modyfikatory, bonusy i wartości
    Repu-
    tacja
    OpisProcen-
    towa różnica w cenie
    Koszt podnie-
    sienia w świątyni o jeden punkt
    Premia do reakcjiSpadek za zabicie niewin-
    nego BN-a
    20Heroiczny-50%Nie da się+4-10
    19Heroiczny-40%Nie da się+3-10
    18Heroiczny-30%Nie da się+3-9
    17Heroiczny-20%5,000+2-8
    16Popularny-10%2,500+2-7
    15Popularny-10%2,000+1-6
    14Popularny-1,500+1-5
    13Popularny-1,2000-5
    12Przeciętny-9000-5
    11Przeciętny-7000-4
    10Przeciętny-5000-4
    9Przeciętny10%4000-3
    8Znielubiony20%3000-2
    7Znielubiony20%200-1-2
    6Znielubiony30%400-2-2
    5Znielubiony40%500-3-2
    4Pogardzany50%1,000-4-1
    3Pogardzany100%1,000-5-1
    2PogardzanyNie sprzeda1,200-6-1
    1PogardzanyNie sprzeda1,500-70

    Pamiętaj, że mimo, że nie możesz kupić, nie znaczy, że nie możesz ukraść. To bardzo ułatwia rozgrywkę. Niestety, na Targu Przygody i w kilku lepszych sklepach nie możesz kraść tak więc przy niskiej reputacji możesz mieć problem, ale na szczęście w czasie zakupów możesz pójść do najbliższej świątyni i podnieść reputację na czas kupna przedmiotów.

    Wybór charakteru jest czynnikiem wpływającym na początkową wartość reputacji, oto tabelka przedstawiająca początkową wartość reputacji zależnie od charakteru:

    CharakterReputacja początkowa
    Praworządny dobry12
    Neutralny dobry11
    Chaotyczny dobry11
    Praworządny neutralny10
    Neutralny10
    Chaotyczny neutralny10
    Praworządny zły9
    Neutralny zły9
    Chaotyczny zły8

    Większość dobrych NPC odchodzi przy reputacji równej 3, lub mniej ale kilku może odejść nawet przy reputacji równej 6. Saerileth z modu odchodzi, kiedy reputacja spada poniżej 10. Lepiej więc zapoznać się z minimalną i maksymalną wartością reputacji dla każdego NPC.

    Paladyni i Łowcy
    Paladyn lub Łowca mogą stracić tytuł, gdy ich reputacja spadnie nisko, stają się wtedy upadli. W tym przypadku konsekwencje są poważne. Taka postać staje się prawie zwykłym wojownikiem, traci umiejętność rzucania czarów, czy zdolności specjalne. Tytuł na szczęście można odzyskać, ale tylko raz. Jeżeli upadniemy przed skończeniem questów dla naszej twierdzy odzyskamy tytuł, kiedy wykonamy już wszystkie zadania związane z naszą twierdzą. Niestety, jeżeli upadniemy później, nasza klasa przepadnie i grę trzeba będzie ukończyć upadłą postacią. Łowca i Paladyn mogą również upaść kiedy ich charakter się zmieni. W przypadku paladyna kiedy nie będzie to praworządny dobry, a w przypadku łowcy kiedy nie będzie on dobry. Tak więc wybranie złej ścieżki w piekle wiąże się z permanentnym upadkiem, co niestety bardzo obniży skuteczność naszej postaci. Co ciekawe, dalej będziemy w stanie otrzymywać specjalne zdolności wysoko-poziomowe dla utraconej klasy, więc na przykład upadły łowca mimo wszystko może wybrać umiejętność "Tropienie" na wysokim poziomie

    Płomienni i Zakapturzeni
    Kiedy nasza reputacja zostanie wystarczająco obniżona, przybędą po nas oddziały prawa. Oto tabelka reakcji oddziałów prawa na naszą drużynę w obszarach cywilizowanych:

    Reakcja Rycerzy Serca i Zakapturzonych Magów na naszą drużynę
    ReputacjaReakcja
    20-6Żadna
    5Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    4Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    3Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    2Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    1Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca. Większość NPC-ów reaguje wrogo na drużynę.

    Pamiętaj, że zawsze możesz podnieść swoją reputację w świątyni, nawet do 18-tu, za trochę grosza. Dodatkowo zastanów się jaką grasz drużyną. Jeżeli Twoja drużyna ma bardzo różne charaktery (dobry i zły), to nigdy nie utrzymasz obu w zadowoleniu.

    Dodatkowo jeżeli spróbujesz porozmawiać z kimś z Zakonu Promiennego Serca, mając reputację mniejszą niż 9 punktów, paladyni nie będą chcieli rozmawiać z Tobą, mówiąc, że Twoja reputacja Cię wyprzedza. Również przy pasowaniu Anomena, jeżeli Twoja reputacja jest poniżej 9-ciu, Anomen nie zostanie przyjęty.

    Dochodzi jeszcze quest Jaheiry i Harfiarzy, gdzie reputacja decyduje o tym, czy Jaheira otrzyma Szpilę Harfiarzy od Terminsela, czy nie.





    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 38 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    (1) · 2 · Nowsze »

    regis
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 27.05.2007 o 13:50  

    ale bezsens... czyli kompletnie nie opłaca sie być złym. to nie fair. w życiu bycie złym ma swoje plusy, a w BG nawet jednego najmniejszego ! ;(

    Azazel
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 30.05.2007 o 16:35  

    nie masz racji ponieważ gdy jesteś złym to nie wnikasz tylko używasz przemiany w Zabójcę, a to jest najlepsze czego trzeba dla solowej postaci ;]

    Sendaya
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 07.06.2007 o 21:09  

    A co sie dzieje jak jestem dobra i przemieniam sie w zabojce?

    Druu'Sargh Baenre
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 09.06.2007 o 18:29  

    Chciałbym przeciwstawić się powszechnej opinii, że zła drużyna w BG to samobójstwo/upośledzenie drużyny/podkładanie sobie kłód pod nogi.

    Otóż nie. Co z tego, że ceny rosną? Jako zła drużyna zanim wejdziemy do miasta, do targu spotkamy na ulicach Athkali conajmniej 2 grupki zakapturzonych (wystarczy rzucić jakiś czar by ich zaprosić..) lub rycerzy.

    Szybka walka, ciach ciach. Idziemy do świątyni, podnosimy reputację do 3 (tak żeby kupcy z nami gadali.. chociaż są też tacy którzy przy reputacji 1 sprzedają..). Sprzedajemy zwoje, zbroje i inne pierdoły znalezione u nich, a w razie czego wychodzimy na miasto i zwabiamy ich więcej.

    Poza tym jak przedmówca zauważył możemy do woli przemieniać się w zabójcę, bo reputacja nam wisi i powiewa xD

    Velisarius
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 17.06.2007 o 12:26  

    Sendaya przy każdej zamianie w Zabójcę Twojej postaci, drużyna dostanie -2 do reputacji. Zabójca jest bardzo przydatny, ale da się spokojnie przejśc grę bez zamiany w niego. Poza tym w ostatecznych walkach np: na Drzewie Życia czy w Piekle nasza reputacja nie ma już wtedy znaczenia i możemy się spokojnie zmieniać w Zabójcę :)

    Drago
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 02.07.2007 o 15:05  

    Jeżeli w piekle, grając paladynem lub łowcą, wybierzemy złą ścieżkę to nie stajemy się upadli.
    Raz tak mi sie zdarzyło i następnie przeszedłem cały Tron Bhaala grając neutralnym złym paladynem :)

    Ruby
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 17.07.2007 o 18:13  

    Przy zabiciu niewinnego reputacja bardzo spad aa jesli przed czarowiezami chcemy ja obmizyc to wystarczy wziasc Viconia na chwile.

    Axelessandra
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 02.08.2007 o 22:54  

    A co mam zrobic w piekle jak gram neutralnym? Sciezka dobra czy sciezka zla? A moze to obojetne?

    soq
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 07.08.2007 o 11:11  

    Granie upadłym paladynem oplaca sie z modem item updrade. Mozna stworzyc w nim Karsomira +6 dla zlych postaci, ktory jest lepszy od zwyklego karsomira +6. dlatego warto sie nad tym zastanowic

    Vierna
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 18.08.2007 o 17:53  

    Axelessandra, ja bym na Twoim miejscu wybrała ścieżkę dobra.. Nawet jeśli nic się nie stanie przy wyborze drugiej ścieżki. Chyba, że nie przeszkadza Ci perspektywa gry złą postacią, jakby co.

    Bachus
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 28.08.2007 o 10:33  

    Ja tam wybieram ścieżkę dobra ze względów moralnych...

    Pharaun
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.02.2008 o 21:52  

    jaka twierdza jest najlepsza na "czarny charakter"?? nigdy wczesniej nie gralewm taka naprawde zla postacia i nie wiem jaka klase wybrac. rozmyslalem zlodzieja bo to taka calkiem mroczna postac. jak ktos bedzie wiedzial to niech odpisze

    Pharaun
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 02.02.2008 o 23:55  

    w jaki sposob szybko obnizyc reputacje??

    caGe
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 03.02.2008 o 16:41  

    zmiana w zabojce, jest chyba najprostszym i najlepszym sposobem na obnizenie reputacji ( ale to dopiero po czarowiezach )

    Interfector
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.04.2008 o 23:29  

    Albo użyj edytora. Za jednym zamachem obniżysz sobie reputację i w grze, i w rl :)

    Sobson
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 17.05.2008 o 19:21  

    najlepiej zabic jakas napotkana osobe z dala od wscibskich oczu innych ludzi i juz masz mniejsza reputacje ;)

    Luke
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 18.05.2008 o 11:19  

    Mając 20 pkt. reputacji w Mieście Grot jest sprzedawca u którego sprzedajesz np. coś za 10000 i odkupujesz za 8000. 19 pkt. reputacji daje nieco gorszy efekt, ale i tak jest fajnie! Można nabic kasę aż do końca gry.

    Luke
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 18.05.2008 o 11:20  

    Nie no, to pierwsze zdanie jakoś mi nie wyszło :D

    lols
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 23.05.2008 o 16:17  

    jestest jakis kod albo mod co zmienia charakter postaci bo ja mam 19 reputa i jestem heroiczny a mam Edwina i jak wykonam quest to edwon mi odchodzi...poradzcie cos

    Luke
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 25.05.2008 o 20:43  

    jest mod chyba ease of use albo tactics i podczas instalacji jest taki komponent, który sprawia, że postacie nie odłączają się z powodu reputacji



    Ten artykuł skomentowano 38 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    (1) · 2 · Nowsze »

    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw