Bagienny topielec
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 150
Posiada: Pęcherz z trucizną (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
Opis: Bagienne topielce cechują się szaro-zielonym kolorem skóry i umiejętnością zatruwania organizmu naszego bohatera, dlatego przed walką z nimi lepiej upewnić się, że mamy pod ręką antidotum lub jesteśmy odporni na działanie toksyn. Pęcherz, który możemy usunąć z ich martwych ciał, przyda się do produkcji trucizn.
Bandyta
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 100
Opis: Bandyta to jeden z łatwiejszych przeciwników. Uzbrojony jest zazwyczaj w zardzewiały miecz, halabardę, włócznię lub inny prymitywny oręż, którym nie zada nam zbyt wielu obrażeń. Zagrożenie mogą co najwyżej stanowić osobnicy strzelający z łuku, dlatego też lepiej wyeliminować ich w pierwszej kolejności.
Biały cieniostwór
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 400
Posiada:
- Skóra białego cieniostwora (Cena kupna: 5000, Cena sprzedaży: 1500)
- Róg cieniostwora (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
Opis: Mityczna bestia północy; w grze mamy okazję spotkać tylko jeden egzemplarz, i to o ile wykażemy się dużą determinacją. Jeśli chcemy ubić białego cieniostwora, musimy najpierw zapolować na wilka zwanego Białym Rozpruwaczem, a następnie towarzyszyć myśliwemu Bogirowi w jego ostatniej podróży. Uzbrójcie się w cierpliwość, ale też przyszykujcie na małe rozczarowanie - biały cieniostwór wygląda właściwie tak samo, jak jego popularny kuzyn, ma szarawe futro, a 'białym' jest tylko z nazwy.
Bizon
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada:
- 4xSurowe mięso
- Róg bizona (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
- Skóra bizona (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
Opis: Bizony to jedne z niewielu zwierząt, które nie rzucają się na nas na sam nasz widok. Poruszają się w dużych stadach, lepiej więc powstrzymać chęć zaatakowania jednego osobnika, gdyż wówczas będziemy zmuszeni do walki ze wszystkimi bizonami w zasięgu wzroku. Nie muszę dodawać, że w takiej sytuacji to one mają większe szanse na zwycięstwo.
Chrząszcz
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 25
Posiada: Surowy chrząszcz
Opis: Chrząszcz to kolejne przyjaźnie nastawione do świata zwierzątko. Najczęściej jednak ginie pod ciosami naszego miecza w bitewnej szamotaninie, bowiem chrząszcze upatrzyły sobie zamieszkiwanie jaskiń pełnych cienistworów czy pełzaczy, albo też grobowców wypełnionych ożywieńcami. Niemniej, warto zabrać to, co po nich zostało - kawałek mięsa, który możemy przyrządzić przy ognisku.
Cieniostwór
Występowanie: Myrtana, Nordmar, Varant
Punkty Doświadczenia: 300
Posiada:
- Skóra cieniostwora (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
- Róg cieniostwora (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
Opis: Dla początkującego bohatera to jeden z najsilniejszych potworów, a dwa czy trzy atakujące jednocześnie - właściwie pewna śmierć. Co więcej, niekiedy dość trudno je zauważyć - futro cieniostworów ma szary kolor, a one wprost uwielbiają leżeć nieruchomo, upodobniając się do głazów. Zdarzyć się więc może, że idąc przez las albo przechadzając się brzegiem rzeki, nagle staniemy oko w oko z tą bestią. Wówczas najlepiej brać nogi za pas i nie oglądać się za siebie. Będąc w Nordmarze, dużo łatwiej odnaleźć kryjówkę cieniostwora - zazwyczaj prowadzą do niej krwawe ślady, odciśnięte na śniegu. W Varancie z kolei na te potwory natkniemy się tylko raz, w okolicy świątyni Mora Sul, gdzie biegają nieustraszone gońce pustynne, a to nic innego, jak znane nam dobrze cieniostwory.
Czarny goblin
Występowanie: Nordmar, Varant
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada: Zardzewiały miecz
Opis: Czarne gobliny niewiele różnią się od swych zwyczajnych krewnych - ich skóra miast zielona, jest szara, a one same zmieniły pałkę na zardzewiały miecz. Świadczyć to może o nieco większej sile i inteligencji, ale to wciąż żadne zagrożenie dla naszego dzielnego herosa.
Czarny troll
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 500
Posiada: Skóra czarnego trolla (Cena kupna: 350, Cena sprzedaży: 105)
Opis: Czarnego trolla uważam za najsilniejszego przeciwnika w grze. Sam jego wygląd robi wrażenie - troll jest ogromny, posiada dwa ostre kły o srebrzystej barwie oraz twardą skórę w grafitowym kolorze, ozdobioną na głowie i karku czerwono-pomarańczowym pasem. W Nordmarze spotkamy go samotnie spacerującego po lodowych pustkowiach, w Myrtanie zaś na szczycie wzgórza, w towarzystwie zwyczajnego trolla, kilku zębaczy i bagiennych topielców. Jeśli marzy ci się zdobycie jego skóry jako trofeum, przygotuj się na długą wojnę podjazdową - zbliżanie się do trolla, strzały z łuku i szybką ucieczkę. No, chyba że masz dość odwagi, by stanąć na przeciw niego z wyciągniętym mieczem. Uważaj wówczas na jego silne ramiona, którymi gotów jest powalić cię na ziemię czy zmiażdżyć.
Demon
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 500
Posiada: Róg demona (Cena kupna: 400, Cena sprzedaży: 120)
Opis: Demonów w grze spotkamy raptem kilka, zazwyczaj w otoczeniu szkieletów. Wbrew powszechnym opiniom, nie jest trudno ich pokonać - wystarczy zasypać potwora gradem ciosów i nie dać mu szans na kontratak, a z niemilca dość szybko pozostanie jedynie zaściełające glebę ciało. Jeśli chcesz spotkać się z tym stworzeniem Beliara, polecam podróż do Gothy, gdzie miejscowy demon rozbestwił się na dobre, opanował miasto i przywłaszczył sobie jeden z artefaktów Adanosa.
Dzik
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada:
- 2xSurowe mięso
- Skóra dzika (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Kieł dzika (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Pierwsze spotkanie z dzikiem w grze najpewniej zakończy się śmiercią. I nie będzie to śmierć dzika. Choć nie wyglądają groźnie, dziki potrafią okazać się bardzo niebezpieczne, a jeśli uda im się nas otoczyć - nie mamy najmniejszych szans na przeżycie, przynajmniej przez kilka pierwszych godzin gry.
Gargulec
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 200
Opis: Wyglądem przypominają mniejszą odmianę smoka. W przeciwieństwie do wielu innych stworzeń, gargulce nie lubią bezczynnie przyglądać się, jak wykańczamy ich towarzyszy. Atakują wszystkie na raz, robiąc użytek z ostrych zębisk. Najlepiej więc zamrozić większość z nich i sukcesywnie je eliminować. Wówczas nie powinny nawet nas zadrasnąć.
Główny kapłan ożywieńców
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 400
Opis: Używa tych samych czarów, co orkowi i goblińscy szamani - lodowej lancy i kuli ognia. Jego ostrzał może wyrządzić nam wiele szkód, dlatego najlepiej wyeliminować go w pierwszej kolejności. Jeśli atakuje nas dwóch kapłanów jednocześnie, a taka sytuacja pewnikiem będzie miała miejsce, najlepiej mieć ze sobą towarzysza. Nie zabije on, ani pewnie nawet nie zrani kapłana, ale przynajmniej skieruje na siebie ataki jednego z nich i pozwoli nam w spokoju wykonać brudną robotę.
Goblin
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 50
Posiada: Pałka
Opis: Jeden z pierwszych przeciwników, na którego natkniemy się w grze, na dodatek potwór najsłabszy ze wszystkich. Nawet cała sfora goblinów uzbrojonych w pałki nie powinna sprawić nam kłopotów.
Gobliński szaman
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 50
Opis: Jedyny z goblinów, który może choć trochę uprzykrzyć nam życie. Jego zaklęcia nie zadają jednak tylu obrażeń, co te, rzucane przez orkowych szamanów albo kapłanów ożywieńców, więc każdy powinien dać sobie radę. Dobrym pomysłem jest zastosowanie przeciwko nim ich własnej broni - wystarczą dwie kule ognia czy lodowe lance, a szaman padnie trupem.
Groźny bandzior
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 150
Opis: Bandzior, wystrojony w zbroję płytową i wymachujący czymś lepszym, niż pałką. Mimo to nie jest dla nas zagrożeniem. Jeśli masz do czynienia z większą grupą, postaraj się najpierw wyeliminować łuczników.
Jaszczur
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada:
- Skóra jaszczura (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
- 2xSzpony (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Język jaszczura (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
Opis: pierwszego jaszczura na swojej drodze napotkamy dość szybko - w jaskiniach Reddock, które należy oczyścić ze wszelkiego plugastwa. Nawet początkującemu Bezimiennemu nie powinny one sprawić większego kłopotu, o ile nie uda im się go otoczyć.
Jaszczur
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 25
Opis: Nie mylić z jaszczurem powyżej, bo ten bardziej przypomina przerośniętą jaszczurkę, niż groźną bestię. Nastawiony jest do nas neutralnie i nie atakuje bohatera. Najczęściej spotkamy go w jaskiniach.
Jeleń
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 50
Posiada:
- 2xSurowe mięso
- Skóra jelenia (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Róg jelenia (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Jelenie to pokojowo nastawione do świata stworzenia, w dodatku dość płochliwe. Niemożliwe jest podejście do nich z wyciągniętym mieczem, jeśli więc mamy ochotę zapolować na nie, uzbrójcie się w cierpliwość i dobry łuk. Gdy zabijemy jednego jelenia, pozostali członkowie stada rozbiegną się, nie zaatakują nas, jak robią to bizony. Ma to swoje dobre strony, jeśli chcemy ustrzelić tylko jeden egzemplarz i nie wdawać się w walkę z pozostałymi, ale potrafi też doprowadzić do frustracji, gdy gonimy za resztą stada po całym Nordmarze...
Kamienny golem
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 400
Posiada: Serce kamiennego golema (Cena kupna: 500, Cena sprzedaży: 150)
Opis: Najmniej groźny golem ze wszystkich spotykanych w grze, ponieważ nie para się magią. Jeśli nie pozwolimy mu wyprowadzić ciosu, co nie jest zbyt trudne, gdyż golemy są dość powolne, nie powinniśmy mieć większych kłopotów z pokonaniem go.
Krokodyl
Występowanie: Myrtrana, Varant
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada:
- Surowe mięso
- Skóra z krokodyla (Cena kupna: 300, Cena sprzedaży: 90)
- 3xZęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Krokodyl tak naprawdę nie różni się zbytnio od jaszczura i równie łatwo można go pokonać. Logicznym jest, że na krokodyle najczęściej natkniemy się w okolicy rzek Myratny bądź w oazach Varantu. Nie przemieszczają się w dużych stadach, zwykle w jednym miejscu spotkamy dwa bądź trzy osobniki.
Krowa
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 50
Posiada:
- 4xSurowe mięso
- Mleko
Opis: Czym jest i jak wygląda krowa, chyba nie muszę nikomu tłumaczyć. Co równie oczywiste, nie spotkamy ich w jaskiniach ani w środku lasu, tylko na farmach, gdzie hodowane są przez miejscowych wieśniaków. Zabicie krowy wbrew pozorom nie musi okazać się proste - gdy zranisz jedną z nich, reszta stada ucieka szybciej, niż niejeden rączy jeleń. Czym oni karmią te krowy?
Krwiopijca
Występowanie:Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia:50
Posiada:Żądło krwiopijcy (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Początkowo dość uciążliwi przeciwnicy, posiadający ociekające trucizną żądło, którym próbują ukłuć naszego bohatera. Jeśli jednak jesteśmy odporni na działanie tojsyn, nie wyrządzą nam dużej krzywdy. Skryci miłośnicy bagiennego ziela.
Kura
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 25
Posiada: Surowe mięso
Opis: Kolejne zwierzę hodowlane, które spotkamy także w miastach Asasynów. W przeciwieństwie do krów, kury nie uciekają przed nami, więc jak ktoś ma ochotę je powybijać, nic nie stoi na przeszkodzie.
Lew
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 300
Posiada:
- Surowe mięso
- Skóra lwa (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Szpony (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Dość wytrzymała, silna i szybka bestia. Lwy podróżują stadami, atakują dużą grupą i otaczają nas z łatwością. Spotkamy je zarówno w oazach, jak i w jaskiniach czy wśród piasków pustyni. Szczególną odmianą lwów są rozkładające się bestie, rzekomo silniejsze i trudniejsze do zabicia. W praktyce różnica nie jest zbyt widoczna.
Lodowy golem
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 400
Posiada: Serce lodowego golema (Cena kupna: 300, Cena sprzedaży: 90)
Opis: Kolejny rodzaj golema, z którym przyjdzie nam się zmierzyć. Ten typ wprawiony jest w rzucaniu lodowej lancy, często jednak daje się zaskoczyć i nie zdąża zaatakować ani jednym zaklęciem, a my w najlepsze rąbiemy go na kawałki. Na pustkowiach skutego lodem Nordmaru spotkamy ich całkiem sporo.
Lodowy wilk
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada:
- Surowe mięso
- Skóra lodowego wilka (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Żyjące w górach Nordmaru lodowe wilki cechują się lśniącym, srebrzystym futrem, dużą szybkością ataku, zaciekłością w walce i instynktem stadnym, który nie pozwala im przechadzać się samotnie po lodowych pustkowiach. Początkowo lepiej nie atakować grup, które składają się z więcej niż czterech osobników, gdyż otoczeni nie mamy z lodowymi wilkami najmniejszych szans.
Lwica
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 250
Opis: Lwice towarzyszą grupom lwów. Są słabsze i mniej odporne na ciosy, ale walczą równie zaciekle. Trudno stwierdzić, dlaczego nie można ściągnąć z nich skóry.
Mroczny zębacz
Występowanie:Varant
Punkty Doświadczenia: 150
Posiada:
- Surowe mięso
- Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Skóra mrocznego zębacza (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Na mroczne zębacze mamy szansę natknąć się w okolicy Bragi czy Mora Sul. W tym pierwszym mieście możemy także wymienić skórę zębacza na pancerz. Potwory te nie są bardziej wymagające od swoich myrtańskich krewnych. Wyróżnia je czarny kolor skóry, nakrapiany czerwonawymi plamami, co trochę dziwi, zważywszy na to, że zębacze spotykane w lasach i na łąkach, wtapiają się w otoczenie dzięki kamuflującej, zielonej barwie.
Mumia
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 300
Opis: Spotykane na pustyni, najczęściej trzymają się blisko zombie. Są jednak silniejsze i sprytniejsze, potrafią zaskoczyć gradem silnych i precyzyjnych ciosów, które będą w stanie powalić bohatera na ziemię.
Nosorożec
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada:
- 2xSurowe mięso
- Róg nosorożca (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
Opis: Nosorożce to kolejne zwierzęta stadne, nie są jednak nastawione do nas neutralnie, jak bizony czy jelenie. Dlatego też lepiej nie wpakować się w środek watahy tych szarżujących bestii, bo szybko dokonamy żywota. W Myrtanie nie natkniemy się na zbyt wielu przedstawicieli tego gatunku, dużo większą liczebność mają ich włochaci kuzyni z Nordmaru.
Ognisty golem
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 400
Posiada: Serce ognistego golema (Cena kupna: 400, Cena sprzedaży: 120)
Opis: Najgroźniejszy ze wszystkich golemów, które spotkamy na swej drodze. Na nasz widok rozpoczyna rzucanie serii kul ognia, nie ma więc innego wyjścia, jak tylko szybko do niego podbiec i zrobić użytek z broni białej. Zaskoczony tym golem, który nie spodziewał się po nas tak nieoczekiwanego ruchu i w skrytości ducha liczył, że damy się zabić, nie sprawiając większych problemów, padnie po kilku ciosach miecza, nie będąc w stanie kontratakować.
Ognisty jaszczur
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 150
Posiada:
- Skóra ognistego jaszczura (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
- Język ognistego jaszczura (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
Opis: Niewiele różni się od zwyczajnego jaszczura - posiada czerwone, masywne łuski na grzbiecie, a także trochę więcej wartą skórę i język. Równie łatwo pokonać go w walce, gdyż wbrew nazwie nie zionie ogniem, a jedynie robi użytek ze swoich zębów i szponów.
Ogr
Występowanie: Myrtana, Nordmar, Varant
Punkty Doświadczenia: 400
Posiada:Ogrowy morgenstern
Opis: Na początku przygody lepiej omijać ogry z daleka. Potwory te potrafią napsuć krwi nawet doświadczonym bohaterom, a silne ciosy ich morgensternów dosłownie zwalają z nóg, także wprawionych wojowników. Spotkamy je w każdej strefie klimatycznej, zarówno w jaskiniach, jak i na otwartej przestrzeni. Najczęściej trzymają się w parach bądź grupach, liczących czterech osobników.
Pełzacz
Występowanie: Myrtana, Nordmar, Varant
Punkty Doświadczenia:200
Posiada: Żuwaczki pełzacza (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
Opis: Na pełzacze będziemy natykać się dość często - zamieszkują wiele jaskiń i kopalni. Dla początkującego mogą stanowić spore wyzwanie, zwłaszcza, gdy towarzyszy im pełzacz wojownik. Pełzacze mają tendencję do blokowania naszych ciosów za pomocą jednej pary swych odnóży, a następnie do przeprowadzania kontrataku, składającego się z wielu serii precyzyjnych ciosów. Dość szybko jednak okaże się, że pełzacze to jeden z mniejszych kłopotów, jaki możemy napotkać na swej drodze.
Pełzacz piaskowy
Występowanie:Varant
Punkty Doświadczenia:200
Opis: Pustynna wersja pełzacza wydaje się być nieco bardziej odporna od tych, spotykanych w jaskiniach Myrtany. Te nieczęsto ukrywają się w grotach skalnych, chętniej przybywają na otwartej, piaszczystej przestrzeni, najczęściej w dużych stadach. Ich liczebność nie powinna jednak stanowić problemu dla doświadczonego Bezimiennego - pełzacze otaczają bohatera, ale atakuje go tylko jeden z nich, Pozostałe cierpliwie czekają na swoją kolej. Z nieznanych mi przyczyn, pełzacze piaskowe nie posiadają żuwaczek.
Pełzacz wojownik
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 300
Posiada: Żuwaczki pełzacza (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
Opis: Silniejszy i groźniejszy od zwyczajnego pełzacza, wyróżniający się jadowicie zielonym kolorem pancerza. Jego ataki są szybsze i trudniejsze do zablokowania, jednak nawet dwóch czy trzech pełzaczy wojowników powinno zostać bez większych problemów pokonanych przez doświadczonego bohatera.
Piaskowy topielec
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada: Szpony (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Odmiana topielca, wyróżniająca się jedynie rodzajem pozyskiwanych z niego komponentów i kolorem skóry - nie jest ona szara ani zielona, tylko czarna, nakrapiana czerwonymi plamami. Spotkamy je na pustyni, najczęściej w okolicy oaz.
Potwór
Występowanie: Myrtana, Varrant
Punkty Doświadczenia: 500
Posiada: 4x Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Na pierwszy rzut oka potwór wygląda jak mniejsza wersja Tyranosaurusa Rexa, któremu udało się uciec z parku jurajskiego. Nie polują jednak samotnie, jak robiłby to wspomniany dinozaur, tylko trzymają się w dwu- lub trzyosobowych grupkach. Choć potwory wyglądają na groźne, nie należy się ich obawiać - zaskoczone gradem ciosów nie zdobędą się na kontratak, a poszczególne osobniki chętnie przyglądają się, jak przetrzebiasz szeregi stada, czekając cierpliwie na swoją kolej.
Przeklęty niewolnik / Niespokojny zwiadowca
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada: Pałka
Opis: Odmiany zombie, nie różniące się od niego niczym, prócz nazwy. Równie słabe, równie powolne i równie łatwe do ubicia.
Rabuś
Występowanie: Varant
Punkty Doświadczenia: 50, 100 lub 150
Posiada:
- Typ 1: Miecz Asasyna
- Typ 2: Miecz Asasyna i Łuk kompozytowy
- Typ 3: Miecz Asasyna i Skórzana Tarcza
Opis: Zamieszkujący pustynię odpowiednik Bandyty - równie mało wytrzymały i łatwy do pokonania. Należy uważać na tych, którzy posiadają łuk i szyją z niego w kierunku naszych pleców, gdy my walczymy z miecznikami.
Rozpruwacz
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada:
- 2xSurowe mięso
- Szpony (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- 2xZęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Wyglądem oraz sposobem ataku rozpruwacze przypominają dziki. Są od nich większe i masywniejsze, a zamiast kłów posiadają ostre jak brzytwa szpony. W walce są równie zaciekłe, poruszają się w grupach, które liczą najczęściej czterech osobników. W Myrtanie dość trudno się na nie natknąć, trzeba zapuścić się w odległe ostępy leśne, ale w Nordmarze spotykamy je niemal na każdym kroku.
Schrat
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 300
Posiada: Kolczasta pałka
Opis: Schraty są nieco większe i silniejsze od goblinów, posługują się też lepszą bronią. Mimo to, równie łatwo je pokonać, nie doznając przy tym uszczerbku na zdrowiu. Atakują pojedynczo, nie zwracają uwagi na właśnie dobijanych towarzyszy. Ich populacja w Myrtanie nie jest zbyt liczna.
Słaby bandzior
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 50
Opis: Ot, zwykły bandyta, na ogół używający pałki i dorównujący zarówno siłą, jak i inteligencją, przeciętnemu goblinowi. Słaby bandzior, w przeciwieństwie do groźnego, nie potrafi korzystać z łuku, nie ma więc szans, by stanowił dla nas zagrożenie.
Smok
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 500
Opis: Smoki występują tylko w jednej odmianie, posiadającej różowawy kolor i niewielki rozmiar. Zioną ogniem, ale skuteczny ostrzał z łuku bądź seria magicznych ataków szybko je zniechęci. Rzecz jasna, bestie te gromadzą imponującą ilość skarbów i pokonanie gadów opłaca się choćby z czysto materialnego punktu widzenia, nie wspominając o własnej satysfakcji. Smoki w trzecim Gothicu nie są jednak wyjątkowo silnymi czy wymagającymi przeciwnikami, nie wzbudzają grozy ani respektu - ot, kolejna poczwara do ubicia. Szkoda, bo ma się wrażenie, że potencjał tej istoty nie został w pełni wykorzystany - zwłaszcza, jak skontrastujemy je z majestatycznymi, ogromnymi i potężnymi smokami z Baldur's Gate II.
Strażnik świątynny
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 400
Opis: Jak sama nazwa może wskazywać, pilnuje wejścia do świątyń Pradawnych, m.in. w okolicy Trelis, Ben Sala czy Al Shedim. Wyglądem przypomina ogromnego skorpiona - posiada ogon zakończony żądłem i kilka par cienkich odnóży. Na strażnika niezwykle skuteczną bronią okazuje się łuk i strzały, gdyż raniony przeciwnik rzadko ma ochotę ruszyć się spod wrót świątynnych i gonić naszego bohatera.
Szabloząb
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 300
Posiada:
- Skóra szablozęba (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
- Szabloząb (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
Opis: Postać szablozęba niewątpliwe wzorowana była na prehistorycznym i dawno wymarłym gatunku tygrysa szablozębnego, który to uprzykrzał życie naszym jaskiniowym przodkom. Z kolei żyjące w Nordmarze szablozęby chętnie wejdą w drogę Bezimiennemu i zmuszą go do wyciągnięcia broni. Nie są to trudni przeciwnicy, a ich ataki, co nieco dziwi, są wolniejsze i mniej skuteczne niż ugryzienia lodowych wilków. Szablozęby cechują się jednak dużą wytrzymałością i minie chwila, nim kociaki padną pod naporem naszych ciosów.
Szakal
Występowanie:Varant
Punkty Doświadczenia:50
Posiada:Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Szakale zachowują się w ten sam sposób, co wilki - atakują stadami i mają tendencję do otaczania naszej postaci. Co gorsza, w przeciwieństwie do wielu innych stworzeń, szakale nie czekają na swoją kolej, aby zaatakować, ale wgryzają się w bohatera od tyłu i boków. Wystarczy więc nie dać się otoczyć, a szakal padnie po dwóch czy trzech cięciach miecza. Szczególną odmianą jest przywódca stada, którego spotkamy w okolicy Isthar. Wyróżnia się srebrzystym futrem i nieco większą ilością punktów doświadczenia (100), którą otrzymamy po jego zabiciu. Nie jest jednak trudniejszym przeciwnikiem, niż zwyczajny szakal.
Szkielet
Występowanie: Myrtana, Nordmar, Varant
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada:
- Typ 1: Zardzewiały miecz
- Typ 2: Zardzewiały miecz i Drewniana tarcza
- Typ 3: Zardzewiały miecz i Łuk
Opis: Szkielety nie należą do silnych ani wytrzymałych przeciwników. Rzadko udaje im się skutecznie blokować nasze ciosy, a po dwóch lub trzech cięciach miecza rozpadają się, pozostawiając po sobie stos rozsypanych kości. Spotkamy je w niektórych jaskiniach czy opuszczonych kopalniach na terenie całego kontynentu. Najwięcej szkieletów znajduje się jednak na północy, w Grobowcach Przodków oraz na południu, w ruinach świątyń.
Ścierwojad
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 50
Posiada:
- Surowe mięso
- Jajo ścierwojada
Opis: Ścierwojady przywodzą na myśl skrzyżowanie ptaków z gadami. Atakują za pomocą zaostrzonych dziobów, najczęściej stadem. Nie są jednak groźne, przegrywają nawet walki z wilkami, a co dopiero z naszym bohaterem.
Świnia
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 50
Posiada: 3xSurowe mięso
Opis: Ostatnie ze zwierząt hodowlanych, jakie napotkamy w Gothicu. Nie ucieka w panice niczym krowa, pada po pierwszym ciosie. Ot, zapas mięsa dla zdesperowanych, których wciąż przerasta walka z wilkiem albo dzikiem.
Topielec
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada:
- Skóra topielca (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- 2xSzpon topielca (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Topielce napotkamy w okolicach zbiorników wodnych, czasami zamieszkują też wilgotne jaskinie. Posiadają białą bądź jasnoszarą skórę i długie, ostre szpony, którymi próbują rozerwać ciało ofiary. Potrafią stanowić utrapienie dla mieszkańców miast, jeśli osiedliły się zbyt blisko ludzkich siedzib. Walka z topielcami nie powinna okazać się trudna, choć niekiedy udaje im się uniknąć naszych ciosów i kontratakować. Nie są jednak zbyt szybkie i cechują się niewielką wytrzymałością, co przechyla szalę zwycięstwa na naszą stronę.
Troll
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 500
Posiada: Skóra trolla (Cena kupna: 300, Cena sprzedaży: 90)
Opis: Trolle posiadają grubą, pokrytą bruzdami skórę koloru jasnobrązowego. Zazwyczaj chodzą parami bądź trójkami, choć i samotnego osobnika zdarzy się nam napotkać. Potwory te cechują się dużą wytrzymałością na nasze ciosy oraz siłą wprost proporcjonalną do wzrostu i wagi - nie licz więc na szybki, łatwy i bezbolesny pojedynek. Najskuteczniej rozpocząć od ostrzału z łuku bądź rzucania zaklęć, a gdy troll będzie u kresu sił można dopuścić do walki w zwarciu. Odradzam także porywanie się na potyczkę z więcej niż jednym trollem jednocześnie.
Warg
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 100
Posiada:
- 2xSurowe mięso
- Wilcza skóra (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Zęby
Opis: Daleki kuzyn wilka, preferujący życie w mniej licznym stadzie, przez co nie stanowi zbyt dużego zagrożenia. Na watahę wargów mamy największą szansę natknąć się w lesie, z dala od siedzib ludzkich. W walce powinniśmy odnieść zwycięstwo bez większych problemów.
Wąż
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 25
Opis: Gad ten jest stworzeniem niegroźnym, które nie ma ochoty wszczynać z nami walki. Pada po pierwszym ciosie miecza. Węże najczęściej znajdziemy w jaskiniach, tak Myrtany, jak i Varantu.
Wilk
Występowanie: Myrtana
Punkty Doświadczenia: 50
Posiada:
- Surowe mięso
- Wilcza skóra (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Samotny wilk nie jest trudnym przeciwnikiem, szybko padnie, stłamszony gradem naszych ciosów. Sytuacja wygląda dużo gorzej, gdy napotkamy całą sforę - wilki nie słyną z cierpliwości i miast spokojnie czekać, aż wykończymy je pojedynczo, atakują wszystkie na raz. Często wdają się konflikt ze ścierwojadami, zwykle okazują się być zwycięską stroną.
Włochaty bizon
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada:
- 4xSurowe mięso
- Róg bizona (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
- Skóra bizona (Cena kupna: 150, Cena sprzedaży: 45)
Opis: Włochaty bizon nie różni się niczym od bizona, który włochaty nie jest. Zachowuje się dokładnie tak samo, jak jego kuzyn z Myrtany, a z obydwu gatunków możemy zedrzeć identyczne skóry (choć jeden teoretycznie jest włochaty, a drugi nie; widocznie twórcom gry zabrakło inwencji na "skórę włochatego bizona"...).
Włochaty nosorożec
Występowanie: Nordmar
Punkty Doświadczenia: 250
Posiada:
- 2xSurowe mięso
- Róg nosorożca (Cena kupna: 200, Cena sprzedaży: 60)
Opis: Pierwsze włochate nosorożce napotkamy niedługo po przekroczeniu przełęczy do Nordmaru i od tej pory będą nam towarzyszyć niemal przez cały czas pobytu w tej mroźnej krainie. Poruszają się w stadach, ale mniej licznych niż te, tworzone przez nosorożce pozbawione sierści, więc pokonanie ich może okazać się nieco łatwiejsze.
Zając
Występowanie: Myrtana, Nordmar
Punkty Doświadczenia: 25
Posiada: Surowe mięso
Opis: Ostatnie neutralne stworzonko, które możemy napotkać w Myrtanie bądź w Nordmarze. Jeśli tniemy je mieczem - rzecz jasna niechcący, gdyż nie sądzę, by ktoś dla przyjemności polował na zające - będziemy bogatsi o kolejny kawałek surowego mięsa, który możemy przy ognisku przemienić w pieczyste.
Zębacz
Występowanie: Montera
Punkty Doświadczenia: 150
Posiada:
- Surowe mięso
- Zęby (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
- Skóra zębacza (Cena kupna: 100, Cena sprzedaży: 30)
Opis: Zębacze to niewielkie gady, z nieznanych przyczyn kojarzące mi się z velociraptorami, które przecież wyginęły już całkiem dawno temu. Niemniej, zębacze charakteryzują się podobnie ostrymi zębiskami oraz haczykowatymi pazurami, którymi gotowe są rozerwać swoją ofiarę. Zabrzmiało groźnie? Nie, tak na prawdę nie ma się czego obawiać - zębacze to dosyć łatwi przeciwnicy, a choć atakują grupowo, nie mają szansy ze średnio doświadczonym poszukiwaczem przygód.
Zombie
Występowanie: Myrtana, Varant
Punkty Doświadczenia: 200
Posiada: Pałka
Opis: Jak na kanoniczne zombie przystało, poruszają się wolno i nie są zbyt bystre. Pokonanie ich nie stanowi więc problemu. Często można je spotkać w murach świątyń Pradawnych, a także w towarzystwie innych ożywieńców, jak choćby mumii czy szkieletów. Ciosy ich pałek nie powinny spowodować większych uszczerbków na naszym zdrowiu.