Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gothic • Mroczne Tajemnice • INSIMILION

    Gothic


    Mroczne Tajemnice

    Działy gier » Gothic » Varia
    Autor: Serail
    Utworzono: 13.09.2010
    Aktualizacja: 20.05.2015

    Informacje dodatkowe

    Platforma: Gothic 1
    Tytuł: Mroczne Tajemnice [PL], Dark Mysterious [ENG]
    Autorzy: PoziomkaZ
    Polska wersja: PoziomkaZ
    Rok wydania: 2007 [PL], 2010 [ENG]
    Strona internetowa: http://www.poziomkaz.pl

    Recenzja

    Są mody, które wymagają poświęcenia kilkunastu minut, godziny lub kilku. Mało jest jednak fanowskich produkcji, pochłaniających kilkanaście godzin życia, tym bardziej cieszy fakt, jeśli modyfikacja tego typu pochodzi z Polski. Dzisiaj postaram się opisać fenomen Mrocznych Tajemnic, symbolu polskiego moddingu Gothica na scenie międzynarodowej. Produkcja ta została stworzona przez grupę Poziomkaz, która uczyła się trudnej sztuki tworzenia modyfikacji na tym właśnie projekcie. Główna ekipa Poziomek, jak czytamy w pliku read me, liczyła 6 osób, jednak w jej tworzeniu pomagało także wielu innych fanów, dzięki temu możemy podziwiać uroki ulepszonej Kolonii Karnej w Khorinis.
    Już proces instalacji informuje nas, że za MT zabrali się profesjonaliści. Wystarczy tylko pierwszy rzut oka na instalator i wiemy, że modyfikacja ta nie jest kolejnym amatorskim wytworem. Także nowy startscreen i loadscreen utwierdza nas w tym zdaniu. Chwilka spędzona w menu opcji i dowiadujemy się, że autorzy zadbali o dodanie nowych ustawień, takich jak zwiększenie – bądź zmniejszenie – ilości krwi. O szczegółach technicznych jednak więcej opowiem za chwilę.

    Rozpoczynając nową grę, wydawać by się mogło, że nic nie uległo zmianie, jednak po chwili zauważamy elementy, jakie uległy edycji w wyniku modyfikacji tego fantastycznego świata. Mowa tutaj chociażby o dwóch strażnikach pilnujących placu wymian w pobliżu miejsca, gdzie zaczynamy przygodę. Już na samym początku autorzy chcą nam pokazać, jak wyglądać będzie Kolonia Karna w ich koncepcji. Bohater jest nowicjuszem w świecie rządzonym przez skazańców, co automatycznie stawia go na samym dole hierarchii obowiązującej w dolinie. To najsilniejsi przetrwają, dlatego jednostki bardziej doświadczone praktycznie na każdym kroku będą przypominały nam o tym, kto tu naprawdę rządzi. Dopiero wraz z rozwojem naszej postaci oraz wykonywaniem poszczególnych misji zyskamy szacunek w oczach mieszkańców więzienia. Buduje to niesamowity klimat, który sprawia, że gra staje się bardziej realistyczna. Pamiętać wszakże należy, że ludzie ci nie znaleźli się w Górniczej Dolinie bez powodu.
    Co do innych zmian zaimpletowanych do moda niewątpliwie należy wspomnieć o nowych frakcjach, które pojawiają się w grze. Przemytnicy, Strażnicy Kopalni czy Pradawni to tylko niektóre z dodanych. Co więcej, do kilku z nich będziemy mogli dołączyć, jeśli udowodnimy swoją wartość. Na plus należy zaliczyć autorom również zadania, na które natkniemy się w trakcie gry. Są one przemyślane, a ich przejście sprawia graczowi nie lada przyjemność, czego świetnym przykładem jest chociażby quest o wykonaniu przysługi dla Diego. Tutaj wielki ukłon w stronę scenarzystów.
    Mroczne Tajemnice to jednak nie tylko główny wątek, lecz – w moim odczuciu – kilka motywów fabularnych połączonych w jedną produkcję, okraszonych mnóstwem zadań pobocznych. Już samo ukończenie modyfikacji, nie uwzględniając wersji podstawowej gry, zajmie wprawnym graczom kilkanaście godzin.

    Nie zdradzając fabuły, mogę powiedzieć, że jeden z magów, zamieszkujący Górniczą Dolinę, wpadł na ślad prastarej cywilizacji Pradawnych, o których wiadomo tyle, że nic o nich nie wiadomo. Naszym zadaniem jest dotarcie do owych postaci, przy okazji eksterminując setki przeciwników i eksplorując kilka nowych lokacji. Kiedy już wydaje się, że jesteśmy blisko rozwikłania zagadki, okazuje się, że nic nie jest takie, jakie się przedtem wydawało.

    Co zaś jeśli chodzi o aspekt techniczny modyfikacji? Cóż, tutaj nie można przemilczeć faktu, iż autorzy dokonali ogromnych modyfikacji skryptów gry, dodając w ten sposób nowe opcje czy otwierając przed graczem możliwości, których tak brakowało wielu fanom, jak chociażby gotowanie potraw czy ulepszona nauka kowalstwa. Oprócz tego dziesiątki nowych postaci, zarówno tych, którzy pomogą nam rozwikłać mroczną tajemnicę, jak i zwykłych szarych skazańców, niewnoszących do gry nic nowego. Jak już wspominałem powyżej, grupa PoziomkaZ dodała do gry kilka nowych i oryginalnych lokacji, które wykonano – jak na standardy Gothica – z niezwykłą dbałością.

    Żeby jednak nie było zbyt kolorowo, muszę wspomnieć o mankamentach Mrocznych Tajemnic, a tych niestety trochę jest. Pierwszy z nich to brak dubbingu w pierwotnych wersjach moda, jednak kiedy piszę te słowa, wszyscy fani odliczają godziny do premiery v. 2.0 MT, tym razem wyposażonych w dubbing (być może w momencie publikacji tego tekstu będziemy mieli ją już za sobą). O błędach rozprawiał nie będę, gdyż autorzy nie zapominają o rzeszy graczy i w miarę zapotrzebowania wypuszczają łatki usuwające poszczególne bugi. Jednak jedna rzecz nie dawała mi spokoju już od czasu, kiedy po raz pierwszy zetknąłem się z tą produkcją. Mianowicie, gra potrafiła, zupełnie bez powodu, zastrajkować, niszcząc przy tym zapisy, co często zmuszało mnie do rozpoczęcia przygody od początku. Sytuacja taka spotkała mnie kilka razy, jednak mimo to nie zmieniło to pozytywnej opinii, jaką wyrobiłem sobie, grając w produkt polskich modderów.

    Plusy

    + Duża modyfikacja świata
    + Nowatorskie wątki i zadania
    + Obszerność
    + Olbrzymia grywalność

    Minusy

    - Brak dubbingu
    - Błędy

    Ocena końcowa: 9+/10




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.




    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw