Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gry RPG • Muzyka do RPG • INSIMILION

    Gry RPG


    Muzyka do RPG

    Gry bez prądu » Gry RPG » Porady ogólne
    Autor: Harbull
    Utworzono: 05.06.2006
    Aktualizacja: 13.03.2011

    Od początku gier fabularnych, znanych jako RPG, ważną częścią sesji był niepowtarzalny, dający obraz świata gry - klimat. Mistrzowie gry od samego początku próbowali znaleźć sposób na poprawienie klimatu podczas przeprowadzanych sesji, gdyż same słowa często okazywały się niewystarczające...
    Sobotni wieczór, czas wolny. Potężni i niepokonani gracze zbierają się do ciemnej piwnicy, by zasiąść przy stole i wcielić się w swoich ulubionych bohaterów.
    Mistrz Gry, z przygotowanym scenariuszem, zasiada przy stole. Zaczyna się sesja w klimacie fantasy, systemem jest Warhammer Fantasy RolePlay. Nie będąc w stanie zachować odpowiedniego nastroju, MG sięga po pomoc?
    Bohaterowie toczą wojnę z orkami. Mistrz puszcza muzykę, adekwatną do potyczki wojennej. Po ciężkiej walce bohaterowie wchodzą do karczmy.
    Prowadzący zmienia zatem utwór na wesoły śpiew barda i odgłosy ludzkich rozmów.

    Powyżej przedstawiłem przykładową sytuację z sesji, by lepiej zobrazować ten artykuł i podkreślić znaczenie muzyki na sesjach RPG.
    Na każdej takiej sesji powinien istnieć odpowiedni klimat. Niestety, nie każdy Mistrz Gry potrafi go wprowadzić. Jeśli nie jest w stanie samodzielnie tego zrobić, stara się stworzyć odpowiednią atmosferę w bardzo prosty sposób, posługując się odtwarzaczem CD lub kaset MC.
    Oczywiście klimatyczna muzyka nie jest przeznaczona tylko dla drużyn, które posiadają słabego MG. Czyż nie miło usłyszeć cichą melodię pieśni wojennej podczas starcia, śpiewu bardów podczas przebywania w karczmie, podczas dramatycznej sytuacji (np. śmierci) jednej postaci usłyszeć poważną i smutną muzykę? Takie elementy z pewnością urozmaicają rozgrywkę i pozwalają lepiej wczuć się w nastrój. Ułatwia to również graczom tworzenie dialogów, bogatych w staropolskie słownictwo.

    Warunki:

    • Muzyka powinna być odpowiednio dobrana do rodzaju systemu (np. żeby podczas sesji w Warhammera nie puszczać metalu lub w trakcie sesji w Cyberpunka nie serwować graczom soundtracku z Gladiatora).
    • Muzyka powinna grać na tyle cicho, by nie zagłuszała słów graczy i prowadzącego.
    • Najlepiej używać sprzętu typu odtwarzacz CD, aby móc swobodnie i szybko zmieniać utwory.
    • Odtwarzacz powinien być schowany, aby nie zawadzał na stole i nie psuł atmosfery mniej doświadczonym graczom.

    Przykłady muzyki do odpowiedniej sytuacji:

    • Bitwa - pieśń wojenna.
    • Karczma - śpiew bardów, rozmowy i śmiechy ludzi.
    • Podróż przez lasy i pola - przytłumiona muzyka w tle.
    • Sytuacja dramatyczna - poważna i smutna muzyka.
    • Noc, mrok - muzyka poważna, jednak cicho grająca w tle.
    • Miasto - zależnie od miasta, wesoła, średnio głośna melodia pasująca do systemu lub poważna i cicha muzyka.

    Lista artystów i płyt nadających się na sesje
    ArtystaPłytaLiczba utworówDo systemu typu
    ApocalypticaCult13Warhammer, Zew Cuthulu
    ApocalypticaInquisition Symphony11Warhammer
    ApocalypticaApocalyptica11Cyberpunk, Warhammer
    ApocalypticaPlays Metallica By Four Cellos7Warhammer
    MoonspellWolfheart9Świat Mroku
    MetallicaThe Black Album12Cyberpunk
    VaderLitany11Warhammer
    Matt UelmenDiablo 2 Soudtrack13Cyberpunk
    Michael HoeningBaldurs Gate Soudtrack34Warhammer
    Baldurs Gate 2 Soudtrack22Warhammer
    Hans ZimmerGladiator Soudtrack30Warhammer
    Icewind Dale Soudtrack51Warhammer
    BehemothPandemonia Incantations8Zew Cthulhu, Świat Mroku
    BehemothZos Kia Cultus12Zew Cthulhu, Świat Mroku
    SamaelBlood Ritual12Zew Cthulhu, Świat Mroku
    Planescape Torment37Warhammer
    BehemothGrom8Zew Cthulhu, Świat Mroku
    BehemothSatanica7Zew Cthulhu, Świat Mroku
    BehemothDemiogod10Zew Cthulhu, Świat Mroku




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 14 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Amoen
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 05.06.2006 o 21:38  

    Tekst jest dość ogólny... ale to jeszcze nie przeszkadza.
    Lista Artystów & Albumów jest bardzo subiektywna...

    Jeśli ktoś jest ciekaw jak powinien wyglądać text o muzyce w RPG, to odsyłam do Gwiezdnego Pirata 17 i artykułu Mateusza Zaróda.

    Seldon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 06.06.2006 o 0:13  

    Jezuu...przecież mówiłem ,żeby to poprawić !! Co ma np. "Metallica" do cyberpunk'a ?? Albo, trzymajcie mnie, soundtrack z Diablo ?? Gdzie Diabełek ,a gdzie cyberpunk ja się pytam ?? Ja nie wiem czy autor miał choć minimalne zetknięcie z tym gatunkiem, jeśli tak to chyba nawet go nie zauważył.

    Odsyłam chociażby do wikipedii, gdzie po krótce wymienione są gatunki wiązane z cyberpunkiem :
    electronic body music, industrial, noise, futurepop, alternative rock, goth rock, and intelligent dance music.

    Gdzie tu jest miejsce na Apocalypticę , czy "Metallicę" ?? No przecież umrę ze śmiechu ;)

    Swoją drogą, jak już się wspomina soundtracki z gier, to rozumiem , że Warhammer 40 000, czy Vampire Maskarada się nie kwalifikują, choć oba tytuły doczekały się realizacji w świecie wirtualnym ??

    Inna sprawa, że z tego co widziałem to Harbull poprawił sporo błędów, tylko ktoś złą wersję na stronę wrzucił ;)

    Harbull
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 06.06.2006 o 13:27  

    Widac przez przypadek gdy przesyłałem teks Szefowi to pominełem te dwa szczególy (Diablo i Metallica)

    Orish Shanlen
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 06.06.2006 o 14:38  

    Poprosiłem Harbulla, żeby mi przesłał tabelkę, bo Carly powstawiał do tamtej średniki i przecinki, które utrudniały mi formatowanie :P Tylko tabelka jest w starej wersji, reszta pochodzi z ostatniego postu w temacie.

    Carly
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 06.06.2006 o 21:09  

    Ekhm...Orish, tylko bez spychoterapii. Wystarczyło wspomnieć chociaż, że te przecinki ci przeszkadzają już w fazie pierwszej korekty, a usunąłbym je na momencie. A na przyszłość będę pamiętał o tym.
    Żeby nie było offtop'a, to dorzucam swój komentarz. Brakuje mi tu trochę zdania czy dwóch o tym, jak ważny jest w pewnych momentach BRAK muzyki podczas sesji - np. w niektórych grobowcach, przed kulminacyjną walką czy coś w podobie. To potrafi stworzyć atmosferę niezastąpioną przez choćby najlepszy soundtrack i przede wszystkim może peszyć graczy, pozwala poczuć im się niepewnie (co jest momentami jak najbardziej wskazane). Ze swojej strony polecam muzykę Ery i niektóre utworki Loreeny McKennitt. Podsumowując: tekst Harbulla mi się podoba (szkoda, że taki krótki) i nie biorąc pod uwagę tabelki z utworami - stawiam mocne 4.

    Brehedor
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 10.07.2006 o 22:13  

    Wow. Tyle powiem, że mi tu muzyki do D&D brakuje, polecam Galuszkę, Inona Zura i Jeremy Soula. Heh

    Lord Nedo
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.12.2006 o 11:19  

    POwiem tyle, ze nie można zamknąć muzyki jakiejkolwiek w jeden gatunek sesji... przykladowo do cybera wlaczamy sciezke ze "smerfnych hitow". Autor sugerujac ze taka a taka muzyka nadaje sie na taka a taka sesje popelnia kolosalny blad, poniewaz piosenke czy melodie powinno sie dopasowywac do sceny a nie do gatunku. Jesli chodzi o moja subuiektywna opinie, to uważam, że muzyka jest jednym z najistotniejsych elementów a nie tylko "wspomagaczem nastroju" jak to sugeruje drogi autor. Przez moje sesje przewinęło się ponad 2500 utworów z najróżniejszych gatunków i sądzę, że to i tak za malo, gdyz czasami muszę używać kilka razy tego samego. Dlatego też jeśli autor podaje nam cos kolo 200 piosenek do wszystkiego, to raczej powinien sie zastanowic czy jego umiejetnosci prowadzenia i wiedza o RPG nie sa przypadkiem za male, żeby publikować swoje "wypociny". na koniec slowko o wstępie... obrazowe ukazanie kidy uzywa sie muzyki na sesji... coz mysle ze istnieje troche prostrza odpowiedz.... kiedy? ano wlasnei "na sesji". nie w pociagu ani jako tlo do kibelka ale na sesji. Coz... czasami lepiej lowic ryby niż pisać. Jak chcesz stary to podesle ci adres sklepu gdzie mozna kupic wędke...

    Kłamca
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 04.12.2006 o 12:14  

    Dobrze gada! Dać mu wódki!
    Lord Nedo ma w tym wypadku rację. Muzyka powinna podkreślać nastrój konkretnej sceny i nie należy przypisywać konkretnych jej gatunków do konkretnych systemów. Przykładowo do scen walki w Warhammerze używam Slipknota i jakoś wszystkim pasowało.

    Sandra-av
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 02.10.2007 o 22:46  



    Morris
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 11.01.2008 o 14:57  

    chyba przede wszystkim brakuje podstawy - czyli Dead Can Dance

    sweet-fl
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 21.03.2008 o 12:04  

    Sorry, but what is mariburjeka?

    Jane.

    sweet-rj
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 21.03.2008 o 12:19  

    Sorry, but what is mariburjeka?

    Jane.

    Tajemniczy Wędrowiec
     

    Wędrowiec
    Temat: muzyka
    Dodany: 22.12.2008 o 16:01  

    A gdzie Blind Guardian ja sie pytam??????
    Posłuchajcie sobie Blind Guardian - The Bard's Song

    ghast
     

    Wędrowiec
    Temat: Dead Can Dance jak najbardz...
    Dodany: 06.12.2012 o 14:17  

    Dead Can Dance jak najbardziej pasuje. Czasami wycinam z gier, z baldursa, odgłosy miast, czy wędrówka po głuszy, muzyka muzyką, byle by dobra fabuła była, ciekawa intrygująca pełna rzeczy których nie rozumie gracz, by wprawić go w zamyślenie, obudzić chęć poznania tego co dla gracza przygotowaliśmy,



    Ten artykuł skomentowano 14 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw