Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Jade Empire • Poradnik ogólny • INSIMILION

    Jade Empire


    Poradnik ogólny

    Działy gier » Jade Empire » Poradniki
    Autor: Mieszkaniec #5566
    Utworzono: 20.09.2009
    Aktualizacja: 17.07.2015

    Wędrowcze, masz oto przed sobą poradnik (a właściwie coś w stylu instrukcji pisanej z perspektywy gracza) do gry Jade Empire studia BioWare. Jest to hybryda cRPG z konsolową bijatyką. Mam nadzieję, że przybliży on ci tajniki gry, jednocześnie nie zdradzając z niej samej wiele. Życzę miłej lektury.

    Jak rodzi się legenda

    Zacznijmy od podstaw, czyli od stworzenia postaci. Wybór dokonany na tym etapie ma dość… średnie znaczenie. Właściwie, można go ograniczyć jedynie do wizerunku naszego bohatera, ponieważ reszta „początkowych statystyk” podlega… edycji. Innymi słowy, nie musicie tworzyć Wściekłego Minga jako postaci typu szybkiego, używającej stylu Tysiąc Cięć. Możecie wykreować dowolnego herosa w obrębie pewnych reguł. To jest, jak mówiłem, jedynie wizerunek, nic więcej. Poniżej przedstawię krótki opis postaci, które można wybrać, a następnie - krótką charakterystykę cech i umiejętności. A oto bohaterowie, których mamy do wyboru (lub zmiany, podział ze względu na typ):

    • Szybki: Wściekły Ming, Świetlista Jen Zi. Początkowy style walki: Tysiąc Cięć, Niebiańska Fala.
    • Silny: Tygrys Shen. Początkowe style walki: Biały Demon, Niebiańska Fala.
    • Magiczny: Mnich Zeng, Uczona Ling. Początkowe style walki: Skaczący Tygrys, Niebiańska Fala.
    • Zrównoważony: Geniusz Lu, Wu Kwiat Lotosu. Początkowe style walki: Legendarne Uderzenie, Niebiańska Fala.

    Jak mogliście zapewne zauważyć, pojawiło się kilka pojęć, które należy wyjaśnić. Zacznijmy więc od tego, czym jest typ postaci. Można by to fabularnie opisywać, że „Postacie typu szybkiego specjalizują się w przemieszczaniu się po polu walki, wyczerpując swojego przeciwnika, który, mimo ciągłych ataków, nie może ich (tzn. postaci typu szybkiego) dosięgnąć.” Można by i tak. Tylko po co?P odział postaci przy tworzeniu naszego herosa oznacza jedynie przewagę jednej z trzech cech. I tak: postacie typu szybkiego mają bardziej rozwinięty współczynnik umysłu, silne – ciała, a magiczne – ducha. Postać zrównoważona nie ma jednego dominującego.Każdy z tych współczynników wpływa za jedną cechę oraz na dwie umiejętności.
    Ciało odpowiada za Zdrowie twojej postaci. Im wyższy ten współczynnik, tym więcej obrażeń potrafi przyjąć bohater, zanim nie zginie. Ciało ma również wpływ na umiejętność Zastraszania oraz Uroku.Duch odpowiada za zasoby energii Chi. Wpływa także na Zastraszania oraz Intuicję.
    Ostatnią cechą jest Umysł. Wpływa on na specjalną pulę punktów skupienia pozwalających nam używać czegoś w rodzaju slow-motion w czasie walki. Skupienie zużywamy także podczas korzystania z broni. Umysł ma wpływ na Urok oraz Intuicję.Tak więc, poznaliśmy już cechy. Czas zatem wytłumaczyć, czym są umiejętności. Krótko mówiąc, to atrybuty odpowiadające za zdolności perswazyjne naszego herosa. Właściwie różnice polegają jedynie na sposobie jej użycia – zastraszając innych, zmuszamy ich do przyznania nam racji. Jest to rodzaj… agresywnej perswazji, mającej często wpływ na nasz charakter (o czym będzie później). Intuicja odpowiada za rozumowe argumentowanie, natomiast urok - za zdolności postaci do oczarowywania innych sobą. Głównie zastraszanie ma wypływ na nasz charakter, pozostałe sposoby perswazji (w większości przypadków) - nie. Innymi słowy, zazwyczaj nie będzie miało to znaczenia, czy zastraszymy kogoś, zauroczymy czy intuicyjnie przekonamy do własnego zdania.

    W tym miejscu wyjaśnię jeszcze dwa inne terminy, równie ważne, a mianowicie: technikę oraz styl walki.
    Technikami określamy wiedzę podnoszącą nam cechy (ciało, duch, umysł) albo umiejętności (zastraszanie, urok, intuicja). Możemy je (tzn. techniki) zdobywać poprzez kompletowanie zestawów książek (wystarczy je przeczytać, np. by zdobyć technikę Siła Drewna, zwiększającą naszą całkowitą wytrzymałość na ciosy, należy przeczytać wszystkie pisma „Historii Lotnictwa” w Obozie Piratów; jako ciekawostkę dodam, że istnieje ich więcej, niż jest w samym Obozie, ale do otrzymania ww. techniki wymagane są tylko te z kryjówki piratów), przy czym trzeba pamiętać, że kolejność czytania nie ma znaczenia. Liczy się jedynie, aby konkretne tomy zostały przeczytane. Innym sposobem na pozyskiwanie technik jest ich kupno. W czasie swoich podróży niejednokrotnie natkniecie się na osoby, które chętnie podzielą się wiedzą odnośnie sztuk walki(i nie tylko) za odpowiednią opłatą. Jeszcze innym sposobem na pozyskiwanie technik jest wypełnianie misji. W trakcie przygód często możemy się natknąć na jakieś zapiski ich dotyczące albo także dostawać je jako nagrodę za wykonywanie zadań.
    Tyle teorii. Jak się ma to do praktyki? Należy zacząć od tego, że pojedynczo techniki wyglądają blado. Nie dają dużych bonusów, więc mogą się wydawać niezbyt przydatne. Zapewniam jednak, że nic bardziej mylnego. Pod koniec gry będziesz miał kilkanaście technik, które, razem wzięte, znacznie rozwiną twoją postać. Warto więc je zbierać, szczególnie że nie zawsze to nas tak dużo kosztuje.


    Style walki

    Są właściwie główną… atrakcją Jade Empire. Można powiedzieć, że stylem nazywamy konkretny sposób pokonania wroga. Każdy styl ma trzy typy ataków: zwykły, przełamujący, obszarowy. Pierwszy, który może ostatecznie tworzyć kombinację składającą się z kilku ciosów (zazwyczaj 3) ma dość umiarkowaną siłę (zależną od stylu oraz punktów, które przeznaczyliśmy na jego rozwój). Potężny, czy też przełamujący atak, zadaje duże obrażenia, lecz stosunkowo wolno się go wyprowadza. Ma on na celu głównie przełamanie bloku przeciwnika. Ostatni typ, czyli obszarowy lub grupowy, stosowany jest, gdy naszą postać otaczają wrogowie. Jako jedyny typ ataku ten nie wywołuje żadnych obrażeń (poza paroma wyjątkami, np. Złowrogim Płomieniem). Jego zaletą jest za to przewrócenie przeciwników i odepchnięcie ich od postaci.


    Mamy 6 typów stylów walki, 5 „oficjalnych” oraz 6. umowny. Do tych pierwszych należą: style walki wręcz, style walki bronią, style magii, style wsparcia oraz style przemian. Pokrótce omówię każdy z nich:

    Style Walki Wręcz: czyli techniki walki przy użyciu własnego ciała. Wbrew pozorom, są bardzo uniwersalne i bardzo skuteczne. Jest ich też najwięcej. Do tych stylów zaliczamy: Legendarne Uderzenie, Białego Demona, Tysiąc Cięć, Skaczącego Tygrysa, Żelazną Dłoń oraz Żmiję. Każdy z tych stylów charakteryzuje się inną animacją uderzeń, obrażeniami oraz szybkością czy zasięgiem ciosów. W przypadku ulepszania stylów walki wręcz mamy do wyboru rozwijanie obrażeń zadawanych bezpośrednio tym stylem, obrażeń zadawanych w trybie Uderzenia Chi (zwiększających obrażenia kosztem spalania naszych zasobów Chi przy każdym ciosie) oraz szybkości zwykłego ataku. Style walki wręcz są skuteczne na większość przeciwników, w tym demony czy duchy. Jedynym wyjątkiem są golemy. Każdym stylem walki wręcz można zakończyć Harmoniczną Kombinację (o czym będzie później).

    Style Walki Bronią: jak sama nazwa wskazuje, są to style walki oparte na używaniu broni. Jest ich w sumie 3, z czego ostatni jest dość… nietypowy. I mało użyteczny. Do tego typu stylów zaliczamy: Wybrańca Fortuny (oraz jego ulepszenia, czyli Miecz Smoka i Demoniczny Miecz), Złotą Gwiazdę (tutaj odpowiednio – Nieskazitelny, Demoniczny Kij), Oczy Smoka zamiennie z Karmazynowymi Łzami, Zemstę Tanga i ostatecznie Mirabelle. Jak już zapewne zauważyliście, są tutaj pewne rzeczy wymagające wyjaśnienia. Mówiąc o ulepszeniach, mam na myśli jedynie broń ze stylów początkowych (Wybrańca Fortuny i Złotą Gwiazdę). Z czasem będziecie mogli kupić (lub znaleźć) lepszy odpowiednik tych broni. Dzięki temu wszystkie zainwestowane punkty w np. Wybrańca przejdą na Miecz Smoka. Ulepszone wersje różnią się wyglądem oraz zadawanymi obrażeniami. I, oczywiście, większym kosztem Skupienia (o czym za chwilę). I jeszcze mała uwaga – Oczy Smoka oraz Karmazynowe Łzy to dwa różne style, jednakże można się nauczyć tylko jednego z nich (zależnie od naszych decyzji będziemy mieć dostęp do danego stylu). Są one jednak częścią zadania pobocznego, więc niekoniecznie musimy na nie trafić. Lepiej mieć oczy otwarte. Teraz więc podstawowe pytanie – czym style broni różnią się do stylów walki wręcz. Cóż, głównie dwoma aspektami. Pierwszym z nich jest to, że bronią zadaje się znacznie większe obrażenia. Drugim - że do używania broni potrzebujemy Skupienia. Jeśli stracisz wszystkie punkty Skupienia, nie będziesz mógł walczyć stylem broni (analogicznie działa to w przypadku Chi i stylów Magii oraz Przemian). Jeśli chodzi o ulepszenia – są nimi zwiększanie obrażeń, zmniejszenie kosztów Skupienia oraz przyśpieszenie zwykłych ataków. Mała uwaga – jak zapewne zauważyliście, nie ma w przypadku stylów broni ulepszeń Uderzenia Chi… To prawda, ale nie znaczy to, że nie można go wykonać. Jest to nie tylko możliwe, ale nawet opłacalne, jednakże Uderzenie Chi w tym wypadku nie będzie potężniejsze z czasem.

    Style Magii: czyli, najkrócej rzecz ujmując, style zużywające energię Chi. Opierają się na żywiołach i, co ma dość duże znaczenie, pozwalają na atak z dystansu oraz na rozpoczęcie Harmonicznej Kombinacji. Do tych stylów zaliczamy: Złowrogi Płomień, Okruch Lodu, Nieśmiertelny Głaz oraz Burzę (z czego dwa ostatnie są trochę specjalne, ale o tym później). Tak jak każdy styl, tak i style Magii można wzmocnić poprzez Uderzenie Chi, jednakże zwiększa to koszty w Chi (które są już same z siebie niemałe). W przypadku ulepszeń mamy dostęp do: zwiększenia obrażeń, zmniejszenia kosztu każdego ataku w Chi oraz wydłużenia specjalnych efektów. Chodzi tutaj o np. podpalenie (w przypadku Złowrogiego Płomienia). Warto zaznaczyć, że ataki obszarowe stylów Magii są znacznie wolniej wyprowadzane niż te w np. stylach broni czy walki wręcz. Jednakże, mają one zazwyczaj dodatkowy efekt (jak np. wymienione wcześniej podpalenie).

    Style Wsparcia: są one dosłownie stylami wsparcia – ich główna cechą jest to, że nie zadają obrażeń (jedynie w trybie Uderzenia Chi, choć istnieje pewien wyjątek, ale… nikogo nim raczej nie pokonasz, ponieważ obrażenia są za niskie) tylko wywołują różne efekty. Dodatkowo należy powiedzieć, że to głównie style Wsparcia pozwalają rozpocząć Harmoniczną Kombinację. Do stylów Wsparcia zaliczamy: Niebiańską Falę, Smoka Burzy, Paraliżującą Dłoń oraz Ukrytą Pięść. I tak na przykład Niebiańska Fala spowalnia przeciwników, dzięki czemu właściwie nie musimy stosować trybu Koncentracji (czyli wspomnianego przeze mnie slow-motion). Ulepszenia to: zwiększenie obrażeń w trybie Uderzenia Chi, wydłużenie czasu działania specjalnych efektów oraz zwiększenie szybkości podstawowego ataku.

    W tym miejscu należy wspomnieć, czym jest Harmoniczna Kombinacja. To nic innego, jak dwufazowy atak czasowy (ile zostało ci czasu, pokazuje segmentowany okrąg wokół stóp przeciwnika; gdy zniknie, trzeba zacząć jeszcze raz). Pierwsza faza, czyli Rozpoczęcie polega na zaatakowaniu przeciwnika potężnym atakiem (zazwyczaj, choć czasami trzeba użyć obszarowego ataku, jak w przypadku Złowrogiego Płomienia czy Ukrytej Pięści) stylu Wsparcia lub Magii. Druga faza, czyli Zakończenie, polega na dobiciu przeciwnika potężnym atakiem dowolnego stylu Walki Wręcz. W ten sposób nie tylko natychmiast zabijemy przeciwnika, ale także zdobędziemy kulę regenerującą Zdrowie, Chi lub Skupienie (to, co znajdziemy, zależy od stylu, jakim rozpoczęliśmy kombinację). Pięknie, prawda? Jednakże, nie wszyscy przeciwnicy są podatni na Harmoniczne Kombinacje. Nie można zniszczyć istoty, która jest odporna na styl Wsparcia lub Magii, ponieważ nie uda się nam nawet zacząć HK (Harmonicznej Kombinacji). Tak samo jest w przypadku osób odpornych na style Walki Wręcz. Są także przeciwnicy zbyt potężni, aby dało się ich zabić „jednym uderzeniem”. Więcej porad znajdziesz dalej.

    Ostatnimi „właściwymi” stylami są style Przemian. Zaliczamy do nich przemiany w: Żabiego Demona, Konia-Demona, Jadeitowego Golema oraz Czerwonego Ministra. Jak sama nazwa wskazuje, style te pozwalają się nam przeobrażać w ww. stworzenia, jednakże kosztem ciągłej (i dość dużej) utraty Chi. Dzięki przemianom uzyskujemy dostęp do specjalnych właściwości tych sworzeń (np. Jadeitowy Golem jest odporny na style Walki Wręcz). Ulepszenia: zwiększenie obrażeń w czasie UC (tryb Uderzenia Chi), zmniejszenie kosztu przemiany w Chi oraz zwiększenie zwykłych obrażeń. Warto zaznaczyć, że używanie Przemian usuwa negatywne efekty z naszej postaci. Co więcej, fakt, że przemieniamy się w demona nie sprawia, że mamy więcej życia. Jeśli masz niski współczynnik ciała, przy zmianie formy nie przybędzie ci Zdrowia.

    Zostały nam teraz style „unikalne”. Zaliczamy do nich Pijanego Mistrza, Złodzieja Ducha, oraz chwilę, w której w ruch idą deski oraz udźce.
    Pierwszy unikalny styl otrzymujemy od jednego z naszych towarzyszy. Nie możemy go ulepszać, a żeby go używać, musimy mieć danego towarzysza aktywnego.
    Złodziej Ducha jest unikalnym stylem, zaliczanych czasami do stylów Wsparcia, głównie ze względu na to, że ulepszenia ma takie same, jak w przypadku ww. stylów. Specjalną właściwością Złodzieja Ducha jest kradzież… Chi przeciwnikowi! Dzięki temu nie będziemy mieć problemów z brakiem Chi w czasie walki. Jednakże, są istoty odporne na ten styl, a więc im kraść Chi nie można. Są to głównie wszelkiego rodzaju demony.
    Deski&Mięso można użyć jedynie raz w Herbaciarni Mateczki Kwon, w czasie pierwszej wizyty. Trzeba tylko zniszczyć stojaki z szynkami lub stoliki oraz krzesła. Można to nazwać miłym urozmaiceniem (podobnie jak Pijany Mistrz nawiązującym do klasyki kina kung-fu).

    Nie jesteś sam, bohaterze…

    Czyli krótki zbiór informacji o tym, że nie będziemy podróżować po Jadeitowym Cesarstwie samotnie. Dostępnych jest kilka postaci, jednakże nie chcąc zdradzać fabuły, wyjaśnię jedynie mechanikę działania towarzyszy. Po pierwsze, dołączani są fabularnie i nie masz większego wpływu na nich. Choć towarzyszyć może ci kilka postaci, tak w danej chwili aktywna może być tylko jedna. Będzie cię ona wspierać w walce na dwa różne sposoby – samodzielnie atakując przeciwników (tryb Ataku) lub wspomagając ciebie (tryb Wsparcia). Zależnie od wybranej postaci będzie to różnie wyglądać – czasem zwiększają obrażenia zadawane jednym z typów stylów (np. bronią czy w walce wręcz), innym razem - regenerują Zdrowie lub Chi.Z towarzyszami możesz także rozmawiać, dzięki czemu lepiej ich poznasz. W niektórych przypadkach będziesz też mógł dostać kilka mini-misji (Kang Szalony, Dziki Kwiat) lub prowadzić romans (Gwiazda Zaranna, Jedwabna Lisica, Niebo), przy czym będziesz mógł skierować swojego „wybranego” na jedną ze ścieżek charakteru – Otwartej Dłoni lub Zaciśniętej Pięści.

    Twe czyny kształtują twój charakter…

    Czyli o „ścieżkach charakteru” słów kilka. W grze mamy dwie „ścieżki”: Otwartą Dłoń oraz Zaciśniętą Pięść, które, pomijając detale, reprezentują odpowiednio dobro i zło. W kilku momentach charakter będzie mieć pewne znaczenie, lecz nie uniemożliwi ci to gry. Raczej udostępni (lub zablokuje) niektóre opcje. Nic się nie stanie, jeśli grana przez nas postać będzie utrzymywać „równowagę”. Osłabi to delikatnie dwa style Magii: Burzę (ZP) i Nieśmiertelny Głaz (OD). Siła tych stylów zależy od tego, jak bardzo postać jest chaotyczna (Zaciśnięta Pięść - Burza) lub zrównoważona (Otwarta Dłoń – Nieśmiertelny Głaz). Nie będziemy mogli użyć także kilku klejnotów (o których później), ale nie są to jakieś niepowetowane straty. Bardziej od charakteru ważniejsze są nasze decyzje, a szczególnie dwie podjęte pod koniec gry – to właśnie one determinują zakończenie (dobre, złe, neutralne… jeśli tak można nazwać to ostatnie). Innymi słowy – grając przez całą grę „złą” postacią, możemy otrzymać „dobre zakończenie”, jeśli tylko podejmiemy odpowiednie decyzje (które, prawdę powiedziawszy, zmienią nasz charakter na „właściwy” dla danej decyzji).


    Ścieżką Otwartej Dłoni podążają osoby utrzymujące równowagę i harmonię w sobie, jak i w otaczającym je świecie. Nie stawiają swoich potrzeb na pierwszym miejscu, dbają o innych… Tak, mniej więcej, opisywana jest ta ścieżka w grze. Jednak, jakby nie patrzeć, to jest Dobro. Postępując „godnie i sprawiedliwie” niczym paladyn, będziemy zdobywać masę punktów Otwartej Dłoni. Wystarczy pomagać innym, bronić słabych, w miarę możliwości rezygnować z nagród i starać się chronić wszystkich, nie zawsze „sztywno” trzymając się prawa. Natomiast w przypadku Ścieżki Zaciśniętej Pięści powinniśmy się zachowywać jak okrutnik, tyran… a nawet bandyta. Agresywna postawa, opieranie wszystkiego na sile, dążenie do własnych przyjemności kosztem innych zapewni nam dużo punktów Zaciśniętej Pięści. Nie oznacza to wcale, że nie poratujemy jakiś postaci, ale musimy w odpowiedni sposób do tego podejść, zaznaczając, że jest ona słaba albo np. chcemy, by nauczyła się sama o siebie dbać… Jednakże, często wystarczy być po prostu „niemiłym”. Bardzo uniwersalne. Dodać należy, że nie oznacza to wcale znieważania wszystkich w naszym otoczeniu… Mamy być bandytą, a nie chamem (tak, to jest różnica).

    Jeśli chcesz przeżyć, MYŚL!

    Teraz trochę rad odnośnie walki. Zacznijmy od tego, że nie ma uniwersalnego stylu. Choć niektórzy mogą za takie uważać style Walki Wręcz, jest to błędne stwierdzenie. Nie każdego przeciwnika pokonasz np. Legendarnym Uderzeniem. Zacznijmy jednak od podstaw.



    Po pierwsze, style walki odzwierciedlają twoje podejście do „rozwiązywania” konfliktów. Warto jest znać 6 różnych typów stylów, a więc np. mieć postać z rozwiniętym Legendarnym Uderzeniem, Oczami Smoka, Okruchem Lodu, Niebiańską Falą, Przemianą w Jadeitowego Golema (kolejno typy: walka wręcz, broń, magia, wsparcie, przemiana). Ostatnim szóstym stylem powinien być Złodziej Ducha (nie jest on niezbędny). Dlaczego jednak dobrze jest znać tyle stylów (znać, czyli je rozwijać)? Głównie dlatego, że nie każdego przeciwnika zranisz danym stylem. Np. style Walki Wręcz są skuteczne na większość przeciwników, lecz nie na golemy. Na demony nie działają ani Magia, ani Wsparcie. Kluczem do zwycięstwa jest różnorodność (to, czy dany wróg jest odporny na dany typ ataku poznasz po tym, że w chwili otrzymania ciosu pojawiają się wokół przeciwnika duże, złote wyładowania elektryczne). Walkę bronią można by sobie odpuścić, ale warto w nią zainwestować, szczególnie jeśli znamy szybki, lecz niezbyt potężny styl walki wręcz (obrażenia od broni są znacznie większe). Ułatwi nam to pokonywanie powolnych, acz wytrzymałych przeciwników. Z kolei Tysiąc Cięć, choć może początkowo nie zachwycać siłą ciosów, idealnie nada się do walki z szybkim i licznym, lecz niezbyt odpornym wrogiem. Style Magii pozwolą atakować przeciwnika z odległości i zastępczo z którymś stylem Wsparcia umożliwią rozpoczęcie Harmonicznej Kombinacji. Przemiana umożliwi nam uniknięcie części obrażeń (dzięki odporności danego stworzenia), a także zadanie dość dużych obrażeń (o ile postać nie zyskuje Zdrowia po przemianie, to obrażenia jednak rosną, i to znacząco). Jednakże, im dalej w las, tym więcej drzew, warto więc skupić się na konkretnych stylach (co nie zmienia faktu, że można dokonać zmiany w trakcie gry – jest to bardzo dobre rozwiązanie dane nam przez twórców, tzn. im większy masz poziom, tym więcej punktów na rozwój stylów dostajesz. Pamiętaj jednak, że żaden styl nie jest także „zły”. Złe może być co najwyżej jego użycie. O czym w takim razie warto pamiętać? Zacznijmy od tego, że różne style mają różny czas wyprowadzenia ciosu, jego zasięgu czy obrażenia, jakich zadaje. ZAWSZE miej to na uwadze! Styl Białego Demona, mimo iż potężny, jest powolny. Ma duży zasięg (jak na styl Walki Wręcz), więc idealnie nadaje się do walki z wolniejszym przeciwnikiem. Jednakże to nie oznacza, że ktoś, kto używa Tysiąca Cięć (twoi przeciwnicy, oprócz bestii i demonów, stosują style, których możesz nauczyć się także i ty!) pokona użytkownika Białego Demona. Tysiąc Cięć, mimo ogromnej szybkości, nie zadaje ani tak dużych obrażeń, a jego zasięg jest wręcz tragiczny! Trzymając przeciwnika na odpowiednim dystansie, dasz radę pokonać użytkownika szybkiego stylu bez straty Zdrowia. Obserwuj swojego przeciwnika. Z czasem nauczysz się odróżniać szybkie style od silnych, nawet jeśli sam ich nie znasz lub nie używasz. Poza tym, o ile zwykłe ataki i obszarowe da się zablokować, nie dotyczy to potężnych ataków. Tych należy unikać. Po czym poznać taki atak? Wyprowadzenie go zajmuje kilka chwil, a w ich trakcie wokół postaci pojawiają się jasnoniebieskie wyładowania elektryczne.

    Po drugie, nie zgrywaj gieroja. Nigdy. Przy żadnej walce. Jeśli straciłeś sporo życia, nie czekaj, aż będziesz w stanie krytycznym, tylko się lecz! Użyj ataku obszarowego, odskocz od przeciwników. Leczyć możesz się w ruchu (jedynym minusem jest utrata Chi, ale lepiej stracić energię magiczną niż życie…), podczas blokowania ciosów, wyprowadzania ataków, robienia uników. Jedynym momentem, w którym nie można się regenerować, jest używanie Przemiany. Więc nie ryzykuj transformacji w demona, gdy masz ok. 40% życia. Zanim uzyskasz kontrolę nad przemienioną postacią, twój wróg może cię kilka razy trafić. A potem wystarczy przegapić dwa, trzy ciosy i nie żyjesz. Leczyć możesz się także dzięki zbieraniu czerwonych kul, które wypadają po niektórych HK. To, na jakie uzupełnienie trafimy, jest napisane przy opisie konkretnego stylu Wsparcia lub Magii. Tylko rozpoczęcie ma znaczenie, wykończenie HK - nie. I tym samym przechodzimy…

    Do trzeciej rzeczy – Harmoniczne Kombinacje. W ten sposób możesz szybko zdziesiątkować wrogów, odzyskać tak zdrowie, jak Chi czy Skupienie. Jednakże nie czekaj z tym do ostatniej chwili! Żeby używać Magii, potrzeba Chi. A zazwyczaj uzupełnienia Chi wypadają po użyciu magii! O ile ten problem można jeszcze rozwiązać Złodziejem Ducha, to czasami lepiej nie ryzykować. „Wymuszaj” (bo uzupełnienia czasami same wypadają, a niektóre klejnoty zwiększają częstotliwość tych „losowań”) odpowiednie do sytuacji uzupełnienia, zanim będziesz musiał je zdobyć. Innymi słowy, otrzymałeś już trochę obrażeń? Więc nie czekaj, aż będzie gorzej, tylko wykończ kogoś HK dającą uzupełnienie Zdrowia i walcz dalej! To samo tyczy się Skupienia czy Chi.

    Po czwarte – „aktywny” towarzysz. Staraj się ich dobierać, by odpowiednio uzupełniali twoje umiejętności, tak trybie Ataku, co Wsparcia. Jeśli np. skupiasz się na walce wręcz, powinieneś trzymać przy sobie Jedwabną Lisicę. A w trakcie samej walki warto mieć na oku pasek życia naszego towarzysza. Oni (teoretycznie, bo fabularnie w trakcie gry może to ulec zmianie) nigdy nie giną, tylko tracą przytomność. Więc gdy towarzysząca ci postać bliska jest utraty przytomności, zmień jej „tryb” na wspomaganie. W ten sposób możesz ją nawet uratować przed śmiercią czy otrzymaniem „specjalnego efektu” (podpalenia, zatrucia itp.). Co ciekawe, lecząc siebie, leczysz też ją (choć w mniejszym stopniu). Robisz to nawet, jak nie jesteś „aktywnie” wspomagany! W ten sposób możesz zminimalizować trudność walk, ponieważ twój kompan zawsze odwraca uwagę przynajmniej części przeciwników. Nie leczysz go jednak, gdy utraci przytomność, więc staraj się go chronić, czy to atakując walczącą z nim grupę wrogów, czy to wycofując daną postać z walki.

    Po piąte – skupiaj się na pojedynczych wrogach. To, czy konkretny przeciwnik ma 1 czy 100% życia, nie wpływa na siłę jego ciosów. Co więcej, wróg może wykorzystać ten czas i uleczyć się! Niektóre ataki zadają obrażenia obszarowe (przeważnie są to style Broni), co jest przydatne, ale nie zmienia twojego „głównego celu” – zniszczenia danego oponenta. Mimo iż 5 innych zabójców wokół ciebie odleciało do tyłu, nie zmieniaj celu, tylko atakuj tego, którego upatrzyłeś sobie wcześniej. Oczywiście, nie oznacza to, że masz nie zwracać uwagi na pozostałych przeciwników. Obserwuj wszystkich, walcz z jednym. Ale to, kogo już atakujesz, to inna sprawa. Zawsze staraj się oceniać, kto jest najgroźniejszy w danej grupie. I zacznij eliminację od niego. W przypadku grup demonów – od największych, ponieważ one zadają ogromne obrażenia (w tym wypadku pomniejsze demony mają tylko odwrócić twoja uwagę). Podczas walki z ludźmi – najpierw zabijaj dowódców. Jeśli posiadasz dobrze rozwinięty styl Broni, możesz spróbować zabijać „mięso armatnie”, ale skupiaj się na nich tylko wtedy, gdy zabicie ich to kwestia dwóch, trzech sekund. Jeśli walka z nimi jest relatywnie dość długa, lepiej skoncentrować się na kapitanie. Inna rzecz, że warto eliminować też przeciwników, którzy używają szybkich stylów. Taki atak ciężko jest zablokować (po prostu nie trafisz w spację (blok) na czas), a pozbawia on nas możliwości ruchu.

    Po szóste – stosuj różne style „na raz”. Jeśli masz dobry styl Wsparcia, użyj go, aby zyskać przewagę nad przeciwnikiem. Gdy jest on bardzo rozwinięty, a ty sam masz duży zapas Chi – walcz nim! Może być efektywniejszy nawet od stylu Walki Wręcz!

    Po siódme – nie daj się okrążyć! Kamera co prawda pokazuje twoje plecy, ale przeciwnik musiałby ci na nie wejść, żebyś mógł uwzględniać jego ciosy przy blokowaniu. Pamiętaj o tym, że jesteś mobilny. Możesz wykonywać akrobacje, dzięki którym unikniesz potężnych ataków wroga! Staraj się zawsze mieć przeciwników przed sobą. Jeśli jesteś zapędzony w róg, uciekaj na drugi koniec „areny” (czyli obszaru, na którym walczysz). Miej do trzech, czterech wrogów przed sobą, z którymi będziesz się mierzył. Jest to dość duża liczba, ale nie aż tak duża, by niemożliwe było skoncentrowanie się na walce z nimi.

    Po ósme – nigdy nie zgrywaj Tarzana/Rambo/Conana, czy kogo tam jeszcze chcesz! Nie marnuj ani Skupienia, ani Chi na bezmózgie ataki lub szarże. Tryb Koncentracji powoli ci unikać potężnych ataków czy ataków z dystansu czasem tuż przed uderzeniem, ale zaraz po uniku wyłącz ten tryb. Zaoszczędzone w ten sposób Skupienie będziesz mógł wykorzystać albo ponownie do uniku (czy ew. szarży, choć to tylko w sytuacji, gdy będąc tuż przy przeciwniku chcesz go powstrzymać przed wykonaniem ataku), albo do zastosowania stylu Broni. To samo tyczy się Chi – Uderzenie Chi stosuj jedynie, gdy chcesz dobić lub szybko zabić silnego przeciwnika, a masz duże zasoby Chi (potężniejsze wersje Uderzenia zabierają więcej energii). Oszczędzaj, ponieważ w krytycznej chwili może zabraknąć ci energii do uzdrowienia siebie. Jeśli walczysz, używając stylu Magii, atakuj wtedy, gdy przeciwnik idzie prosto na ciebie albo nie będzie mógł uniknąć ciosu. Jedyne, co zapewni ci strzelanie „na oślep, byleby szybciej”, to pustki w zasobach magicznych.

    Nie utrudniaj sobie życia…

    Czyli trochę ogólnych porad. Zacznijmy od tego, że niezależnie od wybranej (czy też nie-wybranej) ścieżki, wykonuj wszystkie zadania. Zapewnią ci one nie tylko srebro, ale także klejnoty oraz najważniejszy „minerał” w grach – doświadczenie. Nawet nowe techniki nie mogą się równać z tym, co postać otrzyma z nowym poziomem – punktami, którymi rozwijamy style. To właśnie dzięki nim kształtujemy „nasz styl” gry.


    Zbieraj wszystkie klejnoty (wspominam o nich teraz, ponieważ nie warto poświęcać im więcej miejsca). Zapewnią ci one i srebro, i bonusy do statystyk. Na czas walki umieszczaj kamienie zwiększające cechy. Kiedy jesteś w mieście – te polepszające twoje umiejętności perswazji. Jeśli jesteś poza miastem – te, które ułatwiają unikanie pułapek.
    Zawsze staraj się przeszukać całą mapę. W ten sposób zdobędziesz nie tylko srebro, ale otrzymasz zadania lub klejnoty. Ew. będziesz miał okazję do kolejnych walk, które wspomogą rozwój twojej postaci.
    Staraj się często zapisywać grę, najlepiej na różnych „slotach”. Dzięki temu będziesz mógł powtórzyć jakiś fragment i zabezpieczyć się przed pomyłką, który pozbawi cię kilku punktów charakteru, doświadczenia czy srebra. Unikniesz też powtarzania większych fragmentów gry po śmierci czy ew. błędzie programu.
    Zawsze też staraj się korzystać z kapliczek regeneracyjnych. Nigdy nie wiesz, kiedy będzie następna walka!
    Nie bądź zanadto opryskliwy w stosunku do innych. Zyskasz w ten sposób raptem kilka punktów Zaciśniętej Pięści w całej grze. O ile pomijam fakt, że opryskliwość może zakończyć się walką (z którą powinieneś sobie poradzić, Czytelniku), to ważniejszy jest fakt, że w ten sposób możemy stracić cenne informacje lub zadania!
    Rozmawiaj! Nie tylko z każdą postacią o unikalnym imieniu, ale także ze swoimi towarzyszami. Zdobędziesz w ten sposób informacje, które nigdzie nie będą zapisane, a mogą się przydać, przedmioty (srebro, klejnoty)… albo po prostu się pośmiejesz.
    Mam nadzieję, że ten zestaw porad pomógł wam w waszej wędrówce po Jadeitowym Cesarstwie.




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.




    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw