Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 World of Warcraft • Transport • INSIMILION

    World of Warcraft


    Transport

    Działy gier » World of Warcraft » Poradniki
    Autor: Drekorig
    Utworzono: 30.08.2006
    Aktualizacja: 04.08.2008

    Swiat Warcrafta* jest duży - co do tego nie ma wątpliwości. Byłoby oznaką czystego "sadyzmu" ze strony firmy Blizzard, gdyby gracze byli zmuszeni wszędzie podróżować piechotą. Na szczęście tak nie jest. W tym tekście opiszę różnorakie metody szybkiego przemieszczania się, zarówno płatne (lub nie) środki transportu "publicznego", jak i zaklęcia oraz wierzchowce.

    Wierzchowce latające

    Będzie to najpewniej pierwszy środek transportu publicznego, z którym się zetkniesz po opuszczeniu obszaru startowego. Odpowiednio dla rasy będą to: gryfony, hipogryfy, wiwerny oraz wielkie nietoperze. Te latające wierzchowce pozwalają ci na szybką komunikację pomiędzy z góry wyznaczonymi punktami. Stacje dla powietrznego transportu znajdziesz w większości miast swojej nacji. Po dotarciu do miasta po raz pierwszy, powinieneś zlokalizować NPC-a oznakowanego jako Gryphon master (lub Hippogriff Master, Wind Rider Master lub Bat Handler). Rozpoznasz go po zielonym wykrzykniku nad głową. Aby zająć punkt kontrolny, należy z tym NPC-em porozmawiać. Od tej pory będziesz mógł przemieścić się do tego punktu z dowolnego innego, który znasz na tym kontynencie (z pewnymi wyjątkami - o tym za chwilę). Jeśli chcesz wykupić kurs latającym wierzchowcem, musisz porozmawiać z Gryphon masterem (już pozostańmy przy tych gryfach). Na ekranie pojawi ci się mapka kontynentu, na którym przebywasz z zaznaczonymi wszystkimi punktami kontrolnymi, które masz zajęte. Po najechaniu na punkt docelowy kursorem myszy, pojawi się jego nazwa oraz cena - tak, tak, takie powietrzne kursy są płatne. Nie jest to jednak jakaś zatrważająca suma. W zależności od odległości, ceny wahają się od 50 sztuk miedzi do ok. 10 srebrników. Tak czy inaczej - po kliknięciu punktu na mapie, na który chciałbyś się dostać, podróż automatycznie się rozpocznie. Nie wymaga ona żadnej ingerencji z twojej strony, możesz podziwiać widoki, grzebać w ekwipunku, tworzyć makra, cokolwiek ci się podoba.
    Nie wszystkie punkty kontrolne na mapie są połączone bezpośrednio. Dopóki jednak miejsce, do którego chcesz się dostać, znajduje się "w zasięgu" zajętych punktów kontrolnych, gra automatycznie połączy kolejne trasy pomiędzy punktami, sumując ich koszt, także summa summarum wylądujesz u celu. Wcześniej wspomniane wyjątki w możliwości dostania się do znanego punktu kontrolnego to po prostu sytuacja, w której masz zajęty punkt docelowy, lecz nie znasz wystarczającej ich liczby, aby ustanowić połączenie.

    Łodzie oraz sterowce

    Stanowią transport międzykontynentalny. Wehikuły te kursują pomiędzy wyznaczonymi punktami na obu kontynentach. W przeciwieństwie do latających wierzchowców, jest to transport bezpłatny, ale i nie indywidualny. Łodzie oraz sterowce kursują pomiędzy przystaniami i z reguły trzeba poczekać kilka minut, zanim oczekiwany transport się zjawi. Oto istniejące połączenia międzykontynentalne:
    Przymierze: Statki kursują pomiędzy Menethil Harbor w Khan Modan oraz Auberdine i Theramore Isle, odpowiednio w północnym i południowym Kalimdorze (połączenie między Theramore i Auberdine jest tylko "gryfonowe")
    Horda: Sterowce (Zeppeliny) kursują pomiędzy trzema punktami - Orgrimmar na wschodnim wybrzeżu Kalimdoru, Undercity w Lordaeronie i Grom'gol Base Camp w południowym Azeroth.
    Istnieje jeszcze neutralna linia, z której mogą korzystać zarówno członkowie Przymierza i Hordy. Statek kursuje pomiędzy dwoma goblińskimi miastami: Ratchet w środkowym Kalimdorze oraz Booty Bay w południowym Azeroth.

    Deeprun Tram

    Stanowi bardzo szybkie i darmowe połączenie między Stormwind i Ironforge. Jest to długi podziemny tunel, w którym gnomy skonstruowały coś na kształt metra. Pociągi kursują regularnie, mniej więcej co minutę. Czas przejazdu jest nieco krótszy niż czas lotu na gryfonie pomiędzy tymi dwoma miastami. Wejście do tunelu znajduje się w Dwarven District w Stormwind oraz w Tinker Town w Ironforge. Technicznie rzecz biorąc Deeprun Tram jest traktowany jak instance, ale istnieje tylko jedna "kopia" (tj. wszyscy gracze lądują na tym samym obszarze). Siłą rzeczy uroki tego środka transportu mogą podziwiać tylko członkowie Przymierza (aczkolwiek słyszało się tu i tam o rajdach Hordy na podziemną kolejkę).

    Wierzchowce

    Wierzchowce stanowią bardzo ważny element gry po czterdziestce (tj. po osiągnięciu 40 poziomu doświadczenia). Najprościej rzecz ujmując: w momencie osiągnięcia 40 poziomu postać może zakupić wierzchowca oraz nauczyć się na nim jeździć. Wierzchowiec zwiększa tempo poruszania się postaci o 60%. Na 60 poziomie postać może kupić epicki odpowiednik wierzchowca, na którym porusza się o 100% szybciej. Na 70 poziomie można zakupić wierzchowce latające, ale można z nic korzystać wyłącznie w Outlandzie. Tyle czystej teorii.
    Pierwszą poważną przeszkodą, która zauważysz, jest cena. Wprawdzie wszystkie normalne wierzchowce kosztują tylko 10 sztuk złota, ale żeby na ich jeździć, musisz wykupić sobie umiejętność Riding Skill (75), co kosztuje, bagatela, 90 sztuk złota. Przed tymi zakupami, polecam postarać się o reputację Honored ze swoją frakcją (nietrudne, jeśli tylko robiłeś regularnie questy dla przedstawicieli swojej frakcji), co da 10% zniżki na wszelkie transakcje, włącznie z treningiem i kupnem wierzchowca. Epickie wierzchowce są niestety znacznie droższe. Same wierzchowce kosztują 100g, ale aby na nich jeździć potrzebna ci będzie umiejętność Riding Skill (150), która kosztuje... 600g. Auć. Oczywiście po zniżkach będzie to w sumie "tylko" 630g, ale jeśli jest coś, na co naprawdę warto zbierać tyle kasy to jest to właśnie epicki wierzchowiec.
    Każda rasa ma swojego wierzchowca. Ludzie jeżdżą na koniach, krasnoludy na czymś, co wygląda na kozicę o nietypowych wymiarach, a zwie się Ram, gnomy jeżdżą na mechanicznych strusiach, nocne elfy na kuzynach tygrysów - saberach, draenei na czymś, co przypomina indyjskiego słonia, a zwie się Elekk, orkowie na wilkach, trolle na raptorach, taureni na bestiach kodo, krwawe elfy na hybrydzie strusi i raportów, zwącej się hawkstrider, a nieumarli na, zgadłeś - nieumarłych koniach. NPC, u którego można kupić wierzchowca, znajduje się w obrębie początkowego obszaru lub nawet przebywa w stolicy. Nietrudno go znaleźć, najlepiej zapytać o drogę dowolnego wysoko-levelowca.
    Dwie klasy mają potężne ułatwienie, jeśli chodzi o wierzchowce. Paladyni oraz czarownicy na 40 poziomie dostają swoje specjalne klasowe wierzchowce za darmo (sic!). Razem z tym otrzymują też umiejętność Riding Skill (75) i nie muszą wykonywać żadnych długich i żmudnych questów, żeby to osiągnąć. Na 60 poziomie te dwie klasy również mają swoje specyficzne wierzchowce, ale tym razem ich zdobycie wiąże się z wykonaniem dość długiego i drogiego łańcucha questów. Wymaga to od paladynów i czarowników dość dużo pracy oraz zbierania rzadkich i drogich reagentów, co sumarycznie będzie kosztowało mniej więcej tyle, ile standardowy epicki wierzchowiec. Razem z tym specjalnym świętym/przeklętym koniem, otrzymają oni również Riding Skill (150).
    Po osiągnięciu 70 poziomu pojawia się możliwość zakupu wierzchowca latającego. Członkowie Przymierza latają na gryfonach, a Hordy, na wiwernach (kilka kolorów do wyboru). Wierzchowce te zakupić można, wraz z treningiem, w odpowiednich osadach w Shadowmoon Valley w Outlandzie. Umiejętność Riding Skill (225) kosztuje 800 sztuk złota, podczas gdy sam wierzchowiec 100. Podstawowe latające wierzchowce zwiększają prędkość poruszania się zarówno na ziemi, jak i w powietrzu o 60%, czyli stosunkowo niewiele. Jednak możliwość lotu dokładnie tam, gdzie jest to potrzebne, niweluje tą wadę. Epickie latające wierzchowce to już inna bajka. Na ziemi te cuda poruszają się o 100% szybciej, natomiast w powietrzu aż o 280%! Kosztuje to jednak koszmarne pieniądze – 5000 sztuk złota za umiejętność Riding Skill (300) i dodatkowo 200 za samego wierzchowca.

    Dosiadanie wierzchowców nieprzeznaczonych dla swojej rasy jest możliwe, ale dość trudne do osiągnięcia. Umiejętność jazdy (która pochłania zdecydowaną większość kosztów) dotyczy wprawdzie wszystkich wierzchowców, ale NPC z innej frakcji nie sprzeda ci wierzchowca, dopóki nie osiągniesz poziomu reputacji Exalted z tą frakcją. Podpowiem - oznacza to bardzo, bardzo długi, żmudny i kosztowny grind. Są jednak szaleńcy, którzy się tego podejmują, bo albo mają kasy jak lodu, albo i tak nie mają nic lepszego do roboty. Krzyżować rasy oraz wierzchowce można dowolnie, z dwoma wyjątkami: na gnomich strusiach oprócz gnomów mogą jeździć tylko krasnoludy (ale który by się na to zdecydował...), natomiast taureni, ze względu na swoje gabaryty, nie mogą dosiadać wierzchowców innych niż bestie kodo. Powyższe dotyczy tylko wierzchowców lądowych.
    Muszę jeszcze wspomnieć o specjalnych wierzchowcach. Dla tych, którzy swe życie poświęcili PvP i spędzają cały swój wolny czas na Battlegroundach, są specjalne wierzchowce PvP. Od normalnych różnią się wyglądem – są odpowiednio mroczne i bojowe. Wymagają umiejętności Riding Skill (150), ale zamiast płacić za nie 100g, płaci się po 30 oznak z trzech Battlegroundów – Warsong Gulch, Arathi Basin i Alterac Valley.
    W grze gracze mogą zdobyć jeszcze kilka rodzajów unikatowych wierzchowców:
    Winterspring Frostsaber – dostępny wyłącznie dla Przymierza. Przypomina zwykłe sabery, ale ma nieco inny kolor oraz występuje bez uprzęży. Zdobyć go można, grindując reputację z frakcją Wintersaber Trainers, której jedyny przedstawiciel znajduje się na szczycie skały a la Król Lew w północnym Winterspring. Wierzchowiec ten ma te same wymagania, co każdy inny epicki wierzchowiec naziemny.
    Talbuk – przypominające antylopę talbuki zamieszkuję pola Nagrandu. Są to epickie wierzchowce naziemne, występujące w kilku kolorach, które można zakupić na dwa sposoby. Gdy osiągnie się poziom reputacji Exalted w frakcją Kurenai (Przymierze), lub Mag’har (Horda), można je kupić za kilkadziesiąt sztuk złota. Można też kupić „bojowe” wersje talbuków, poprzez zapłacenie 100 Halaa Battle Tokens i 20 Halaa Research Tokens w mieście Halaa, również w Nagrandzie. Te pierwsze zdobywa się, uczestnicząc w ataku/obronie wspomnianego miasta, natomiast te drugie uzyskuje się poprzez dostarczanie Oshu’gun Power Crystal Sample, który jest upuszczany przez właściwie wszystkie stworzenia w Nagrandzie.
    Netherdrake – epicki latający wierzchowiec, występuje w dwóch wersjach. Normalnego można zdobyć pracując dla frakcji Netherwing i zdobywając z nią reputację. Opancerzonego smoka, szybszego niż jakiekolwiek wierzchowce w grze, zdobywa się, gdy twoja drużyna znajdzie się na szczycie drabinki Areny pod koniec sezonu, trwającego 3 miesiące.
    Inne – w najbliższym patchu Blizzard zapowiada wprowadzenie kolejnego epickiego wierzchowca latającego. Będzie przypominał istoty zwane Nether Ray, które można spotkać głównie w Zangarmarsh i Netherstorm.

    Inne metody przyspieszania transportu

    Nie mogę nie wspomnieć o przedmiocie zwanym Heartstone. Kamień ów otrzymuje każda postać wraz z rozpoczęciem gry. Może być on przypisany do jednego punktu na świecie, a konkretnie - do dowolnej oberży. Rozmawiając z jakimkolwiek karczmarzem, możesz wybrać opcję "Make this inn your home". Od tego momentu dana tawerna będzie traktowana jak twój dom. Użycie Kamienia automatycznie przetransportuje cię do przedmiotowej karczmy. Kamienia można użyć raz na godzinę czasu rzeczywistego.
    Oprócz wszystkich w/w metod transportu, poszczególne klasy również mogą posłużyć się swoimi specjalnymi zdolnościami.
    Czarodzieje - z czasem uczą się zaklęcia teleportacji, za pomocą którego mogą przenieść się do dowolnie wybranej stolicy swojej nacji w ciągu kilku sekund. Na wyższych poziomach są również w stanie tworzyć portale, z których mogą korzystać inne osoby. Oba te zaklęcia wymagają reagentów, kosztujących odpowiednio 10s i 20s. Dodatkowo, czarodzieje mają też prostsze zaklęcie teleportacji, przenoszące ich w dowolny punkt w pobliżu (tzw. Blink).
    Druidzi - na 16 poziomie druid może zamienić się w lwa morskiego. W tej formie może oddychać i poruszać się w wodzie z taką samą prędkością, z jaką chodzi po ziemi. Na 20 poziomie druid uczy się przybierać "kocią" formę. Odpowiedni talent z drzewka Feral Combat pozwala na zwiększenie prędkości poruszania się w tej formie aż o 30%. Na 30 poziomie druid poznaje Travel form - zamienia się w geparda i porusza się o 40% szybciej. Jako niewielkie ułatwienie można też potraktować zaklęcie, którego druid uczy się na 10 poziomie. Za jego pomocą, może za darmo teleportować się do obszaru Moonglade (gdzie otrzymuje większość druidzkich questów). Jest to przydatne zaklęcie, jeśli druid potrzebuje dostać się gdzieś do północnego Kalimdoru. Docenią je zwłaszcza druidzi nocne elfy, gdyż Moonglade jest rzut beretem od ich stolicy Darnassus.
    Szamani - na 20 poziomie mogą przybierać formę duchowego wilka, w której poruszają się o 40% szybciej. Dysponują też zaklęciem Astral Recall, który działa identycznie do Heartstone, ale można go używać raz na 15 minut.
    Czarownicy - mogą przyzywać innych członków drużyny do swojej aktualnej pozycji. Potrzebna jest jednak do tego asysta dwóch innych członków grupy. Przyzwanie kogoś kosztuje jeden Soul Shard.
    Łowcy - na 20 poziomie poznają zaklęcie Aspect of the Cheetah. Korzystając z tego buffa (który działa stale), łowca porusza się o 30% szybciej, ale jeśli zostanie trafiony, automatycznie jest ogłuszony i porusza się o 50% wolniej przez 3 sekundy. Na 40 poziomie łowca poznaje czar Aspect of the Pack - działający analogicznie zarówno na samego łowcę, jak i jego sprzymierzeńców w pobliżu.
    Łotrzykowie – raz na 5 minut mogą użyć umiejętności Sprint, zwiększającej znacznie prędkość poruszania się na kilka sekund.
    Paladyni - inwestując w talent Pursuit of Justice z drzewka Retribution, mogą zwiększyć prędkość poruszania się nawet o 6% - stale! Na 62 poziomie uczą się też Crusader Aura, zwiększającej prędkość poruszania się na wierzchowcach dowolnego rodzaju o 20% - działa na wszystkich członków drużyny.

    * - Zachodzi potrzeba sprecyzowania terminu Azeroth. W świecie Warcrafta Azeroth ma znaczenie dwojakie. Po pierwsze, określa się tak cały znany świat, w którym toczy się akcja gry. Świat ten dzieli się na trzy kontynenty: Northrend na północy (w grze niedostępny), Kalimdor na zachodzie oraz tzw. Wschodnie Królestwa (oryg. Eastern Kingdoms), które z kolei dzielą się na: Lordaeron na północy, Khan Modan w części środkowej oraz Azeroth na południu. Opisując położenie danej lokacji i używając terminu Azeroth mam na myśli południową część Wschodnich Królestw.




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 11 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Adrianos
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 26.06.2007 o 16:33  

    Nie można by do tego dzału dodać jakiś obrazków. Np wierzchowców -szczególnie tych specjalnych i latających. I może mi ktoś powiedzieć jak moge dotrzeć z Darnassus do Menethil Harbor(który to statek) bo tam jest pomost w kształcie krzyża i nie wiem który gdzie płynie.

    Drekorig
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 16.08.2007 o 23:01  

    A próbowałeś czytać znaki? :P Statek do Menethil Harbor to ten na południu.

    Vaellia
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 25.09.2007 o 1:49  

    Taureni moga jezdzic na innych zwierzaczkach niz kodo. Moja kolezanka jest Taurenem i jezdzi na wilku (bo kodo jej sie nie podobal...)

    Vaellia/Axelessandra
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.10.2007 o 21:19  

    Zawsze sie mozna zapytac shipmastera. Czy kogos w tym rodzaju.

    siemanko
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 26.02.2008 o 19:49  

    siemanko mam problem jestem druidem, mam 10 lvl i umiem zamieniac sie w niedzwiedzia jestem w moonglade i w tym tkwi klopot, nie wiem jak sie wydostac prosze pomocy!!!!!!!!

    Keram
     

    Wędrowiec
    Temat: Nowe wymagania
    Dodany: 08.08.2008 o 17:35  

    W treści można by zmienić informację o tym, że aby dosiadać wierzchowce trzeba osiągnąć 40 poziom doświadczenia. Wraz z ostatnim patch'em wystarczy osiągnąć 30 poziom.

      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 18
    Temat: [cytat]Wraz z ostatnim patc...
    Dodany: 10.07.2009 o 21:03  

    Cytat:
    Wraz z ostatnim patch'em wystarczy osiągnąć 30 poziom

    Z jednej strony fajnie, ale zaś z drugie... posiadanie mounta robiło kiedyś z postaci superhero, wielki szacunek itd itp :P a teraz tak szybko będzie dostępny dla większości...

      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 238
    Temat: A z patchem 3.2 riding na p...
    Dodany: 10.07.2009 o 21:41  

    A z patchem 3.2 riding na poziomie 75 będzie dostępny od 20 poziomu.

    Musztarda
     

    Wędrowiec
    Temat: Musztarda jest dobra na wszystko
    Dodany: 07.11.2009 o 19:26  

    Musztarda jest dobra na wszystko

    Pyteni
     

    Wędrowiec
    Temat: co zrobic żeby zamieniacc s...
    Dodany: 03.06.2010 o 16:20  

    co zrobic żeby zamieniacc sie w n iedzwiedzia

    Guliwer
     

    Wędrowiec
    Temat: no spoko miejsce u hordy ni...
    Dodany: 31.01.2014 o 15:31  

    no spoko miejsce u hordy nieumarli znalazlem ale z ktorego miejsca to masakra jak by nie to czekanie na ten transport to moze bym odnalaz ale nie wiem gdzie mam stanac i czekac wiedz troszke lipa



    Ten artykuł skomentowano 11 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw