Wświecie Arcanum możemy inwestować punkty w zdolności naszego bohatera. Oprócz tego możemy awansować w danej dziedzinie kolejno na ucznia, eksperta i mistrza. Te dwa pierwsze stopnie zdobędziemy za niewielką opłatą na ucznia a za większą opłatą na eksperta. Żeby zostać mistrzem, musimy wykonać pewne zadania, niektóre trudniejsze inne łatwiejsze. Jeśli chcesz znaleźć nauczycieli wystarczy popytać przechodniów lub straż miejską albo tych, którzy szkolili cię na ucznia bądź eksperta w danej dziedzinie.
Umiejętności Bojowe
- Łucznictwo
- Uczeń - Strażnicy w Dernholmie i Kaladonie. Gdy Postać używa łuku, jej szybkość wzrasta o 5.
- Ekspert - Łucznicy w Dernholmie i Kaladonie. Postać może wystrzelić dwie strzały naraz.
- Mistrz - Keitzel Pierce, bar w Czarnokorzeniu. Szansa trafienia nie jest modyfikowana przez kary za zasięg.
- Uniki
- Uczeń - Większość strażników, którzy patrolują miasta. Przy krytycznym sukcesie przeciwnik ma 10 % szans na krytyczną porażkę.
- Ekspert - Herkemer Ogg z Czaronokorzenia. Przy krytycznym sukcesie przeciwnik ma 50% szans na krytyczną porażkę.
- Mistrz - Mieszkający w Stillwater Adkin Chambers. Przy krytycznym sukcesie przeciwnik zawsze ponosi krytyczną porażkę (niweluje korzyści wynikające z poziomu Mistrza Walki Wręcz)
- Walka Wręcz
- Uczeń - Strażnicy w miastach. Gdy Postać posługuje się bronią w Walce Wręcz, jej szybkość wzrasta o 5.
- Ekspert - Również Herkemer Ogg z Czaronokorzenia. Postać nie ponosi kar za oświetlenie.
- Mistrz - sir. Garick Stout z Dernholmu. Gdy postać posługuje się bronią w Walce Wręcz, nie może odnieść krytycznej porażki.
- Rzucanie
- Uczeń - Wszyscy straznicy, oraz aptekarz Grunwalde z Czarnokorzenia. Szybkość, z jaką Postać rzuca, wzrasta o 5.
- Ekspert - Lianna Per Dar z Dernholmu, oraz Theo Brighstart mieszkający w Ashbury. Zasięg rzutu wzrasta o 50%.
- Mistrz - Clarissa Shalmo, znajdująca się w knajpce w Czarnokorzeniu. Szansa trafienia nie jest modyfikowana przez kary za zasięg.
Umiejętności złodziejskie
- Atak z Zaskoczenia
- Uczeń - Handlarze magicznymi zabawkami i między innymi Dudley Crosston z Czarnokorzenia. Udany atak w plecy niespodziewającego się niczego przeciwnika omija jego zbroję.
- Ekspert - Pan Black z Tarantu i Razzia z Kaladonu. Postać może atakować z zaskoczenia, używając zarówno mieczy czy toporów, jak i sztyletów.
- Mistrz - dr Edmund Craig mieszkający w Roseborough. Postać otrzymuje olbrzymi modyfikator do szansy uzyskania krytycznego sukcesu.
- Kradzież Kieszonkowa
- Uczeń - pani stojąca na stacji Vermilion w Tarancie oraz facet stojący koło Czarnego Rynku. Postać zostaje przyłapana TYLKO w wypadku krytycznej porażki.
- Ekspert i Mistrz - Pan Sammie White stoi przy jednej ze stacji metra w Tarancie. Ekspert - połowa kary za wielkość przedmiotu, Mistrz - Postać nie może zostać przyłapana na kradzieży.
- Skradanie się
- Uczeń - Niektórzy strażnicy, mądre kobiety. Szansa powodzenia działań Postaci nie jest zmniejszana przez oświetlenie, a kary za noszony pancerz są dzielone na pół.
- Ekspert - Pan Black znajdujący się na Czarnym Rynku w Tarancie, Pan Razzia z Kaladonu i Elitarni Łucznicy z Dernholmu i Kaladonu. Szansa powodzenia działań Postaci nie jest modyfikowana przez pobliskie przedmioty, a podczas Skradania się Postać może normalnie chodzić.
- Mistrz - Albert Leek, znajdujący się w barze w Kaladonie. Postać może się ukrywać w trakcie walki, a także biegać podczas Skradania się.
- Wykrywanie Pułapek
- Uczeń - Raczej wszyscy strażnicy w miastach. Szansa powodzenia działań Postaci nie jest modyfikowana przez oświetlenie.
- Ekspert - Herkemer Ogg z Czarnokorzenia, oraz Vegard Moltenflow z Klanu Koła. Postać może wyczuwać pułapki magiczne tak jak mechaniczne.
- Mistrz - Fredrick Fitzgerald znajdujący się w barze koło stacji Vermilion w Tarancie. Jeśli Postać poniesie porażkę (ale nie krytyczną), otrzyma drugą szansę na wykrycie tej samej pułapki.
Umiejętności społeczne
- Hazard
- Uczeń - Pan Langley, odźwierny z pewnego baru w Tarancie koło stacji kolejowej. "Cel" będzie grać o bardziej wartościowe przedmioty.
- Ekspert - Wszyscy barmani w Arcanum. "Cel" zagra o posiadane przedmioty.
- Mistrz - Gurin Rockhollow znajdujący się w Klubie Dżentelmenów Wellington. "Cel" zagra o przedmioty, których normalnie nie chciałby sprzedać.
- Targowanie się
- Uczeń - Większość sprzedawców w Arcanum. Postać pozna marżę kupca.
- Ekspert - Wszyscy barmani. Kupcy nabędą wszystko, nawet te przedmioty, które normalnie by ich nie interesowały.
- Mistrz - J. M. Morat znajdujący się w Tawernie Granta w Tarancie. Kupcy sprzedadzą nawet przedmioty oznaczone jako "Nie na sprzedaż".
- Leczenie
- Uczeń - Zielarki. Postać zwiększa skuteczność leczenia o 50%.
- Ekspert - Zielarki, i Gaylin z Zamglonych Wzgórz. Krytyczne porażki są jedynie zwykłymi porażkami (nie zużywają dodatkowych bandaży).
- Mistrz - Kal-N' Driel mieszka w Quintarze. Wszystkie sukcesy są krytycznymi sukcesami (wyleczą skutki uboczne poważnych schorzeń).
- Perswazja
- Uczeń - większość sprzedawców i krawców. Współtowarzysze będą czekać na postać dłużej niż zwykle.
- Ekspert - Krawiec z Ashbury i Madam Lil z Tarantu. Dwaj dodatkowi Współtowarzysze.
- Mistrz - Pan Willghousby z Tarantu. Każdy chętnie przyłączy się do Postaci, niezależnie od reakcji na jej Charakter.
Umiejętności Technologiczne
- Naprawa
- Uczeń - Wszyscy kowale z Arcanum. Redukcja maksymalnych Punktów Zdrowia przedmiotu wynosi tylko 5%.
- Ekspert - Handlarze starociami, oraz Garret Almstead z Czarokorzenia. Redukcja maksymalnych Punktów Zdrowia przedmiotu wynosi tylko 1%.
- Mistrz - Hieronymus Maxim z fabryki Kaladońskiej. Nie ma redukcji maksymalnych Punktów Zdrowia, chyba że wystąpi krytyczna porażka. Mistrz Naprawiania może zreperować zepsute przedmioty (mające 0 Punktów Zdrowia), ale zawsze kosztem maksymalnej liczby 5% Punktów Zdrowia przedmiotu.
- Broń Palna
- Uczeń - Doktor Roberts z Zamglonych wzgórz, wszyscy Rusznikarze. Szybkość postaci używającej broni palnej wzrasta o 5.
- Ekspert - Doktor Roberts. Do strzałów mierzonych dolicza się tylko 2/3 kary.
- Mistrz - Willian Thorndop z Ashbury. Szansa powodzenia nie jest modyfikowana przez kary za zasięg.
- Ślusarstwo
- Uczeń - Wszyscy kowale z Arcanum. Otwieranie zamków trwa o połowę krócej.
- Ekspert - Garret Almstead z Czarnokorzenia i Adam Maxwell z Kaladonu. Postać nie otrzymuje kar za oświetlenie.
- Mistrz - J. T. Morgan którego znajdziesz w więzieniu Kaladońskim. Kara za jakość zamka jest dzielona na połowę.
- Rozbrajanie Pułapek
- Uczeń - Wszyscy kowale. Postać nie otrzymuje kar za oświetlenie.
- Ekspert - Jason C. Guy z Roseborough i Adam Maxwell z Kaladonu. Jeśli podczas rozbrajania pułapki Postać odniesie krytyczny sukces, to zdobędzie przedmiot będący częścią pułapki (np. strzały lub dynamit).
- Mistrz - Daniel McPherson. Jeśli podczas rozbrajania pułapki Postać poniesie porażkę (ale nie krytyczną), będzie mogła spróbować rozbroić ją ponownie.