Każdą postacią w Arcanum możesz inwestować punkty w umiejętności, zależnie w jakim kierunku chcesz rozwinąć swoją postać np.: jeśli twoją postać szkolisz w złodziejskim fach,u to przydadzą ci się umiejętności takie jak skradanie czy kradzież kieszonkowa lub wykrywanie pułapek. Od rozwijanych umiejętności zależy, jaką klasę będzie miała twoja postać ponieważ przy jej tworzeniu w Arcanum nie wybiera się profesji, tak jak w większości cRPG. Oto krótka charakterystyka tych zdolności:
(Korzyści płynące ze stopnia zaawansowanie w danej umiejętności oraz nauczyciele opisane zostały w osobnym artykule.)
Umiejętności Bojowe:
- Łucznictwo - umiejętność posługiwania się łukami, podstawowa cecha to zręczność (ZR).
- Uniki - umiejętność uniknięcia ciosu poprzez odskoczenie bądź uchylenie, oparta na ZR.
- Walka Wręcz - jest to umiejętność posługiwania się bronią białą co zwiększa szanse na trafienie przeciwnika w zwarciu, ta umiejętność jest ograniczona ZR.
- Rzucanie - od tej cechy zależy czy celnie trafisz wroga granatem kamieniem czy innym przedmiotem, oparta na ZR.
Umiejętności Złodziejskie:
- Atak z Zaskoczenia - umożliwia zadanie dodatkowych obrażeń podczas ataku gdy wróg się nie spodziewa, podstawowa cecha to ZR .
- Kradzież Kieszonkowa - umiejętność ta pozwala zabrać lub podrzucić coś do kieszeni ofiary, oparta na ZR.
- Skradanie - umiejętność cichego poruszania się w cieniu tak by nie zostać zauważonym, ta umiejętność jest ograniczona percepcją (PE).
- Wykrywanie Pułapek - jest to zdolność do wykrycia i rozpoznania pułapek zanim zrobią ci krzywdę, tj. powyżej cechą podstawową jest PE.
Umiejętności Społeczne:
- Hazard - umiejętność grania(i wygrywania) w różne gry losowe, karciane i w kości oparte na inteligencji (IN).
- Targowanie się - umiejętność ta jest przydatna handlarzowi, pozwala tanio kupić towar a drogo sprzedać, podstawową cechą jest Siła Woli(SW).
- Leczenie - zdolność do leczenia złamań i gojenia ran, oparte na IN.
- Perswazja - jest to dar przekonywania innych postaci w grze, oparty na charyzmie(CH).
Umiejętności Technologiczne:
- Naprawa - zdolność pozwalająca samemu naprawić zepsute rzeczy, podstawowa cecha to IN.
- Broń Palna - umiejętność posługiwania się bronią palna zwiększa szanse na trafienie przeciwnika z dystansu, oparte na PE.
- Ślusarstwo - zdolność do otworzenia zamków za pomocą wytrycha, oparte na ZR.
- Rozbrajanie Pułapek - umiejętność rozbrojenia pułapki mechanicznej, oparta na PE.