» Pierwsze kroki
» Tworzenie bohatera
» Co to jest IP
» Połączenie i protokoły
» Dobór postaci
» Zezwolenia
» Porady
Oczywiście pierwszym krokiem do rozpoczęcia gry on-line jest stworzenie postaci, ale o tym zachwilkę. Zacznijmy więc od początku.
Po pierwsze włącz grę.
W powyższym menu wybierz
Pojawi się takie oto menu:
Kliknij zatem na Przygotowanie postaci, w celu utworzenia Twojego herosa.
Gdy już skończysz, i będziesz pewny że ta postać się do czegoś przyda, wybierz
Zapisz bohatera i wróć z powrotem do "Tworzenia postaci" Tym razem wciśnij i wybierz zapisaną wcześniej postać (mam nadzieję że ją zapisałeś...)
Jak widzisz pojawił się nowy ekran
Teraz możesz kliknąć "Plik postaci" i wybrać bohatera wcześniej stworzonego, lub cieszyć się postacią z zapisanej gry.
Dobra, teraz kolejny etap, a mianowicie połączenie z graczami.
Najpierw zajmijmy się wyjaśnieniem magicznych znaczków jakimi są IP:
1) Co oznacza "wewnętrzne IP"?
Wewnętrzne IP posiadają osoby, które korzystają z internetu poprzez sieclokalną i nie posiadają w umowie zapisu o przydziale IP zewnętrznego (zazwyczajza ten przywilej trzeba dodatkowo płacić). Oznacza to, że ich komputer nie jestwidziany na zewnątrz sieci (w internecie) pod tym IP. Cały ruch pomiędzy sieciąa internetem idzie poprzez serwer lokalny, który w locie dokonuje konwersji IPwewnętrznego na zewnętrzne i na odwrót. Większość gier radzi sobiebezproblemowo z tą sytuacją jednakże Baldur's Gate do nich nie należy w związkuz tym trzeba podając dodatkowe środki aby móc grać po sieci w tę gierkę
Mianem IP wewnętrznego określa się IP z następujących klas adresowych:
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255
2) Jak sprawdzić czy na pewno posiada się IP wewnętrzne?
Windows 98/ME => Start->Uruchom->wpisz 'winipcfg' (bez apostrofów) i sprawdź, czy wyświetlone IP należy do którejkolwiek z podanych wyżej klas
Windows 2000/XP => Start->Uruchom->wpisz 'ipconfig' (bez apostrofów) i sprawdź, czy wyświetlone IP należy do którejkolwiek z podanych wyżej klas
Linux => w konsoli wpisz 'ifconfig' (bez apostrofów) i sprawdź, czy wyświetlone IP należy do którejkolwiek z podanych wyżej klas
3) Co trzeba zrobić aby zagrać po sieci z wewnętrznym IP?
Sposób na dokonanie tego jest prosty aczkolwiek może być nieco trudny douzyskania. Dzieje się tak dlatego, iż wymaga on ingerencji administratora sieciw konfigurację serwera lokalnego. Z góry uprzedzam, że szanse na to sąniewielkie, ponieważ mało który administrator zgodzi się na wykonanie tejoperacji (pomimo, iż nie niesie ona ze sobą żadnego zagrożenia bezpieczeństwaserwera). Mianowicie aby zagrać w BG2 po sieci należy poprosić administratora owykonanie na serwerze przekierowania (forwardingu) na nasz komputer portów2300-2400 i 47624 TCP i UDP. Po dokonaniu tej operacji można spokojnie graćprzez sieć (niestety w każdej sieci lokalnej tylko jedna osoba może cieszyć sięprzekierowaniem portów - to jedno z kryteriów, z powodu których administratorzyodmawiają). Ja sam mam aktualnie Neostradę (196) i nie mam problemów z połączeniemsię i grą w BG2 przez internet.
Ok, teraz gdy już wiesz (mniej więcej) co to jest IP, możemy zaczynać.
W okienku "Wielu graczy" wybieramy "Połączenie"
Wybieramy protokół
Teraz się pojawi nowe okienko, a właściwie okno wyboru protokołów:
Pewnie nie bardzo wiesz co to są protokoły, i który do czego służy, więc zamieściłem krótką notkę na ten temat:
IPX - protokół sesji lokalnych. Po wyborze, ukaże wszystkie dostępne sesje.
TCP/IP najpopularniejszy protokół grania w sieci. Wymaga podania IPkompana, który jest dzieckiem Bhaala, albo sam możesz założyć sesję, jeżeliposiadasz zewnętrzne IP. Jeżeli korzystasz z TCP/IP na sieci lokalnej,wykrywa on automatycznie połączenia i samoistnie łączy z sesją gry.
MODEM - Jeżeli korzystasz z dostępu modemowego do sieci, musisz najpierwskonfigurować szybkość modemu, oraz określić na którym porcie on stoi. Jednakodradzam granie na modemie, gdyż z powodu na wolny transfer...no ale jednymsłowem, katorga!
POŁĄCZENIE SZEREGOWE - wybierane, jeżeli komputery połączone są kablemszeregowym. W takim wypadku należy skonfigurować do którego portupodłączony jest kabel oraz ustalić szybkość łącza.
Teraz kliknij dalej i miej nadzieję, że Twoje IP jest odpowiednie do gry.
Dobra, załóżmy że udało Ci się połączyć, i co teraz ?
Miejscem spotkań przed grą on-line jest "Dobór Postaci". Tutaj gracze wybierają postacie oraz mogą dyskutować w panelu rozmowy.
Teraz każdy powinien wybrać postać (jeśli oczywiście chce grać). Klikamy więc na "Tworzenie postaci"
W okienku klikami Tworzenie a następnie Importuj. Wybieramy wcześniej stworzoną postać.
Teraz w okienku gdzie wcześniej było napisane "Tworzenie postaci" pojawi się:
Aby gracze wiedzieli, że jesteś gotowy do walki, kliknij na "ptaszka" (bez kosmatych skojarzeń)
Jak zauważyłeś, nie możesz w tym momencieedytować już swojej postaci, chyba że odfajkujesz ptaszka. Zaznaczenie go ukazuje, ze jesteś gotowy do rozgrywki. Wszyscygracze muszą być "gotowi", aby Dziecię Bhalla rozpoczęło sesję.
Możesz oczywiście zmienić postać podczas gry. poszukaj zatem na lewym słupkuinterface'u przycisku
A teraz co nieco o zezwoleniach.
Oto wygląd głównego ekranu kary zezwoleń:
Jak widać, aktywne pola są podświetlone,nieaktywne się nie świecą, to chyba jasne i logiczne. W lewej kolumnie znajdująsię imiona graczy i odpowiedni do nich ułożone przyciski, tak, że każdemumożesz dać inne zezwolenia. W oknie zezwoleń możesz również prowadzić rozmowy,nie tracąc kontaktu z Twoimi braćmi i siostrami. Teraz opisze pokrótce każde zezezwoleń.
Jest to dostęp do karty postaci. Gracze mogą oglądać swoją postać oraz dawać awanse. Tego nie możesz zmienić, każdy gracz ma pełny dostęp do swojej postaci. | |
Jest to możliwość dzielenia się złotem, czyli innymi słowy, wspólne złoto dla wszystkich. | |
Wybierz tą opcję, jeżeli chcesz pozwolić bohaterom naindywidualne podróżowanie. Jest to przydatne jeśli każdy członek drużynyidzie wykonać inno zadanie a następnie spotyka się z resztą drużyny we wcześniejpodanym miejscu. Winno się wybrać to zezwolenie. | |
Wybór tego zezwolenia pozwala Twoim towarzyszą na prowadzenierozmów z przechodniami i innym pospólstwem i szlachtą. Oczywiście używajtego, jeśli masz włączone wyżej wymienione zezwolenie (rozdzielanie się), lubjeśli jakaś postać ma większą charyzmę. | |
Wybranie tej opcji pozwala graczom na wgląd do cudzychinwentarzy i dzielenie się przedmiotami. | |
Możesz wybrać tą opcję, jeśli chesz aby każdy z graczy mógłpauzować grę. Wysoce wskazane. | |
Dane postacie mogą prowadzić drużynę itp. |
Ostatnim elementem okna zezwoleń jest magiczny przycisk
Aktywacja tego przycisku i nie utworzeniehasła na grę powoduje, że na sesję może wejść każdy, co jest uciążliwe, gdyż conowy użytkownik, to gra zostaje przerwana i wychodzi do okienka z wyborempostaci (oczywiście nie zaczynacie gry od początku, no ale jest to męczące...).To tyle co do zezwoleń, używajcie ich z "głową" aby przywódca niestał się giermkiem ;)
O czym musisz pamiętać podczas rozgrywek dla wielu graczy:
1. Gracz zakładający grę jest DzieckiemBhaala, to on romansuje z postaciami i jeśli zginie, gra się kończy. To równieżon dba o porządek i zapisuje grę.
2. Szybkość twojej gry (ilość klatek na sekundę) musi być równa z szybkościązakładanej gry (oczywiście jeśli się dołączasz), preferowane to 30 klatek.
3. Co do modów, to każdy gracz powinien być zaopatrzony w te same mody.
4. Portrety. Jeśli chcesz aby twoja postać miała unikalny wygląd, ale żeby pozatym twoi kompani widzieli jej portret, musisz go pierw im rozesłać (BG nie jesttak inteligentne, że automatycznie pobierze go od Ciebie).
5. Uważaj na nieznanych graczy z sieci, gdyż mogą całkowicie zniszczyć cidrużynę wycinając wszystkich w pień.
6. Uważaj dobierając zezwolenia, szczególnie tym nie znanym Ci graczom.
7. Pamiętaj, że jeśli jakiś gracz zostanie rozłączony, to Dziecię Bhallaprzejmuje jego postać (czyli kieruje np. swoją i jego)
8. W razie problemów z połączeniami skonfiguruj swojego firewalla!
9. Wyłączaj komunikatory, bo mogą poważnie utrudnić rozgrywkę.
Turnieje - jak zorganizować prosty pojedynek.
1. Po pierwsze ustal regulamin pojedynku.
2. Wybierz odpowiednie miejsce na rozegranie walki.
3. Przeciwnicy powinni mieć zainstalowane wymienione wcześniej mody, bądź niepowinny być zainstalowane żadne z nich.
4. Wyznacz sędziów, najlepiej znane Ci osoby. I zawsze stojące po Twojejstronie...
5. Jeśli nie masz z kim zagrać, zainstaluj program GameSpy Arcade i poszukaj chętnych do gry.
To już na tyle, życzę miłych podbojów świata!