Tworzenie postaci
Rasa
Łowcą może zostać człowiek, elf lub pół-elf. Wybór należy do Was. Jeśli jednak zamierzamy zostać "łucznikiem" (podklasa łowcy, wyszkolona do walki bronią dystansową), to polecam elfa. Ma premię do posługiwania się łukiem oraz premię do zręczności (kosztem kondycji).
Charakter
Mamy do wyboru wszystkie rodzaje dobrego charakteru. To Wy decydujecie. Najlepiej jednak wybrać praworządny dobry, który zwiększy na początku naszą reputację.
Cechy
Siła: Łowca zawsze walczy - max punktów
Kondycja: Podstawowa cecha łowcy - max punktów
Zręczność: Zmniejsza KP i TraK0 w walce bronią dystansową- max punktów
Inteligencja: Cecha zbędna dla łowcy - minimalna ilość punktów
Mądrość: Pozwala rzucać czary kapłańskie - około 13 punktów
Charyzma: Cecha raczej nieprzydatna - możemy obniżyć ją do minimum
Podklasy
Istnieją trzy podklasy łowcy: Łucznik, Tropiciel, Władca zwierząt. Wszystkie trzy mają swoje zalety i wady. Przedstawię je teraz i dokonam ogólnej oceny wszystkich podklas.
Łucznik
Zalety:
- +1 do trafienia i obrażeń każdą bronią pociskową, co 3 poziomy postaci
- Co 4 poziomy postaci zyskuje zdolność wykorzystania raz dziennie specjalnego strzału. Kiedy uaktywni tę zdolność, każdy strzał oddany w ciągu następnych 10 sekund będzie miał następujące właściwości (wg poziomu łucznika):
- 4 poziom: -1 do TraK0 celu
- 8 poziom: -1 do rzutu obronnego przeciw magii
- 12 poziom: -1 do siły celu
- 16 poziom +2 premii do obrażeń
Wady:
- Łucznik nigdy nie może specjalizować się w walce wręcz
- Łucznik nigdy nie może nosić żadnej metalowej zbroi
Ocena: Łucznik to świetna podklasa. Jednak trzeba pamiętać, że jedyną rzeczą, którą wykonuje, jest strzelanie z łuku. Nie może przyjmować na siebie ciosów. Gdy damy mu porządny łuk, to posiadając dobre cechy, trafia prawie zawsze. Wady nie stanowią problemu.
Tropiciel
Zalety:
- +20% do Krycia się
- Może sztyletować, zadając mniejsze obrażenia niż złodzieje (poziomy 1-8: x1, poziomy 9-16: x2, poziomy 17+: x3)
- Od 12. poziomu ma dostęp do trzech zaklęć magów. Są to: Przyspieszenie ruchów, Ochrona przed zwykłymi pociskami oraz Mniejsze odbicie czaru
Wady:
- Nie może używać lepszego pancerza niż skórzana ćwiekowana zbroja
Ocena: Tropiciel to jedna z moich ulubionych podklas (sam nie wiem, dlaczego). Ma całkiem przydatne plusy no i może sztyletować. W sumie wada nie jest tak sporym problemem. W ToB znajdujemy wiele ciekawych zbroi tego rodzaju (Zbroja z łusek białego smoka). Naprawdę warto spróbować gry tą klasą. Z drugiej strony świetnym tropicielem jest Valygar, więc można rozważyć przyjęcie go do drużyny.
Władca Zwierząt
Zalety:
- +15% do Krycia się
- Posiada zwiększone zdolności magiczne w odniesieniu do następujących czarów:
- Na 8 poziomie może rzucić zaklęcie Przywołanie zwierząt I
- Na 10 poziomie Przywołanie zwierząt II
- Na 12 poziomie Przywołanie zwierząt III
Wady:
- Nie może posługiwać się bronią metalową (np. mieczem, halabardą, młotem czy morgenszternami).
Ocena: Niestety, kiepska podklasa. Zdecydowanie odradzam. Czary, które może rzucać, są słabe, a jego wada stanowi poważny problem, ze względu na małą ilość broni przez niego używanych.
Cóż, w wypadku łowcy na pewno nie warto wybierać czystej postaci. Już lepiej zdecydować się na Tropiciela. Dla osób, które chcą wytrenować swoją postać w broniach dystansowych, świetny jest Łucznik. Władca Zwierząt - nie ma sensu rozważać jego wyboru. Jego wada to naprawdę problem. Reasumując, podklasy ogólnie można uznać za dobre, chociaż ładny efekt psuje Władca Zwierząt, który jest jedną z najgorszych podklas w grze.
Biegłości
Zwykły łowca może przeznaczyć dwie gwiazdki na konkretną broń i styl walki. Warto odnotować, że otrzymujemy na początku premię do stylu walki dwiema broniami, w postaci dwóch gwiazdek. Możemy ten styl podnieść do poziomu o jeden większego. Trzeba też wspomnieć o tym, iż Łucznik (podklasa) może przeznaczyć aż pięć gwiazdek na walkę kuszą lub łukiem. W związku z różnymi opcjami dla każdej z podklas, przedstawię bronie, które przeznaczone są odpowiednio dla każdej z nich.
Łucznik
1. Długi łuk - chyba najlepszy wybór ze wszystkich. Zadają przyzwoite obrażenia, jest wiele potężnych okazów tej broni i to już na początku.
2. Krótki łuk - tak naprawdę można zainwestować jedynie ze względu na jedną broń - Łuk Mrocznego Ognia.
3. Kusza - jest to ciekawa opcja w dalszej części gry, ponieważ Futerał Obfitości z bełtami +2 bardzo pomaga w walce. Przy tym można znaleźć parę ciekawych okazów tej broni.
Ciekawe okazy broni:
1. Rozpruwacz serc, Elfi Dwór, Taralash
2. Krótki Łuk Gesena, Tuigański Łuk, Łuk Mrocznego Ognia
3. Kusza Ognistych Zębów
Tropiciel
1. Katana - najlepsza broń w grze. Szybka, zadająca duże obrażenia, zajmująca tylko jedną rękę.
2. Sejmitar - całkiem przyzwoita broń. Obrażenia 1k8 zachowane przy całkiem niezłej szybkości. Można nosić w drugiej ręce.
3. Miecz długi - niezła broń. Obrażenia takie same, jak u sejmitarów. Opcja do rozważenia.
4. Miecz krótki - raczej nie ma sensu inwestować. Trochę za małe obrażenia, mimo szybkości.
5. Sztylet - najsłabsza (w zwarciu) broń w grze. Jedynie jeden świetny okaz tej broni ratuje ją.
6. Młot bojowy - średnia broń, jednak dla nas jest bardzo przydatna. Kiedy w ręce mamy Crom Fayera, nasza siła zwiększa się do 25, a wówczas cios w plecy zadaje dużo większe obrażenia.
Ciekawe okazy broni:
1. Furia Niebios, Zagłada Hindo
2. Widmowy Rodzaj, Belm, Żagiew Mrozu, Obrońca
3. Angurvadal, inne, umagicznione +3
4. Miecz Arabane'a, Miecz Maska, Krótki Miecz Ciosów w Plecy
5. Sztylet Gwiazdy, inne, umagicznione +3
6. Crom Fayer, Młot Runów
Władca Zwierząt
1. Kij - średnia broń. Zadaje stosunkowo małe obrażenia, a na dodatek zajmuje obie ręce. Jedynie Kij Tarana jest naprawdę dobry.
2. Maczuga - przeciętna broń. Szkoda, że w grze nie ma wiele ciekawych okazów tego oręża.
3. Proca - najsłabsza broń miotana - w tym wypadku chyba nie ma sensu w nią inwestować.
Ciekawe okazy broni:
1. Kij Tarana, inne, umagicznione +3
2. Maczuga zniszczeń, Maczuga wybuchów
3. Proca Everrarda
Warto się zastanowić przed wyborem broni, mimo że dla każdej z podklas są pewne ograniczenia. Dla łucznika wybieramy tylko bronie miotane, dla tropiciela głównie takie, którymi możemy zadać cios w plecy, a dla władcy zwierząt tylko trzy wymienione powyżej. Jeśli jesteśmy "czystym" łowcą, mamy możliwość używania wszystkich broni.
Uwaga! Tropiciel również może używać wszystkich broni, jednak wówczas traci możliwość ciosu w plecy - jego głównego atutu.
Drużyna
Nasz łowca musi mieć dobry charakter. W związku z tym podam jedynie składy drużyn o takim charakterze.
Mała drużyna:
- nasz łowca
- Jan Jansen/Nalia/Imoen
- Keldorn/Minsc/Valygar
Średnia drużyna:
- nasz łowca
- Sarevok/Valygar
- Jan Jansen/Nalia/Imoen
- Anomen/Jaheira/Aerie
- Keldorn/Minsc
Duża drużyna:
- nasz łowca
- Sarevok
- Valygar/Mazzy
- Minsc/Keldorn
- Anomen/Jaheira/Aerie
- Jan Jansen/Nalia/Imoen
Uwaga! Dodałem Sarevoka, który ma standardowy charakter zły, jednak duża ilość reputacji, czy drużyna o charakterze dobrym nie będą mu przeszkadzać. Poza tym jego charakter podczas gry można zmienić.
Wybór czarów
Łowca na wyższym poziomie zdobywa możliwość rzucania czarów druidzkich do 3. poziomu włącznie. Wymienię kilka z nich, godnych polecenia:
Poziom 1: Leczenie lekkich ran, Oplątanie, Zagłada, Zbroja wiary, Błogosławieństwo
Poziom 2: Spowolnienie trucizny, Korowa skóra, Płomienne ostrze
Poziom 3: Rozproszenie magii, Leczenie średnich ran, Wezwanie błyskawic, Leczenie chorób
Taktyki
Łowca jest zbrojnym, więc dla niego nie ma określonej taktyki. To postać, która zajmuje się zabijaniem przeciwnika, przyjmowaniem na siebie ciosów, czasem rzucania podstawowych czarów ochronnych i wzmacniających. Dla podstawowego łowcy raczej taktyka jest prosta. Przed walką rzucamy jak najwięcej Zbrój wiary, można Korową skórę i Błogosławieństwo na całą drużynę. Podczas walki przyjmujemy na siebie ciosy. Oczywiście zajmujemy się również unicestwianiem przeciwnika. Gdy nasze cele mają zbyt dużo czarów ochronnych, możemy zareagować, rzucając Rozproszenie magii. Czasem leczymy naszych towarzyszy, jeśli nasz kapłan zajmuje się czymś innym. Warto też czasem przed wejściem w pole bitwy, wyczarować na przeciwniku Wezwanie błyskawic - niech poczuje gniew Matki Natury. Gdy wybraliśmy jakąś podklasę, oprócz rutynowych czarów ochronnych.
Tropiciel
Przede wszystkim korzystamy z naszego głównego atutu - ciosu w plecy. Po co wybierać podklasę Tropiciela, skoro nie używamy naszej głównej zalety. Przed walką podbiegamy do przeciwnika, zadajemy cios w plecy, zmykamy i powtarzamy operację. Wymagane do tego są Buty Szybkości, abyśmy mogli łatwo uciec i ponownie schować się w cieniu.
Łucznik
Ustawiamy się gdzieś z tyłu, ale w zasięgu wzroku przeciwnika. Staramy się unikać czarów ofensywnych. Najlepiej, aby nasz nieprzyjaciel nie zwracał na nas uwagi. Wówczas możemy "ciskać" we wrogów z broni miotanej - z tego, z czego potrafimy najlepiej.
Władca Zwierząt
Jeżeli ktoś w ogóle wybrał tę podklasę, to jego głównym zadaniem jest korzystanie z przywołań, do których mamy dostęp. Reszta tak samo, jak u standardowego łowcy.
Ekwipunek
Silnie umagiczniony oręż; porządna zbroja płytowa (ćwiekowana w wypadku podklas); może być Hełm Baldurana; Amulet Seldarine; na palcach Pierścień Gaxxa i jeden pierścień ochrony; Pas siły lub bezwładnej bariery; Płaszcz Montolio; Rękawice mistrzostwa bądź inne dające premię w walce; mile widziane Buty szybkości.