Tworzenie postaci
Rasa
Wszystkie rasy mogą być złodziejami. Najbardziej skłaniałbym się do wybrania elfa, ponieważ otrzymuje bonusy do zręczności. Oprócz tego warto wziąć pod uwagę dwuklasowość lub wieloklasowość złodzieja, np. łącząc go z wojownikiem czy magiem. Wówczas wybieramy człowieka lub pół-elfa. Niezłą opcją jest również gnom iluzjonista/złodziej.
Charakter
Nie możemy być praworządni dobrzy. Reszta charakterów jest dozwolona. Wybór należy do Was.
Cechy
Siła: Właściwie nie jest tak ważna, aczkolwiek złodziej zawsze walczy, więc radzę ustawić max punktów.
Kondycja: Dużo kondycji = dużo PŻ - max punktów
Zręczność: Podstawowa cecha złodzieja - max punktów
Inteligencja: Przydatna jedynie do używania zwojów - 15 punktów
Mądrość: Nie jest nam potrzebna - minimalna ilość punktów
Charyzma: Nie potrzebujemy tej cechy, jednakże jest to nasza główna postać, radzę ustawić około 14 punktów
Podklasy
Istnieją trzy podklasy złodzieja: Zabójca, Łowca nagród, Zawadiaka. Wypiszę ich zalety i wady, a także dokonam ogólnej oceny każdej z nich.
Zabójca
Zalety:
- Raz dziennie na 4 poziomy może pokryć swoją broń trucizną. Następny cios zadany taką bronią wprowadza truciznę do organizmu zaatakowanego i zadaje 1 pkt obrażeń na sekundę przez 24 sekund (3 pkt. obrażeń w ciągu pierwszych sześciu sekund); rzut obronny przeciwko truciźnie ogranicza obrażenia do dwunastu
- Premia +1 do trafienia i obrażeń
- Na 21. poziomie jego Atak z zaskoczenia zadaje obrażenia x7
Wady:
- Co poziom dostaje tylko 15% do wykorzystania na umiejętności złodziejskie
Ocena: Bardzo ciekawa podklasa, jak każda. Jest to dobra opcja dla osób, dla których głównym zadaniem złodzieja jest atak z zaskoczenia.
Łowca nagród
Zalety:
- +15% do zastawiania pułapek
- Umiejętność zakładania specjalnych pułapek (innych od dostępnych dla zwykłych złodziei). Te pułapki są znacznie skuteczniejsze od pułapek zwykłego złodzieja, a ich efekt zależy od poziomu Łowcy Nagród:
- 1 poziom: pułapka zadaje obrażenia i spowalnia ofiarę
- 2 poziom: pułapka unieruchamia ofiarę, jeśli nie wykona ona rzutu obronnego
- 16 poziom: pułapka wyzwala wokół ofiary Nienaruszalną sferę Otiluke'a (jeśli nie wykona rzutu obronnego)
- 21 poziom: pułapka tworzy labirynt wokół ofiary
Wady:
- Co poziom otrzymuje jedynie +20% do wykorzystania na umiejętności złodziejskie
Ocena: Świetna podklasa, zajmująca się zakładaniem pułapek. Na wyższych poziomach jego zalety są naprawdę przydatne, a wada nie jest specjalnie uciążliwa.
Zawadiaka
Zalety:
- Premia +1 do klasy pancerza
- Co 5 poziomów uzyskuje kolejne +1 do KP
- Co 5 poziomów uzyskuje +1 do trafienia i obrażeń
- Może specjalizować się w każdej ręcznej broni, z jakiej może korzystać złodziej
- Może wydać 3 pkt. na biegłość Styl walki dwiema broniami
Wady:
- Brak zwiększonych obrażeń przy sztyletowaniu
Ocena: Moja ulubiona podklasa. Zawadiaka jest podobny do wieloklasowca wojownik/złodziej. Trochę ubolewam nad brakiem możliwość ataku z zaskoczenia, jednak premie do klasy pancerza, trafienia i zadawanych obrażeń rekompensują ten mankament z nawiązką.
Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie podklasy są świetne i ich wybór zależy tylko i wyłącznie od Was oraz od taktyki, jaką przyjmiecie. Jeżeli wasz złodziej służy głównie do sztyletowania, wówczas warto wybrać Zabójcę. Jeśli wasz złodziej rzadziej korzysta (lub wcale) z ataku z zaskoczenia, wtedy wybieramy między Łowcą nagród a Zawadiaką.
Umiejętności
Jako że złodziej nie może czarować (jedynie ze zwojów), warto dopisać coś o umiejętnościach, które często zmieniają rolę złodzieja w grze. Skupmy się głównie na dwóch z nich: możliwość zakładania mocniejszych pułapek (kolczastej, czasowej, wybuchowej) i możliwość użycia dowolnego przedmiotu. Najpierw o tych pierwszych. Mimo że parę osób sądzi, że możemy już zakładać pułapki i może uznać tę umiejętność za słabą - są w błędzie. Sidła, które oferują nam dodatkowe skille, pomogą nam zabić przeciwników nawet najwyższej klasy, najlepszych w BG II, takich jak Demogorgon, bez najmniejszych problemów. Pułapka kolczasta - to właśnie ona zabije księcia demonów. Zadaje kolosalne obrażenia. Zastawiamy pięć pułapek obok przeciwnika, on się budzi i natychmiastowo pada. Pułapka czasowa działa na zasadzie czaru Zatrzymanie Czasu (działa tylko na złodzieja), gdy ktoś w nią wdepnie, mamy parę rund do wykorzystania. Pułapka wybuchowa działa tak samo, jak Opóźniona Ognista Kula.
Teraz nieco o tej drugiej umiejętności, mianowicie o użyciu dowolnego przedmiotu. Moim zdaniem jest to najlepsza umiejętność w grze. Pozwala naszemu złodziejowi używać tego, co nam się podoba. Możemy wyskoczyć w płytowej zbroi, używać zwojów przeznaczonych tylko dla czarodziejów, władać Karsomirem czy Cepem Bojowym Wieków. Dlatego mając Zawadiakę, można zrobić z niego prawdziwego wojownika wyposażonego w zbroję płytową i Hełm Baldurana. Te dwie umiejętności naprawdę pomagają w grze. Warto, a nawet trzeba je wybrać. Są one dostępne od 20. poziomu. Istnieją jeszcze podstawowe umiejętności: krycie się w cieniu, otwieranie zamków, wykrywanie pułapek, kradzież kieszonkowa. Ich rozłożenie zależy od was, jednak warto przeznaczyć sporo punktów na wykrywanie pułapek i otwieranie zamków. Są to umiejętności, które na pewno przydadzą się w grze. Dla Zabójcy obowiązkowy jest wysoki współczynnik krycia się w cieniu. Nie ma sensu mocno inwestować w kradzież kieszonkową. Najwyżej 70%. Jeżeli chcemy coś ukraść, wypijamy miksturki złodziejstwa, zakładamy rękawice złodziejstwa i bez problemów okradamy sklepikarza czy kogokolwiek innego.
Biegłości
Zwykły złodziej może przeznaczyć jedną gwiazdkę w biegłościach. Zawadiaka - dwie. Niewiele jest dobrych broni, których może używać. Wypiszę parę z nich i podam ich najciekawsze egzemplarze.
1. Katana - najlepsza broń w grze. Niestety, ciekawych okazów jest niezwykle mało.
2. Sejmitar - przyzwoita broń, o całkiem dobrej szybkości, zadająca sporo obrażeń. Na dodatek wiele jest umagicznionych.
3. Długi miecz - niezła broń, aczkolwiek jeżeli mamy możliwość walczenia kataną lub sejmitarem, to ta opcja wydaje się kiepska.
4. Kusza - broń miotana. Jest to dosyć ciekawa propozycja, ponieważ nie mamy możliwości używania długiego łuku.
5. Krótki łuk - następna broń miotana. Dwa ciekawe okazy tej broni sprawiają, że ciężko ocenić, czy lepiej walczyć kuszą, czy też nie.
Ciekawe okazy broni:
1. Zagłada Hindo, Furia Niebios
2. Belm, Żagiew Mrozu, Obrońca, Szkarłatne Ninja-to
3. Wyrównywacz, Płomienne Ostrze
4. Kusza Ognistych Zębów, inne, umagicznione +3
5. Krótki Łuk Gesena, Łuk Mrocznego Ognia
Drużyna
Nasz złodziej może mieć dowolny charakter. W związku z tym w proponowanej drużynie znajdą się postacie o charakterze dobrym, jak i również złym.
Mała drużyna:
- nasz złodziej
- Jan Jansen/Nalia/Imoen/Edwin
- Keldorn/Minsc/Valygar/Korgan
Średnia drużyna:
- nasz złodziej
- Sarevok/Korgan
- Jan Jansen/Nalia/Imoen/Edwin
- Anomen/Jaheira/Aerie/Viconia
- Minsc/Valygar/Mazzy
Duża drużyna:
- nasz złodziej
- Sarevok/Korgan
- Valygar/Mazzy
- Minsc
- Anomen/Jaheira/Aerie
- Jan Jansen/Nalia/Imoen/Edwin
Taktyka
Dla złodzieja nie ma jednoznacznej taktyki. Jest to uzależnione od wybranej podklasy. Jeśli wybraliśmy Zabójcę, większość punktów przeznaczamy na krycie się w cieniu. Chowamy się i atakujemy przeciwnika od tyłu. Jeżeli nasz wybór padł na Łowcę nagród, głównym zadaniem jest zastawianie pułapek przed walką. Rzadziej używamy go jako "rozbrajacza" zamków. Ogólnie rzecz biorąc, diametralnie zmienia się sytuacja u Zawadiaki. Bo tak naprawdę teraz może stać się zbrojnym, kiedy mamy użycie dowolnego przedmiotu. Jego wadą jest trochę mała ilość PŻ, jednak i to da się przeboleć. Ale Zawadiaka nie musi być przecież zbrojnym. Otrzymuje maksymalną ilość punktów do przeznaczenia na podstawowe umiejętności złodziejskie. Więc może on spełniać rolę łotrzyka, a zarazem uczestniczyć w bitwie i pomagać kompanom zabić przeciwnika. Dlatego jest właśnie moją ulubioną podklasą, bo na 20. poziomie możemy stworzyć z niego zbrojnego, który będzie otwierać zamki i wykrywać pułapki. Nie da się opisać taktyki dla złodzieja, bo każdy gra nim inaczej. Jak wspomniałem, zależne jest to od wyboru podklasy. Warto dodać, że w przypadku kradzieży kieszonkowej, wypijamy parę mikstur złodziejstwa, zakładamy rękawice złodziejstwa i okradamy nasz cel.
Ekwipunek
Przyzwoita broń, dobra zbroja (nawet płytowa, gdy mamy UDP), Amulet Seldarine, rękawice złodziejstwa, Pas Bezwładnej Bariery, Hełm Baldurana, Pierścień Gaxxa, Pierścien Łaskobójcy, Płaszcz ochrony +2 lub Płaszcz Montolio, Buty szybkości lub Buty gorgony.