Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Baldur's Gate 2 • Reputacja i jej wpływ • INSIMILION

    Baldur's Gate 2


    Reputacja i jej wpływ

    Działy gier » Baldur's Gate 2 » Opisy
    Autor: Icestalker
    Utworzono: 10.05.2007
    Aktualizacja: 20.09.2009

    Jesteś wcieleniem zła? Avatarem dobra? A może przynosisz równowagę temu światu? Jak widzą Cię inni? O tym właśnie świadczy Twoja reputacja. Reputacja jest doskonałym urozmaiceniem świata rozgrywki, która wywołuje niekoniecznie sumienie, lecz pokazuje konsekwencje czynów wywołanych myślą: "To ja go rąbię, bo mnie denerwuje ten osobnik." Nie nazwałbym tego utrudnieniem, bo sam aspekt jest zrównoważony: Wysoka reputacja ma swoje premie w, na przykład zniżkach w sklepach, a niska może nie tylko podnieść ceny, ale również sprowokować atak Paladynów, czy Zakapturzonych Magów.

    Dobra, koniec wstępu, przejdźmy do technicznej części reputacji. Na początek powiem, że Twoja reputacja może się wahać od 1 do 20, przy czym 1 jest reputacją niską, a 20 świetną. Zależnie od charakteru postaci głównej zaczniemy z inną reputacją. Reputacja może być neutralna, zła lub dobra, pierwszy rodzaj reputacji mieści się w granicach 10-14 i nie wywołuje żadnych minusów, czy plusów. Reputacja zła mieści się w granicach 9-1 i ma wszelakie właściwości. Niska reputacja podniesie ceny w sklepie, przy reputacji równej 6 lub mniej będziesz regularnie spotykać się z paladynami Promiennego Serca lub Zakapturzonymi Czarodziejami, kiedy znajdziesz się na obszarach cywilizowanych. Przy reputacji bardzo niskiej (1,2) większość postaci potrafi się odłączyć od drużyny. Nawet neutralne postaci odchodzą przy reputacji równej 1. Dodatkowo reputacja mniejsza niż 3 sprawia, że większość sprzedawców nie będzie chciała sprzedać przedmiotów, co jednak nie znaczy, że nie będziesz mógł/a ich kraść. Reputacja dobra, czy pozytywna mieści się pomiędzy 15 a 20 i podobnie jak ze złą reputacją wiążą się pewne modyfikatory. Dobra reputacja daje nam zniżki sklepowe tak jak i modyfikatory do reakcji, ten sam modyfikator daje nam charyzma. Wysoka reputacja ponadto sprawia, że nasi dobrzy członkowie są zadowoleni, co oznajmiają ciekawymi wypowiedziami. Natomiast neutralne postaci potrafią narzekać przy reputacji równej 19, czy 20, ale nic z tego nie wynika. Niestety, złe postaci odłączają się przy reputacji równej 19, lub 20, więc uważaj z reputacją grając złą drużyną. Dwie postaci są wyjątkami pod tym względem, czyli nigdy nie odejdą z Twojej drużyny, a mianowicie jest to Imoen i Sarevok. Imoen będzie zawsze wierną Ci siostrą i nie zostawi Cię w potrzebie, a Sarevok zwyczajnie nie ma nic lepszego do roboty niż podróżować z dawnym wrogiem i Dziecięciem Bhaala.

    • Ceny w sklepach: Reputacja modyfikuje ceny przedmiotów w sklepach do jakich zawitamy, oto tabelka przedstawiająca zmiany cen.
    • Dodatkowo reputację można podnieść w świątyni, oczywiście za odpowiednią opłatą, ta tabelka również przedstawia datek jaki jest wymagany, aby podnieść reputację.
    • Reputacja wpływa na reakcję BN-ów (bohaterów niezależnych), co również przedstawione jest w tabelce.
    • Przy zabiciu niewinnego BN-a nasza reputacja spada o ileś punktów zależnie od aktualnej reputacji, patrz: tabelka.
    • Dodatkowo przy danej reputacji dostajemy opis opinii o naszej drużynie zamieszczony w tabelce.
    Reputacja, modyfikatory, bonusy i wartości
    Repu-
    tacja
    OpisProcen-
    towa różnica w cenie
    Koszt podnie-
    sienia w świątyni o jeden punkt
    Premia do reakcjiSpadek za zabicie niewin-
    nego BN-a
    20Heroiczny-50%Nie da się+4-10
    19Heroiczny-40%Nie da się+3-10
    18Heroiczny-30%Nie da się+3-9
    17Heroiczny-20%5,000+2-8
    16Popularny-10%2,500+2-7
    15Popularny-10%2,000+1-6
    14Popularny-1,500+1-5
    13Popularny-1,2000-5
    12Przeciętny-9000-5
    11Przeciętny-7000-4
    10Przeciętny-5000-4
    9Przeciętny10%4000-3
    8Znielubiony20%3000-2
    7Znielubiony20%200-1-2
    6Znielubiony30%400-2-2
    5Znielubiony40%500-3-2
    4Pogardzany50%1,000-4-1
    3Pogardzany100%1,000-5-1
    2PogardzanyNie sprzeda1,200-6-1
    1PogardzanyNie sprzeda1,500-70

    Pamiętaj, że mimo, że nie możesz kupić, nie znaczy, że nie możesz ukraść. To bardzo ułatwia rozgrywkę. Niestety, na Targu Przygody i w kilku lepszych sklepach nie możesz kraść tak więc przy niskiej reputacji możesz mieć problem, ale na szczęście w czasie zakupów możesz pójść do najbliższej świątyni i podnieść reputację na czas kupna przedmiotów.

    Wybór charakteru jest czynnikiem wpływającym na początkową wartość reputacji, oto tabelka przedstawiająca początkową wartość reputacji zależnie od charakteru:

    CharakterReputacja początkowa
    Praworządny dobry12
    Neutralny dobry11
    Chaotyczny dobry11
    Praworządny neutralny10
    Neutralny10
    Chaotyczny neutralny10
    Praworządny zły9
    Neutralny zły9
    Chaotyczny zły8

    Większość dobrych NPC odchodzi przy reputacji równej 3, lub mniej ale kilku może odejść nawet przy reputacji równej 6. Saerileth z modu odchodzi, kiedy reputacja spada poniżej 10. Lepiej więc zapoznać się z minimalną i maksymalną wartością reputacji dla każdego NPC.

    Paladyni i Łowcy
    Paladyn lub Łowca mogą stracić tytuł, gdy ich reputacja spadnie nisko, stają się wtedy upadli. W tym przypadku konsekwencje są poważne. Taka postać staje się prawie zwykłym wojownikiem, traci umiejętność rzucania czarów, czy zdolności specjalne. Tytuł na szczęście można odzyskać, ale tylko raz. Jeżeli upadniemy przed skończeniem questów dla naszej twierdzy odzyskamy tytuł, kiedy wykonamy już wszystkie zadania związane z naszą twierdzą. Niestety, jeżeli upadniemy później, nasza klasa przepadnie i grę trzeba będzie ukończyć upadłą postacią. Łowca i Paladyn mogą również upaść kiedy ich charakter się zmieni. W przypadku paladyna kiedy nie będzie to praworządny dobry, a w przypadku łowcy kiedy nie będzie on dobry. Tak więc wybranie złej ścieżki w piekle wiąże się z permanentnym upadkiem, co niestety bardzo obniży skuteczność naszej postaci. Co ciekawe, dalej będziemy w stanie otrzymywać specjalne zdolności wysoko-poziomowe dla utraconej klasy, więc na przykład upadły łowca mimo wszystko może wybrać umiejętność "Tropienie" na wysokim poziomie

    Płomienni i Zakapturzeni
    Kiedy nasza reputacja zostanie wystarczająco obniżona, przybędą po nas oddziały prawa. Oto tabelka reakcji oddziałów prawa na naszą drużynę w obszarach cywilizowanych:

    Reakcja Rycerzy Serca i Zakapturzonych Magów na naszą drużynę
    ReputacjaReakcja
    20-6Żadna
    5Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    4Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    3Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    2Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, istnieje szansa, że pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca.
    1Za każdym razem, gdy drużyna wejdzie na obszar cywilizowany, pojawi się wrogi oddział Zakapturzonych Czarodziei i/lub Rycerzy Serca. Większość NPC-ów reaguje wrogo na drużynę.

    Pamiętaj, że zawsze możesz podnieść swoją reputację w świątyni, nawet do 18-tu, za trochę grosza. Dodatkowo zastanów się jaką grasz drużyną. Jeżeli Twoja drużyna ma bardzo różne charaktery (dobry i zły), to nigdy nie utrzymasz obu w zadowoleniu.

    Dodatkowo jeżeli spróbujesz porozmawiać z kimś z Zakonu Promiennego Serca, mając reputację mniejszą niż 9 punktów, paladyni nie będą chcieli rozmawiać z Tobą, mówiąc, że Twoja reputacja Cię wyprzedza. Również przy pasowaniu Anomena, jeżeli Twoja reputacja jest poniżej 9-ciu, Anomen nie zostanie przyjęty.

    Dochodzi jeszcze quest Jaheiry i Harfiarzy, gdzie reputacja decyduje o tym, czy Jaheira otrzyma Szpilę Harfiarzy od Terminsela, czy nie.





    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 38 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    « Starsze · 1 · (2) ·

    Edwin
     

    Wędrowiec
    Temat: A ja mam prawie przez całą ...
    Dodany: 23.08.2008 o 21:10  

    A ja mam prawie przez całą gre reputacje 20 i Edwin i korgan mi sie nie odłączają.
    A z resztą ja i tak wole zł postacie bo są najlepsze np. Edwin jest zły a najlepszy mag w grze korgan zły a jeden z najlepszych wojowników tak samo jak sarevok viconia też zła a najlepszy kapłan więc chyba nic nie musze dodawać.

    kordi
     

    Wędrowiec
    Temat: ...kto z kim przystaje ten ...
    Dodany: 28.11.2008 o 18:16  

    ...kto z kim przystaje ten sam się staje :P jedni podążają ścieżką dobra inni zła :P

    no_to_problem
     

    Wędrowiec
    Temat: reputacja vs. charakter
    Dodany: 04.12.2008 o 10:22  

    mam pytanie: jakie są skutki posiadania reputacji niezgodnej z charakterem bohatera? czy może to mieć wpływ na ilość PŻ zdobywanych przy awansie (nawiasem mówiąc w mojej grze daje śmieszne premie- notoryczne +1 i +3)?

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 2
    Temat: nie ma żadnych problemów co...
    Dodany: 13.01.2009 o 19:23  

    nie ma żadnych problemów co do reputacji niezgodnej z charakterem ( chyba że grasz łowcą/paladynem, wtedy o ile mi wiadomo możesz upaść - nie jestem pewien, bo rzadko odpalam te postacie, nie lubię ich ;) ). Ale co do reputacji jest jeden świetny modzik ( nie pamiętam nazwy, google powinno starczyć ;) ) - ceny się zmieniają dla złych reputacji analogicznie jak dla dobrych, sprzedawcy się nas boją ;)

    Lok
     

    Wędrowiec
    Temat: dupa sraka jade po składaka...
    Dodany: 24.07.2009 o 16:26  

    dupa sraka jade po składaka do biedronki w
    na syberi

    Rymnik
     

    Wędrowiec
    Temat: Mi czasami od drużyny odłą...
    Dodany: 24.07.2009 o 16:31  

    Mi czasami od drużyny odłącza się edwin acha mam pytanie jak wykonać to zadanie
    mam pokonać lodowego golema i nie wiem jak go pokonać i jak tego dokonać by się nie spocić bo musze zarobić troche kasy na pieczone kiełbasy no i ananasy też nie stej rasy no bo jak do kiełbasy chodzą tylko asy i zapinają bo nie znają kasy

    gutekk .
     

    Wędrowiec
    Temat: nie robic sobie problemów
    Dodany: 18.09.2009 o 19:50  


    z dobrych charakterów nie ma praktycznie zadnego dobrego NPC .
    złą drużyną od poczatku do końca i życie ułatwione :)

    monika
     

    Wędrowiec
    Temat: powinny byc jakies plusy dl...
    Dodany: 27.01.2010 o 9:36  

    powinny byc jakies plusy dla zlej reputacji... np to ze ciebie sie boja, bo tak, to troszeczke gra jest nakierowana

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 182
    Temat: Fakt, większość najlepszych...
    Dodany: 11.02.2010 o 17:18  

    Fakt, większość najlepszych towarzyszy ma charakter zły, ale duża reputacja jest bardziej opłacalna-niższe ceny, zero problemów z zakapturzonymi. A jak ma sie niską to takie ceny wygórowane, że normalnie czasami niczego kupić sie nie da. A poza tym ci Zakapturzeni mogą wtedy sprawiać spore problemy. Dlatego ja zawsze gram jako neutralny, czasami dobry.

    cahir
     

    Wędrowiec
    Temat: upadły łowca
    Dodany: 28.02.2010 o 23:07  

    ja mam problem... dawno w to nie gralem i teraz mam taki problem ze stałem się upadłym łowcą.... najgorsze jest to że nie wiem nawet kiedy.... jak ja moge to naprawić i znowu byc normalnym łowcą??

    Jondalar
     

    Wędrowiec
    Temat: Reputacja bitewna
    Dodany: 03.03.2010 o 10:24  

    A mnie brakuje czegoś w rodzaju reputacji bitewnej/wojennej. Sami zobaczcie. Bohater ma np. 35 poziom, w każdym ręku broń +5, a na koncie zabite smoki, lisze i demony. I co? I jakiś pierwszy lepszy zbir mu grozi. KAŻDY w tej grze nam grozi, przechwala się swoją "potęgą" i mówi, że to nasza ostatnia walka. Tymczasem wystarczy jedno machnięcie mieczem i idziemy dalej.
    A wystarczyłoby dać jakiś system punktowy za pokonywanie potężnych wrogów (np. 5 za demona, 10 za smoka, 15 za Pomiot Bhaala). I powiedzmy od 20 punktów zbiry nas nie zaczepiają, od 40 pomniejsze kretury (gobliny, orki) uciekają, a na poziomie 100 nawet smok chce z nami negocjować.

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 182
    Temat: No i co to by wtedy było? S...
    Dodany: 16.03.2010 o 20:43  

    No i co to by wtedy było? Stary, wtedy byś nabił se tego sporo i już by ci wiało nudą, wszyscy by od ciebie uciekali i walki byłyby banalne.
    "I co? I jakiś pierwszy lepszy zbir mu grozi" A skąd taki zbir ma wiedzieć, że ma przed nosem wielkiego herosa który pokonywał smoki?

    Jondalar
     

    Wędrowiec
    Temat: Po pierwsze, można inaczej ...
    Dodany: 18.03.2010 o 21:28  

    Po pierwsze, można inaczej ustalić limity punktowe (np. 1 za smoka, 2 za Dziecko Bhaala), żeby nie było za łatwo. To był tylko przykład.
    Po drugie, walki i tak są banalne. Bez modów BG2 nie jest bardzo wymagającą grą. A to byłby taki smaczek.
    Po trzecie, skąd ma zbir wiedzieć? A skąd kupiec wie, ża mam wysoką/niską reputację i zmienia mi ceny w sklepie? Jestem prawy i sprawiedliwy, ale nagle najdzie mnie szal i zabiję kilku wieśniaków. I już, w tej samej chwili, wszyscy kupcy na świecie wiedzą o mojej reputacji. JAK TO MOŻLIWE???

    monika3
     

    Wędrowiec
    Temat: ja mam 5 mln forsy (bez kod...
    Dodany: 03.05.2010 o 14:40  

    ja mam 5 mln forsy (bez kodow xd) reputacje 2, wali mnie to jaka, mam. stac mnie na wszystko a dodatkowe doswiadczenie z lapanek, a czary z 9 poziomu kosztuja mnie chyba ponad 100 000... trudno :P

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 1
    Temat: Cy ktoś mógłby mi wytłumacz...
    Dodany: 05.09.2010 o 13:26  

    Cy ktoś mógłby mi wytłumaczyć o co chodzi z tą reakcją ? (Np. przy reputacji 18 mamy premie do reakcji +3)

    monika3333
     

    Wędrowiec
    Temat: ja mam reputy 1 w BG 1 i ta...
    Dodany: 28.12.2010 o 16:42  

    ja mam reputy 1 w BG 1 i tam mam minsca, dynaheir, khalida, jaheire, imoen. zla druzyna się fajniej gra niz dobra, bo jak wchodzę do miasta to mnie scigaja wladze i ogolnie na calym wybrzezu mieczy czasem spotyka sie lowcow nagrod. mowie wam doswiadczenie za darmo! :D a poza tym jest ciezej i dlatego jest fajniej mimo tego ze ceny sa jak cholera. tylko troche dziwne ze ci wszyscy moi czlonkowie druzyny nie uciekli ;) lepiej dla mnie. warto w kazdym razie sprobowac

    raq
     

    Wędrowiec
    Temat: mi zawsze bylo bez roznicy ...
    Dodany: 30.11.2011 o 2:21  

    mi zawsze bylo bez roznicy w sklepie czy mam dobra czy zla reputacje. jak mialem dobra mialem niskie ceny, gdy zla byly wysokie, ale za to ci wszyscy reycerze serca co nas potem scigaja nosza pelne zbroje plytowe ktore mozna sprzedac za calkiem niezla sumke. wiec sie wszystko wyrownuje

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 51
    Temat: Ja tam wole grać dobrym cho...
    Dodany: 27.09.2012 o 6:03  

    Ja tam wole grać dobrym choć grałem parę razy złym, to prawda ze BG2 lepsze postacie to te złe. Korgan to prawdziwy czołg parowy jak się mu da tarcze i topór albo młot i istna machina do mielenia mięsa jak da się mu dwie bronie. Edwin po prostu wymiata czarami których więcej niż jaki kolwiek mag, Viconia ma 65% wrodzonej odporności na magię z racji bycia drowką i w dodatku ma więcej czarów niż przeciętny kapłan i namiętny romans :D

    Ale z kolei dobra strona też ma trochę do zaoferowania, faktem jest że raczej nie ma do zaoferowania lepszych NPC ale aby władać potężnym karsmoirem należy być paladynem więc, racja można to obejść w tronie Bhaala bardem lub łotrzykiem czy jakimś wieloklasowcem można to obejść użyciem dowolnego przedmiotu..... To prawda zła strona ma więcej do zaoferowania, ale jakoś nigdy nie podobało mi się robienie czegoś złego :P Ale na szczęście można to wszystko naprawić modami dodającymi nowych NPC kilku sensownych po stronie dobra powinno się znaleść.



    Ten artykuł skomentowano 38 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    « Starsze · 1 · (2) ·

    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw