Baldur's Gate 2
Trak0 i KP
Najpierw trzeba zacząć od tego, że gry z cyklu Baldur's Gate opierają się na systemie Dungeons and Dragons drugie wydanie (D&D 2). System ten zawiera wiele współczynników, które podczas walki są losowane przez komputer podobnie jak kostki do gry w wielu planszówkach, tylko, że wiele z tych kości nie ma sześciu ścian, ale nawet 100. Jak wspomniałem jest wiele współczynników, ale niezależnie, kim będziesz grał dwa z nich są najważniejsze, a chodzi tu oczywiście o Trak0 i KP. Trak0 (Thac0) jest czymś w rodzaju celności. Obrazuje jak dobrze jesteś wyuczony w używaniu danej broni. Załóżmy, że walczysz mieczem z drugim gościem w zbroi. Trak0 pokazuje na ile będziesz umiał sobie machnąć tym mieczem, aby przebić jego zbroje. Trak0 to po prostu trafienie przy klasie pancerza równej 0.
Klasa Pancerza zaś to wskaźnik mówiący na ile dobry pancerz posiadasz i jak dobrze trzeba będzie CIEBIE trafić, aby przebić Twoją zbroję. Nie absorbuje ona obrażeń, od niej nie zależy ile obrażeń zada ci wróg. Klasa Pancerza (KP) przyjmuje wartość od 10 (najgorzej) do liczb ujemnych (bardzo trudno zejść poniżej -10, ale jest to możliwe).
Teraz z mechanicznej strony. Wystarczy, że od Trak0 atakującego odejmiemy KP przeciwnika. Wynik ten to cyfra, jaką musimy wyrzucić kością k20 (dwudziestościenną) podczas ataku. Jeżeli wylosujemy liczbę większą lub równą od otrzymanej to atak się udał i zostały zadane obrażenia. Jeżeli będzie mniejszy to nie trafiłeś sobie lub nie przebiłeś zbroi.
Wiem, że najlepiej można takie coś zrozumieć na przykładzie. Załóżmy, że twoje Trak0 jest równe 10 i masz solo z gościem o KP równym 3. Robisz zamach. Odejmujemy 3 od 10 i wychodzi nam 7. Teraz, aby trafić musisz wylosować 7 albo wyżej. Zwykle wszystko zależy od szczęścia, ponieważ możesz trafić też niżej, ale masz większe szanse trafić niż nie trafić. Co innego by było gdybyś miał wyższe Trak0 (Im wyżej tym gorzej) lub gdyby wróg miał lepszą klasę Pancerza. Wtedy twoje szanse na trafienie znacznie by zmalały Są jeszcze dwie dziwne sytuacje. Załóżmy, że ty masz Trak0 20 a wróg KP -5. Robimy odejmowanie i wychodzi nam 25. Oooojjj. Czyżbyś był spisany na straty, bo przecież 25 wypaść nie może. Dlatego wprowadzono krytyczne trafienie. Jest ono wtedy, gdy wypadnie 20 (czyli maksimum), są wtedy ZAWSZE zadawane podwójne obrażenia. Czyli zawsze można kogoś trafić "fuksem". Jest też krytyczne pudło. Ma ono miejsce, gdy wypadnie 1 (najniżej), to zawsze oznacza nie trafienie.
W podsumowaniu powiem tyle, że zawsze walcz o jak najlepsze Trak0 i KP. KP możemy zmniejszyć zakładając lepszą zbroję, hełm, tarcze lub nawet amulety. Trak0 zmniejsza się z coraz wyższymi poziomami doświadczenia, za sprawą lepszych broni lub dodając więcej gwiazdek do specjalizacji w najczęściej używanej broni.
Poniżej przedstawiłem tabelę specjalizacji:
Poziom biegłości | Ilość gwiazdek | Premia do trafienia | Premia do obrażeń | Ataki w rundzie |
Biegły | 1 | 0 | 0 | 1 |
Specjalista | 2 | +1 | +2 | 3/2 |
Mistrz | 3 | +3 | +3 | 3/2 |
Znaczny mistrz | 4 | +3 | +4 | 3/2 |
Wielki mistrz | 5 | +3 | +5 | 2 |
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 48 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Przepraszam , można uzyskać kp mniejsza od -26 , dokadnie nie wiem jaka jest najniższa , ale mi udało się zejść do -27 .
Przepraszam , można uzyskać kp mniejsza od -26 , dokadnie nie wiem jaka jest najniższa , ale mi udało się zejść do -27 .
sry ale jak to jest ze mam plaszcz ochrony ( daje on KP -1 i costam jeszcze) i nie moge go zalozyc. A plaszcz kanalow ( tez daje KP -1 i zamiany w costam) moge zalozyc, od czego to zalezy i bo pisze mi ze mam zalozone itemy ktore nie pozwalaja mi zalozyc tego pierwszego plaszcza. A przeczytalem pelny opis tamtych itemow i nigdzie na nich nie pisze ze nie mozna urzywac razem z plaszczem ochrony, albo z itemami dajacymi bonus do KP.
Wiem ze jestem noobem nie musicie po mnie cisnac pierwszy raz gram w cos z D&D xD. Z gory thx za odpowiedz.
sry ale jak to jest ze mam plaszcz ochrony ( daje on KP -1 i costam jeszcze) i nie moge go zalozyc. A plaszcz kanalow ( tez daje KP -1 i zamiany w costam) moge zalozyc, od czego to zalezy i bo pisze mi ze mam zalozone itemy ktore nie pozwalaja mi zalozyc tego pierwszego plaszcza. A przeczytalem pelny opis tamtych itemow i nigdzie na nich nie pisze ze nie mozna urzywac razem z plaszczem ochrony, albo z itemami dajacymi bonus do KP.
Wiem ze jestem noobem nie musicie po mnie cisnac pierwszy raz gram w cos z D&D xD. Z gory thx za odpowiedz.
noob, ja też tak mam. Jak se odpalam ToB, to na samym początku chce sobie ten płaszcz ochrony założyć i mi pisze, że przedmioty co je noszę na to nie pozwalają. To o co tu chodzi? Nie noszę żadnego pierścienia czy hełmu o nazwie "Hełm/pierścien antypłaszczowy" :D
noob, ja też tak mam. Jak se odpalam ToB, to na samym początku chce sobie ten płaszcz ochrony założyć i mi pisze, że przedmioty co je noszę na to nie pozwalają. To o co tu chodzi? Nie noszę żadnego pierścienia czy hełmu o nazwie "Hełm/pierścien antypłaszczowy" :D
Bardzo prosta Kwestia. Jeżeli macie np. zbroję z umagicznieniem do plasy pancerza to wtedy innego przedmiotu z takim umagicznieniem nie możecie założyć. Na przykładzie: Mając Zbroję płytową +1 nie możecie założyć płaszcza +1 ale możecie założyć płaszcz kanałów. Podobnie jest z MIeczem Drakkon'a albo Hełmem Baldurana czy innymi itemami które taką własność mają ale nie są "tyklo od tego".
Bardzo prosta Kwestia. Jeżeli macie np. zbroję z umagicznieniem do plasy pancerza to wtedy innego przedmiotu z takim umagicznieniem nie możecie założyć. Na przykładzie: Mając Zbroję płytową +1 nie możecie założyć płaszcza +1 ale możecie założyć płaszcz kanałów. Podobnie jest z MIeczem Drakkon'a albo Hełmem Baldurana czy innymi itemami które taką własność mają ale nie są "tyklo od tego".
A jak walczę dwoma broniami w BG2 to wyświetla mi 3 współczynniki trak0. Podstawowe, prawej ręki i lewej ręki. Moje pytanie to jak to działa? Wpierw naparzam z prawej ręki przelicza mi czy trafiłem i wyświetla obrażenia i później przelicza z lewej i znów wyświetla czy trafiłem i obrażenia? I o co chodzi z trak0 podstawowe? Do czego to?
A jak walczę dwoma broniami w BG2 to wyświetla mi 3 współczynniki trak0. Podstawowe, prawej ręki i lewej ręki. Moje pytanie to jak to działa? Wpierw naparzam z prawej ręki przelicza mi czy trafiłem i wyświetla obrażenia i później przelicza z lewej i znów wyświetla czy trafiłem i obrażenia? I o co chodzi z trak0 podstawowe? Do czego to?
Pewnie już się dowiedziałeś jak to działa. Ale wyjaśnię na wszelki wypadek.
Trak0 podstawowe to współczynnik który uzyskałeś podczas rozwoju postaci (Trako zmniejsza się wraz z awansowaniem na kolejne poziomy doświadczenia - w zależności od klasy postaci, dzieje się to szybciej lub wolniej)
Pozostałe dwa współczynniki zależą od tego jak jesteśmy wyszkoleni w broni której używamy i jaką premię do trafienia posiada używana przez nas broń. Dodatkowo rożne przedmioty np. bransolety również zmniejszają nam trako i też wliczone jest to dopiero w tych dwóch pobocznych współczynnikach. Na te współczynniki wpływa też posiadany przez nas modyfikator z siły (w przypadku broni ręcznych) lub ze zręczności (w przpadku broni dystansowych).
Pewnie już się dowiedziałeś jak to działa. Ale wyjaśnię na wszelki wypadek.
Trak0 podstawowe to współczynnik który uzyskałeś podczas rozwoju postaci (Trako zmniejsza się wraz z awansowaniem na kolejne poziomy doświadczenia - w zależności od klasy postaci, dzieje się to szybciej lub wolniej)
Pozostałe dwa współczynniki zależą od tego jak jesteśmy wyszkoleni w broni której używamy i jaką premię do trafienia posiada używana przez nas broń. Dodatkowo rożne przedmioty np. bransolety również zmniejszają nam trako i też wliczone jest to dopiero w tych dwóch pobocznych współczynnikach. Na te współczynniki wpływa też posiadany przez nas modyfikator z siły (w przypadku broni ręcznych) lub ze zręczności (w przpadku broni dystansowych).
Kiedy wynik odejmowania KP przeciwnika i mojego Trak0 jest wyższy od 20 a ja zadam trafienie krytyczne to co mi z tego że zadam podwójne obrażenia skoro Trak0 wpływa tylko na szansę trafienia i nie trafię przeciwnika.
Kiedy wynik odejmowania KP przeciwnika i mojego Trak0 jest wyższy od 20 a ja zadam trafienie krytyczne to co mi z tego że zadam podwójne obrażenia skoro Trak0 wpływa tylko na szansę trafienia i nie trafię przeciwnika.
Nie, trafienie krytyczne zawsze trafia, nawet jeśli wynik odejmownia Trac0 atakującego i KP celu jest wyższy od 20. Tak samo krytyczne pudło nigdy nie trafia, nawet jeśli atakujący trafia każdym atakiem.
Nie, trafienie krytyczne zawsze trafia, nawet jeśli wynik odejmownia Trac0 atakującego i KP celu jest wyższy od 20. Tak samo krytyczne pudło nigdy nie trafia, nawet jeśli atakujący trafia każdym atakiem.
Ten artykuł skomentowano 48 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.