Baldur's Gate 2
Trak0 i KP
Najpierw trzeba zacząć od tego, że gry z cyklu Baldur's Gate opierają się na systemie Dungeons and Dragons drugie wydanie (D&D 2). System ten zawiera wiele współczynników, które podczas walki są losowane przez komputer podobnie jak kostki do gry w wielu planszówkach, tylko, że wiele z tych kości nie ma sześciu ścian, ale nawet 100. Jak wspomniałem jest wiele współczynników, ale niezależnie, kim będziesz grał dwa z nich są najważniejsze, a chodzi tu oczywiście o Trak0 i KP. Trak0 (Thac0) jest czymś w rodzaju celności. Obrazuje jak dobrze jesteś wyuczony w używaniu danej broni. Załóżmy, że walczysz mieczem z drugim gościem w zbroi. Trak0 pokazuje na ile będziesz umiał sobie machnąć tym mieczem, aby przebić jego zbroje. Trak0 to po prostu trafienie przy klasie pancerza równej 0.
Klasa Pancerza zaś to wskaźnik mówiący na ile dobry pancerz posiadasz i jak dobrze trzeba będzie CIEBIE trafić, aby przebić Twoją zbroję. Nie absorbuje ona obrażeń, od niej nie zależy ile obrażeń zada ci wróg. Klasa Pancerza (KP) przyjmuje wartość od 10 (najgorzej) do liczb ujemnych (bardzo trudno zejść poniżej -10, ale jest to możliwe).
Teraz z mechanicznej strony. Wystarczy, że od Trak0 atakującego odejmiemy KP przeciwnika. Wynik ten to cyfra, jaką musimy wyrzucić kością k20 (dwudziestościenną) podczas ataku. Jeżeli wylosujemy liczbę większą lub równą od otrzymanej to atak się udał i zostały zadane obrażenia. Jeżeli będzie mniejszy to nie trafiłeś sobie lub nie przebiłeś zbroi.
Wiem, że najlepiej można takie coś zrozumieć na przykładzie. Załóżmy, że twoje Trak0 jest równe 10 i masz solo z gościem o KP równym 3. Robisz zamach. Odejmujemy 3 od 10 i wychodzi nam 7. Teraz, aby trafić musisz wylosować 7 albo wyżej. Zwykle wszystko zależy od szczęścia, ponieważ możesz trafić też niżej, ale masz większe szanse trafić niż nie trafić. Co innego by było gdybyś miał wyższe Trak0 (Im wyżej tym gorzej) lub gdyby wróg miał lepszą klasę Pancerza. Wtedy twoje szanse na trafienie znacznie by zmalały Są jeszcze dwie dziwne sytuacje. Załóżmy, że ty masz Trak0 20 a wróg KP -5. Robimy odejmowanie i wychodzi nam 25. Oooojjj. Czyżbyś był spisany na straty, bo przecież 25 wypaść nie może. Dlatego wprowadzono krytyczne trafienie. Jest ono wtedy, gdy wypadnie 20 (czyli maksimum), są wtedy ZAWSZE zadawane podwójne obrażenia. Czyli zawsze można kogoś trafić "fuksem". Jest też krytyczne pudło. Ma ono miejsce, gdy wypadnie 1 (najniżej), to zawsze oznacza nie trafienie.
W podsumowaniu powiem tyle, że zawsze walcz o jak najlepsze Trak0 i KP. KP możemy zmniejszyć zakładając lepszą zbroję, hełm, tarcze lub nawet amulety. Trak0 zmniejsza się z coraz wyższymi poziomami doświadczenia, za sprawą lepszych broni lub dodając więcej gwiazdek do specjalizacji w najczęściej używanej broni.
Poniżej przedstawiłem tabelę specjalizacji:
Poziom biegłości | Ilość gwiazdek | Premia do trafienia | Premia do obrażeń | Ataki w rundzie |
Biegły | 1 | 0 | 0 | 1 |
Specjalista | 2 | +1 | +2 | 3/2 |
Mistrz | 3 | +3 | +3 | 3/2 |
Znaczny mistrz | 4 | +3 | +4 | 3/2 |
Wielki mistrz | 5 | +3 | +5 | 2 |
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 48 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Gram w BG 2. Kiedy mam lvl to losowo dodaje mi życie. Czy da się zrobić coś żebym zawsze dostawał max życia na poziom ?
Gram w BG 2. Kiedy mam lvl to losowo dodaje mi życie. Czy da się zrobić coś żebym zawsze dostawał max życia na poziom ?
Są mody, które takie usprawnienie dodają, jednakże od któregoś poziomu (11?) będziesz dostawał po jednym punkcie życia, może po dwa, tego mody już nie zmieniają; ta kwestia niezbyt mnie frapowała ;)
Są mody, które takie usprawnienie dodają, jednakże od któregoś poziomu (11?) będziesz dostawał po jednym punkcie życia, może po dwa, tego mody już nie zmieniają; ta kwestia niezbyt mnie frapowała ;)
no trudno, dzięki.
no trudno, dzięki.
powiem tak gralem dawno temu w bg i bg 2 wsio bylo fajne i wogole ale bo grze w NWN strasznie trudno mi sie znowu przestawic na stare zasady AD&D .. zainstalowalem na nowo BG 2+ TB i mnie zamorowalo calkowicie inne zasady niz w nwn . w sumie zlizone ale jednak wiele podstawowych mechanizmow jest bardzo rozna w AD&D i w D&D 3.0 interesujace jest to ze czesc z AD&D podoba mi sie bardziej niz w 3.0 nppodklasy postaci czy restryykcje rasowe na dana profke . ale z drogiej strony o wile wiecej jest dobrego w 3.0 npp sam system walki jest znacznie bardziej logiczny bo AD&D jest poprostu ostro przekombinowany i niepraktyczny .. pozdrawiam fanow D&D i innych fanow CRPG
powiem tak gralem dawno temu w bg i bg 2 wsio bylo fajne i wogole ale bo grze w NWN strasznie trudno mi sie znowu przestawic na stare zasady AD&D .. zainstalowalem na nowo BG 2+ TB i mnie zamorowalo calkowicie inne zasady niz w nwn . w sumie zlizone ale jednak wiele podstawowych mechanizmow jest bardzo rozna w AD&D i w D&D 3.0 interesujace jest to ze czesc z AD&D podoba mi sie bardziej niz w 3.0 nppodklasy postaci czy restryykcje rasowe na dana profke . ale z drogiej strony o wile wiecej jest dobrego w 3.0 npp sam system walki jest znacznie bardziej logiczny bo AD&D jest poprostu ostro przekombinowany i niepraktyczny .. pozdrawiam fanow D&D i innych fanow CRPG
"bardzo trudno zejść poniżej -10, ale jest to możliwe"
Hmm czy ja wiem? Ja bez problemu skompletowałem eq które dawało [wojownik] -16KP
:P
to nie takie trudne
"bardzo trudno zejść poniżej -10, ale jest to możliwe"
Hmm czy ja wiem? Ja bez problemu skompletowałem eq które dawało [wojownik] -16KP
:P
to nie takie trudne
A ja byłem jeszcze lepszy ;p Miałem półelfickiego woja/złodzieja..... KP standart -20 :P ale trudno było to zrobić (zbroja Shupparaka, maszynka Luma Szalonego w Twierdzy, to dawało mi ZRC na 20 :P) plus amulet Harfiarzy (KP + 3 ) płaszcz kanałów (KP + 1) pierścień ziemi (KP + 1) i to by było na tyle :P a jak się wkurzałem to i jeszcze umiejętność 'uniknięcie śmierci' (KP + 3) i byłem prawie nie do trafienia :P
Pozdro :D
A ja byłem jeszcze lepszy ;p Miałem półelfickiego woja/złodzieja..... KP standart -20 :P ale trudno było to zrobić (zbroja Shupparaka, maszynka Luma Szalonego w Twierdzy, to dawało mi ZRC na 20 :P) plus amulet Harfiarzy (KP + 3 ) płaszcz kanałów (KP + 1) pierścień ziemi (KP + 1) i to by było na tyle :P a jak się wkurzałem to i jeszcze umiejętność 'uniknięcie śmierci' (KP + 3) i byłem prawie nie do trafienia :P
Pozdro :D
Gdzie można znaleźć/dostać ten amulet harfiarzy?
Gdzie można znaleźć/dostać ten amulet harfiarzy?
hej kochani gracze widze tu całkiem nowe komentarze. Chciałbym dodac od siebie, że swoim zz miałem klase pancerza -21. Jest to jaknajbardziej osiągalne. Pozdrawiam
hej kochani gracze widze tu całkiem nowe komentarze. Chciałbym dodac od siebie, że swoim zz miałem klase pancerza -21. Jest to jaknajbardziej osiągalne. Pozdrawiam
amulet można znaleźc w siedzibie harfiarzy na parterze w jednej z szafek trzeba dobrze poszukac.
Sorki za błąd jak najbardziej oczywiście osobno
amulet można znaleźc w siedzibie harfiarzy na parterze w jednej z szafek trzeba dobrze poszukac.
Sorki za błąd jak najbardziej oczywiście osobno
tron bhaala maszerujace gory poziom 2 przy imixie ... tak sie nazywa ?? ( ksiaze zywiolakow ognia )
tron bhaala maszerujace gory poziom 2 przy imixie ... tak sie nazywa ?? ( ksiaze zywiolakow ognia )
Co do samego systemu, NWN jest w zasadzie na dość ubogiej wersji D&D3, dużo fajniej ma się sprawa w IcewindDale 2. Tam razem z podrasami itp. system prezentuje się wyśmienicie i w stosunku do starszych wersji w końcu logicznie. Chociaż na zwykła sesję i tak zawsze wolałem Story Teling systemy niż rachunki :p
Co do samego systemu, NWN jest w zasadzie na dość ubogiej wersji D&D3, dużo fajniej ma się sprawa w IcewindDale 2. Tam razem z podrasami itp. system prezentuje się wyśmienicie i w stosunku do starszych wersji w końcu logicznie. Chociaż na zwykła sesję i tak zawsze wolałem Story Teling systemy niż rachunki :p
hmmm maksymalne kp (chyba) jakie da się osiągnąć w grze, bez czarów i umiejętności:
BAZOWE -4 (pln zbroja plytowa drowow)
-5 (zrecznosc 21)
-1 (helm)
-3 (amulet mistrza harfiarzy)
-1 (płaszcz)
-1 (rekawice)
-4 (2 pierscienei gaxxa)
-2 (sejmitar obronca)
-5 (tarcza wartownik)
-2 (buty przemieszczania)
-5 (zawadiaka na 20lvlu)
= -33
z umiejetnoscia wiekszy unik:
kp -39
do tego jeden z pasow, bonus od pelnej zbroji plytowej, kilka czarow ochronnych, i spokojnie kp spada ponizej -50 (teoretycznie)
hmmm maksymalne kp (chyba) jakie da się osiągnąć w grze, bez czarów i umiejętności:
BAZOWE -4 (pln zbroja plytowa drowow)
-5 (zrecznosc 21)
-1 (helm)
-3 (amulet mistrza harfiarzy)
-1 (płaszcz)
-1 (rekawice)
-4 (2 pierscienei gaxxa)
-2 (sejmitar obronca)
-5 (tarcza wartownik)
-2 (buty przemieszczania)
-5 (zawadiaka na 20lvlu)
= -33
z umiejetnoscia wiekszy unik:
kp -39
do tego jeden z pasow, bonus od pelnej zbroji plytowej, kilka czarow ochronnych, i spokojnie kp spada ponizej -50 (teoretycznie)
W dalszej grze KP nie ma tak dużego znaczenia. Kto ma trafić - trafi i tak. Bardziej liczy się odpowiednie dopasowanie przedmiotów do postaci, żeby nie traciły swoich atutów.
W dalszej grze KP nie ma tak dużego znaczenia. Kto ma trafić - trafi i tak. Bardziej liczy się odpowiednie dopasowanie przedmiotów do postaci, żeby nie traciły swoich atutów.
nie ma znaczenia kp -20 czy -50
i tak większośc trafia nas na 20... lepiej sobie podbic odpornosci ;]
nie ma znaczenia kp -20 czy -50
i tak większośc trafia nas na 20... lepiej sobie podbic odpornosci ;]
no wiem wiem :P
to apropo 'trudno zejść poniżej -10 kp' i 'haaa a moja postać miała kp -23'' itd
Poza tym może komuś się przyda. ^^
no wiem wiem :P
to apropo 'trudno zejść poniżej -10 kp' i 'haaa a moja postać miała kp -23'' itd
Poza tym może komuś się przyda. ^^
Płaszcz może być też -2 więc -34, ja najwyżej woj/zł/mag osiągnąłem - 26
Płaszcz może być też -2 więc -34, ja najwyżej woj/zł/mag osiągnąłem - 26
kp max to -24
kp max to -24
Dam wam lin jak kaplan/mag walczy sam z tactisem w piekle. Bedzie tam ujecie jakpozauje eq i zobaczycie jakie trako ma ten ktoś. Ogolnie caly film warto obejrzec bo walka naprawde fajna polecam. A oto link:
http://www.youtube.com/watch?v=cFNFz9x2wss&feature=related
Dam wam lin jak kaplan/mag walczy sam z tactisem w piekle. Bedzie tam ujecie jakpozauje eq i zobaczycie jakie trako ma ten ktoś. Ogolnie caly film warto obejrzec bo walka naprawde fajna polecam. A oto link:
http://www.youtube.com/watch?v=cFNFz9x2wss&feature=related
hmn... moze ja przejde do tematu zwiazanego z artykulem:
gdy nawalam sie z jakas postacia (w tym przypadku kobold) to pojawia mi sie cos takiego:
Koblold- Atak14-5=9:pudło
no i wtedy nie zadaje mi obrazen. moge wywnioskowac ze 14 to rzut na atak, 9 to wynik dzialania i jest on nizszy niz moje kp-trako kobolda, dlatego jest pudlo, ale co to jest -5??
ja moze podam swoje kp i trako bo moze to jest wazne:
kp: -5 (ale to chyba nie chodzi o to samo bo jak atakowlem kogos innego to inny byl numerek)
Trako: 11 (watpie czy trako ma z tym jakis zwiazek ale nigdy nie zaszkodzi napisac)
czy jestem glupi ze nie wiem tego? bylo by milo jakby ktos niapisal co to znaczy ten numerek
hmn... moze ja przejde do tematu zwiazanego z artykulem:
gdy nawalam sie z jakas postacia (w tym przypadku kobold) to pojawia mi sie cos takiego:
Koblold- Atak14-5=9:pudło
no i wtedy nie zadaje mi obrazen. moge wywnioskowac ze 14 to rzut na atak, 9 to wynik dzialania i jest on nizszy niz moje kp-trako kobolda, dlatego jest pudlo, ale co to jest -5??
ja moze podam swoje kp i trako bo moze to jest wazne:
kp: -5 (ale to chyba nie chodzi o to samo bo jak atakowlem kogos innego to inny byl numerek)
Trako: 11 (watpie czy trako ma z tym jakis zwiazek ale nigdy nie zaszkodzi napisac)
czy jestem glupi ze nie wiem tego? bylo by milo jakby ktos niapisal co to znaczy ten numerek
nie da sie osiagnac kp większej albo raczej mniejszej niz -26 , to jest limit , gdy przeliczycie moze wam wyjsc nawet -30 ale i tak bedzie pisac -26 .
nie da sie osiagnac kp większej albo raczej mniejszej niz -26 , to jest limit , gdy przeliczycie moze wam wyjsc nawet -30 ale i tak bedzie pisac -26 .
Ten artykuł skomentowano 48 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.