Dzień podzielony jest na 24 godziny, gdyż tyle trwa doba na Torilu. Dla prostoty użyto również konwencji oznaczania godzin
AM (przed południem) i PM (po południu).
Opisany dalej kalendarz jest na tyle rozpowszechniony, że z powodzeniem można go używać wszędzie w Krainach (a już szczególnie na Wybrzeżu Mieczy). Na rok składa się 360 dni - 12 miesięcy, każdy po 30 dni. Miesiąc podzielony jest na dziesięciodniowe tygodnie, choć podane daty dotyczą dnia miesiąca, a nie tygodnia (innymi słowy - podawane są liczby od 1 do 30, a nie jakieś konkretne dni tygodnia).
Nazwa | Potoczny opis | Gregoriański odpowiednik |
Hammer | Głęboka Zima | Styczeń |
Alturiak | Pazury Zimy lub Pazury Chłodu | Luty |
Ches | Wschodzące Słońce | Marzec |
Tarsakh | Nadejście Burz | Kwiecień |
Mirtul | Roztopy | Maj |
Kythorn | Czas Kwiatów | Czerwiec |
Flamerule | Nadejście Lata | Lipiec |
Eleasias | Wysokie Słońce | Sierpień |
Eleint | Dogasanie | Wrzesień |
Marpenoth | Opadające Liście | Październik |
Uktar | Gnicie | Listopad |
Nightal | Zbliżający się koniec | Grudzień |
Lata oznaczane są liczbami, według systemu zwanego „Kalendarzem Dolin” (KD), gdzie za rok zerowy uznaje się ten, w którym Dwór Elfów zezwolił ludziom osiedlić się w mniej gęstych obszarach lasu.
Rola lat
Liczne i sprzeczne ze sobą kalendarze przyprawiają o ból głowy każdego historyka i mędrca. Większość korzysta ze Zwoju Lat, systemu opracowanego przez sławnego Zaginionego Mędrca, Augathra Szalonego, i uzupełnionego przez wielkiego wróżbitę Alaundo. Według tego systemu każdy rok ma swoja nazwę. Lista nazw zwana jest Zwojem Lat i jest bardzo długa. Jedne z ważniejszych lat to Rok Robaka (1356 KD), Rok Cieni (1358 KD, rok Czasu Niepokojów), Rok Wieży (1360 KD) i 1369 KD (obecny rok). Czas Niepokojów, gdy bogowie przyjęli ludzkie postacie i kroczyli po ziemi, zaczął się, kiedy Bane i Myrkul ukradli Lordowi Ao (głównemu bogowi Krain) Tablice Losu. Za karę Ao wygnał wszystkich bogów z zaświatów (oprócz Helma, który strzeże Zewnętrznych Sfer), Bogowie musieli przyjąć postać śmiertelnych awatarów do końca Czasu Niepokojów, kiedy to Tablice wróciły do prawowitego właściciela. Podczas tego kryzysu awatary Mystry (bogini magii) i Myrkula (boga umarłych) zostały zabite, Bane (bóg zła i tyranii) zginął w walce z Tormem, a człowiek o imieniu Cyric zabił Bhaala (boga morderstw i zabójców). Gdy opadł pył, Cyric stał się nowym bogiem, patronem śmierci, zła i szaleństwa.
Upływ czasu w Baldur’s Gate
Runda w Baldur’s GateTM II trawa sześć sekund. Runda w AD&D trwa sześćdziesiąt sekund, więc w Baldur’s GateTM II została skrócona dziesięciokrotnie.
Tura trwa dziesięć rund, czyli 60 sekund. Z terminów tych skorzystano przy opisach czarów. Dzień gry (pełna, 24-godzinna doba) trwa 2 godziny czasu rzeczywistego, czyli także jest skrócony o około 10 razy. Za każdym razem, gdy drużyna odpoczywa, mija 8 godzin (co odpowiada około 45 minutom, jeśli toczyłaby się gra).