Akcja Baldur's Gate 1 rozgrywa się w Zapomnianych Krainach, w świecie Faerun. To kraina magii i przygód - wielki świat, trzeci z ośmiu krążących wokół słońca zamkniętego w pędzącej wśród chaosu kryształowej sferze, będącej zaledwie jednym z możliwych wymiarów. Jednakże dla ras Torilu - Elfów, Krasnoludów, Gnomów, Niziołków i Ludzi - Faerun jest bardzo ważnym miejscem - domem.
Abeir-toril, częściej określany po prostu jako Toril, to nazwa kuli, na której znajduje się Faerun i Zapomniane Krainy. W starożytnym dialogu oznacza ona „kolebkę życia”. Nazwy tej rzadko używa się w potocznych rozmowach. Abeir-toril to planeta wielkości Ziemi, której większą część zajmuje jeden kontynent, rozlokowany na północnej półkuli; na jej powierzchni znajduje się również wiele innych, mniejszych i większych lądów. Ten północny kontynent zwany jest na zachodzie właśnie Faerun, na wschodzie - Kara-Tur, a na południu - Zakhara. Na ziemiach rozciągających w zachodniej części tego lądu, a dokładniej między Morzem Mieczy a Morzem Wewnętrznym leży miasto zwane Wrotami Baldura.
Przez lata ziemię pomiędzy Waterdeep - ogromnym miastem leżącym na północ od Wrót Baldura - pełnym życia Amnem na południu, Morzem Mieczy na zachodzie i Lasem Ostrych Kłów na wschodzie, w myślach nazwano Pustą Krainą. Wędrowcy zapuszczający się na to ogromne odludzie przemierzali je szybko, zatrzymując się tylko popasy. Legendy o okrutnym losie podróżników, którzy wpadli w łapska orków, trolii, hobgoblinów (lub jeszcze potworniejszych stworów), sugerowały, że krainę tę zamieszkują niezliczone rzesze tych stworów. Ostatnimi czasy karawany musiały stawić czoło jeszcze większemu niebezpieczeństwu - grupom humanoidów, które łupią wszystko, co trafi w ich łapy, a przede wszystkim górników z Chmurnych Szczytów, wznoszących się na północ od Amnu. Z powodu ludzkich i zwierzęcych drapieżników podróż zawsze była niebezpieczna - stąd też nazwa Wybrzeże Mieczy. Z czasem jednak coraz więcej osób marzyło o założeniu królestwa w zielonej dolinie, ukrytej wśród mokradeł. A potem ziemię zdobiły ruiny ich snów - opuszczone wsie, opustoszałe wieże i podziemia - ale również miasta, twierdze i cytadele, takie jak Wrota Baldura, Beregost, Nashkel, gospoda„Pod Pomocną Dłonią” czy Candlekeep.