Grając w Fallout 2 nieraz można natknąć się na dziwne lokacje, tajemnicze przedmioty tudzież inne "niewyjaśnione zjawiska".
Oto przed Wami kompletna lista tzw. easter eggs ("jaj wielkanocnych"), sekretów oraz różnorakich ciekawostek, które możecie odkryć podczas zwiedzania Pustkowi.
Losowe Spotkania
Cafe of Broken Dreams
Lokacja, którą możemy "spotkać" podczas naszych podróży po mapie świata. Jest to kawiarenka, w której można spotkać kilka postaci znanych z pierwszej części gry oraz przyłączyć do drużyny Dogmeata (psa, który mógł towarzyszyć graczowi jeszcze w Fallout 1). Ciekawostką jest fakt, że lokacja ta jest żywcem zaczerpnięta z Fallout 1 (a dokładniej jest to jeden z budynków w The Hub)
Fałszywa Krypta 13
W RNK można kupić mapę do Krypty 13 za jakieś 10 000$. Cóż, jak okazuje się mapa ta jest fałszywa i prowadzi na miejsce niedokończonej budowy - najwyraźniej jakiegoś schronu.
Gadająca Głowa
Nie wiem, czy ta głowa ma coś wspólnego z wielkim kamiennym łbem w Arroyo. Tak czy siak, jeśli podczas swoich wojaży napotkasz na lokacje z tym „blokiem kamienia uformowanym w coś na kształt głowy” to zainteresuj się tym „zjawiskiem”. Po „obudzeniu” z długiego, kamiennego snu, głowa nie będzie zachwycona obecnością gracza i będziemy świadkami niecodziennej wymiany zdań. O ile nie uśniesz, to po rozmowie sprawdź swój ekwipunek – powinien znajdować się tam pewien kamień, którego „spożycie” da ciekawe efekty (niestety tylko tymczasowe).
Dla postaci o „lepkich palcach” – egoistyczna głowa nic o tym nie wspomina, ale ma przy sobie (gdzie? W kieszeni?) jeszcze 3 takie kamyczki.
Pechowy pies
Jeśli podczas podróży natkniesz się na sporą ilość trupów (ludzkich, zwierzęcych i prawdopodobnie nie tylko…) to… uciekaj. Najlepiej szybko, gdyż właśnie znalazłeś miejsce pobytu pechowego psa, który z chęcią „przyłączy” się do ciebie. To zaś oznacza spadek Szczęścia o 3 punkty oraz dostanie nowej cechy – Jinxed. To na pewno nie wróży niczego dobrego.
Jeśli już będziesz mieć pecha i pies zacznie podążać za twoją postacią, to możesz zabić kundla – dzięki temu zyskujesz +2 do Szczęścia. Nie jest to jednak takie proste, jak się wydaje, gdyż ta niepozorna psina ma aż 700 (sic!) punktów wytrzymałości.
Podróż do przeszłości
Na tej planszy teoretycznie nie ma niczego poza dziwnym kamiennym łukiem. Jeśli jednak postać gracza „przejdzie” przez ten łuk, zostanie przeniesiona w przeszłość do Krypty 13! W Schronie znaleźć można znakomity pistolet (zasilany energią słoneczną), zaś aby wrócić do „teraźniejszości” należy użyć głównego komputera Krypty (przy okazji dowiemy się kto uszkodził Water Chipa).
Poszukiwacze Świętego Graala
Kolejne nawiązanie do legendarnego Monty Pythona.
Podróżując po mapie świata możemy natknąć się na specjalną lokację, na której natrafiamy na grupę rycerzy Króla Artura, poszukujących Świętego Graala. Na pytanie, czy widzieliśmy gdzieś rzekomego Graala możemy odpowiedzieć prawdą lub kłamstwem. Co ciekawe, na pytanie czy rycerze mają Gecka, odpowiadają, że mają...nawet dwa, ale się nie podzielą.
Nie wszyscy o tym wiedzą, ale istnieje druga lokacja z rycerzami Króla Artura, w której możemy znaleźć potężną broń, jaką jest Graal. Żeby móc cieszyć się mocą tej broni (zaiste, potężnej) musimy zainstalować nieoficjalną łatkę.
Radioaktywnie
Bardzo nieprzyjemna lokacja. Gracz znajduje się pośrodku planszy wypełnionej radioaktywną breją oraz różnej maści Gekosami, które najwyraźniej są głodne.
Star Trek
Jedna z lokacji losowych przedstawia rozbity prom Federacji. Jakiej Federacji? Toż to pytanie do znawców kultowego serialu science-fiction - Star Trek.
Natrafienie na tę planszę jest również sporym ułatwieniem dla gracza, gdyż przy zwłokach można znaleźć najskuteczniejsze środki leczące w grze – Hypo, i to w porażającej ilości trzech sztuk. Warto zatrzymać na naprawdę ciężkie walki.
Strażnik Mostu
Wędrując po Pustkowiu można natknąć się na Strażnika Mostu (Bride Keeper), który może nas zabić lub przepuścić (my sami możemy unicestwić strażnika jeżeli tylko odpowiemy pytaniem na pytanie). Jest to oczywiście nawiązanie do głośnego filmu "Monty Python and the Holy Grail" ("Monty Phyton i Święty Graal").
Jeśli uda się nam zabić Strażnika (siłowo lub poprzez odpowiedzenie pytaniem na pytanie), to możemy sobie przywłaszczyć jego szaty, które są o tyle niezwykłe, gdyż zapewniają ochronę na poziomie Combat Armor MK1!
Szalone krowy
Jak tylko natkniesz się na lokację pełną krów, znaczy braminów, to lepiej bierz nogi za pas, gdyż braminy te są najwyraźniej szalone i za cel życia postawiły sobie eksplodowanie przy każdej dobrej okazji do skrzywdzenia osób postronnych.
Unwashed Villagers
Nawiązanie do niesławnego spamera, który nie był szczególnie lubiany przez społeczność Falloutów.
Wieloryb
Jedna z bardziej zakręconych lokacji w całym Fallout.
Otóż natrafiamy na...szczątki wieloryba, który najwyraźnej spadł z bardzo wysoka. Na dodatek niedaleko od nieszczęsnego stworzenia znajduje się doniczka z petunią. Plansza ta jest wyraźnie inspirowana książką Douglasa Adamsa - "Autostopem przez Galaktykę".
Zardzewiały osobnik
Widok dość niecodzienny - oto naszym oczom ukazuje się… osobnik w Pancerzu Wspomaganym, wygląda na to, że chłopak lekko… zardzewiał. Niedaleko leży puszka oleju, wystarczy użyć jej na pechowcu by ten szybko ulotnił się w tylko sobie znanym kierunku. Zanim jednak to zrobi, da ci 150 ogniw termojądrowych.
Ciekawostki i sekrety
Bila w kasynie
Nowe Reno to miasto tętniące życiem (czasami życiem, które szybko i gwałtownie znajduje swój koniec na Golgocie), w którym można znaleźć sporo rozrywek i dziwnych miejsc. W kasynie Bishopa, na piętrze znajduje się stół bilardowy, w którym umieszczona jest magiczna bila - odysponuje ona mocą podpowiadania! Zaprawdę potężny to przedmiot, zaś jego skuteczność zależy od poziomu Szczęścia (Luck) postaci gracza.
Boxer w New Reno
W podziemiach kasyna Shark w New Reno znajdują się "wzmocnione" rękawice bokserskie (przydatne podczas zdobywania sławy na ringu). Oprócz tego w klatce uwięziony jest pewien bokser o imieniu Mike. Co w tym specjalnego? Otóż Mike potrafi uraczyć nas tekstami w stylu "Mike lubić uszy" lub "Ja jeść uszy". Nie nasuwa to wam pewnych skojarzeń?
Buffy
Tworząc nową postać warto zdecydować się na kobietę, nazwać ją Buffy i ubrać w skórzaną zbroję. Dlaczego? Choćby po to, aby będąc w Den (Nora) zgarnąć niezły sprzęt. Wystarczy udać się do kasyna Becky i po rozmowie wręczy ci ona Metal Armor MKII, SMG, amunicję, granat oraz $1000. Całkiem nieźle jak za samo imię.
Credits
Podziwiając nieskazitelne menu główne Fallouta warto kliknąć na Credits równocześnie przytrzymując klawisz Shift. Efekt będzie "ciekawy". Cóż, wygląda na to, że programiści bawili się całkiem dobrze przy produkcji gry.
Czarnoksiężnik z Krainy Oz
W Republice Nowej Kalifornii prosi nas o pomoc niejaka Dorothy, która ma za pomocnika robota imieniem...Toto. Skojarzenia z pewną książką jak najbardziej słuszne.
Dwa rodzaje ludzi
Podczas wykonywania zadania dla Salvatore (odzyskanie pieniędzy od Lloyda) warto zmusić hazardzistę do tego, żeby wskazał ci osobiście miejsce zakopania forsy na Golgocie. Oprócz możliwości "wzorowego" wykonania zadania daje nam to znakomitą okazję do wypowiedzenia kwestii z "The Good, The Bad and the Ugly": "You see, in this world there are two kinds of people, my friend... those with loaded guns, and those who dig. You dig."
Den i ćpuni
Uzależnieni od jetu w Den mają hm..."ciekawe" wizje i nieraz zdarza im się zarzucić dziwnym tekstem.
Ot chociażby tekst pewnego myśliwego z Looney Tunes: "Bądź bałdzo, bałdzo cicho, poluję na kłólika".
Duke Nukem
Szeryf w Redding jest twardy. Tak twardy, że aż cytuje największego twardziela na świecie - Duke Nukem!
Chodzi o słowa: "I'm here to kick ass and chew bubblegum".
Golgotha
Ten gigantyczny cmentarz (dość silnie "eksploatowany" przez lokalne gangi) to spore źródło ciekawostek, wystarczy poczytać napisy na nagrobkach, by stwierdzić, że "należą" one do...twórców gry. Nie ma to jak czarne poczucie humoru.
Howitzer
Potężna haubica, za pomocą której „otwieramy” sobie drogę do Sierra Army Depot, wystąpiła już w jednej post-apokaliptycznej grze – mianowicie w prekursorze Fallout, Wasteland.
Jajo wielkanocne
Twórcy zamieścili w grze sporo „jaj wielkanocnych” (jak zresztą widać w tym artykule), jednak chyba potraktowali ten temat zbyt dosłownie. W piwnicy New Reno Arms (Bronie z Nowego Reno) można znaleźć…wielkanocne jajko. Prawdziwe. Jego odszukanie jest jednak zadaniem wymagającym wprawnego oka i nieludzkiej cierpliwości.
KFC
Pytając braci Duntonów o ich suszone mięso otrzymamy taką oto (znajomo brzmiącą) "reklamę": It's made with eleven herbs and spices, and it's finger-lickin good".
Logo Vault-Tec
Ciekawostką dla fanów Gwiezdnych Wojen jest logo Vault-Tec (widoczne chociażby na mapie świata), ponieważ nad "logiem właściwym" znajdują się dziwne sekwencje cyfr: L5-AA23 oraz TK421.
Pierwsza z tych cyfr oznacza poziom i numer komnaty, w którym przetrzymywania była księżniczka Leia, zaś druga sekwencja to numer stormtroopera, którego "strój" pożyczył sobie Luke.
Mistrz BMX i Modoc
Jak wiadomo, w Modoc gracz może znaleźć swoją "drugą połówkę". Nie zastanawiało was nigdy, że Davin oraz Miria "tworzą" razem nazwisko jednego z najsłynniejszych zawodników BMX?
Nieśmiertelniki i western
Ci którzy nałogowo oglądali (oglądają?) westerny z pewnością kojarzą tytuł "Il Buono, il Brutto, il Cattivo" ("The Good, the Bad and the Ugly") z 1966 roku z Clintem Eastwoodem. Tymczasem w bazie Raidersów (Bandytów) trójka przywódców tego "ruchu" posiada trzy nieśmiertelniki (Dog Tags), na których znajdują się imiona głównych bohaterów filmu.
Pinky & Brain
Bawiąc się w detektywa możemy odkryć w podziemiach Gecko swoistą "sektę", na której czele stoi... Brain. I tak, chce on zawładnąć światem. Skojarzenia z popularną kreskówką nasuwają się same.
Poszukiwacz Skarbów
Jeśli podczas odwiedzin w Broken Hills pomożemy karłowi wydostać pewien skarb, możemy wzbogacić się o mnóstwo...blaszek, wartości raczej sentymentalnej. Ciekawe są również teksty uwięzionego karła ("Krecik, ty tutaj?!?" albo "O mój boże! Morlokowie!")
Poszukiwany żywy lub martwy (najlepiej martwy)
Jeśli podczas gry "zasłużymy" sobie na miano Dzieciobójcy to będą nas ścigać łowcy nagród. Oprócz tego będąc w Modoc (zresztą, nie tylko tam) można zauważyć wtedy piękny list gończy o treści: "[tutaj nazwa postaci]. Osoba poszukiwana żywa lub martwa za mordowanie dzieci. Nagroda $10000 za zabicie, $5000 za schwytanie żywcem".
Prezydent i jego sekretarka
Urzędujący na Enklawie prezydent jest swoistym nawiązaniem do byłego prezydenta USA, Billa Clintona. Sekretarka prezydenta ma na imię oczywiście Monica i mówi... ciekawe rzeczy.
Odyseja Kosmiczna
Jeśli czytałeś książkę "Odyseja Kosmiczna 2001" to nieobcy będzie dla Ciebie tekst, wypowiadany przez Robota w kanionie niedaleko Klamath: "I don't let you do that Dave". Inne kwestie też brzmią tak jakoś "znajomo".
Okulary
Jeden z ochroniarzy Salvatore (bossa jednej z mafijnych rodzin w Nowym Reno) ma przy sobie niezwykłe, zawsze-modne okulary, które (o ile znajdą się w slocie na broń) dodają +1 do Charyzmy.
Okulary dla Renesco
W Broken Hills znajduje się pewien doktorek, który prowadzi badania nad zwiększeniem inteligencji różnych istot, w tym przypadku – radscorpiona. Jeśli uda się nam pokonać tego stworka w partii szachów (pomoże nam w tym inteligentna roślina, która znajduje się na północ od jednego z domków Ghuli - wystarczy spełnić jej „życzenie” i przekopać z pola na ogródek, dzięki temu dowiemy się jak pokonać radscorpiona) to przy jego szczątkach znajdziemy m.in. okulary. Te zaś przydadzą się aptekarzowi w Nowym Reno, czyli Renesco. Nie chciejmy żadnych rabatów, tylko co jakiś czas pytajmy się go „jak okulary”. W końcu aptekarz nie wytrzyma i wręczy nam urządzenie zwiększające umiejętność Doktor o 10%.
Seks
Jak wiadomo, seks jest zdrowy i pozytywnie wpływa na człowieka. Również w Fallout po „upojnej nocy” z postacią gracz mogą dziać się „dziwne” rzeczy, ot np. wzrośnie Zwinność lub Inteligencja (oczywiście na pewien czas).
Seksmisja
Jest to ciekawostka raczej dla Polaków.
Otóż zdarza się, że wróg po oberwaniu po oczach powie następującą kwestię: "Ciemność widzę... Widzę ciemność!".
Skróty klawiaturowe
Twórcy gry przewidzieli możliwość używania skrótów klawiaturowych na mapach miast, dzięki czemu można się przenosić od razu do pożądanego obszaru danego miasta. Można to wykorzystać „przeciwko” grze, np. poprzez udanie się do Krypty w Kryptopolis bez uzyskanie obywatelstwa czy też przepustki dziennej. Ot wystarczy na mapie miasta wybrać cyfrę na klawiaturze numerycznej (np. 3 na mapie właśnie Kryptopolis przenosi nas w pobliże domu rady, gdzie urzęduje Pierwszy Obywatel).
Skrzynki w Broken Hills
Baczny obserwator z pewnością wykrył już 4 tajemnicze, metalowe skrzynki na północy Broken Hills. Nie wiadomo, kto je tam ustawił, ani dlaczego, lecz ważne jest, iż można się do nich dobrać i zagarnąć znajdujące się w nich dobra. Jak to zrobić? Cóż, trzeba odpowiednio ustawić się na samej krawędzi planszy (ale nad czerwonym polem wyjścia z lokacji!) i kazać swojej postaci przebiec na drugą stronę „płotu”. Jak wszystko dobrze zrobimy, to postać gracza zniknie na chwilę, po czym pojawi się w pożądanym miejscu.
Skynet
Nazwa superkomutera umieszczonego w Bazie Wojskowej Sierra nawiązuje do komputera, który w sławetnym "Terminatorze" wywołał wojnę nuklearną i za cel wziął sobie unicestwienie rasy ludzkiej.
Star Trek - kapitan Pickard
Badając ruiny Bazy Wojskowej (Military Base) możemy natknąć się na holodyski zabitych żołdaków Enklawy. Holodysk na pierwszym poziomie bazy zawiera słowa wypowiedziane przez kapitana Pickarda podczas jednej z jego misji.
Teksty mieszkańców Broken Hills
Cóż Broken Hills to naprawdę nietypowa społeczność, o czym można się przekonać choćby śledząc rozmowy mieszkańców miasteczka.
Polecam odwiedziny u Ghouli oraz parkę Super Mutantów (typowy przykład idealnego męża i żony).
Tragic: The Garnering
W barze w Gecko możemy zostać właścicielami deka kart do gry Tragic: The Garnering, która to jest nawiązaniem do popularnej w "naszych czasach" karcianki Magic: The Gathering.
Water Chip
Okazuje się, że nawet żołnierze Enklawy mają poczucie humoru, ponieważ zdarza się, że podczas spotkania z patrolem (w okolicach Navarro) jeden z żołnierzy powie coś w stylu: "Now I suppose you're going to tell me you're just out looking for a water chip. Do I look dumb? Get him!". Tym samym nawiązuje do bohatera pierwszej części Fallouta, którego celem nadrzędnym było właśnie odnalezienie takiego chipa.
Windows
Najpopularniejszy system operacyjny świata jest wieczny. Nawet po wojnie nuklearnej popularne "okienka" zarządzają systemami Krypt. Przekonać się możemy o tym, ot, chociażby podczas pobytu w Vault City (Kryptopolis), gdzie podczas wylogowywania się z jednego z komputerów, możemy przeczytać taki komunikat: "It is now safe to turn off your terminal". Straszne, nieprawdaż? Na szczęście w ramach odstresowania możemy (niektóre) komputery "uderzyć w ten specyficzny sposób".
Wszystkie plansze od początku gry
Trik ten to zapewne pozostałość z beta testów Fallouta. Na ekranie głównym gry wciśnij klawisze CTRL + R - pojawi się okienko, w którym możesz wybrać dowolną planszę (w tym nieukończone lokacje bez wyjść - radzę uważać!) i się na nią przenieść. Minus jest taki, że grasz wtedy Nargiem, masz bardzo słabą postać i praktycznie nie możesz niczego zrobić. Remedium na to jest zapisanie gry i wczytanie jej, co sprawi, że zaczniesz grać stworzoną przez siebie postacią, będziesz mógł otwierać szafki, rozmawiać, kraść i dowolnie wchodzić/wychodzić z lokacji!
Zaius
Super Mutant spotkany w Broken Hills ma imię zapożyczone od Dr Zaiusa z "Planety Małp".