A | ||
Aasimar | - | Przeciwieństwo diabelstwa. Osoba mająca w sobie domieszkę krwi niebianina. |
Abiszai | - | Rodzaj baatezu. Występują w trzech odmianach: czarnej, zielonej i czerwonej. |
Anarchista | - | Inna nazwa członka Ligi Rewolucyjnej. |
Arborca | - | Jedna ze sfer wyższych. |
Arkadia | - | Jedna ze sfer wyższych. |
Atar | - | Frakcja w Sigil. Znani również jako Zatraceni. Członkowie tego stronnictwa twierdzą, że nie ma prawdziwych Mocy. |
Autonomi | - | Popularna nazwa członków Wolnej Ligi. |
B | ||
Baatezu | - | Rasa biesów, demonów Baator. |
Baator | - | Jedna ze sfer Piekła. |
Baczyć, obaczyć | - | Zapamiętać coś, na przykład "Szpiedzy pilnują portali i baczą kto przychodzi i odchodzi". Być obaczonym oznacza "być rozpoznanym", na przykład " W tym trepie obaczono Guwerbata". |
Barbazu | - | Rasa biesów, demonów Baator. |
Bariaur | - | Pół - człowiek, pół - kozioł. |
Barwny krąg | - | Portale w Sferze Astralnej umożliwiające dostęp zarówno do Pierwszej, jak i Zewnętrznej Sfery. |
Bez serca | - | Inna nazwa Przeznaczonych. |
Bezlistne drzewo | - | Szubienica, na której czasem kończą trepy, kiedy zostaną zdybane. |
Bełt | - | Bimber, wino lub piwo - zwykłe, tanie i praktycznie nie nadające się do picia. |
Bies | - | Określenie to odnosi się głównie do baatezu, gerelehtów, hordlingów, tanar'ri oraz yugolotów, ale czasami wlicza się w to również inteligentne istoty, pochodzące ze Sfer Niższych (nocne wiedźmy, impy, quasity i tym podobne). |
Bojowcy | - | Inna nazwa dla Wyznawców Źródła. |
Brama | - | Inna nazwa portalu. Wszystkie bramy w Sigil nazywa się ogólnie portalami. Termin ten używany jest również w szerszym sensie, do określenia wszelkiego rodzaju przejść pomiędzy sferami. |
Brzdęk | - | Pieniądze, monety. |
Bystry, bystrzak | - | Ktoś sprytny lub utalentowany w jakiejś dziedzinie. |
Błyskotka | - | Głównie diament, ale też ogólnie kamień szlachetny. |
C | ||
Centrum Wieloświata | - | Miejsce, które nie istnieje. Nie ma prawdziwego "centrum wieloświata". Niezależnie od tego, gdzie znajduje sięjakaś osoba, stanowi ona centrum wszechrzeczy (przynajmniej ze swojej perspektywy). |
Chaosyci | - | Inna nazwa dla Kaosytów. |
Cień | - | Wszystko co jest tajemnicze lub sekretne określa się mianem "cienia". Jeśli powiesz "Taki jest cień tej sprawy", oznacza to "Wiąże się z tym taka tajemnica". |
Ciołek, kapcan | - | Potencjalna ofiara oskubania, naiwny skurl. |
Cwaniak | - | Osobnik, który żyje wykorzystując swój spryt (nie ma stałego zatrudnienia). |
Czaromiotacz | - | Czarodziej. |
Czaszkoszczury | - | Szczury, które są spotykane w większych grupach, tworząc swego rodzaju zbiorową świadomość o wielkiej inteligencji i przebiegłości. Charakteryzują się tym, że ich pulsujące mózgi spoczywają obnażone bezpośrednio na czaszce. |
Czerep | - | Slangowe określenie głowy trepa np. "Idź zmocz se czerep". Stwierdzenie "Wbił se to wreszcie w czerep" oznacza, że trep w końcu zrozumiał o co chodzi. |
Czerwona śmierć | - | Inna nazwa Łaskobójców. |
Czuciowcy | - | Przydomek członków Stronnictwa Doznań. |
D | ||
Dabus | - | Istoty służące Pani Bólu, mówią rebusami. |
Diabelstwo | - | Osoba mająca w sobie domieszkę krwi biesa. |
Dostać stryczek | - | Oto co się dzieje ze skazanymi przestępcami, którzy nie zdołają przyśmiać prawu. Określenie to z reguły używane jest jedynie przez złodziei. |
Duch | - | Pierwszak, który podróżuje między Sferami za pomocą czaru astralnego. |
Dwutopia | - | Jedna ze sfer wyższych. |
F | ||
Fakton | - | Przywódca frakcji. |
Faktor | - | Jeden z możnych doradców faktona lub osoba, która poświęciła życie frakcji. Zwykle ma najwyższą pozycję we frakcji i często jest kandydatem na stanowisko faktona, gdy ten odejdzie lub zostanie usunięty ze swej pozycji. |
Faktotum | - | Oddany członek frakcji. |
Frakcja | - | Jedna z 15 grup filozoficznych, które rządzą w Sigil. |
Frakcjonista | - | Zwyczajowe określenie członka frakcji. |
G | ||
Gestor, pełnomocnik | - | Potężny sługa mocy, uprzednio z reguły śmiertelny sługa tejże mocy. |
Gildia Myśli | - | Niepochlebne określenie jakiejś frakcji, używane przez osoby, które same nie są członkami żadnych frakcji. |
Gith | - | Należące do rasy githzerai; także imię starożytnej królowej githzerai i githyanki, która wyzwoliła Lud spod jarzma illithidów - pożeraczy umysłów. |
Grabarze | - | Jedna z frakcji w Sigil, która wierzy, że wszyscy są martwi. Zwani również Martwymi. |
Gród | - | Każde miasto mniejsze od Sigil, przynajmniej według jej mieszkańców. Zainteresowani niekoniecznie muszą się z tym zgadzać. |
Guwernanci | - | Inna nazwa Stowarzyszenia Porządku. |
H | ||
Harmonium | - | Frakcja Sfer, znani również jako Twardogłowi. Ich sloganem mogłoby być: "Zrobisz to jak my chcemy, albo wcale". |
Hultaj | - | Nieokrzesana osoba. Określenie to nie ma tak pozytywnych skojarzeń jak "śmiałek" lecz jest znacznie lepsze od nazwania kogoś "trepem". |
I | ||
Idź w labirynty | - | Przekleństwo oznaczające "odejdź", połączone z życzeniem wszystkiego najgorszego. |
J | ||
Jadaczka | - | Usta. Na przykład "Przestań kłapać jadaczką". |
Jazda | - | Przygoda, zadanie, przedsięwzięcie. Na przykład "Jaka dziś jazda, szefie?". |
Jeleń, jelenie | - | Ofiary łowców jeleni. |
K | ||
Kaduk, kaduczek | - | Inne określenie diabelstwa, czyli istoty mającej w sobie krew biesa. |
Kanciarstwo | - | Kradzież lub wszystko, co jest nielegalne lub podejrzane. "Kantujący śmieć" to złodziej, który podpadł Łaskobójcom. |
Kanciarz | - | Złodziej, oszust oraz kłamca - na pewno nie jest to komplement, chyba że jakiś hultaj chce być kimś takim. |
Kaosyta | - | Członek frakcji w Sigil. Inna nazwa to Chaosyci, co w dobry sposób opisuje ich punkt widzenia. |
Karmienie czerwia | - | Akt egzekucji więźnia. Szczególnie chodzi tu o wyjątkowy rodzaj egzekucji wykonywany przez Łaskobójców. |
Kiep | - | Naiwna lub tępa osoba, ale niekoniecznie pierwszak. Czasami termin ten wykorzystywany jest do określenia każdego osobnika spoza Klatki. |
Klatka | - | Popularna nazwa Sigil, używana przez miejscowych. |
Klatka na ptaszki | - | Cela, więzienie lub coś podobnego. |
Klatkowicz | - | Mieszkaniec Sigil. |
Knebel | - | Prawie uprzejmy sposób na powiedzenie "stul się" lub "nie mów o tym". Jest to krótki, adekwatny zwrot, który można wykorzystać jako ostrzeżenie: "Knebel Janos, tam som Grabarze". |
Kornugon | - | Rodzaj biesa, jeden z najwyższych w hierarchii baatezu. |
Kosa | - | Określenie broni, zwykle zakończonej ostrzem. |
Krwawnik | - | Ekspert, mędrzec, profesjonalista w jakiejś dziedzinie. Nazwanie kogoś "krwawnikiem" jest oznaką najwyższego szacunku. |
Księga martwych | - | Osobnik w księdze martwych nie żyje. Pewni ludzie sprawiają, że innych "wpisuje się do księgi martwych". |
Kufer | - | Dom lub miejsce, w którym mieszka śmiałek. Słowo to niesie ze sobą pozytywne skojarzenia. |
Kumać, Przykumać | - | Zrozumieć, dowiedzieć się czegoś. Lepiej kumać cienie Sigil zanim zacznie się obijać tam samemu. |
L | ||
Labirynty | - | Pułapki tworzone przez Panią Bólu, przygotowywane dla osób, które w jakiś sposób się jej sprzeniewierzają. Podobno z każdego labiryntu jest jakieś wyjście, aczkolwiek jego znalezienie nigdy nie należy do łatwych zadań. |
Lemur | - | W świecie Planescape najniższy, całkowicie bezmyślny rząd baatezu. W mitologii rzymskiej - duch zmarłych. |
Leże | - | Każde miejsce, w którym śmiałek może odpocząć i przenocować. "Zrobić leże" oznacza zamieszkać gdzieś, choćby chwilowo. |
Liga Rewolucyjna | - | Frakcja w Sigil, która chciałaby, aby wszystkie inne frakcje zostały zniszczone. Nazywani również Anarchistami. |
Loża Ponurych | - | Frakcja, której pogrążeni w depresji członkowie twierdzą, że życie nie ma sensu. Znani również jako Ponurzy, Loża lub Szaleni. |
M | ||
Macher | - | Złodziej, oszust oraz kłamca - na pewno nie jest to komplement, chyba, że jakiś hultaj chce być kimś takim. |
Martwi | - | Inna nazwa Grabarzy. |
Miasto Drzwi | - | Inna nazwa Sigil. |
Miasto-brama | - | Gród w Krainach Zewnętrznych, w którym jest bramą do innej Sfery Zewnętrznej. W każdej Sferze znajduje się jedno miasto - brama i często jest ono identyczne z odpowiadającym mu miastem w innej Sferze. |
Miedziaki | - | Rodzaj waluty. |
Milczący | - | Inna nazwa umarłych. |
Moc | - | Niezwykle potężna istota, która czerpie energię od czczących ją osób. Daje kapłanom możliwość rzucania zaklęć. Często nazywa się ją również bóstwem lub bogiem. Jest to ktoś, z kim lepiej nie zadzierać. |
Możny | - | Ktoś potężny, mający duże wpływy i powiązania. |
Mrowisko | - | Określenie miasta. |
N | ||
Na iglicę | - | Określenie kierunku (w stronę iglicy). |
Naszpicować | - | Zdenerwować kogoś, "Kiedy się zorientuje, że został oskubany, będzie porządnie naszpicowany". |
Nazwowy | - | Ktoś, kto należy do frakcji jedynie z imienia i nie poświęca się jej zasadom. |
Negujący | - | Inna nazwa stronnictwa Atar. |
Niebianin | - | Mieszkaniec Sfer Wyższych. Wlicza się do nich aasimonów, archonów, eladrinów oraz innych. |
Nupperibo | - | Jeden z gatunków baatezu. W hierarchii tylko krok ponad Lemurami. |
O | ||
Obczaić | - | Patrzyć, słuchać lub dowiedzieć się "Obczaj to trepie" może oznaczać "słuchaj", "przyjrzyj się temu" lub "sprawdź to". "Obczajanie śpiewki" to zbieranie najświeższych wiadomości. |
Obieżysfer | - | Śmiałek, który podróżuje wśród sfer, szukając przygód, sławy lub brzdęku. Zwykle nazwanie kogoś obieżysferem jest oznaką szacunku, gdyż najczęściej są to osobnicy doświadczeni, zdolni i posiadający szeroką wiedzę. |
Obijać się | - | Wałęsać się, spędzać czas na niczym. Pomiędzy przygodami, śmiałkowie często "obijają się" po Klatce. |
Obrobić | - | Oszukać kogoś, naciągnąć. Złodzieje chwalą się, że "obrobili na ulicy skórogłowego". |
Obznajmiony | - | Z koneksjami, posiadający wielu przyjaciół, stronników oraz informatorów. |
Oczekujący | - | Śmiertelnik, który umarł i odrodził się w Sferze zgodnej z jego charakterem, nie pamiętając swego poprzedniego życia. Końcowym celem oczekującego jest zespolenie się ze Sferą, w której się znajduje, lecz tak naprawdę nikt nie zna dokładnie cienia tej sprawy. |
Opiekun | - | Ochroniarz. "Może nie jest z niego twardziel, ale zawsze otacza go kilku opiekunów". |
Oznajmić | - | Mówić lub informować. Patrz także "obznajmiony". |
P | ||
Pani Bólu | - | Zagadkowa "władczyni" Sigil. Istnieje wiele legend na jej temat, lecz tak naprawdę niewiele o niej wiadomo. Jest wszechmocna i potrafi powstrzymać Moce przed wkroczeniem do Klatki. |
Pasmo astralne | - | Robacza dziura poprzez Sferę astralną, łącząca główną Sferę materialną ze Sferami zewnętrznymi. |
Pasmo sferowe | - | Robacza dziura łącząca dwie warstwy tej samej Sfery, lub (rzadko) dwie warstwy różnych Sfer. |
Pierwsza(k) | - | Pierwsza sfera materialna lub ktoś z niej pochodzący. |
Pierwszorzędny | - | Wielki lub wspaniały. Np. "W dzielnicy Pani znajdują się same naprawdę pierwszorzędne puby". |
Pomyleniec | - | Niezbyt uprzejmy sposób na nazwanie kogoś idiotą, np. "czy słyszałeś, czego chciał od nas ten pomylony czarodziej?" Używa się także jako rzeczownika "To pomyleniec!". |
Portal | - | Wrota pozwalające na przejście do innej Sfery lub miejsca. Zawsze mają formę jakiejś obramowanej przestrzeni i zawsze wymagają odpowiedniego klucza. Nazywa się je również bramami. |
Przeciw-szczyt | - | Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik północy (godziny 24). |
Przeznaczeni | - | Frakcja, której członkowie twierdzą, że jeśli coś mają to dlatego, iż należy do nich. Z reguły prowadzi to do konfliktów z innymi. Nazywani również "Zaborcami" lub "Bez Serca". |
Przyciąć | - | Zaatakować, uderzyć kogoś; często używane jako groźba. "Nieźle go przyciąłem i zwinąłem jego kosę". |
Przyśmiać komuś | - | Uciec lub nie dać się złapać. Okradzenie tanar'ri i uniknięcie złapania to właśnie przyśmianie. |
Pudło | - | Zbuntowany modron, który zamieszkał w Sigil. |
R | ||
Reguła trójek | - | Jedna z podstawowych zasad rządzących wieloświatem. Zwykle rzeczy dzieją się potrójnie. |
Rzucić uchem | - | Podsłuchać lub wsłuchiwać się w coś, np. "Rzucił uchem w Gmach Mówców, aby obczaić ostatnią śpiewkę". |
Rząd Niedoścignionych | - | Frakcja w Sigil. Formalna nazwa na Szyfry. Wierzą, że prawdziwą odpowiedź można podać jedynie wtedy, gdy zareaguje się na nią, nie myśląc. |
S | ||
Sfera astralna | - | Srebrzyste pustkowie łączące sfery zewnętrzne z pierwszą sferą materialną. Niech nie zwiedzie Cię jego nicość - to miejsce jest bardzo groźne. Stanowi dom dla rasy githyanki. W sferze tej unoszą się również ciała martwych bogów. Githyanki tworzą z nich swoje fortece. |
Sfero-tknięty | - | Potomstwo mieszkańca Sfer i człowieka. Są nimi na przykład diabelstwa oraz assimary. |
Sferowiec, sferowy | - | Przymiotnik określający coś, co związane jest ze Sferami. Może się odnosić do różnorakich rzeczy, osób lub przedmiotów. |
Sfery Niższe | - | Zwane są również sferami mroku, lub krainami podziemi - Acheron, Baator, Gehenna, Otchłań, Pandemonium, Szare Pustkowie oraz Tartar. Są to ponure sfery o złym charakterze, zamieszkiwane przez biesy. |
Sfery Wewnętrzne | - | Sfery żywiołów (ognia, powietrza, wody, ziemi), sfery para - żywiołów (dymu, lodu, magmy, szlamu), sfery quasi - żywiołów (blasku, błyskawic, minerałów, pary, popiołu, próżni, pyłu, soli), oraz sfery energii (pozytywnej i negatywnej). Są to sfery żywiołaków i energii, w przeciwieństwie do wymiarów myśli i charakteru. |
Sfery Wyższe | - | Arboreta, Arkadia, Dwutopia, Elizjum, Krainy Zwierząt, Niebiański Szczyt oraz Ysgard. Sfery o dobrym charakterze. |
Sfery Zewnętrzne | - | Otchłań, Acheron, Arborea, Arkadia, Baator, Dwutopia, Elizjum, Gehenna, Krainy Zwierząt, Tartar, Szare Pustkowie, Limbo, Mechanus, Niebiański Szczyt, Krainy Zewnętrzne, Pandemonium oraz Ysgard. Raczej sfery myśli, niż żywiołu. |
Siwobrody | - | Mędrzec lub uczony. Można tak określić każdego wykształconego intelektualistę. |
Skubnięcie, oskubać | - | Okraść lub oszukać. Oskubanie tanar'ri nie jest najlepszym pomysłem. |
Skurl | - | Nieszczęśliwa lub biedna dusza. Określenia tego używa się by ukazać współczucie do pechowego śmiałka lub sarkastycznie nazywając tak osoby, które same pakują się w kłopoty. |
Skurl się | - | Popularny wulgarny zwrot. Znaczeniowo podobny do "szpicuj się". |
Skurlony | - | Uwłaczające określenie, wykorzystywane, by podkreślić wagę stwierdzenia. "Skurlony idiota" to wyjątkowo głupi trep. |
Skórogłowy | - | Dureń, ograniczony typ. |
Smar | - | Łapówka, na przykład "Posmaruj trochę temu urzędasowi to sobie pójdzie". |
Smut | - | Monotonna tyrada lub ktoś ją wygłaszający. Jeśli używa się tego zwrotu w odniesieniu do osoby, oznacza on kogoś, kto dużo mówi, nie mając żadnej wiedzy; także - kłótliwa osoba. "Nie słuchaj go, to smut". |
Spopielona równina | - | Miejsce gdzie doszło do rozdzielenia ludu Gith na githyanki oraz githzerai. |
Stowarzyszenie porządku | - | Frakcja w Sigil, znana również jako Guwernanci. Wierzą, że znajomość praw fizycznych daje śmiałkowi możliwość zrobienia czegokolwiek. |
Straż zagłady | - | Frakcja w Sigil wierząca w entropię i rozkład. Znani również jako tonący. |
Stronnictwo doznań | - | Frakcja, która wierzy, że aby zrozumieć sens życia, trzeba go najpierw doświadczyć. Nazywani również czuciowcami. |
Szaleńcy | - | Inna nazwa Loży Ponurych. |
Szczyt | - | Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik południa (godzina 12). |
Szpicuj się | - | Popularny wulgarny zwrot "Weź kija i szpicuj się żulu". |
Szyfry | - | Przydomek nadany frakcji Rząd Niedoścignionych. Mówi się tak o nich, ponieważ większośc ludzi nie ma pojęcia o co im chodzi. |
T | ||
Tanar'ri | - | Rodzaj biesów. W przeciwieństwie do baatezu mają chaotyczny zły charakter. Do tanar'ri należą na przykład Sukuby czy Erynie. |
Tartar | - | Jedna ze sfer niższych, znana również pod nazwą sfery więziennej. |
Tonący | - | Inna nazwa Straży Zagłady. |
Trafić w ślepaki | - | Być w nieszczęśliwym położeniu, mieć pecha, być w tragicznej sytuacji. |
Trep | - | Głupiec, szczególnie ten, który pakuje się bezmyślnie w kłopoty. |
Trukać | - | Rozmawiać, gawędzić. |
Truposz | - | Każdy w księdze martwych. |
Twardogłowi | - | Inna nazwa Harmonium. |
Tępak, tępy | - | Osobnik, który po prostu nie rozumie o co chodzi, zwykle pierwszak. Powiedz tak do sferowicza, a pewnie skończy się na walce. Występują również jako przymiotnik, na przykład: "tępy trep". |
U | ||
Ul | - | Dzielnica Sigil (slumsy). |
W | ||
Wargulce | - | Potworne istoty, wyglądające jak głowy z nietoperzowymi skrzydłami. Ich ukąszenie może zamienić ofiarę w gargulca. |
Wielojedność | - | Zbiorowa świadomość czaszkoszczurów. |
Wierzący w Źródło | - | Frakcja w Sigil. Znana również pod nazwą Bojowcy. Wierzą, że każdy ma w sobie potencjał do zostania bogiem. |
Wkopany | - | Wrobiony. "Wkopać kiepa" oznacza wrobienie kogoś, na przykład przez wysłanie go jednokierunkowym portalem. |
Wojna Krwi | - | Bardzo ogólnie rzecz biorąc jest to trwająca od wieków wojna pomiędzy baatezu a tanar'ri. Szersze zgłębianie tematu wymagałoby znacznie większej ilości miejsca. |
Wolna Liga | - | Frakcja, której członkowie żyją, jak im się żywnie podoba. Zwani również Autonomiami. |
Z | ||
Zaborcy | - | Inna nazwa Przeznaczonych. |
Zaguścić | - | Polubić, na przykład "Jeden deva zaguścił w pomyśle wtrącenia się do Wojny Krwi". |
Zakapować | - | Zdradzić kogoś lub donieść. Stwierdzenie o kimś że "zakapował" to jedna z najgorszych rzeczy, jakie można powiedzieć o śmiałku. |
Zamtuz | - | Dawna nazwa domu publicznego, przez ludzi nieobyczajnych zwanego burdelem. |
Zatracony | - | Martwy. "Zatracił się" oznacza, że nie powstanie bez pomocy wskrzeszenia. |
Zbieracze | - | Żałośni osobnicy, którzy upadli już tak nisko, że zajmują się zbieraniem ciał z ulic Sigil i dostarczają je w zamian za kilka miedziaków do Kostnicy. |
Zbuntowany modron | - | Modron, który odszedł ze swej macierzystej sfery, Mechanusa. |
Zdybany | - | Aresztowany lub złapany. |
Znakowy | - | Potoczna nazwa frakcji Znak Jedynego. |
Ł | ||
Łaskobójcy | - | Frakcja w Sigil, która wierzy w absolutną sprawiedliwość. Znani również jako Czerwona Śmierć. |
Łowcy jeleni | - | Oszuści, złodzieje, kanciarze szukający okazji do oskubania kogoś. |
Ś | ||
Ścieżka | - | Sposób podróży między Sferami, który wymaga rzeczywistego, fizycznego ruchu, a nie wykorzystania portali. Ogólnie znane ścieżki to rzeki Styks i Oceanu, Góra Olimp, Drzewo Światów, Yggdrasil oraz Nieskończone Schody Ysgardu. |
Ślepaki | - | Ślepe uliczki w labiryntach. Także wszystko, co jest niemożliwe lub beznadziejne, na przykład "Trafi w ślepaki, jeśli spróbuje okłamać faktona". |
Śmiałek | - | Pochlebne określenie odnoszące się zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Niesie za sobą znaczenie zaradności i odwagi. Znacznie lepsze od nazywania trepem. |
Śpiewka | - | Wyrażenie oznaczające wiadomości, miejscowe plotki, fakty i wszystko, co wiąże się z aktualnymi wydarzeniami. "Jaka dziś śpiewka?", to sposób zapytania o najświeższe wiadomości. |
Świr, bzik | - | Niespełna rozumu. "Wiatry Pandemonium zrobią świra z każdego, kto zostanie tam długo". |
Ż | ||
Żul | - | Pijak, szczególnie jeśli stacza się na dno. Żule nie cieszą się raczej sympatią mieszkańców Sigil. |
Varia
Słownik Planescape: Torment
Fantastyka » Varia » Varia | |
Artykułów w subdziale: 0 | |
Utworzono: 31.07.2008 | |
Aktualizacja: 17.06.2015 |
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 0 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Ten artykuł skomentowano 0 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.