Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Varia • Słownik Planescape: Torment • INSIMILION

    Varia


    Słownik Planescape: Torment

    Fantastyka » Varia » Varia
    Artykułów w subdziale: 0
    Utworzono: 31.07.2008
    Aktualizacja: 17.06.2015

     

    A

     
    Aasimar - Przeciwieństwo diabelstwa. Osoba mająca w sobie domieszkę krwi niebianina.
    Abiszai - Rodzaj baatezu. Występują w trzech odmianach: czarnej, zielonej i czerwonej.
    Anarchista - Inna nazwa członka Ligi Rewolucyjnej.
    Arborca - Jedna ze sfer wyższych.
    Arkadia - Jedna ze sfer wyższych.
    Atar - Frakcja w Sigil. Znani również jako Zatraceni. Członkowie tego stronnictwa twierdzą, że nie ma prawdziwych Mocy.
    Autonomi - Popularna nazwa członków Wolnej Ligi.
     

    B

     
    Baatezu - Rasa biesów, demonów Baator.
    Baator - Jedna ze sfer Piekła.
    Baczyć, obaczyć - Zapamiętać coś, na przykład "Szpiedzy pilnują portali i baczą kto przychodzi i odchodzi". Być obaczonym oznacza "być rozpoznanym", na przykład " W tym trepie obaczono Guwerbata".
    Barbazu - Rasa biesów, demonów Baator.
    Bariaur - Pół - człowiek, pół - kozioł.
    Barwny krąg - Portale w Sferze Astralnej umożliwiające dostęp zarówno do Pierwszej, jak i Zewnętrznej Sfery.
    Bez serca - Inna nazwa Przeznaczonych.
    Bezlistne drzewo - Szubienica, na której czasem kończą trepy, kiedy zostaną zdybane.
    Bełt - Bimber, wino lub piwo - zwykłe, tanie i praktycznie nie nadające się do picia.
    Bies - Określenie to odnosi się głównie do baatezu, gerelehtów, hordlingów, tanar'ri oraz yugolotów, ale czasami wlicza się w to również inteligentne istoty, pochodzące ze Sfer Niższych (nocne wiedźmy, impy, quasity i tym podobne).
    Bojowcy - Inna nazwa dla Wyznawców Źródła.
    Brama - Inna nazwa portalu. Wszystkie bramy w Sigil nazywa się ogólnie portalami. Termin ten używany jest również w szerszym sensie, do określenia wszelkiego rodzaju przejść pomiędzy sferami.
    Brzdęk - Pieniądze, monety.
    Bystry, bystrzak - Ktoś sprytny lub utalentowany w jakiejś dziedzinie.
    Błyskotka - Głównie diament, ale też ogólnie kamień szlachetny.
     

    C

     
    Centrum Wieloświata - Miejsce, które nie istnieje. Nie ma prawdziwego "centrum wieloświata". Niezależnie od tego, gdzie znajduje sięjakaś osoba, stanowi ona centrum wszechrzeczy (przynajmniej ze swojej perspektywy).
    Chaosyci - Inna nazwa dla Kaosytów.
    Cień - Wszystko co jest tajemnicze lub sekretne określa się mianem "cienia". Jeśli powiesz "Taki jest cień tej sprawy", oznacza to "Wiąże się z tym taka tajemnica".
    Ciołek, kapcan - Potencjalna ofiara oskubania, naiwny skurl.
    Cwaniak - Osobnik, który żyje wykorzystując swój spryt (nie ma stałego zatrudnienia).
    Czaromiotacz - Czarodziej.
    Czaszkoszczury - Szczury, które są spotykane w większych grupach, tworząc swego rodzaju zbiorową świadomość o wielkiej inteligencji i przebiegłości. Charakteryzują się tym, że ich pulsujące mózgi spoczywają obnażone bezpośrednio na czaszce.
    Czerep - Slangowe określenie głowy trepa np. "Idź zmocz se czerep". Stwierdzenie "Wbił se to wreszcie w czerep" oznacza, że trep w końcu zrozumiał o co chodzi.
    Czerwona śmierć - Inna nazwa Łaskobójców.
    Czuciowcy - Przydomek członków Stronnictwa Doznań.
     

    D

     
    Dabus - Istoty służące Pani Bólu, mówią rebusami.
    Diabelstwo - Osoba mająca w sobie domieszkę krwi biesa.
    Dostać stryczek - Oto co się dzieje ze skazanymi przestępcami, którzy nie zdołają przyśmiać prawu. Określenie to z reguły używane jest jedynie przez złodziei.
    Duch - Pierwszak, który podróżuje między Sferami za pomocą czaru astralnego.
    Dwutopia - Jedna ze sfer wyższych.
     

    F

     
    Fakton - Przywódca frakcji.
    Faktor - Jeden z możnych doradców faktona lub osoba, która poświęciła życie frakcji. Zwykle ma najwyższą pozycję we frakcji i często jest kandydatem na stanowisko faktona, gdy ten odejdzie lub zostanie usunięty ze swej pozycji.
    Faktotum - Oddany członek frakcji.
    Frakcja - Jedna z 15 grup filozoficznych, które rządzą w Sigil.
    Frakcjonista - Zwyczajowe określenie członka frakcji.
     

    G

     
    Gestor, pełnomocnik - Potężny sługa mocy, uprzednio z reguły śmiertelny sługa tejże mocy.
    Gildia Myśli - Niepochlebne określenie jakiejś frakcji, używane przez osoby, które same nie są członkami żadnych frakcji.
    Gith - Należące do rasy githzerai; także imię starożytnej królowej githzerai i githyanki, która wyzwoliła Lud spod jarzma illithidów - pożeraczy umysłów.
    Grabarze - Jedna z frakcji w Sigil, która wierzy, że wszyscy są martwi. Zwani również Martwymi.
    Gród - Każde miasto mniejsze od Sigil, przynajmniej według jej mieszkańców. Zainteresowani niekoniecznie muszą się z tym zgadzać.
    Guwernanci - Inna nazwa Stowarzyszenia Porządku.
     

    H

     
    Harmonium - Frakcja Sfer, znani również jako Twardogłowi. Ich sloganem mogłoby być: "Zrobisz to jak my chcemy, albo wcale".
    Hultaj - Nieokrzesana osoba. Określenie to nie ma tak pozytywnych skojarzeń jak "śmiałek" lecz jest znacznie lepsze od nazwania kogoś "trepem".
     

    I

     
    Idź w labirynty - Przekleństwo oznaczające "odejdź", połączone z życzeniem wszystkiego najgorszego.
     

    J

     
    Jadaczka - Usta. Na przykład "Przestań kłapać jadaczką".
    Jazda - Przygoda, zadanie, przedsięwzięcie. Na przykład "Jaka dziś jazda, szefie?".
    Jeleń, jelenie - Ofiary łowców jeleni.
     

    K

     
    Kaduk, kaduczek - Inne określenie diabelstwa, czyli istoty mającej w sobie krew biesa.
    Kanciarstwo - Kradzież lub wszystko, co jest nielegalne lub podejrzane. "Kantujący śmieć" to złodziej, który podpadł Łaskobójcom.
    Kanciarz - Złodziej, oszust oraz kłamca - na pewno nie jest to komplement, chyba że jakiś hultaj chce być kimś takim.
    Kaosyta - Członek frakcji w Sigil. Inna nazwa to Chaosyci, co w dobry sposób opisuje ich punkt widzenia.
    Karmienie czerwia - Akt egzekucji więźnia. Szczególnie chodzi tu o wyjątkowy rodzaj egzekucji wykonywany przez Łaskobójców.
    Kiep - Naiwna lub tępa osoba, ale niekoniecznie pierwszak. Czasami termin ten wykorzystywany jest do określenia każdego osobnika spoza Klatki.
    Klatka - Popularna nazwa Sigil, używana przez miejscowych.
    Klatka na ptaszki - Cela, więzienie lub coś podobnego.
    Klatkowicz - Mieszkaniec Sigil.
    Knebel - Prawie uprzejmy sposób na powiedzenie "stul się" lub "nie mów o tym". Jest to krótki, adekwatny zwrot, który można wykorzystać jako ostrzeżenie: "Knebel Janos, tam som Grabarze".
    Kornugon - Rodzaj biesa, jeden z najwyższych w hierarchii baatezu.
    Kosa - Określenie broni, zwykle zakończonej ostrzem.
    Krwawnik - Ekspert, mędrzec, profesjonalista w jakiejś dziedzinie. Nazwanie kogoś "krwawnikiem" jest oznaką najwyższego szacunku.
    Księga martwych - Osobnik w księdze martwych nie żyje. Pewni ludzie sprawiają, że innych "wpisuje się do księgi martwych".
    Kufer - Dom lub miejsce, w którym mieszka śmiałek. Słowo to niesie ze sobą pozytywne skojarzenia.
    Kumać, Przykumać - Zrozumieć, dowiedzieć się czegoś. Lepiej kumać cienie Sigil zanim zacznie się obijać tam samemu.
     

    L

     
    Labirynty - Pułapki tworzone przez Panią Bólu, przygotowywane dla osób, które w jakiś sposób się jej sprzeniewierzają. Podobno z każdego labiryntu jest jakieś wyjście, aczkolwiek jego znalezienie nigdy nie należy do łatwych zadań.
    Lemur - W świecie Planescape najniższy, całkowicie bezmyślny rząd baatezu. W mitologii rzymskiej - duch zmarłych.
    Leże - Każde miejsce, w którym śmiałek może odpocząć i przenocować. "Zrobić leże" oznacza zamieszkać gdzieś, choćby chwilowo.
    Liga Rewolucyjna - Frakcja w Sigil, która chciałaby, aby wszystkie inne frakcje zostały zniszczone. Nazywani również Anarchistami.
    Loża Ponurych - Frakcja, której pogrążeni w depresji członkowie twierdzą, że życie nie ma sensu. Znani również jako Ponurzy, Loża lub Szaleni.
     

    M

     
    Macher - Złodziej, oszust oraz kłamca - na pewno nie jest to komplement, chyba, że jakiś hultaj chce być kimś takim.
    Martwi - Inna nazwa Grabarzy.
    Miasto Drzwi - Inna nazwa Sigil.
    Miasto-brama - Gród w Krainach Zewnętrznych, w którym jest bramą do innej Sfery Zewnętrznej. W każdej Sferze znajduje się jedno miasto - brama i często jest ono identyczne z odpowiadającym mu miastem w innej Sferze.
    Miedziaki - Rodzaj waluty.
    Milczący - Inna nazwa umarłych.
    Moc - Niezwykle potężna istota, która czerpie energię od czczących ją osób. Daje kapłanom możliwość rzucania zaklęć. Często nazywa się ją również bóstwem lub bogiem. Jest to ktoś, z kim lepiej nie zadzierać.
    Możny - Ktoś potężny, mający duże wpływy i powiązania.
    Mrowisko - Określenie miasta.
     

    N

     
    Na iglicę - Określenie kierunku (w stronę iglicy).
    Naszpicować - Zdenerwować kogoś, "Kiedy się zorientuje, że został oskubany, będzie porządnie naszpicowany".
    Nazwowy - Ktoś, kto należy do frakcji jedynie z imienia i nie poświęca się jej zasadom.
    Negujący - Inna nazwa stronnictwa Atar.
    Niebianin - Mieszkaniec Sfer Wyższych. Wlicza się do nich aasimonów, archonów, eladrinów oraz innych.
    Nupperibo - Jeden z gatunków baatezu. W hierarchii tylko krok ponad Lemurami.
     

    O

     
    Obczaić - Patrzyć, słuchać lub dowiedzieć się "Obczaj to trepie" może oznaczać "słuchaj", "przyjrzyj się temu" lub "sprawdź to". "Obczajanie śpiewki" to zbieranie najświeższych wiadomości.
    Obieżysfer - Śmiałek, który podróżuje wśród sfer, szukając przygód, sławy lub brzdęku. Zwykle nazwanie kogoś obieżysferem jest oznaką szacunku, gdyż najczęściej są to osobnicy doświadczeni, zdolni i posiadający szeroką wiedzę.
    Obijać się - Wałęsać się, spędzać czas na niczym. Pomiędzy przygodami, śmiałkowie często "obijają się" po Klatce.
    Obrobić - Oszukać kogoś, naciągnąć. Złodzieje chwalą się, że "obrobili na ulicy skórogłowego".
    Obznajmiony - Z koneksjami, posiadający wielu przyjaciół, stronników oraz informatorów.
    Oczekujący - Śmiertelnik, który umarł i odrodził się w Sferze zgodnej z jego charakterem, nie pamiętając swego poprzedniego życia. Końcowym celem oczekującego jest zespolenie się ze Sferą, w której się znajduje, lecz tak naprawdę nikt nie zna dokładnie cienia tej sprawy.
    Opiekun - Ochroniarz. "Może nie jest z niego twardziel, ale zawsze otacza go kilku opiekunów".
    Oznajmić - Mówić lub informować. Patrz także "obznajmiony".
     

    P

     
    Pani Bólu - Zagadkowa "władczyni" Sigil. Istnieje wiele legend na jej temat, lecz tak naprawdę niewiele o niej wiadomo. Jest wszechmocna i potrafi powstrzymać Moce przed wkroczeniem do Klatki.
    Pasmo astralne - Robacza dziura poprzez Sferę astralną, łącząca główną Sferę materialną ze Sferami zewnętrznymi.
    Pasmo sferowe - Robacza dziura łącząca dwie warstwy tej samej Sfery, lub (rzadko) dwie warstwy różnych Sfer.
    Pierwsza(k) - Pierwsza sfera materialna lub ktoś z niej pochodzący.
    Pierwszorzędny - Wielki lub wspaniały. Np. "W dzielnicy Pani znajdują się same naprawdę pierwszorzędne puby".
    Pomyleniec - Niezbyt uprzejmy sposób na nazwanie kogoś idiotą, np. "czy słyszałeś, czego chciał od nas ten pomylony czarodziej?" Używa się także jako rzeczownika "To pomyleniec!".
    Portal - Wrota pozwalające na przejście do innej Sfery lub miejsca. Zawsze mają formę jakiejś obramowanej przestrzeni i zawsze wymagają odpowiedniego klucza. Nazywa się je również bramami.
    Przeciw-szczyt - Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik północy (godziny 24).
    Przeznaczeni - Frakcja, której członkowie twierdzą, że jeśli coś mają to dlatego, iż należy do nich. Z reguły prowadzi to do konfliktów z innymi. Nazywani również "Zaborcami" lub "Bez Serca".
    Przyciąć - Zaatakować, uderzyć kogoś; często używane jako groźba. "Nieźle go przyciąłem i zwinąłem jego kosę".
    Przyśmiać komuś - Uciec lub nie dać się złapać. Okradzenie tanar'ri i uniknięcie złapania to właśnie przyśmianie.
    Pudło - Zbuntowany modron, który zamieszkał w Sigil.
     

    R

     
    Reguła trójek - Jedna z podstawowych zasad rządzących wieloświatem. Zwykle rzeczy dzieją się potrójnie.
    Rzucić uchem - Podsłuchać lub wsłuchiwać się w coś, np. "Rzucił uchem w Gmach Mówców, aby obczaić ostatnią śpiewkę".
    Rząd Niedoścignionych - Frakcja w Sigil. Formalna nazwa na Szyfry. Wierzą, że prawdziwą odpowiedź można podać jedynie wtedy, gdy zareaguje się na nią, nie myśląc.
     

    S

     
    Sfera astralna - Srebrzyste pustkowie łączące sfery zewnętrzne z pierwszą sferą materialną. Niech nie zwiedzie Cię jego nicość - to miejsce jest bardzo groźne. Stanowi dom dla rasy githyanki. W sferze tej unoszą się również ciała martwych bogów. Githyanki tworzą z nich swoje fortece.
    Sfero-tknięty - Potomstwo mieszkańca Sfer i człowieka. Są nimi na przykład diabelstwa oraz assimary.
    Sferowiec, sferowy - Przymiotnik określający coś, co związane jest ze Sferami. Może się odnosić do różnorakich rzeczy, osób lub przedmiotów.
    Sfery Niższe - Zwane są również sferami mroku, lub krainami podziemi - Acheron, Baator, Gehenna, Otchłań, Pandemonium, Szare Pustkowie oraz Tartar. Są to ponure sfery o złym charakterze, zamieszkiwane przez biesy.
    Sfery Wewnętrzne - Sfery żywiołów (ognia, powietrza, wody, ziemi), sfery para - żywiołów (dymu, lodu, magmy, szlamu), sfery quasi - żywiołów (blasku, błyskawic, minerałów, pary, popiołu, próżni, pyłu, soli), oraz sfery energii (pozytywnej i negatywnej). Są to sfery żywiołaków i energii, w przeciwieństwie do wymiarów myśli i charakteru.
    Sfery Wyższe - Arboreta, Arkadia, Dwutopia, Elizjum, Krainy Zwierząt, Niebiański Szczyt oraz Ysgard. Sfery o dobrym charakterze.
    Sfery Zewnętrzne - Otchłań, Acheron, Arborea, Arkadia, Baator, Dwutopia, Elizjum, Gehenna, Krainy Zwierząt, Tartar, Szare Pustkowie, Limbo, Mechanus, Niebiański Szczyt, Krainy Zewnętrzne, Pandemonium oraz Ysgard. Raczej sfery myśli, niż żywiołu.
    Siwobrody - Mędrzec lub uczony. Można tak określić każdego wykształconego intelektualistę.
    Skubnięcie, oskubać - Okraść lub oszukać. Oskubanie tanar'ri nie jest najlepszym pomysłem.
    Skurl - Nieszczęśliwa lub biedna dusza. Określenia tego używa się by ukazać współczucie do pechowego śmiałka lub sarkastycznie nazywając tak osoby, które same pakują się w kłopoty.
    Skurl się - Popularny wulgarny zwrot. Znaczeniowo podobny do "szpicuj się".
    Skurlony - Uwłaczające określenie, wykorzystywane, by podkreślić wagę stwierdzenia. "Skurlony idiota" to wyjątkowo głupi trep.
    Skórogłowy - Dureń, ograniczony typ.
    Smar - Łapówka, na przykład "Posmaruj trochę temu urzędasowi to sobie pójdzie".
    Smut - Monotonna tyrada lub ktoś ją wygłaszający. Jeśli używa się tego zwrotu w odniesieniu do osoby, oznacza on kogoś, kto dużo mówi, nie mając żadnej wiedzy; także - kłótliwa osoba. "Nie słuchaj go, to smut".
    Spopielona równina - Miejsce gdzie doszło do rozdzielenia ludu Gith na githyanki oraz githzerai.
    Stowarzyszenie porządku - Frakcja w Sigil, znana również jako Guwernanci. Wierzą, że znajomość praw fizycznych daje śmiałkowi możliwość zrobienia czegokolwiek.
    Straż zagłady - Frakcja w Sigil wierząca w entropię i rozkład. Znani również jako tonący.
    Stronnictwo doznań - Frakcja, która wierzy, że aby zrozumieć sens życia, trzeba go najpierw doświadczyć. Nazywani również czuciowcami.
    Szaleńcy - Inna nazwa Loży Ponurych.
    Szczyt - Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik południa (godzina 12).
    Szpicuj się - Popularny wulgarny zwrot "Weź kija i szpicuj się żulu".
    Szyfry - Przydomek nadany frakcji Rząd Niedoścignionych. Mówi się tak o nich, ponieważ większośc ludzi nie ma pojęcia o co im chodzi.
     

    T

     
    Tanar'ri - Rodzaj biesów. W przeciwieństwie do baatezu mają chaotyczny zły charakter. Do tanar'ri należą na przykład Sukuby czy Erynie.
    Tartar - Jedna ze sfer niższych, znana również pod nazwą sfery więziennej.
    Tonący - Inna nazwa Straży Zagłady.
    Trafić w ślepaki - Być w nieszczęśliwym położeniu, mieć pecha, być w tragicznej sytuacji.
    Trep - Głupiec, szczególnie ten, który pakuje się bezmyślnie w kłopoty.
    Trukać - Rozmawiać, gawędzić.
    Truposz - Każdy w księdze martwych.
    Twardogłowi - Inna nazwa Harmonium.
    Tępak, tępy - Osobnik, który po prostu nie rozumie o co chodzi, zwykle pierwszak. Powiedz tak do sferowicza, a pewnie skończy się na walce. Występują również jako przymiotnik, na przykład: "tępy trep".
     

    U

     
    Ul - Dzielnica Sigil (slumsy).
     

    W

     
    Wargulce - Potworne istoty, wyglądające jak głowy z nietoperzowymi skrzydłami. Ich ukąszenie może zamienić ofiarę w gargulca.
    Wielojedność - Zbiorowa świadomość czaszkoszczurów.
    Wierzący w Źródło - Frakcja w Sigil. Znana również pod nazwą Bojowcy. Wierzą, że każdy ma w sobie potencjał do zostania bogiem.
    Wkopany - Wrobiony. "Wkopać kiepa" oznacza wrobienie kogoś, na przykład przez wysłanie go jednokierunkowym portalem.
    Wojna Krwi - Bardzo ogólnie rzecz biorąc jest to trwająca od wieków wojna pomiędzy baatezu a tanar'ri. Szersze zgłębianie tematu wymagałoby znacznie większej ilości miejsca.
    Wolna Liga - Frakcja, której członkowie żyją, jak im się żywnie podoba. Zwani również Autonomiami.
     

    Z

     
    Zaborcy - Inna nazwa Przeznaczonych.
    Zaguścić - Polubić, na przykład "Jeden deva zaguścił w pomyśle wtrącenia się do Wojny Krwi".
    Zakapować - Zdradzić kogoś lub donieść. Stwierdzenie o kimś że "zakapował" to jedna z najgorszych rzeczy, jakie można powiedzieć o śmiałku.
    Zamtuz - Dawna nazwa domu publicznego, przez ludzi nieobyczajnych zwanego burdelem.
    Zatracony - Martwy. "Zatracił się" oznacza, że nie powstanie bez pomocy wskrzeszenia.
    Zbieracze - Żałośni osobnicy, którzy upadli już tak nisko, że zajmują się zbieraniem ciał z ulic Sigil i dostarczają je w zamian za kilka miedziaków do Kostnicy.
    Zbuntowany modron - Modron, który odszedł ze swej macierzystej sfery, Mechanusa.
    Zdybany - Aresztowany lub złapany.
    Znakowy - Potoczna nazwa frakcji Znak Jedynego.
     

    Ł

     
    Łaskobójcy - Frakcja w Sigil, która wierzy w absolutną sprawiedliwość. Znani również jako Czerwona Śmierć.
    Łowcy jeleni - Oszuści, złodzieje, kanciarze szukający okazji do oskubania kogoś.
     

    Ś

     
    Ścieżka - Sposób podróży między Sferami, który wymaga rzeczywistego, fizycznego ruchu, a nie wykorzystania portali. Ogólnie znane ścieżki to rzeki Styks i Oceanu, Góra Olimp, Drzewo Światów, Yggdrasil oraz Nieskończone Schody Ysgardu.
    Ślepaki - Ślepe uliczki w labiryntach. Także wszystko, co jest niemożliwe lub beznadziejne, na przykład "Trafi w ślepaki, jeśli spróbuje okłamać faktona".
    Śmiałek - Pochlebne określenie odnoszące się zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Niesie za sobą znaczenie zaradności i odwagi. Znacznie lepsze od nazywania trepem.
    Śpiewka - Wyrażenie oznaczające wiadomości, miejscowe plotki, fakty i wszystko, co wiąże się z aktualnymi wydarzeniami. "Jaka dziś śpiewka?", to sposób zapytania o najświeższe wiadomości.
    Świr, bzik - Niespełna rozumu. "Wiatry Pandemonium zrobią świra z każdego, kto zostanie tam długo".
     

    Ż

     
    Żul - Pijak, szczególnie jeśli stacza się na dno. Żule nie cieszą się raczej sympatią mieszkańców Sigil.



    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.




    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw