Gothic 3
Orkowie
Orkowie to nie zwierzęta - jak powiedział Xardas. - Ich cywilizacja wiekiem dorównuje naszej. I jest w tym sporo prawdy. Każdy, który postrzega orków jako bezmyślnych drapieżników jest w błędzie. Są oni mistrzami sztuki wojennej, koczowniczo żyjącymi barbarzyńcami, ale potrafią myśleć. To największy przeciwnik ludzkiego królestwa Myrthany i tylko im udało się to królestwo podbić... Ale po kolei, aby nikt się nie pogubił.
Co i jak?
Gothic 3 rzuca nowe światło na rasę orków. Są oni zwycięstwami minionej wojny, podporządkowali sobie rasę ludzką i okupują największe miasta. Jednak jak tego dokonali? Przecież ich działania były raczej dosyć chaotyczne!? Niezupełnie, zielonoskórzy zawsze byli czymś więcej niż zwierzętami. Przede wszystkim potrafią posługiwać się bronią, używają toporów i mieczy, które sami sobie wykuwają. Używają także prostych machin wojennych (taran z Gothic 2). To jednak nie czyni z nich istot cywilizowanych, tylko raczej najpotężniejsze zwierzęta, które uczą się od ludzi.
Czy aby na pewno? Orkowie również tworzą własne miasta (choć bardziej przypominają one osady), mają swoją religię, podział w swoich szeregach, znają się na żegludze, ba mają nawet własne statki. Właściwie to orków i ludzi więcej łączy niż dzieli. Tyle, że ludzie odnieśli nad swoimi rywalami zwycięstwo. Przepędzili orków na tereny opustoszałe i nieurodzajne. W ten sposób obok siebie powstały dwie zupełnie różne cywilizacje. Ludzka była nastawiona na rozwój przemysłowy: handel, rolnictwo i usługi pozwoliły podporządkować sobie naturę i prowadzić osiadły tryb życia w miastach, opierając całą infrastrukturę na kolejno wykonywanych zawodach. Tymczasem orkowie nie mieli na to szansy, jako przegrani nie szykowali się do niczego innego niż wojny. Stąd ich cywilizacja jest dużo bardziej prymitywna, ale i zdecydowanie lepiej przygotowana do konfliktów. Skupiając cały wysiłek na zbrojeniach otrzymali cywilizację, której członkowie prowadzą koczowniczy tryb życia. Zakładając obozy w jak największych grupach, aby mieć większą siłę natarcia. Kultura, sztuka i rozwój wiedzy poszedł w odstawkę, liczy się wojna. Z historycznego punktu widzenia przypominają Spartan. Również tworzą silne państwo nastawione na podbój, ale... No właśnie państwa typowa wojenne są słabe gospodarczo i kiedy już zdobędą władzę mają problem ją utrzymać. Ludzie są niezadowoleni i wtedy właśnie zaczynają się...
Powstania
Oczywiście, prawie* żaden człowiek nie godzi się na to, aby orkowie dalej rządzili, i tak ludzie zaczną się buntować. Przeciw orkom powstają stronnictwa, które wcześniej wzajemnie się zwalczały. I tak ramie w ramię walczą Królewscy Rebelianci i Najemnicy. Siłą orków jest jednak zdecydowanie wojna i wszyscy, którzy przeciw nim występują nie mają szans. Stąd, kiedy otwarta walka zawodzi zaczynają się działania partyzanckie. Tym trudnią się właśnie Łowcy Orków, czyli to, co zostało z Najemników. Swym działaniem przypominają Łowców Smoków z G2, tzn. działają w grupach do 10 osób. W prowizorycznych namiotach i zdecydowanie bardziej przypominają tych, na których polują (orkowie) niż tych, z których rasy się wywodzą (ludzie).
Linia oporu jest cały czas silna, jednak morale słabną. Magiczna Ruda, która wcześniej zapewniała zwycięstwo jest na wyczerpaniu, a statek, który miał przywieźć jej duży zapas dostarcza coś zupełnie innego, bezimiennego Bohatera. Właśnie w tych momentach klęski do gry wkracza Bezimienny. Wyruszy on na poszukiwanie źródła inwazji, odwiedzi wiele miejsc na całym kontynencie i przeleje hektolitry orczej krwi, aby pomóc rebeliantom albo stanie po stronie najeźdźcy. Tak, Gothic 3 oferuje możliwość przyłączenia się do orków i tłumienia buntów. Tylko gracz zadecyduje o tym, kto ostatecznie zatriumfuje. A bitwa nie toczy się tylko na polu śmiertelnym, również bogowie aktywnie biorę udział w tej rozgrywce. Orkowie tak jak i ludzie mają swoją...
Religie
Tak jak i sprawy rozwoju cywilizacyjnego różnią orków i ludzi, tak i poróżniła ich religia. Wierzą w bóstwa sobie przeciwne. Orkowie wyznają pana zniszczenia, terroru, gwałtu i mordu - Beliara, ludzie boga sprawiedliwości i ognia - Innosa. Ci boscy bracia od lat prowadzą wojnę między tymi rasami. "Wtedy Beliar przeszukał całą ziemię w poszukiwaniu bestii (...) Wtedy Innos zwrócił się do człowieka i wlał weń część swej boskiej mocy, aby mógł zgładzić bestię".
Orkowie wybrali Beliara, bo jest przeciw ich największemu wrogowi - ludziom. Stąd też ich zamiłowanie do czynienia zła, wojny czy palenia i mordowania. Pan Ciemności zsyłał również swe istoty, aby kontrolowały działania orków. Tak w pierwszym Gothicu - Śniący, a w drugiej części - Smok Ożywieniec. Wybrańcy Beliara (bo tym byli) zbierali ogromne armie i prowadził swoich podwładnych na...
...wojnę
Aby skuteczniej wojować orkowie ustalili pewne podziały w swoich armiach. Są to kolejne stopnie awansu od prostego żołnierza po generała mającego pod swoją władzą całą armię:
Zwiadowca - najniższy rangą ork, nie jest nawet naprawdę wcielony do armii. Jego główne zadanie to myślistwo i patrolowanie granic. Często też prowadzą działania za liniami wroga, zbierają informacje o planowanych powstaniach zbrojnych, celach ataków, etc.
Wojownik - Typowy żołnierz w orkowej armii. Jest doskonale przećwiczony w walce mieczem i toporem. Nawet dobrze wyszkolony rycerz może mieć problemy w walce z orkiem wojownikiem. Stanowią trzon każdej armii oraz pełnią rolę straży miejskiej w zajętych/okupowanych miastach..
Elitarny wojownik - Elita wojowników, dowodzi on działaniami grupki zwykłych wojowników. Są przywódcami w armiach lub dowódcami garnizonów straży miejskiej na podbitych terenach. To najlepiej przećwiczony wojownik orkowej armii i niemal każdy rycerz może mieć z nim spore problemy.
Herszt - ktoś musi rządzić. Orkowy Herszt ma pod sobą cały oddział i miasto. To lokalny dowódca. W walce wręcz dorównuje orkowi elitarnemu, ale raczej nie pcha się do takowej. To zręczny dowódca, jeśli zginie, może pociągnąć za sobą całą armię.
Szaman - duchowy przywódca orków. Nie jest może specjalnie silny w walce wręcz (dorównuje zwiadowcy), ale potrafi się posługiwać magią. To kapłan Beliara, duchowy przywódca orków. Ich ofensywna siła jest porównywalna do tej, jaką dysponują Magowie Ognia. Jednak dzięki wykorzystaniu mrocznych mocy Beliara nieliczni z Szamanów potrafią Ożywiać martwych, a nawet wzywać demony z innego, piekielnego wymiaru.
* - Wśród ludzi także są wyznawcy Beliara. Są oni Zabójcami lub Nekromantami, a z rządów orków czerpią więcej korzyści niż z ludzkich. Właśnie jednym z nich może zostać Bezimienny, jeśli zechce stanąć po stronie orków i pana ciemności.
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 23 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Tekst bardzo dobry i wyczerpujący. Jeśli chodzi o kulturę i zwyczaje dodałbym jeszcze, że Orkowie zabijają tylko "nieprzyjaciół orków", a to nie jest zawsze jednoznaczne z ludźmi. Dlaczego nie atakują nikogo, kto ma Ulu-Mulu? Może oni stali się agresywni jedynie w odpowiedzi na agresję? Przykładem orkowej kultury i rozwoju magii może być Ulu-Mulu, tańce (modły?) wokół ogniska, posążek na szczycie monumentu w obozie orków czy zaklęcia teleportacji (mowa cały czas o G1). Co jeszcze...poza umięjetnościami bojowymi główną cechą orków jest nieufność i wbrew pozorom, zdrowy rozsądek. W G2 spotykamy pomniki zapewnie wielkich orkowych wojowników - może mają również wysoko rozwiniętą historię?
Rozpisałem się, zupełnie niepotrzebnie:)
Artykuł ma u mnie 5. Lubię czytać porządne teksty.
Tekst bardzo dobry i wyczerpujący. Jeśli chodzi o kulturę i zwyczaje dodałbym jeszcze, że Orkowie zabijają tylko "nieprzyjaciół orków", a to nie jest zawsze jednoznaczne z ludźmi. Dlaczego nie atakują nikogo, kto ma Ulu-Mulu? Może oni stali się agresywni jedynie w odpowiedzi na agresję? Przykładem orkowej kultury i rozwoju magii może być Ulu-Mulu, tańce (modły?) wokół ogniska, posążek na szczycie monumentu w obozie orków czy zaklęcia teleportacji (mowa cały czas o G1). Co jeszcze...poza umięjetnościami bojowymi główną cechą orków jest nieufność i wbrew pozorom, zdrowy rozsądek. W G2 spotykamy pomniki zapewnie wielkich orkowych wojowników - może mają również wysoko rozwiniętą historię?
Rozpisałem się, zupełnie niepotrzebnie:)
Artykuł ma u mnie 5. Lubię czytać porządne teksty.
To świetny opis ale w rangach zapomniałeś dodać ork myśliwy
To świetny opis ale w rangach zapomniałeś dodać ork myśliwy
[cytat=Itachi]Ale tym zajmujesie Zwiadowca
[cytat=Itachi]Ale tym zajmujesie Zwiadowca
pisesz że orkowie wojownicy i elitarni wojownicy są lepsi od ludzi śmieszne naprawdę ja bez zadraśnięcia potrafię zabić orka elitę no ale artykuł dobry i porządny 5/5
pisesz że orkowie wojownicy i elitarni wojownicy są lepsi od ludzi śmieszne naprawdę ja bez zadraśnięcia potrafię zabić orka elitę no ale artykuł dobry i porządny 5/5
Spoko porządny tekst.
Spoko porządny tekst.
dobrze, dobrze i jeszcze raz dobrze.
dobrze, dobrze i jeszcze raz dobrze.
Mati5555,wiesz,nie porownoj beziego do zwyklego czlowieka bo widzialem,ze dwoch buntownikow ma problemy z jednym orkiem wojownikiem.Sprawdz zadanie w ktorym musisz sie pozbyc straznikow obozu niewolnikow i poobserwuj ich jak walcza;)
Mati5555,wiesz,nie porownoj beziego do zwyklego czlowieka bo widzialem,ze dwoch buntownikow ma problemy z jednym orkiem wojownikiem.Sprawdz zadanie w ktorym musisz sie pozbyc straznikow obozu niewolnikow i poobserwuj ich jak walcza;)
Co do orków, to są nieźli... 2 orków wojów chyba zabiło 2 OGRÓW( i mieli ponad połowę HP) obok Geldern (sam ich przyciągnąłem), a tak poza tym, to albo ja jestem daltonistą, albo orki w gothicu nie mają zielonej skóry. Wszyscy mają "podobną" do ludzi, a przywódcy białą...
Co do orków, to są nieźli... 2 orków wojów chyba zabiło 2 OGRÓW( i mieli ponad połowę HP) obok Geldern (sam ich przyciągnąłem), a tak poza tym, to albo ja jestem daltonistą, albo orki w gothicu nie mają zielonej skóry. Wszyscy mają "podobną" do ludzi, a przywódcy białą...
niezły tekst lubie nawet orków z gothica# bo są nawet fajni. Owszem troche przemądrzali(na początek gdy przybywasz do miasta lecz gdy zdobędziesz 75 rep.
są nawet mili i traktóją cię jako kogoś przydatnego a czasem jako towarzysza broni ( jeden ork z areny w silden)
Pozdrawiam wszyskich fanów gothic!!!
niezły tekst lubie nawet orków z gothica# bo są nawet fajni. Owszem troche przemądrzali(na początek gdy przybywasz do miasta lecz gdy zdobędziesz 75 rep.
są nawet mili i traktóją cię jako kogoś przydatnego a czasem jako towarzysza broni ( jeden ork z areny w silden)
Pozdrawiam wszyskich fanów gothic!!!
Fajnie ze ktos napisal cos takiego (mi by sie nie chcialo :D ) , patrzac na komentarze i tekst (...wojownik rozwalil 2 buntownikow ...itp) to kim jest bezi ?? bez utraty hp dalo sie przejsc przez oboz orkow w g1 do kraty wejsciowej swiatyni .... albo zdobyc miasto w g3 bez wczyywania save'ow i bez pomocy buntownikow .......... : / Bezi-cziter ???:D, bezi-bóg ??? bezi-najaral sie zielska ze nie da sie go rozwalic ??? :D:D:D:D:D:D:D
Fajnie ze ktos napisal cos takiego (mi by sie nie chcialo :D ) , patrzac na komentarze i tekst (...wojownik rozwalil 2 buntownikow ...itp) to kim jest bezi ?? bez utraty hp dalo sie przejsc przez oboz orkow w g1 do kraty wejsciowej swiatyni .... albo zdobyc miasto w g3 bez wczyywania save'ow i bez pomocy buntownikow .......... : / Bezi-cziter ???:D, bezi-bóg ??? bezi-najaral sie zielska ze nie da sie go rozwalic ??? :D:D:D:D:D:D:D
Orków trzeba tępić!!!! Za wygląd, charakter i barbarzyństwo. Ze wszystkich bestii orkowie wkurzają mnie najbardziej:) Cytując Aragorna: "Czas zapolować na orków" :)
Orków trzeba tępić!!!! Za wygląd, charakter i barbarzyństwo. Ze wszystkich bestii orkowie wkurzają mnie najbardziej:) Cytując Aragorna: "Czas zapolować na orków" :)
Ja bym jeszcze dał akapit o przebiegu wojny. O tym jak Orkowie zajęli huty i kopalnie udy w Nordmarze wypędzając z nich siły Rhobara, o tym jak po przejściu przełęczy zajęli kolejno Silden i Geldern, potem próbowali zająć Faring, ale się nie udało. Zbovyli potem Trelis i dogadali się z Asasynami, a dzięki temu pokonali flotę królewską stacjonującą przy Wyspach Południowych. A dalej to już wiemy. Xardas niszczy magię runiczną, Orkowie zbodywają Monterę i przeklinają Gothę, dochodzi do drugiej bitwy o Faring. Po bitwie o Vengardd pada Wybrzeże i rozpoczyna się oblężenie stolicy. Gdy Bezimienny dotyka stopą kontynentu miasto jest zrównane z ziemią, orcza armia przygotowyje siędo szturmu, a król otacza się barierą. To według mnie jest ważne i powinno się znaleść.
Ja bym jeszcze dał akapit o przebiegu wojny. O tym jak Orkowie zajęli huty i kopalnie udy w Nordmarze wypędzając z nich siły Rhobara, o tym jak po przejściu przełęczy zajęli kolejno Silden i Geldern, potem próbowali zająć Faring, ale się nie udało. Zbovyli potem Trelis i dogadali się z Asasynami, a dzięki temu pokonali flotę królewską stacjonującą przy Wyspach Południowych. A dalej to już wiemy. Xardas niszczy magię runiczną, Orkowie zbodywają Monterę i przeklinają Gothę, dochodzi do drugiej bitwy o Faring. Po bitwie o Vengardd pada Wybrzeże i rozpoczyna się oblężenie stolicy. Gdy Bezimienny dotyka stopą kontynentu miasto jest zrównane z ziemią, orcza armia przygotowyje siędo szturmu, a król otacza się barierą. To według mnie jest ważne i powinno się znaleść.
Orkowie są fajnie opisani, ale w grze niestety tak nie ma bo często wychodzę z walki bez szwanku, nawet gdy walczę z kilkoma orkami.
Orkowie są fajnie opisani, ale w grze niestety tak nie ma bo często wychodzę z walki bez szwanku, nawet gdy walczę z kilkoma orkami.
Według mnie orkowie są najlepisi bo jak zrobin taką jedną misje (Znisz opór morr czy cos takiego) dostajesz zbroje orka , ona mi coś przypomina ale nie wiem co
Według mnie orkowie są najlepisi bo jak zrobin taką jedną misje (Znisz opór morr czy cos takiego) dostajesz zbroje orka , ona mi coś przypomina ale nie wiem co
Ej wiecie co ja widzialem orka ma normalna głowa a ciało białe , albo na odwrót nie pamiętam już powie mi ktoś o co chodzi i widzialem połonczone Kush agash z Kush tarach tam gdze sa ostrza kusch tarach jest ostrze Kusch agash a na spodzie broni sa ostrza Kush tarach taka broń istnieje ? i to nie sa bronie które spadły blisko siebie bo to wziolem i takie było w bagu
Ej wiecie co ja widzialem orka ma normalna głowa a ciało białe , albo na odwrót nie pamiętam już powie mi ktoś o co chodzi i widzialem połonczone Kush agash z Kush tarach tam gdze sa ostrza kusch tarach jest ostrze Kusch agash a na spodzie broni sa ostrza Kush tarach taka broń istnieje ? i to nie sa bronie które spadły blisko siebie bo to wziolem i takie było w bagu
ej a co to jest misja gdze jest guru bo ja przeszłem przez wodospad i sie w takim miejscu znalazłem tam były tam jakies robol czy robabol czy cos takiego co to było?
ej a co to jest misja gdze jest guru bo ja przeszłem przez wodospad i sie w takim miejscu znalazłem tam były tam jakies robol czy robabol czy cos takiego co to było?
Dawodo przypomina ci to zbroje palladyna jest taka sama tylko ma inny kolor i wzorki
Dawodo przypomina ci to zbroje palladyna jest taka sama tylko ma inny kolor i wzorki
Jaki jest kod na orko do Ghosta 3???
Jaki jest kod na orko do Ghosta 3???
walka ludzi z orkami
walka ludzi z orkami
Cytat z instrukcji do gry Gothic 3: "10 lat temu - Surowa zima ZMUSZA orków z północy do najazdu na ludzkie królestwo. Rozpoczynają się wielkie wojny z orkami."
Orkowie musieli opuścić ojczystą ziemię i zamieszkać na ludzkiej...Albo wojna z ludźmi albo śmierć. Po dobroci lub siłą...
Cytat z instrukcji do gry Gothic 3: "10 lat temu - Surowa zima ZMUSZA orków z północy do najazdu na ludzkie królestwo. Rozpoczynają się wielkie wojny z orkami."
Orkowie musieli opuścić ojczystą ziemię i zamieszkać na ludzkiej...Albo wojna z ludźmi albo śmierć. Po dobroci lub siłą...
Ten artykuł skomentowano 23 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.