Gothic 3


    Silnik Genome

    Działy gier » Gothic 3 » Varia
    Autor: Ingmar
    Utworzono: 28.10.2006
    Aktualizacja: 25.10.2009

    Gothic 3 to rewolucja pod wieloma względami, również, a może raczej wypadałoby powiedzieć *przede wszystkim* graficzna. Wspaniała jakoś zaprezentowanych screenshotów, nieodbiegająca w niczym od najgłośniejszych produkcji ostatniego roku, w tym TES IV: Oblivion (ale o nim za chwilę). W niczym nie przypomina to grafiki znanej z poprzednich części, która mimo, że ładna była już dość mocno leciwa. Tym razem Piranha Bytes nie mogła się posłużyć poprzednim patentem, tj. odnowieniem kodu starego, dobrego silnika - jak to miało miejsce przy Gothic II - tak wiec postanowili stworzyć zupełnie nowy.

    Ten potężny kawał kodu ochrzczony został jako Genome Engine. Jest to kompletna nowość pośród gier komputerowych i Gothic 3 będzie pierwszym tytułem, w jakim zostanie on użyty. Jest w nim jednak coś rozpoznawalnego. Został on zbudowany z wielu istniejących licencjonowanych modułów, a części samodzielnie rozbudowanego oprogramowania. Jednym z takich komponentów jest Gamebryo, znany chociażby z innej gry wydanej przy JoWooD - Die Guilde 2 czy... The Elder Scrolls IV: Oblivion. Jak więc widać tych nieoficjalnych (przesłynny spór wywołali fani) rywali łączy dużo więcej, niż mogłoby się na początku wydawać. Zgodnie z zapewnieniami twórców grę obsługiwać będą wszystkie rodzaje nowych chipów graficznych, ale PB przykuwa większą uwagę rodzinie nVIDIA z serią GeForce na czele.

    Tak wygląda Genome od środka, dalej opiszę, co pozwala osiągnąć.

    Saga Gothic zawsze słynęła z tzw. "żyjącego świata", czyli postaci niezależnych chodzących tu i tam i robiących dosyć typowe zajęcia. Wymaga to oczywiście zastosowania odpowiednich animacji ruchów. Za te odpowiada EMotion FX 2 (wcześniej górujący pod nazwą Liquid Motion). Jednak to nie wszystko, postacie muszą nie tylko się ruszać, ale również robić to realistycznie. Właśnie z tego powodu pojawiają się kolejne wspomagacze animacji: Inverse Kinematics odpowiada wyłącznie za ruchy kończyn postaci (ręce, nogi, stopy...), kolejną nowością jest system Ragdoll - odpowiedzialny za prawidłowe wyginanie się ciał, np. w chwili śmierci. Za sam ruch twarzy - tak pożądany w dialogach - odpowiada Facial Animation, wspomagany przez kolejną innowację - Lip-synching - służący do synchronizowania ruchu ust z wypowiadaną mową. Twórcy wybrali właśnie EMotion FX 2, gdyż - podług ich wypowiedzi - inne nie spełniały powierzanych im oczekiwań. Wiąże się to oczywiście ze znacznym ograniczeniem Motion Capture. Wszystko to będzie miało znaczący wpływ na dialogi. Co prawda nie zaniechano słynnej gestykulacji wyrażanych słów, ale zostanie ona mocno ograniczona i bardziej dostosowana do padających treści.

    Kolejny skok graficzny zapewni zmiana używanego DirectX (o OpenGL oczywiście cały czas można zapomnieć). Jeszcze w G2 używany był, już wtedy mocno podstarzały 7.0. Tymczasem w części uświadczymy wszystkie nowinki zapewniane przez DirectX 9.0c.

    Jedną z rzeczy najbardziej pochłaniającą zasoby mocy komputera jest oświetlenie. Huśtająca się lampa potrafi pochłonąć zdecydowanie więcej zasobów mocy niż cała horda przeciwników (oczywiście niezbyt wymagających graficznie). W Gothic 3 oświetlenie będzie generowane w czasie rzeczywistym.

    Coś o Pixel Shaderach - jak wiadomo od jakiegoś czasu stały się one nieodłączną każdej tworzonej gry. W trzeciej części przygód bezimiennego bohatera uświadczymy Shaderów w wersjach od 1.1 aż do 3.0, w zależności od preferowanych ustawień jakości grafiki. Głównym zadaniem owych Shaderów jest przetwarzanie, a następnie modyfikacje efektów jak mgła, ogień czy rozmazanie.

    W Gothic 3 zostanie również wykorzystana technologia SpeedTreeRT - odpowiedzialna za szybkie i bardzo efektowne odwzorowanie roślin w grze. Również odwzorowanie efektu liści / trawy poruszających się przez podmuch wiatru.

    Co jednak najważniejsze cały świat gry został ręcznie stworzony przez autorów, a nie za pomocą rozmaitych edytorów i losowego ustawienia. Dzięki temu możliwie jest otrzymanie niepowtarzalnego klimatu w każdej lokacji. Co więcej każda scena składa się z 6 razy większej ilości poligonów niż miało to miejsce w Gothic II, a postacie nawet do 10 razy (czyli około 15,000 poligonów na postać). Dzięki temu ściana nie jest zbudowana z jednej deski - tekstury, a wielu małych, w miarę luźno ze sobą połączonych. Przez te szpary może na przykład wpadać światło słoneczne!

    Wszystko to sprawia, że wymagania gry są dosyć wysokie, szczególnie jak na polskie realia.

    Minimalne:

    • System operacyjny: Windows 2000/XP/XP64
    • RAM: 1024MB
    • Procesor: Intel Pentium 4 / AMD CPU 2GHz lub inny równoważny
    • Karta graficzna: kompatybilna z Direct3D karta graficzna z co najmniej 128MB i Shader Model 1.4

    Optymalne:

    • System operacyjny: Windows 2000/XP/XP64
    • RAM: 1.5GB RAM
    • Procesor: Intel Pentium 4 / AMD CPU 3 GHz lub inny równoważny
    • Karta graficzna: ATI X1600 lub lepsza, Geforce 6800 lub lepsza, co najmniej 256MB

    Inne:

    • 4.6GB wolnej przestrzeni dyskowej
    • DirectX 9.0c (dołączony go gry)
    • karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 8.1
    • napęd DVD




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 7 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Gradus
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 29.11.2006 o 12:27  

    Mam AMD Athlon 64 3500+ Venice core 2gb ram ddr 400 grafike ASUS 7900 GT 512 MB gra chodzi kiepsko nawet na niskich ustawieniach jest tez praktycznie niegrywalna z powodu bledow technicznych. ps oblivion chodzi mi na maxa 1600x1200.

    Myrion
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 26.05.2007 o 12:24  

    mam ten sam problem. Sprzęt porównywalny jak nie lepszy i g3 zamula. Oblivion chodzi bez zarzutu

    Redor
     

    Wędrowiec
    Temat: Proste
    Dodany: 08.12.2008 o 21:24  

    To wina błędów w grze ,nie bedę pisał jakiego mam kompa ale wymagania ostro pokrywam (oczywiście te zalecane) a i tak czasem chrupie ,a jest to wina gry a nie kompa więc się nie martwcie i jeśli da się walczyć to grajcie ;]

    NameLess One
     

    Wędrowiec
    Temat: da się walczyć
    Dodany: 27.06.2009 o 13:32  

    i co z tego. Nie jest to wina błędów tylko moim zdaniem silnika gry, który jest spaprany. Patch 1.71, czyli wszystkie możliwe do naprawienia błędy powinny być naprawione i prawie nic się nie zmieniło. Procesor athlon x2 4200, 4 GB RAMu i GF9800 i dalej przycina się nawet na najniższych ustawieniach. To przecież jakaś kpina. Mogli już tej grafiki nie poprawiać i zostawić na poziomie z G2, zamiast tak spierniczyć.

      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 238
    Temat: Ja mam Athlona 3000+. 2 GB ...
    Dodany: 27.06.2009 o 15:18  

    Ja mam Athlona 5000+. 2 GB RAMu, GF 8600 GT i jakoś śmiga aż miło. Na najniższych ustawieniach grałem na Athlonie 1800+, 768 MB RAM i Radeonie 9250 (!), więc główna sprawa to odpowiednio utrzymany komputer. Jak widać - można.

    Infinitiv
     

    Wędrowiec
    Temat: Dokładnie, odpowiednio utrz...
    Dodany: 09.07.2009 o 15:27  

    Dokładnie, odpowiednio utrzymany komp to podstawa, ja mam procka Core2Duo E4500 2,2GHz (nie podkręcany), GF8600 i 2GB RAMu, a gra chodzi aż miło na full detalach. Co prawda co jakiś czas chrupnie przy wczytywaniu nowego obszaru "w tle", ale nie jest to coś czego nie można wytrzymać.

    Altair57
     

    Wędrowiec
    Temat: Gra jest prawie niegrywalna...
    Dodany: 18.03.2010 o 21:29  

    Gra jest prawie niegrywalna na moim sprzęcie:
    Core2Duo E7400 2.8GHz
    HD 4870
    2GB RAM
    Ta gra to porażka na całej linii. Walka z przeciwnikami to jakiś żart, LPM LPM LPM LPM LPM x 50. Jeszcze w dodatku na 37 poziomie złożyłem się na 3 wilkach(tarcza nawet nie uchroni:/).



    Ten artykuł skomentowano 7 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw