Gothic
Orcades
Zacznijmy od ogółów. Orcades został wykonany przez niemieckiego moddera o nicku davied. Postanowił on stworzyć coś zdecydowanie odmiennego od typowych modyfikacji, oferujących najczęściej jedynie nową, klimatyczną fabułę i wykreowany od podstaw świat (albo tylko jedno z dwojga). Ale o tym później. Zainteresował się nią działacz polskiej sceny modderskiej, Magier, który przetłumaczył ją, umożliwiając naszym rodakom grę bez problemów z barierą językową. Jeśli jesteście ciekawi końcowego efektu, link do pobrania znajdziecie pod koniec artykułu.
Bohater, bynajmniej nie bezimienny, wraz z przyjaciółmi płynie statkiem. Wszystko mogłoby się dobrze skończyć i dopłynęliby do miejsca przeznaczenia, jednak wtedy tuż po intrze oglądalibyśmy outro i mielibyśmy pełne prawo narzekać na długość rozgrywki. Tak oczywiście się nie dzieje. Statek zostaje zniszczony podczas sztormu, jednak rozbitkom udaje się dotrzeć do brzegu pobliskiej wyspy, a nawet odratować część zasobów z rozbitego okrętu. Dzięki temu są w stanie stworzyć prowizoryczne schronienie i rozpocząć egzystencję na tej wyspie. Szybko okazuje się jednak, że nie są sami, a wydarzenia toczą się w sposób zupełnie inny, niż można by się spodziewać. Koniec końców celem głównego bohatera staje się opuszczenie wyspy, jednak esencją gry jest to, co dzieje się w międzyczasie.
Ogólnie fabuła, choć spójna i ciekawa, nie jest najmocniejszym atutem modyfikacji. Nie jest nią także system rozwoju postaci, ponieważ… wcale go nie ma! W miarę awansowania możemy zwiększyć jedynie siłę bohatera. Dlaczego? Otóż w grze walka pełni rolę zdecydowanie podrzędną. Czym więc będziemy się zajmować przez około 6 godzin, które oferuje mod?
Będziemy rozwiązywać zagadki. Tak, dobrze słyszeliście. Większość zadań, które napotkamy w czasie gry, polega na wysileniu szarych komórek. Z czymś takim w świecie moddingu Gothica spotkałem się po raz pierwszy. Orcades naprawdę zmienia starego, dobrego cRPGa w przygodówkę. Znajdziemy w niej zarówno szukanie przedmiotów jak i łączenie ich w odpowiedni sposób, znajdowanie związków przyczynowo-skutkowych, a także odnajdywanie metod otwarcia zamkniętych drzwi oraz wrót, by przejść dalej.
W czasie gry zwiedzimy cztery niewielkie lokacje, przy czym dwie z nich zostały stworzone specjalnie na potrzeby moda, a na pozostałe możemy się natknąć w innych produkcjach, jako że ich autorzy udostępnili je do ogólnego użytku. Warto również zwrócić uwagę na przerywniki filmowe i cutscenki w czasie gry. Zarówno te pierwsze jak i drugie cechuje to, że kamera może się w nich obracać w dowolną stronę i pod dowolnym kątem. Ciężko to wytłumaczyć, ale gdy się to zobaczy po raz pierwszy, wyraźnie widać różnicę w stosunku do oryginalnego Gothica. Efekt cieszy oko.
Prócz wyżej wspomnianych innowacji, Orcades wprowadza całą masę drobnych zmian. Są wśród nich m.in. motyle i inne latające owady, poprawa grafiki za sprawą „Freddys Texturpatch”, pewna podstawowa obsługa praw fizyki a także miecz świetlny (sic!).
Mnie osobiście ta modyfikacja przypadła do gustu i z przyjemnością spędziłem z nią te parę godzin (choć nie jednym ciągiem). Mogę również z czystym sumieniem polecić ją tym wszystkim, którzy chcieliby doświadczyć czegoś odmiennego w stosunku do typowych modyfikacji, lecz również tym, którzy są jej zwyczajnie ciekawi.
Linki:
» Orcades PL na forum theModders (opis, download i procedura instalacji)
» Download wersji niemieckiej
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 0 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Ten artykuł skomentowano 0 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.