Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gry RPG • Chronologia • INSIMILION

    Gry RPG


    Chronologia

    Gry bez prądu » Gry RPG » Dungeons & Dragons - Zapomniane Krainy
    Autor: Orish
    Utworzono: 27.12.2002
    Aktualizacja: 13.03.2011

    • Czasy nieznane do -24 000 KD (Rachuby Dolin).
      Faerunem (wówczas jednym wielkim kontynentem) rządzą smoki i olbrzymi; elfy i krasnoludy tworzą małe, lecz szybko rozwijające się społeczeństwa. Krasnoludy pokonują olbrzymów i zakładają swoje pierwsze królestwa, pod koniec ery elfy zaczynają robić to samo ze smokami. Era kończy się wydarzeniem nazwanym Sundering.

    • Czas nieznany
      Uchodźcy za Królestwa Tintageer (królestwo Faerie) przyzywają Wysoką Magię elfów i uciekają z Faerie na Toril. Swój nowy dom, olbrzymi kontynent nazywają Faerun, Jeden Ląd.

    • -25 000 RD. Pierwsze wzmianki o twierdzy Ironfang na Smoczym Morzu pojawiają się w drakońskich legendach.

    • -24 000 RD
      Sundering: Potężni magowie zbierają się w sercu Faerunu, w Punkcie Zgromadzenia. Zapominając o lekcji, jaką dało im zniszczenie Tintageer kilka stuleci wcześniej magowie rzucają zaklęcie mające stworzyć wspaniałą elfią ojczyznę. W Dniu Narodzin o zachodzie słońca zaklęcie osiąga szczyt. Faerun zostaje rozbity na mniejsze lądy setki miast zostaje zatopionych, umierają tysiące elfów. Faerun przestaje być nazwą jedynego lądu na globie, od tego czasu jest to nazwa największego kontynentu. Powstaje Evermeet; elfy otrzymują Drzewo Dusz.

    • -24 000 do -12 000 RD
      Elfy ponownie osiągają szczyt (są bardziej rozwinięte niż 15000 lat temu). Do wielkich elfich cywilizacji zaliczają się: Aryvandaar, Illefarn, Ilythiir, Keltormir, Miyeritar oraz Shentel Othreier. Po sukcesie elfów w kampanii przeciwko orkom, smokom i olbrzymom inne rasy zaczynają powoli tworzyć swoje cywilizacje.

    • -23 900 RD
      Leśna cywilizacja Sharlarion przetrwała Sundering prawie bez strat. Wkrótce zaczyna się mnożyć i zajmować sąsiednie terytoria. Niedługo później powstaje elfie królestwo Aryvandaar (obecnie Wysoki Las).

    • -23 600 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Shentel Othreier (Zielone Pola).

    • -23 200 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Shentel Othreier (Shaar i las Amtar).

    • -23 100 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Syorpiir (Ankhwood i Chokalwood).

    • -22 900 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Illefarn (Ardeep, lasy Kryptgarden i część doliny Dessarin).

    • -22 500 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Orishaar (Duskwood i Shaar).

    • -21 400 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Thearnytaar (Thornwood).

    • -21 000 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Eiellur (Winterwood).

    • -20 000 RD
      Rozpoczyna się spór między mrocznymi elfami z południa Ilythiir a Orishaar (trwa on przez następne 7000 lat).

    • -18 800 RD
      Pierwsze elfie osadnictwo Miyeritar (dzisiejsze High Moor i Mglisty las). Osadnikami są mroczne i zielone elfy z Aryvandaar, które opuszczają swoje dotychczasowe siedziby z powodu sporów politycznych z Wysokimi elfami.

    • -17 800 RD
      W wielkim lesie, który rozciąga się od dzisiejszego Amn (Niecka Bogów) do wybrzeży Lśniącego Morza, elfy zakładają krainę Keltormir.

    • -17 500 RD
      Niepodległe królestwa Thearnytaar, Eiellur i Syorpiir rozpoczynają dyskusje nad zjednoczeniem elfów z Satyrwood (dziś Thornwood-Puszcza Chondal).

    • -17 100 do -16 800 RD
      Wojna Trzech Liści: Jednoczenie Satyrwood zostaje przerwane przez drowich szpiegów i assasynów z Illythiiru mordujących przywódców i unieszkodliwiających zwolenników zjednoczenia doprowadzając w ten sposób trzy królestwa do wielofrontowej wojny. Wpływ Illythiiru nie został odkryty przez stulecia.

    • -17 100 RD
      Elfy z Eiellur, Syorpiir i Thearnytaar emigrują w okolica Wewnętrznego Morza na następne siedem mileniów.

    • -15 300 RD
      Elficki klan Vyshaan rośnie w siłę w Aryvandaar pod rządami Coronal Ivosaar Vyshaan.

    • -14 700 RD
      Władcy Vyshaan usiłują na drodze dyplomatycznej przyłączyć do swojego królestwa Miyeritar.

    • -14 000 RD
      Plemiona i klany barbarzyńskich ludzi wędrują po Keltormirze.

    • -13 900 RD
      Miyeritar staje się ośrodkiem elfiej sztuki i wysokiej magii na Faerunie.

    • -13 200 RD
      Pomiędzy Miyeritar a Aryvandaar rozpoczynają się scysje i utrudnienia w handlu.

    • -12 000 do -9000 RD
      Wojny koronne wybuchły około dwanaście mileniów temu. Zamieszane w nie były cztery pokolenia walczących ze sobą elfów. Dwa najważniejsze wydarzenia Wojen to Czarna Zaraza, która zniszczyła królestwo Miyeritar pozostawiając po sobie wypaloną równinę dziś nazywaną Wysokim Wrzosowiskiem. Drugim wydarzeniem było Zesłanie Drowów, kiedy to Mroczne Elfy w jakiś sposób odporne na zarazę stanęły do walki przeciw pozostałym elfom i przegrały. Wtedy to zstąpiły do Podmroku.

    • -12 000 KD
      Wojny Koronne/Powstanie Imperium Vyshaantar: Po stuleciach bezowocnych zabiegów dyplomatycznych niecierpliwi władcy Aryvandaar najeżdżają Miyeritar i stawiają postulat Shentel Othreier: albo przyłączą się do ich królestwa albo zostaną potraktowani jak Miyeritar.

    • -11 800 KD
      Miyeritar jest okupowany i zaanektowany przez Aryvandaar, jednak kilka klanów i twierdz kontynuuje walki z najeźdźcami. Wiele elfów z Illefarn gardzi zajętą przez ich kraj neutralną pozycją i zapewnia uciekinierom z Miyeritar bezpieczne schronienie.

    • -11 700 RD
      Smoki palą południową część Shentel Othreier oddzielając las (wkrótce nazywany Wyrmwood). Tethir, król Keltormir i pierwszy elfi zabójca smoków (wkrótce nazywany pogromcą smoków), samodzielnie pokonuje dwa Wielkie Wyrmy z Ridge (w tym Xaxatharta Karzącego), ratując w ten sposób wiele elfów z Keltormir i Shentel Othreier. Czyn Tethira nauczył smoki szacunku do elfów, które wcześniej uważały elfy za dwunogie bydło. Wybucha Druga Wojna Koronna w odpowiedzi na agresję Aryvandaar. Ilythiir powstaje i atakuje każdego, kto odważy się pomóc złotym elfom z północy. Jednak elfy z Orishaar, najbliższy sąsiad i największy partner handlowy Aryvandaar przystępuje do wojny. Ludzkie klany osiedlają się na polanach i łąkach powstałych wokół Keltormiru w wyniku działania smoczego ognia.

    • -11 600 RD
      Ilythiir niszczy ogniem królestwo Syorpiir oddzielając ich od sprzymierzeńców i niszcząc ich domy.

    • -11 500 RD
      Thearnytaar i Eiellur sprzymierzają się by stawić czoła. Do walki używają ognia i broni na dużo większą skalę niż elfy z północy. Walczą powstrzymując Ilythiir przed ekspansją na północ.

    • -11 450 RD
      The Sable Wars: Thearnytaar i Eiellur przy niewielkim wsparciu ze strony Keltormir i Shentel Othreier dokonują inwazji na Ilythiir z zamiarem usunięcia z ich strony zanim więcej królestw upadnie. Ponad polowa armii zostaje jednak zniszczona przez parszywą magię mrocznych elfów.

    • -11 400 RD
      Eiellur zostaje spalone przez drowy z Ilythiir niszcząc królestwo i oddzielając je od jakiejkolwiek pomocy. Tym razem mroczne elfy zostały wspomożone przez grupę zdrajców leśnych elfów, które myślały, że uda im się w ten sposób przywrócić pokój.

    • -11 300 RD
      Koniec pierwszej wojny koronnej - Miyeritar został podbity przez Aryvandaar.

    • -11 200 RD
      Thearnytaar upada pod naciskiem dzikich i pozbawionych sumienia drowów wykorzystujących do walki zniewolone potwory i nieumarłych. Ilythiir zaczyna otwarcie atakować królestwo Keltormir walcząc wzdłuż jego wschodnich i południowych granic.

    • -11 000 RD
      Krasnoludy z wielkiej twierdzy Bhaerynden Zaczynają budować pierwsze posterunki w miejscu, w którym powstanie Głęboki Shanatar w południowym Podmroku (Dziś: Góry Alimir, Jezioro Pary).

    • -10 900 RD
      Trzecia Wojna Koronna wybucha wreszcie pomiędzy dwoma głównymi przeciwnikami - Shentel Othreier i Aryvandaar.

    • -10 600 RD
      Shentel Othreier zostaje podbite przez Vyshaantarskie Imperium Aryvandaaru po tajemniczej śmierci koronnego Ynloetha. W części Miyeritaru i na nowo podbitych terytoriów zaczynają się walki z partyzantami i zbuntowanymi magami.

    • -10 500 RD
      Mroczna Katastrofa. Dziwne, mordercze burze nawiedzają Miyeritar i w ciągu trzech miesięcy przemieniają leśne państwo w olbrzymią pustynię. Przerażone elfy podpisały traktat pokojowy, aby ogarnąć się po skutkach Mrocznej Zarazy i Wojen Koronnych.

    • -10 450 RD
      Czwarta wojna o koronę: elfy z Illythiiru otwarcie używają mocy otrzymanych od złych bogów.

    • -10 300 RD
      Elfy z Keltormiru mając przeciw sobie zarówno Aryvandaar jak i klan Hunów z Ilythiiru wycofują się ze wschodniej części swego państwa ustanawiając nowe granice na krawędzi Wysokich Ziem.

    • -10 270 RD
      Kampania kamienia i pazura: armie Keltormiru wycofują się, by bronić granic państwa, siły Aryvandaar oraz Ilythiir stają naprzeciw siebie.

    • -10 110 RD
      Jako opozycja względem Ilythiir niszczących lasy ok. 1000 kapłanów i Wysokich magów z Ilefarnu i innych wolnych ziem spędza dekady na modlitwach do Corellona Larethiana i innych bogów Seldarine.

    • -10 100 RD
      Używając zniewolonych smoków i innych mrocznych mocy mroczne elfy niszczę około 70% lasów Shentel Othreier w ciągu 50 lat.

    • -10 000 RD
      Kapłani Corellona i najpotężniejsi magowie używają boskiej magii i przemieniają splugawionych Ilythiirczyków oraz innych w drowy, które uciekają do Podmroku. We wschodnich lasach, później nazwanych Cormanthorem, powstaje Elfi Dwór. Elfy zostają przyzwane przez Seldarine na miejsce, które, w miesiąc po Zesłaniu Drowów staje się Elfim Sądem.

    • -9900 RD
      Aryvandaar rozpoczyna pościg za Wysokimi Magami i kapłanami chcąc wyeliminować lub kontrolować każdego, kto ma wystarczająco dużo mocy by zrobić z nim to, co z Mrocznymi Elfami. W tym samym czasie nie zniszczony całkowicie Illefarn i jego kolonia - Llewyrrwood zostaje zaanektowany do Aryvandaaru dzięki temu, że większość Wysokich Magów i kapłanów tego kraju zginęła ścigana przez ludzi księcia Giilvasa Vyshaana. Wiele elfów z tych dwóch krajów ucieka na tereny pozostałe po Shentel Othreier.

    • -9800 RD
      Wojska imperium Vyshaantar zajmują wszystkie elfie królestwa od Aryvandaaru po Ilythiir. Rozpoczyna się kolonizacja Evermeet. Duża grupa elfów z Llewyrr ucieka z kontynentu i osiedla się w górach na wyspach Moonshae. Ich nowy dom zostaje nazwany Synnorią, od imienia elfiej królowej, która poprowadziła elfy.

    • -9600 RD
      Pojawienie się pierwszych cywilizacji drowów w Podmroku pod południowym Faerunem. Przez następne pięć stuleci przeszkadzają oni wojskom Vyshaantar utrudniając zaanektowanie Keltormiru i innych królestw.

    • -9200 RD
      Piąta wojna koronna: Pierwsza proklamacja Elfiego Sądu prowadzi do rewolty szlachty Aryvandaaru, rozpoczynając w ten sposób ostatnią wojnę koronną. Elfi Sąd, kapłani Seldarine i wyłaniający się z ukrycia Wysocy Magowie odnawiają opozycję w Vyshantaarze dzieląc armie i szlachtę ograniczając ich koordynację.

    • -9000 RD
      Koniec wojen o koronę. Wysoki Las zostaje opuszczony, aby bogowie mogli przywrócić tu pokój. Rozpoczynają się Lata Wędrówki - elfia kolonizacja. Wielu przedstawicieli tej rasy migruje do Elfiego Dworu we wschodnim lesie. Illefarn i Keltormir to jedyne krainy, które wyszły bez szwanku z wojen o koronę. Drowy pokonują krasnoludy z Bhaerynden i zajmują miasto nad szczeliną dla siebie.

    • -8800 RD
      Jedna z legend, "Inferno" opowiada o wielkiej suszy trwającej dwa lata. Po ataku z powietrza na centrum lasów Keltormiru wykonanym przez czerwone smoki, las stanął w smoczych płomieniach. Pożar wymknął się spod kontroli i zniszczył całkowicie cztery elfie klany, olbrzymie osadnictwo elfów i zabił co najmniej cztery złote smoki. Zjednoczone dotąd elfy z Keltormiru podzieliły się na niezależne od siebie klany.

    • -8600 RD
      W tajemnicy ocalałem klany z Eiellur, Miyeritar i Orishaar zakładają Evereskę - elfie schronienie w lasach na wschód od Aryvandaar.

    • -8500 RD
      Wypalany ogniem i niszczony na inne sposoby Keltormir dzieli się na trzy odrębne lasy.

    • -8100 RD
      Osiem krasnoludzkich krain jednoczy się i tworzy imperium Shanatar, którym włada zasiadający na Tronie Smoczej Czaszki. W przeciągu 150 lat imperium nawiązuje wymianę handlową z elfami z powierzchni.

    • -8000 RD
      Powstanie Semberholm.

    • -7950 RD
      Krasnoludy i elfy podpisują traktaty handlowe na wymianę pomiędzy Shanataarem i Elfami z Tethyru, Darthiir Wood oraz Wyrmwood.

    • -7800 RD
      Potężna armia Dżinów przybywa na tereny obecnego Calimshanu. Skąd przybyli - nie wiadomo. Ich przywódcą jest potężny Dżin Calim. W ciągu kilku miesięcy budują pierwsze miasto, a rok po ich przybyciu powstaje Imperium Calimskie.

    • -7790 RD
      Najazd smoków niszczy Calimport. Calim rozpoczyna kampanię przeciwko smokom z Gór Granicznych i wypędza je na północ od łańcucha.

    • -7700 RD
      Dżiny złodzieje opuszczają Wielkie Imperium Calimskie i osiedlają się na lądach i wodach południowo-zachodniego morza.

    • -7690 RD
      Szlachetny dżin Calim zawiera pakt z elfami i krasnoludami - granice jego imperium sięgają tylko do południowego brzegu rzeki Agis.

    • -7687 RD
      Ajhuu, większy mar id ustanawia własne królestwo na terenie Imperium w czasie nieobecności szlachetnego dżinna. Gdy Calim powraca rozpoczyna się między nimi Parny Konflikt.

    • -7684 RD
      Rozpad: To wydarzenie oznacza koniec Parnego Konfliktu oraz upadek Ajhuu i jego rebelii.

    • -7500 RD
      Krasnoludy tworzą królestwo Sarphil.

    • -6800 RD
      Horda ifrytów nazywająca się Armią Ognia dowodzona przez Wielkiego Pashę Memnona dociera w okolice obecnego miasta Namesake na północ od rzeki Agis. Powstaje Memnonnar.

    • -6500 RD
      W wielkim lesie dziś zwanym Puszczą Chondal osiedlają się elfy, głównie ocalałe z Syorpiir. Swój nowy dom nazywają Nikerymath.

    • -6500 do -6100 RD
      Epoka Ognia z Niebios: Memnon i Calim gromadzą siły i przez cztery następne stulecia toczą ze sobą walkę, 22 katastrofalne w skutkach bitwy.

    • -6400 RD
      Elfy spotykają krasnoludy z Sarphil na polach Vast. Powstaje sojusz elfio-krasnoludzki, ponieważ elfy uratowały krasnoludy od śmierci z rąk orków.

    • -6100 RD
      Epokę Ognia z Niebios kończy użycie wysokiej magii elfów, która więzi Memnona i Calima - by toczyli wieczną walkę. Tak powstaje pustynia Calim.

    • -6060 RD
      Ludzie wypędzają ostatnich dżinów z krainy Calima. Powstaje tu państwo ludzi - Coramshan. Calimport i Keltar zostają odbudowane.

    • -5960 RD
      Król Adiir Velm wyprowadził 5000 krasnoludów z Głębokiego Shanataaru na równiny starego Memnonnaru. Na wybrzeżu Agis krasnoludy zakładają Shanatar na Wysokości.

    • -5800 RD
      Na ziemiach położonych na północ od wielkiego lasu zwanego dziś Puszczą Chondal powstaje Jhaamdath. Państwo rozwija się i wreszcie w regionie Jeziora Pary sięgają do granic Coramshanu. Imperia przez stulecia walczą o kontrolę nad tym obszarem.

    • -5350 RD
      Bitwa w dolinie Karlyn: Krasnoludy z Shanataaru mordują ponad 5000 olbrzymów niszcząc ostatnie duże plemię na południu.

    • -5300 RD
      Powstaje pierwsze królestwo Mir. Zaczyna się Pierwsza Era Calimshanu, chociaż naród nie jest jeszcze nazywany Calimshanem.

    • -5215 RD
      Powstaje Oghrann - pierwsza kolonia Shanataru. Niewielka część krasnoludów powstaje jednak w nowym królestwie - większość kontynuuje marsz na północ.

    • -5005 RD
      Rozejm między Coramshanem (wkrótce przemianowanym na Calimshan) a Jhaamdath kończy wojnę i ogranicza ekspansję imperiów w regionie Jeziora Pary.

    • -5000 RD
      Dwanaście nocy ognia: Elfie miasto Uvaeren zostaje zniszczone przez spadającą gwiazdę, której zderzenie z ziemią tworzy szczelinę długą na 100 mil i szeroką na 30 niszcząc jednocześnie drzewo rodzinne Cormanthoru.

    • -4700 RD
      Elfy zasiedlają Eaerlann.

    • -4500 RD
      Wojna siedmiu cytadel. Wybuchają walki między elitarnymi siłami Siluvanede a wojskami Eaerlann (wspieranymi przez Sharrven). Ten trwający około 200 lat konflikt jest często powiązywany z szóstą wojna koronną.

    • -4420 RD
      Powstanie Besilmer, powierzchniowej koloni Wysokiego Shanataru.

    • -4400 RD
      Mroczna Rzeź. Drowy i duergarowie atakują i niszczą Elfi Sąd i Sarphil w Noc Połowy Zimy. W ciągu kilku dni Elfi Sąd jest w ruinie, a Sarphil okupowane jest przez drowy i duergarowie.

    • -4100 RD
      Powstanie krasnoludzkiego królestwa Ammarindaru.

    • -4000 RD
      Semberholm, Jhyrennstar i Elfi Sąd łączą się tworząc Cormanthor.

    • -3983 RD
      Narodziny elfiego królestwa Cormanthor.

    • -3900 RD
      Założenie Delzoun, Tarczowego Królestwa krasnoludów.

    • -3859 RD
      Wioski na brzegach Wąskiego Morza, chcąc skuteczniej się bronić, zawiązują sojusz. Nowa kraina zostaje nazwana Netheril.

    • -3830 RD
      Elfy z Eaerlann nawiązują kontakt z Netherilem. W następnej dekadzie ludzie zaczynają uczyć się od nich magii.

    • -3605 RD
      Z Grzbietu Świata wylewają się orkowie, lecz giną w wielkiej rzezi z ręki elfów, które wspiera powoli sięgający szczytów potęgi Netheril. Orkowa inwazja trwa 19 lat.

    • -3533 RD
      W ruinach Aryvandaar zostają odkryte Netheryjskie Zwoje. Ludzie szybko porzucają magię elfów na rzecz większej mocy.

    • -3520 RD
      Elfy z Północy zaczynają pomagać gnomom uciekać z netheryjskiej niewoli. Oswobodzeni kierują się na południe i wschód Faerunu.

    • - 3500 RD
      Drowie miasto Menzoberranzan powstaje pod Wysokim Lasem.

    • - 3462 RD
      Congenio Ioun, Netheryjski arkanista tworzy Kamyczki Congenia znane później jako kamienie Ioun.

    • -3419 RD
      Netheryjczycy zwracają się do krasnoludów z Delzoun pod Ascore z prośbą o nawiązanie kontaktów handlowych. Po 3 latach poświęconych rozważaniom rozpoczyna się tworzenie szlaku prowadzącego przez najbezpieczniejsze i najlepiej patrolowane części Podmroku.

    • -3315 RD
      Na świat przychodzi Ioulaum, Netheryjski arkanista.

    • -3200 RD
      Kończy się pierwsza era Calmishycka, a zaczyna druga.

    • -3095 RD
      Elfy z Cormanthoru kradną jeden zestaw Netheryjskich Zwojów; najpotężniejsi magowie ukrywają go.

    • -3014 RD
      Ioulaum tworzy Mythallar (845 NY).

    • -3000 RD
      Klany myśliwych i wioski rybaków położone na Północy Wybrzeża Mieczy jednoczą się pod wspólnym przywódcą. Ludzie nazywają nową społeczność Illusk.

    • -2954 RD
      Ponad Netheril wznosi się pierwsze latające miasto.

    • -2919 RD
      Powstaje krasnoludzkie królestwo Ironstar.

    • -2637 RD
      W Chulcie bóstwo Ubtao zakłada Mezro.

    • -2600 RD
      Ostatnie krasnoludy z Shanatar na Wysokości przegrywają bitwę z dynastią Tavihr z Calimshanu. Krasnoludy pieczętują ostatnie znane wejście do Shanatar w Czeluści. Zaczynają się prace nad Spaczoną Wieżą.

    • -2550 RD
      Ulutiu, pomniejsze morskie bóstwo, decyduje się na wygnanie na Planie Astralnym. Jego lodowy naszyjnik tonie, tworząc Wielki Lodowiec.

    • -2549 RD
      Pomimo powtarzających się ataków mających na celu powstrzymanie drowów mrocznym elfom udaje się zakończyć budowę Spaczonej Wieży i dowodzą swojej obecności.

    • -2488 RD
      Imperium Imaskari w Raurin ulega zniszczeniu.

    • -2381 RD
      Beholdery napływają w Góry Alimir. Bakkal z Calimshanu zostaje zamordowany i dynastia Tavihr dobiega końca.

    • -2135 RD
      Założenie Mulhorandu.

    • -2103 RD
      Horda orków, prowadzona przez gigantów i ich orkowych generałów, niszczy ludzką cywilizację w Illusk.

    • -2087 RD
      Założenie Untheru.

    • -1967 RD
      Pierwsza wojna Mulhorandu i Untheru.

    • -1961 RD
      Mulhorand i Unther zgadzają się, by granica pomiędzy nimi przebiegała wzdłuż Rzeki Mieczy.

    • -1900 RD
      Wzgórza Caltazar regularnie atakują beholdery spod i z okolic Jeziora Pary.

    • -1838 RD
      Ylveraasahlisar Różowa Smoczyca (wielki czerwony jaszczur) podbija Calimshan i rządzi nim.

    • -1726 RD
      Członkowie szlachetnego rodu Cajaan zabijają Ylveraasahlisar.

    • -1700 RD
      Calishyccy szlachcice zaczynają w wolnym czasie polować na elfy w północnych lasach.

    • -1570 RD
      Zazesspur, zwykłe rybackie miasteczko, staje się ufortyfikowanym miastem i siedzibą władzy emira Tethyru.

    • -1428 RD
      Beholdery z Alimirów wylewają się z gór i podbijają wszystkie miasta w Calimshanie i Iltkazar.

    • -1402 RD
      Kapłani-książęta Drakhon uwalniają naród Calimshanu od beholderów.

    • -1400 RD
      Koniec ataku beholderów znad Jeziora Pary na Wzgórza Caltazar.

    • -1088 RD
      Pierwsze pisemne świadectwa handlu toczonego w miejscu przyszłego Waterdeep.

    • -1087 RD
      Czarodziej Thayd przewodzi rebelii czarodziejów przeciwko Untherowi i Mulhorandowi.

    • -1081 RD
      Thayd i jego konspiratorzy zostają pokonani. Czarodziej zostaje skazany na karę śmierci, lecz wcześniej przepowiada, iż Mulhorand i Unther upadną.

    • -1075 RD
      Wojny orkowej bramy w Thay.

    • -1071 RD
      Orkowy bóg Gruumsh zabija mulhorandzkie bóstwo Re w pierwszym znanym bogobójstwie.

    • -1069 RD
      Orkowie w Thay zostają pokonani. Wielu ucieka na północ i zachód.

    • -900 RD
      Powstanie Narfell i Raumatharu.

    • -790 RD
      Początek nocnych wojen: drowy atakują granice imperium Calimshanu.

    • -680 RD
      Rok Skradających się Złodziei: Calimshan zaczyna kolonizować region Jeziora Pary.

    • -553 RD
      Rok Obfitości Wina: netheryjscy czarodzieje odkrywają Plan Cieni.

    • -530 RD
      Rok Skąpych Środków: nocne wojny pomiędzy Calimshanem a drowami dobiegają końca.

    • -461 RD
      Rok Śmiałych Pionierów: faerimmowie zaczynają rzucać czary, które przyczynią się do powstania Anauroch.

    • -425 RD
      Rok Głosów Przodków: netheryjscy osadnicy ponownie zakładają magokratyczny Illusk.

    • -387 RD
      Rok Strzaskanych Murów: kontrolowany przez Calishytów Zazesspur z zaskoczenia zdobywają tethyrscy barbarzyńcy.

    • -354 RD
      Rok Wielu Paszczy: pierwsze odnotowane starcie pomiędzy sharnami a faerimmami.

    • -351 RD
      Rok Szklanych Rekinów: osłabiona przez faerimmów magia coraz bardziej pozbawia mocy netheryjskich arcymagów, więc kilku z nich opuszcza miasta i udaje się w nieznane. W niektórych miastach wybuchają niepokoje.

    • -349 RD
      Rok Odważnych Kłusowników: netheryjski czarodziej Saldrinar niszczy Kisonraathiisara, smoczego władcę Wrót Zachodu, i zostaje pierwszym ludzkim królem miasta.

    • -339 RD
      Rok Przerwanych Sieci: Karsus doprowadza Netheril do upadku; większość miast spada na ziemię ulegając zniszczeniu. Mystryl zostaje zniszczona, lecz odradza się jako Mystra, która zmienia działanie magii, by w przyszłości zapobiegać podobnym zdarzeniom. Założone zostają Anauria, Asram, Hlondath (ocalałe po upadku Netherilu).

    • -288 RD
      Rok Ośmiu Błyskawic: Calimshan nadaje Tethyrowi i jego ludowi niepodległość.

    • -286 RD
      Rok Złych Przebudzeń: Wrota Zachodu w przeciągu jednej nocy padają ofiarą napaści nielicznej armii elitarnych najemników, którymi dowodził wampir Orlak.

    • -255 RD
      Rok Szalonych Fal: wysoka magia elfów niszczy Jhaamdath za sprawą wielkie fali, która zalewa południowe brzegi Wewnętrznego Morza. Uformowane zostaje wybrzeże dzisiejszego Przesmyku Vilhon. Ocalali kierują się na północ i zasiedlają ziemie dzisiejszego Cormyru, Sembii, Dolin oraz części Vast.

    • -212 RD
      Rok Wysokich Tronów: bitwa o Purpurowe Marchie zmusza Calimshan do ponownego oddania Tethyru. Darron Ithal zostaje koronowany na króla Tethyru.

    • -200 RD
      Rok Wznoszenia Kamieni: założenie Świecowej Wieży i ustanowienie kalendarza Harptosa. Ludzie, którzy staną się pierwszymi mieszkańcami dolin, przekraczają Smoczy Przesmyk w południowej części Cormanthoru.

    • -160 RD
      Rok Kamiennego Giganta: Narfell i Raumathar zostają zniszczone.

    • -153 RD
      Rok Gwieździstego Całunu: krasnoludy zakładają Proeskampalar, później przemianowane na Procampur; szybko staje się ono ważnym partnerem handlowym Wrót Zachodu.

    • -133 RD
      Rok Cichych Krzyków: wzdłuż Wybrzeża Mieczy mają miejsce wielkie morskie sztormy. Fala przypływu zalewa miasto Velen w Tethyrze, dziesiątkując jego mieszkańców.

    • -111 RD
      Rok Straszliwego Gniewu: Illusk znów pada pod hordami orków.

    • -100 RD
      Rok Czarnego Jednorożca: Delzoun pada w gruzach pod naporem faerimmów oraz innych niebezpieczeństw, lecz cytadele na powierzchni trwają.

    • -75 RD
      Rok Skórzanej Tarczy: Czarownice z Rashemen wybierają pierwszego Żelaznego Pana swego państwa.

    • -68 do -65 RD
      Upiorne wojny hin: Luiren opuszcza wiele lekkostopych i zjawomyślnych niziołków.

    • -52 RD
      Rok Krztuszących Zarodników: pierwsze stałe gospodarstwa w regionie Waterdeep.

    • -33 RD
      Rok Spowalniających Piasków: Asram pada ofiarą zarazy, której nikt nie przeżył.

    • 1 RD
      Rok Wschodu Słońca: elfy z Cormanthoru oraz ludzie z Dolin wznoszą Stojący Kamień. Początek Rachuby Dolin.

    • 10 RD
      Rok Snów: obszar Netherilu zostaje przemianowany na Anauroch.

    • 20 RD
      Rok Upadłej Furii: ludzki kalendarz Harptosa adaptuje elfie święto Cinnaelos'Cor (Dzień Pokoju Corellona) i przemianowuje je na Tarczowy Wiec, obchodzony odtąd co cztery lata.

    • 25 RD
      Rok Wielu Ran: założenie kościoła Deneira.

    • 26 RD
      Rok Otwierających się Drzwi: rodzina Obarskyrów zakłada Cormyr.

    • 27 RD
      Rok Cienistych Kling: początek Epoki Shoon w Calimshanie.

    • 37 RD
      Rok Ciemnego Jadu: pięć fal przypływu uderza w Calimshan, niszcząc od 1/3 do 2/3 każdego z pięciu portowych miast.

    • 75 RD
      Rok Nieustępliwej Śmierci: zaraza pustoszy cywilizowane ziemie (Calimshan, Jezioro Pary, Przesmyk Vilhon). Do Świecowej Wieży przybywa Alaundo Wieszcz.

    • 171 RD
      Rok Nieżyczliwego Oręża: elfy z Cormanthoru niszczą jedyną ocalałą świątynię Moandera w północnej części lasu, w miejscu dzisiejszego Yulash. Od tego momentu Moander staje się czającym się złem, uwięzionym pod ruinami swej ostatniej świątyni.

    • 241 RD
      Rok Szaleństwa Hipogryfa: Elminster Aumar wkracza do miasta Cormanthor, oddając swe usługi woli Mystry.

    • 244 RD
      Rok Elfich Piasków: nie-elfy odkrywają istnienie Evereski, choć ów sekret przez stulecia zachowują ludzkie plemiona ze Wzgórz Szarego Płaszcza.

    • 261 RD
      Rok Rosnących Gwiazd: mythal sprawia, że elfie miasto w sercu Cormanthoru staje się zjednoczonym Myth Drannor.

    • 273 RD
      Rok Rozradowanych Krasnoludów: do Myth Drannor przybywa pierwsza fala migrujących krasnoludów - trzy małe klany z Ammarindar oraz Cytadeli Felbarr.

    • 284 RD
      Rok Strzaskanych Dzbanów: do Myth Drannor z Tethyru przybywają setki niziołków, którzy korzystają z pierwszych portali otwartych po to, by w mieście pojawili się nowi mieszkańcy.

    • 324 RD
      Rok Przyjaciół Wolności: w tajemnicy, w głębi lasu Elfiego Dworu, Dathlue Mgły Zimy, Stalowa Pani, zakłada organizację Harfiarzy o Zmierzchu.

    • 329 RD
      Rok Zamkniętego Zwoju: Rozrastająca się Anauroch wchłania pola uprawne Hlondath i miasto-państwo zostaje porzucone, a jego lud migruje na wschód w kierunku Morza Księżycowego, lub na południe - do Dolin i dalej.

    • 376 RD
      Rok Skaczącego Zająca: Asar Tornamm z Valashar rozszerza granice Imperium Shoon aż po Wysokie Wrzosowisko. Armia następcy tronu, Azouna z Cormyru, spycha wojska Shoon z powrotem przez Amn, Tethyr i Valashar, po czym plądruje Ithmong i powraca do domu.

    • 379 RD
      Rok Siedmiu Gwiazd: siedmiu magów tworzy w Myth Drannor pierwszą otwartą dla wszystkich szkołę czarodziejstwa.

    • 384 RD
      Rok Śniących Smoków: nad rzeką Raurin zbudowany zostaje Bród Silverymoon, niski most z drewna i lin.

    • 449 RD
      Rok Zabójczego Lodu: do Ithmong przybywa Silvyr Ithal i zasiada na tronie jako prawowity król Tethyru, przyczyniając się do wybuchu rebelii w Tethyrze i Amn. Zabija go w walce Amahl Shoon VII.

    • 450 RD
      Rok Twardej Pięści: książę Strohm z Tethyru mści swego ojca, zabijając Amahla Shoona VII i kończąc Epokę Shoon.

    • 480 RD
      Rok Zimowego Sfinksa: Lyonarth, androsfinks o białej sierści, zdobywa koronę Wrót Zachodu.

    • 482 RD
      Rok Zepsutego Wina: północne miasta stają się niezależne od Untheru.

    • 523 RD
      Rok Tajemnych Prób: na Północy powstaje Falorm, Kraina Trzech Koron.

    • 574 RD
      Rok Zakrwawionego Gryfa: powstaje Silverymoon, pierwotnie małe miasteczko handlowe.

    • 615 RD
      Rok Pocałunku Lamii: Zimowy Sfinks z Wrót Zachodu pada ofiarą uroków lamii Nessmary, która przybrała postać ginosfinksa; rządzą wspólnie. Falorm pada pod hordami humanoidów.

    • 616 RD
      Rok Zaklętych Królów: przebywający z wizytą niszczy iluzję okrywającą lamię, królową Wrót zachodu; władczyni i androsfinks walczą na śmierć i życie.

    • 627 RD
      Rok Krwawych Kryształów: Ecamane Czyste Srebro i jego dziewięciu czeladników przybywają do Silverymoon. Magowie tworzą szkołę magii opartą na elfich wzorcach.

    • 640 RD
      Rok Kłów Bestii: pierwsze górnicze i handlowe obozowiska w Twierdzy Zhentil.

    • 659 RD
      Rok Nawiedzających Zjaw: wielu czarodziejów migruje do Silverymoon, które powoli staje się braterskim miastem Myth Drannor.

    • 679 RD
      Rok Szkarłatnej Szarfy: przybywająca z położonych na zachodzie Marchii Bestii armia zrodzonych z pomiotu mroku potworów niemal niszczy Hillsfar. Unther jest zmuszony uznać niepodległość miast południowego skraju puszczy Yuir.

    • 694 RD
      Rok Złowieszczej Wyroczni: pierwsze wieszczenia i przepowiednie nadchodzącej zagłady Myth Drannor, których doświadcza wieszcz Darcassan. Ta przerażająca wiedza nie trafia do ogółu, by zapobiec panice.

    • 708 RD
      Rok Związanego Zła: trzy oddziały elfich magów walczą z naporem złych bestii oraz wyznawców upadłego boga Moandera w pobliżu miejsca, gdzie stała jego zniszczona świątynia. Z pozawymiarowego więzienia zostają uwolnione trzy czarty, które gromadzą armię orków, goblinów oraz innych złych stworzeń.

    • 710 RD
      Rok Obalonego Tronu: ataki drowów w Cormyrze kosztują życie trzech tamtejszych szlacheckich rodów. Choć ci ludzie są uważani za martwych, większość stała się niewolnikami pracującymi w Podmroku. Nad pałacem we Wrotach Zachodu otwiera się brama do Otchłani, z której wychodzi znaczna liczba diabląt wojowników. Ich przywódca - Iyachtu Xvim, syn Bane'a - zasiada na tronie Wrót Zachodu.

    • 711 RD
      Rok Odchodzących Elfów: późną jesienią Armia Ciemności (prowadzona przez trzy czarty) najeżdża górnicze obozowiska położone na zachód od Morza Księżycowego. Wojna łez wybucha w Święto Księżyca, gdy Armia Ciemności atakuje elfie patrole i niszczy wiele wiosek oraz enklaw klanów w Cormathorze.

    • 712 RD
      Rok Utraconej Kopii: wojna łez trwa od roku powodujac śmierć wielu bohaterów oraz większości Harfiarzy o Zmierzchu.

    • 713 RD
      Rok Ognistego Smoka: szaleje wojna o Myth Drannor, choć sojusznikom udaje się zniszczyć dwa z trzech czartów przewodzących Armii Ciemności.

    • 714 RD
      Rok Zagłady: Myth Drannor pada oblężone przez Armię Ciemności. Jedynie 200 elfów i ich sojuszników z 3000 obrońców uciekłaby donieść o katastrofie.

    • 720 RD
      Rok Porannej Róży: Zgromadzenie Bogów na Miejscu Tanów przyczynia się do ponownego założenia organizacji Harfiarzy. Obecni są przy tym wszyscy Harfiarze o Zmierzchu, którzy przetrwali poprzednią dekadę (piętnastu), w tym Elminster i Khelben Arunsun.

    • 734 RD
      Rok Wspaniałego Rogacza: panowanie Iyachtu Xvima we Wrotach Zachodu dobiega gwałtownego końca, gdy armia najemników zmusza go do opuszczenia miasta.

    • 756 RD
      Rok Pochyłej Tyczki: rybacy osiedlają się w Algarondzie.

    • 796 RD
      Rok Szarych Mgieł: po inwazji wampirów Radosna Dolina staje się Doliną Sztyletu.

    • 863 RD
      Rok Cudownego Morza: znika chultskie miasto Mezro.

    • 864 RD
      Rok Złamanej Gałęzi: pod Calimportem licz Rysellen Mroczny zakłada Pokrętną Runę - organizację nieumarłych czarowników, planujących kontrolować świat za pomocą manipulacji i intrygi.

    • 882 RD
      Rok Klątwy: demony przejmują kontrolę nad elfią cytadelą Ascalhorn, później nazwaną Twierdz Piekielna Brama. Upadek krainy Eaerlann.

    • 900 RD
      Rok Spragnionego Miecza: w Chondath wybucha wojna domowa. W Silverymoon rozpoczyna się budowa Krypty Mędrców.
    • 902 RD
      Rok Łez Królowej: Chondath dziesiątkuje gnijąca wojna, lecz mimo to kraj ponawia roszczenia wobec sembijskich miast-państw. Kult Smoka tworzy pierwsze drakolicze.

    • 906 RD
      Rok Pługa: założenie Cienistej Doliny.

    • 913 RD
      Rok Czujnego Kruka: pod sztandarem kruka powstaje Sembia.

    • 922 RD
      Rok Pryskającej Ryby: bitwa o Thazalhar w Thay. Czerwoni Czarnoksiężnicy ogłaszają Thay państwem niepodległym od Mulhorandu. Koniec drugiego imperium Mulhorandu.

    • 929 RD
      Rok Błyszczących Oczu: Chessenta buntuje się przeciw Untherowi.

    • 934 RD
      Rok Złej Magii: pierwsza thayska inwazja na Rashemen.

    • 937 RD
      Rok Toczącego się Koła: na Złotym Szlaku powstaje Thesk.

    • 974 RD
      Rok Nawiedzającej Harpii: budowa Zamku Waterdeep.

    • 975 RD
      Rok Wygiętej Monety: ustanowione zostaje królewskie miasto-państwo Telflamm.

    • 976 RD
      Rok Zabójczych Czarów: mulhorandzka inwazja na Thay odparta.

    • 1018 RD
      Rok Smoczego Szału: śmierć Tchazzara, który zjednoczył Chessentę. Z pustyni Calim przybywa Sapphiraktar Błękitny i niszczy Calimport oraz Keltar.

    • 1021 RD
      Rok Wyjącego Topora: Thay uderza na Harfiarzy, a ci schodzą do podziemia.

    • 1022 RD
      Rok Wędrownego Wywerna: kolejny raz założona zostaje organizacja Harfiarzy.

    • 1030 RD
      Rok Wodzów: zulkirowie zostają władcami Thay.

    • 1032 RD
      Rok Nocnych Panien: Ahghairon, największy mag Północy, ratuje Waterdeep i przyczynia się do powstania zgromadzenia lordów Waterdeep. Miasto staje się największym na Północy.

    • 1038 RD
      Rok Postępującej Wiosny: lodowce ustępują. Krainy Narfell, Vaasa i Damara są całkowicie wolne od lodu. Rozpoczyna się migracja na dużą skalę do tych krajów. Aencar ogłasza się królem Dolin.

    • 1065 RD
      Rok Czujnego Lasu: ludzie i elfy Algarondu zawierają pokojowy pakt. Pierwszym królem nowego królestwa zostaje półelf, Brindora.

    • 1074 RD
      Rok Zaciskającej się Pięści: zulkirowie tłumią rebelię i dalej panują w Thay.

    • 1090 RD
      Rok Rzezi: Bitwa Kości. Wyznawcy Malara rozpoczynają Wielkie Łowy.

    • 1095 RD
      Rok Tańca o Świcie: Imfras jednoczy Impiltur.

    • 1097 RD
      Rok Błyszczącej Korony: Imfras koronowany królem Impiltur.

    • 1099 RD
      Rok Niepokojów: ustanowienie nowych szlaków handlowych. Pierwsze współczesne kontakty z Kara-tur i Zakharą.

    • 1117 RD
      Rok Władzy Dwunastu: rozpoczyna się rozpad Chessenty na miasta-państwa, który dobiega końca w 1154 RD.

    • 1150 RD
      Rok Plagi: zaraza na Wybrzeżu Mieczy. Wiernych Talony i Loviatar jest coraz więcej. Khelben Arunsun przybywa do Waterdeep.

    • 1164 RD
      Rok Długich Cieni: pirat Immurk Niezwyciężony napada na statek kupiecki z Procampur, porywając królewską koronę nowego władcy Cormyru, Palaghadra I. Tak rozpoczyna się rozwój piractwa na Morzu Wewnętrznym. Państwa tego regionu zaczynają budować okręty wojenne, starając się bronić swych kupieckich flot i ścigać korsarzy do ich kryjówek.

    • 1179 RD
      Rok Podkradającego się Satyra: malaugrimowie atakują Wieżę Arunsuna, lecz zostają odparci przez Khelbena, Elminstera oraz grupę magów Waterdeep.

    • 1180 RD
      Rok Tonących Żagli: Sembia traci flotę na Wyspach Pirackich.

    • 1182 RD
      Rok Grobowca: Faeruńczycy odkrywają istnienie malaugrimów. Wybuchają wojny gwiaździstej harfy.

    • 1194 RD
      Rok Krwawej Fali: Bitwa Śpiewających Piasków. Algarond pokonuje Thay.

    • 1197 RD
      Rok Rozbitych Tarcz: Bitwa Pękniętych Głów. Algarond rozbija Thay.

    • 1209 RD
      Rok Płonących Sztandarów: działalność piratów zostaje ukrócona po wielkiej konfrontacji w pobliżu Smoczej Wyspy z połączonymi siłami Sembii, Impiltur i Cormyru.

    • 1222 RD
      Rok Rogu: Wojny Gwiaździstej Harfy kończą się zniszczeniem Króla Harfiarzy.

    • 1232 RD
      Rok Łkających Żon: Dolina Archen niszczy Dolinę Sessren.

    • 1235 RD
      Rok Czarnej Hordy: z Północy nadciąga największa horda orków w historii, zalewając Wybrzeże Mieczy. Wybucha wojna. Waterdeep zamknięte w oblężeniu. Ginie wielu calishyckich szlachciców.

    • 1237 RD
      Rok Groty: Thesk i Algarond nawiązują sojusz.

    • 1241 RD
      Rok Straconej Damy: orkowie porywają i zabijają wielce szanowaną tethyrską szlachciankę. W akcie zemsty na całym Południu morduje się orków.

    • 1242 RD
      Rok Złotej Róży: w Damarze zostaje założone Opactwo Złotej Róży. W Turmish pojawia się potężny jaszczur Anaglathos i organizuje zamach stanu.

    • 1245 RD
      Rok Bólu: religia Loviatar zyskuje wielką popularność - powstaje większość współczesnych świątyń Północy.

    • 1247 RD
      Rok Purpurowego Bazyliszka: w Turmish wybucha ogólnonarodowe powstanie, a poszukiwacze przygód zabijają Anaglathosa.

    • 1260 RD
      Rok Złamanego Ostrza: w tym roku podpisano wiele traktatów pokojowych. Halacar z Algarondu zostaje otruty i tron obejmuje jego siostra, Ilione, nauczycielka Simbul.

    • 1261 RD
      Rok Pogodnych Snów: Manshoon zasiada w radzie Zhentów i zakłada tajną organizację Zhentarimów.

    • 1280 RD
      Rok Mantikory: Thay niemal podbija Mulhorand, lecz zostaje odparty.

    • 1298 RD
      Rok Zaostrzonej Kości: Lhestyn, zamaskowana lady, przenika do gildii Cienistych Złodziei i ujawnia jej działania. W ciągu jednego krwawego dekadnia Cieniści Złodzieje giną lub uciekają.

    • 1306 RD
      Rok Grzmotu: wojna o Morze Księżycowe. Mulmaster pokonuje siły sojuszu innych miast. Vangerdahast z Cormyru zakłada organizację Wojennych Czarodziejów. Błogosławieństwo Grzmotu Moradina zaczyna działać, zwiększając populację krasnoludów.

    • 1307 RD
      Rok Buzdyganu: narodziny Azouna IV z Cormyru.

    • 1312 RD
      Rok Gryfa: Czarna Sieć przejmuje Mroczną Twierdzę, a Manshoon zabija jej liczową królową. Nad Smoczym Morzem założony zostaje Teziir. Powstanie Legionu Chimery - zbieraniny wszelkich mieszańców z Krain. Przez wiele tygodni chcieli oni podbić dziesięć miast wraz z Lodową Doliną. Nie trwało to jednak długo, ponieważ grupa najemników z Luskan zapobiegła powstaniu nowej siły Faerunu.

    • 1316 RD
      Rok Gulagoara: Dolina Teshen staje się częścią ziem Zhentów.

    • 1317 RD
      Rok Wędrownego Smoczyska: w regionie Morza Wewnętrznego wybucha wielka zaraza, nazywana także smoczym morem.

    • 1320 RD
      Rok Czujnego Zimna: Simbul zostaje królową Algarondu.

    • 1321 RD
      Rok Łańcuchów: reorganizacja Harfiarzy. W Berdusk powstaje Ratusz Brzasku.

    • 1323 RD
      Rok Sennych Sieci: thayscy czarodzieje starają się przejmować kontrolę nad różnymi osobami poprzez, lecz plan ten zostaje pokrzyżowany.

    • 1333 RD
      Rok Atakującego Sokoła: amnijska wojna handlowa. Powołanie Rady Sześciu i zjednoczenie Amn.

    • 1336 RD
      Rok Długiej Opończy: Azoun IV zasiada na tronie Cormyru. Zhentarimowie podbijają Dolinę Sztyletu.

    • 1340 RD
      Rok Lwa: bitwa nad Rzecznym Wzniesieniem w Pierzastej Dolinie pomiędzy siłami Sembii a Kultu Smoka.

    • 1344 RD
      Rok Malejącego Księżyca: rozpoczyna się Odwrót elfów z Cormanthoru.

    • 1345 RD
      Rok Siodła: zarazy nękają wiele portowych miast Wybrzeża Mieczy położonych na południe od Wrót Baldura.

    • 1347 RD
      Rok Jasnego Ostrza: w Vaasie pojawia się Zhengyi król-czarnoksiężnik. W Tethyrze umiera Alemander IV. Wybucha tethyrska wojna domowa.

    • 1350 RD
      Rok Morgenszterna: Elminster osiada w Cienistej Dolinie.

    • 1351 RD
      Rok Korony: odkrycie Krypty Czarownika. Zaraza we Wrotach Baldura.

    • 1352 RD
      Rok Smoka: barbarzyńcy z Pasma niszczą siły Zhentarimów zmierzających do Glister.

    • 1353 RD
      Rok Łuku: Nocne Maski zostają sekretnymi władcami Wrót Zachodu.

    • 1355 RD
      Rok Harfy: Twierdza Zhentil przejmuje Cytadelę Kruka. Odwrót elfów z Cormanthoru sięga szczytu. W Yulash wybucha wojna domowa. Twierdza Zhentil i Hillsfar wysyłają wojska do Yulash.

    • 1356 RD
      Rok Robaka: Lashan z Doliny Blizny stara się przejąć władzę nad całymi Dolinami, lecz jego wysiłki spełzają na niczym. Cormyr zajmuje Tilverton. Ataki smoków na Doliny i region Morza Księżycowego. Śmierć Sylune z Cienistej Doliny. Odzyskanie Mithrilowej Hali.

    • 1357 RD
      Rok Księcia: w bitwie Zhengyi królem-czarnoksiężnikiem ginie król Virdin z Damary. Na tronie Mulhorandu zasiada ledwie 11-letni Horustep. Moander, bóg zepsucia, przypadkowo budzi się z magicznego snu i powoduje wiele zniszczeń, aż wreszcie ponownie zostaje przegnany.

    • 1358 RD
      Rok Cieni: Czas Kłopotów - bogowie zostają strąceni na Toril. Zniszczenie Bane'a, Bhaala, Gilgeama, Ibrandula, Myrkula i innych bóstw. Wniebowstąpienie Cyrica i Mystry. Pojawiają się obszary dzikiej i martwej magii.

    • 1359 RD
      Rok Węża: Zhengyi król-czarnoksiężnik zostaje zniszczony. Damarę jednoczy Gareth Smokobójca, który koronuje się wkrótce na jej króla. Khahan Yamun jednoczy tuigańską hordę, która napada na Thay. Szass Tam negocjuje z najeźdźcami i pozwala jej przejechać przez Thay, by zaatakowali Rashemen, gdzie pokonują ich czarownice.

    • 1360 RD
      Rok Wieżyczki: tuigańska horda najeżdża na Faerun. Krucjata przeciwko Tuiganom. Król Azoun IV zabija khahana Yamuna.

    • 1361 RD
      Rok Dziewic: pierwsza śmierć Bane'a rozpoczyna świętą wojnę w Twierdzy Zhentil. Kapłani Cyrica zmuszają ortodoksyjnych wyznawców Bane'a żyjących w tym mieście do zejścia do podziemia. Badacze z Amn odkrywają Maztikę.

    • 1363 RD
      Rok Wywerna: ponowne pojawienie się Mezro.

    • 1367 RD
      Rok Tarczy: wybuchają tethyrskie wojny wyzwoleńcze.

    • 1368 RD
      Rok Sztandaru: wyznawcy Cyrica przyczyniają się do drugiej śmierci Bane'a. Twierdza Zhentil oraz Twierdza Piekielna Brama zostają zniszczone.

    • 1369 RD
      Rok Rękawicy: tethyrskie wojny wyzwoleńcze kończy koronacja królowej-władczyni Zarandy oraz króla Haedraka III. Randal Morn odzyskuje tron w Dolinie Sztyletu. Xvim zostaje uwolniony z więzienia pod ruinami Twierdzy Zhentil i staje się pomniejszym bogiem. Ataki morskich stworzeń utrudniają handel z Maztiką. Fzoul zostaje kapłanem kultu Xvima i nawraca wielu niezdecydowanych czcicieli Bane'a na Xvima.

    • 1370 RD
      Rok Kufla: po wielkiej wojnie w głębinach handel pomiędzy morskim ludem z Morza Spadających Gwiazd a portami wzdłuż Morza Wewnętrznego znacznie się rozwija. Ciarkowa zaraza dziesiątkuje Dolinę Blizny. W wojnie w południowym Amn ogrzy magowie i ich poplecznicy nawiązują sojusz ze świątynią Cyrica. Fzoul Chembryl wykuwa Berło Oka Tyrana. Fzoul zabija Manshoona, a szeregi Zhentarimów ulegają oczyszczeniu z jego zwolenników. W ten sposób Fzoul zyskuje kontrolę nad większością organizacji. Kilka klonów Manshoona budzi się jednocześnie i wywołuje zamęt, gdyż każdy stara się odzyskać własność i pozycję zhenckiego czarodzieja.

    • 1371 RD
      Rok Milczącej Harfy: wraz z odejściem z organizacji Khelbena "Czarnokija" Harfiarze dzielą się na frakcje, lecz konflikt ten w nieznacznym tylko stopniu powstrzymuje ich przed zajęciem się ważniejszymi sprawami. Czerwony smok prowadzi armię orków oraz goblinów, niszcząc większość Cormyru. Gad i król Azoun IV zabijają się nawzajem w walce, na tronie zaś zasiada niemowlę. Evermeet zostaje niemal zniszczone w ukradkowym ataku zbuntowanych elfów i drowów. Mulhorand napada na Unther. Srebrne Marchie ogłaszają się nowym państwem.

    • 1372 RD
      Rok Dzikiej Magii: do połowy roku kilka wydarzeń świadczy o zmianie równowagi sił w całym Faerunie.
      Młot: pojawia się miasto Pomrok.
      Śródzimie: powrót Bane'a.
      Mirtul: zniszczenie Tilverton.
      Śródlecie: rozpoczyna się kampania (Tarczowy Wiec 1372).



    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 5 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Feanor
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 31.10.2004 o 12:40  

    "864 RD
    Rok Złamanej Gałęzi: pod Calimportem licz Rysellen Mroczny zakłada Pokrętną Runę - organizację nieumarłych czarowników, planujących kontrolować świat za pomocą manipulacji i intrygi."
    Ciekawe...

    Orange
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.11.2004 o 21:07  

    Zaraz po tym jak skończę pisać o czarach w BG 2 przyszykuję gruntowną modernizację działu FR. A będzie tego dużo...

    Drizzt Do'Urden
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 12.12.2006 o 15:29  

    Nie ma dat z historii wielu karjów! Na przykła Dambrath ma ciekawą i długą historię, a ne ma tu żadnej daty! Co prawda jest ich tu dużo, a tak by było jeszcze więcej...

    Orish
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 12.12.2006 o 16:42  

    To są wszystkie daty w 2 i 3 edycji podręcznika FR, więc żadnych dat z innych podręczników tu nie ma - jeśli jesteś w posiadaniu takowych, to zapraszam do pisania.

    Loudram
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 10.01.2008 o 21:11  

    Szkoda że nie ma nic o krasnoludach Żelaznej Pięści......



    Ten artykuł skomentowano 5 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw