Proces tworzenia postaci wydaje się dość łatwy: losujesz statystyki, rozdzielasz je, wybierasz klasę itp. Następnie obmyślasz dla swojego bohatera historię i sposób zachowania. Cóż... tak to właśnie powinno mniej więcej wyglądać, ale gdzieś w tym procesie może coś umknąć i zabraknie przysłowiowej kropki nad "i".
Na podstawie swojego doświadczenia i w dużej mierze doświadczenia innych graczy, opracowałem ten poradnik, by twoja postać była lepsza.
Zapewne wielokrotnie tworzyłeś ją w innej kolejności niż tutaj podaję, ale cóż, przemyśl ten tekst i spróbuj stworzyć swojego bohatera w podobny sposób.
Do takiego tworzenia odgrywanego śmiałka będą ci potrzebne trzy, a może więcej kartek papieru, które będziesz mógł dołączyć do swojej karty postaci. Jedną kartkę przeznacz na notatki na brudno, po jednej również na tło i mechanikę, oraz jedną, na której możesz umieścić podsumowanie swojego bohatera, wskazówki dotyczące odgrywania, itp. Ta ostatnia może się okazać głównym dodatkiem do karty postaci.
Całość możemy podzielić na kilka podstawowych grup:
Koncepcja
Na początek potrzebna jest pewna ogólna koncepcja. Musisz się zastanowić, czym będzie się zajmował twój bohater: czy będzie wojem, parał się magią, niósł światło swej wiary, bądź robił coś jeszcze innego. Istotne jest również, jakie będą jego cele i jak będzie starał się je wykonywać: czy będzie bronił słabszych i niósł pomoc potrzebującym, czy może będzie bezdusznym najemnikiem, ceniącym wyłącznie wartość pieniądza? Czy będzie on rozwiązywał problemy bezpośrednio, czy też używał tajników dyplomacji, sięgając po inne środki w ostateczności?
Zastanów się również nad charakterem i zachowaniem postaci. Czy będzie przestrzegał prawa? Jego moralność będzie bliższa złu czy dobru?
Nie musisz znać odpowiedzi na wszystkie te pytania, najważniejsze, żebyś miał ogólnie określoną wizję postaci.
Rozwinięcie koncepcji
Wiesz już wiele na temat swojego śmiałka, jednak zapewne w tym pomyśle wciąż jest wiele luk. Napisz zwięzłe podsumowanie swojej postaci, obejmujące całą posiadaną przez ciebie wiedzę na temat twojego bohatera, teraz możesz uzupełnić wiele luk, jak na przykład ostatecznie określić jego rasę, zajęcie, czy przekonania.
Napisz skąd pochodzi, czemu wyruszył w poszukiwaniu przygód (o ile wyruszył), co myśli o świecie, i o innych rzeczach, jak choćby religii czy magii. Pomyśl, jakie mógłby mieć marzenia, oraz czy ma przyjaciół, wrogów lub rodzinę. Przyda ci się to w następnych etapach tworzenia swojego herosa, a także podczas sesji.
Mechanika
Gdy wiesz już, kim chcesz grać, możesz wziąć się za cyferkowy aspekt tworzenia postaci, który jest niezwykle istotny, ale nie najważniejszy. Poza samym stworzeniem bazy mechanicznej, ten etap pomoże ci ubarwić swojego bohatera. Jako przykładem posłużę się D&D, który jest systemem popularnym, o dość skomplikowanym etapie tworzenia mechaniki postaci. Łatwo zastosować podany sposób w innych systemach.
Poszereguj współczynniki
Odnosząc się do wcześniej sporządzonego opisu, oceń podstawowe atrybuty twojej postaci jako: niskie, średnie oraz wysokie. Rozsądnie rozważ jej przyszłe możliwości, bo inaczej możesz mieć problem z rozdzieleniem wylosowanych statystyk. Zastanów się, dlaczego poszeregowałeś współczynniki w taki właśnie sposób. Najłatwiej, oczywiście, poszeregować je od najważniejszych do najmniej ważnych, aczkolwiek jeśli zdecydujesz inaczej, twoja postać ma szanse stać się nieco bardziej oryginalna.
Jakie atuty są najistotniejsze?
Wybierz atuty, które są niezbędne dla twojej postaci i wiążą się z jej koncepcją. Wypisz również atuty, których wymagań, póki co, nie spełniasz - możesz gdzieś na boku zanotować owe wymagania, pomoże ci to w przyszłości wybrać odpowiednią drogę rozwoju.
Jakie umiejętności są najistotniejsze?
Powtórz swój wybór z umiejętnościami, wybierz tylko te konieczne, wiążące się z wykonywanymi przez twoją postać czynnościami oraz te nieodzowne w jej pracy.
Jakie czary są najistotniejsze?
Jeśli tworzysz postać rzucającą czary, prawdopodobnie wiesz, jakim rodzajem spellcastera ona będzie (Kapłan, Czarodziej itp.). Mimo to, spisz dla swojego maga zaklęcia wszelkiego rodzaju, pasujące do koncepcji postaci. Nie wybieraj jakiegoś zaklęcia tylko dlatego że wydaje ci się potężne, bądź użyteczne - na to przyjdzie czas później. Następnie wypisz czary ze wszystkich poziomów (to kolejna rzecz, która może ci się przydać w przyszłości).
Ekwipunek
Wybierz parę specjalnych przedmiotów, które pasują, twoim zdaniem, właśnie do twojej postaci. Tych przedmiotów raczej nie zdobędziesz grając na niskich poziomach, ale kiedy się wzbogacisz, będziesz mógł je nabyć.
Klasa postaci
Nadszedł czas na podstawowy wybór. Pomyśl teraz o przyszłym rozwoju swojego bohatera - być może będzie on awansował w innych klasach?. Zastanów się, kiedy będziesz spełniał wymogi atutu i która ścieżka do tego prowadząca będzie najbardziej odpowiadała twojej postaci. Pomyśl nad klasami, które będą ci potrzebne do rzucenia jakiegoś konkretnego czaru oraz która z nich jest najbliższa twojej ocenie atrybutów.
Wszystko skrzętnie zanotuj, przyda ci się to, gdy twoja postać będzie awansować. Pomoże ci to również przy tworzeniu tła dla twego bohatera.
Rozdziel punkty atrybutów
Gdy masz już ustaloną pulę, bądź wylosowane atrybuty, czas na rozdzielenie ich. Weź pod uwagę: kluczowe atrybuty związane z umiejętnościami, wymagania na atuty, kluczowe atrybuty dla spellcasterów oraz oczywiście, na co wpływają wysokie wartości danych atrybutów (nie zapomnij jak je poszeregowałeś). Jeżeli rozdzielasz atrybuty inaczej, niż je poszeregowałeś, zadaj sobie pytanie, dlaczego?
Podsumowanie
Jeśli wykonasz wszystkie poprzednie kroki, ważniejszą część mechaniki będziesz mieć za sobą. Teraz możesz zdecydować, jakie jeszcze umiejętności, atuty, ekwipunek oraz czary będą ci potrzebne. Wystarczy jednak, jeśli zrobisz to w zakresie poziomu, na którym będzie znajdowała się na starcie twoja postać.
Tło
To właśnie tak zwane tło, czyli przede wszystkim historia postaci, nadaje jej głębię. Ta część tworzenia twego bohatera może być najbardziej pracochłonna i nużąca. Przyda ci się, wcześniej sporządzone, podsumowanie twojego obieżyświata. Przy sporządzaniu podsumowania przydatne okazywały się pytania dotyczące pochodzenia, celów itd. Tutaj możesz ponownie posłużyć się tymi pytaniami, co znacząco ułatwi ci pracę. Tym razem bardziej rozwiń poruszane przez pytania kwestie.
Oto pomocny zestaw pytań, sporządzony niegdyś przez Bielona:
- Kim jesteś i skąd? (rasa, pochodzenie społeczne, okolica, rodzina, bliscy, przyjaciele, znajomi, wrogowie)
- Czym się zajmujesz? (z czego żyjesz, jak długo to robisz, co osiągnąłeś)
- Jak wyglądasz, jak się nosisz ?
- Jak się zachowujesz? Jak mówisz, jak działasz? Jak reagujesz i na co?
- Co wiesz o regionie, z którego pochodzisz, o ostatnich wydarzeniach w kraju, jaki jest twój do tego stosunek?
- Co sądzisz o magii, czarach, wierze, jeśliś wierzący, to jak bardzo, jakiego Boga czcisz?
- Co sprawiło, że ruszyłeś na szlak? (motywacja wędrówki, tj. bycia BG)
- Co masz? (nie tylko ekwipunek, ale i nieruchomości, przyjaciół, jakieś zwierzęta, bądź chowańce)
- Co cię wyróżnia? Masz dar niebios? A może skazę? (np. ślepy, ale o potężnej mocy mag)
- Co sądzisz o innych rasach i krajach?
Pytania to nie wszystko. Opisz jakieś doniosłe wydarzenie z życia twojego bohatera - kilka momentów jego chwały, ale również kilka jego klęsk życiowych. Napisz, jak podnosił się po porażkach. Wydobądź ze swojej postaci życie! Czy ma ona jakieś cele długoterminowe? Może jakieś mroczne sekrety? Na bazie podsumowania, opisz charakter i zachowania swojego śmiałka:
- Jaki jest jego stosunek do prawa?
- Czy kieruje się ogólnie przyjętymi normami moralnymi? A może ma własny kodeks postępowania?
- Co powoduje u niego radość bądź dumę?
- Co wywołuje w nim wściekłość?
Takich pytań może być, oczywiście, więcej. Nie opisuj jednak wszystkiego, a jedynie to, co jest ważne. Nie zapomnij napisać nieco więcej szczegółów o swych przyjaciołach czy wrogach - jak się spotkaliście, oraz dlaczego się lubicie (bądź nie). Jeśli posiadasz jakiegoś zwierzęcego towarzysza lub chowańca, napisz o nim jak najwięcej informacji. Nie da się ukryć, że często taki kompan jest nieodłączną częścią bohatera, dlatego im bardziej będzie on związany z twoim BG, tym bardziej będzie on kompletny.
Najistotniejsze kwestie to: jak go poznałeś/znalazłeś, jak wygląda, jak się zachowuje, co sprawia mu przyjemność, a co go denerwuje?
Dzień z życia
Ten sposób można potraktować jako alternatywę, bądź jako uzupełnienie. Opisz dzień z życia swego bohatera: co robi, jakie ma zwyczaje, jak reaguje? Proces ten zajmuje zwykle więcej czasu niż napisanie całej historii, jednak bardzo pomoże ci on przy odgrywaniu twojej postaci.
Detale
Powoli zbliżasz się do końca. Pozostaje już tylko uzupełnić szczegóły.
Wypełnij kartę postaci
Wpisz wszystkie liczbowe dane i całą resztę mechaniki na kartę postaci, jeśli wcześniej się na to nie zdecydowałeś. Następnie wybierz resztę umiejętności, czarów, atutów - wszystko to, co będzie ci potrzebne do gry.
Wypchaj plecak
Czas na drobiazgi. Zabierz wszystko to, co będzie ci potrzebne w czasie podróży: wodę, racje żywnościowe, koce, cokolwiek. Skrobnij też coś o tych drobiazgach, kiedy i jak będziesz ich używał - to dobra broń przeciwko upierdliwym MG, twierdzącym, że twoja drużyna umiera z głodu, bo nigdy nic nie je (nie wspominając już o kupowaniu zapasów).
Różności
Masz już gotową postać! Ale to wciąż nie jest koniec. Jeśli masz zdolności plastyczne, bądź znasz kogoś o takowych, narysuj lub zleć komuś innemu sporządzenie portretu swojego bohatera. Możesz również przeszukać Internet w poszukiwaniu gotowych grafik.
Roleplaying
Ten tekst nie traktuje o odgrywaniu bohatera, więc ograniczę się do kliku prostych wskazówek, związanych bezpośrednio z procesem jego tworzenia.
Cechy i Maniery
Wypracuj kilka typowych manier dla swojego herosa - mogą wynikać z czegokolwiek, masz duże pole do popisu. Mogą to być powiedzonka, gesty, bądź jakieś inne odruchowe zachowania. Zapisz je na kartce z podsumowaniem, pomoże ci to pamiętać o tych zwyczajach.
Właściwe imię
W tym momencie zapewne masz już imię dla swojej postaci, ale pamiętaj, że powinno ono pasować do rasy i regionu pochodzenia. Musi być dość proste, tak, by inni z łatwością mogli je zapamiętać i zwracać się do ciebie w odpowiedni sposób.
Różności
Zanotuj wszystkie mechaniczne niuanse dotyczące twego bohatera. Nie wymagaj od MG ich znajomości i miej je zawsze pod ręką, aby nie trzeba było ich szukać w razie potrzeby. Zapamiętaj jak najwięcej szczegółów z życia twojej postaci, jej zachowania i zwyczaje - nie będziesz się wtedy odrywał od gry, by spojrzeć na jakieś detale dotyczące przeszłości twojego BG. Pozwoli ci to zachowywać się zgodnie ze stworzonym profilem postaci.