Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gry RPG • Jak stworzyć postać do RPG? • INSIMILION

    Gry RPG


    Jak stworzyć postać do RPG?

    Gry bez prądu » Gry RPG » Porady ogólne
    Autor: Amoen
    Utworzono: 05.05.2006
    Aktualizacja: 13.03.2011

    Proces tworzenia postaci wydaje się dość łatwy: losujesz statystyki, rozdzielasz je, wybierasz klasę itp. Następnie obmyślasz dla swojego bohatera historię i sposób zachowania. Cóż... tak to właśnie powinno mniej więcej wyglądać, ale gdzieś w tym procesie może coś umknąć i zabraknie przysłowiowej kropki nad "i".
    Na podstawie swojego doświadczenia i w dużej mierze doświadczenia innych graczy, opracowałem ten poradnik, by twoja postać była lepsza.
    Zapewne wielokrotnie tworzyłeś ją w innej kolejności niż tutaj podaję, ale cóż, przemyśl ten tekst i spróbuj stworzyć swojego bohatera w podobny sposób.
    Do takiego tworzenia odgrywanego śmiałka będą ci potrzebne trzy, a może więcej kartek papieru, które będziesz mógł dołączyć do swojej karty postaci. Jedną kartkę przeznacz na notatki na brudno, po jednej również na tło i mechanikę, oraz jedną, na której możesz umieścić podsumowanie swojego bohatera, wskazówki dotyczące odgrywania, itp. Ta ostatnia może się okazać głównym dodatkiem do karty postaci.

    Całość możemy podzielić na kilka podstawowych grup:

    Koncepcja

    Na początek potrzebna jest pewna ogólna koncepcja. Musisz się zastanowić, czym będzie się zajmował twój bohater: czy będzie wojem, parał się magią, niósł światło swej wiary, bądź robił coś jeszcze innego. Istotne jest również, jakie będą jego cele i jak będzie starał się je wykonywać: czy będzie bronił słabszych i niósł pomoc potrzebującym, czy może będzie bezdusznym najemnikiem, ceniącym wyłącznie wartość pieniądza? Czy będzie on rozwiązywał problemy bezpośrednio, czy też używał tajników dyplomacji, sięgając po inne środki w ostateczności?
    Zastanów się również nad charakterem i zachowaniem postaci. Czy będzie przestrzegał prawa? Jego moralność będzie bliższa złu czy dobru?
    Nie musisz znać odpowiedzi na wszystkie te pytania, najważniejsze, żebyś miał ogólnie określoną wizję postaci.

    Rozwinięcie koncepcji
    Wiesz już wiele na temat swojego śmiałka, jednak zapewne w tym pomyśle wciąż jest wiele luk. Napisz zwięzłe podsumowanie swojej postaci, obejmujące całą posiadaną przez ciebie wiedzę na temat twojego bohatera, teraz możesz uzupełnić wiele luk, jak na przykład ostatecznie określić jego rasę, zajęcie, czy przekonania.
    Napisz skąd pochodzi, czemu wyruszył w poszukiwaniu przygód (o ile wyruszył), co myśli o świecie, i o innych rzeczach, jak choćby religii czy magii. Pomyśl, jakie mógłby mieć marzenia, oraz czy ma przyjaciół, wrogów lub rodzinę. Przyda ci się to w następnych etapach tworzenia swojego herosa, a także podczas sesji.

    Mechanika

    Gdy wiesz już, kim chcesz grać, możesz wziąć się za cyferkowy aspekt tworzenia postaci, który jest niezwykle istotny, ale nie najważniejszy. Poza samym stworzeniem bazy mechanicznej, ten etap pomoże ci ubarwić swojego bohatera. Jako przykładem posłużę się D&D, który jest systemem popularnym, o dość skomplikowanym etapie tworzenia mechaniki postaci. Łatwo zastosować podany sposób w innych systemach.

    Poszereguj współczynniki
    Odnosząc się do wcześniej sporządzonego opisu, oceń podstawowe atrybuty twojej postaci jako: niskie, średnie oraz wysokie. Rozsądnie rozważ jej przyszłe możliwości, bo inaczej możesz mieć problem z rozdzieleniem wylosowanych statystyk. Zastanów się, dlaczego poszeregowałeś współczynniki w taki właśnie sposób. Najłatwiej, oczywiście, poszeregować je od najważniejszych do najmniej ważnych, aczkolwiek jeśli zdecydujesz inaczej, twoja postać ma szanse stać się nieco bardziej oryginalna.

    Jakie atuty są najistotniejsze?
    Wybierz atuty, które są niezbędne dla twojej postaci i wiążą się z jej koncepcją. Wypisz również atuty, których wymagań, póki co, nie spełniasz - możesz gdzieś na boku zanotować owe wymagania, pomoże ci to w przyszłości wybrać odpowiednią drogę rozwoju.

    Jakie umiejętności są najistotniejsze?
    Powtórz swój wybór z umiejętnościami, wybierz tylko te konieczne, wiążące się z wykonywanymi przez twoją postać czynnościami oraz te nieodzowne w jej pracy.

    Jakie czary są najistotniejsze?
    Jeśli tworzysz postać rzucającą czary, prawdopodobnie wiesz, jakim rodzajem spellcastera ona będzie (Kapłan, Czarodziej itp.). Mimo to, spisz dla swojego maga zaklęcia wszelkiego rodzaju, pasujące do koncepcji postaci. Nie wybieraj jakiegoś zaklęcia tylko dlatego że wydaje ci się potężne, bądź użyteczne - na to przyjdzie czas później. Następnie wypisz czary ze wszystkich poziomów (to kolejna rzecz, która może ci się przydać w przyszłości).

    Ekwipunek
    Wybierz parę specjalnych przedmiotów, które pasują, twoim zdaniem, właśnie do twojej postaci. Tych przedmiotów raczej nie zdobędziesz grając na niskich poziomach, ale kiedy się wzbogacisz, będziesz mógł je nabyć.

    Klasa postaci
    Nadszedł czas na podstawowy wybór. Pomyśl teraz o przyszłym rozwoju swojego bohatera - być może będzie on awansował w innych klasach?. Zastanów się, kiedy będziesz spełniał wymogi atutu i która ścieżka do tego prowadząca będzie najbardziej odpowiadała twojej postaci. Pomyśl nad klasami, które będą ci potrzebne do rzucenia jakiegoś konkretnego czaru oraz która z nich jest najbliższa twojej ocenie atrybutów.
    Wszystko skrzętnie zanotuj, przyda ci się to, gdy twoja postać będzie awansować. Pomoże ci to również przy tworzeniu tła dla twego bohatera.

    Rozdziel punkty atrybutów
    Gdy masz już ustaloną pulę, bądź wylosowane atrybuty, czas na rozdzielenie ich. Weź pod uwagę: kluczowe atrybuty związane z umiejętnościami, wymagania na atuty, kluczowe atrybuty dla spellcasterów oraz oczywiście, na co wpływają wysokie wartości danych atrybutów (nie zapomnij jak je poszeregowałeś). Jeżeli rozdzielasz atrybuty inaczej, niż je poszeregowałeś, zadaj sobie pytanie, dlaczego?

    Podsumowanie
    Jeśli wykonasz wszystkie poprzednie kroki, ważniejszą część mechaniki będziesz mieć za sobą. Teraz możesz zdecydować, jakie jeszcze umiejętności, atuty, ekwipunek oraz czary będą ci potrzebne. Wystarczy jednak, jeśli zrobisz to w zakresie poziomu, na którym będzie znajdowała się na starcie twoja postać.

    Tło

    To właśnie tak zwane tło, czyli przede wszystkim historia postaci, nadaje jej głębię. Ta część tworzenia twego bohatera może być najbardziej pracochłonna i nużąca. Przyda ci się, wcześniej sporządzone, podsumowanie twojego obieżyświata. Przy sporządzaniu podsumowania przydatne okazywały się pytania dotyczące pochodzenia, celów itd. Tutaj możesz ponownie posłużyć się tymi pytaniami, co znacząco ułatwi ci pracę. Tym razem bardziej rozwiń poruszane przez pytania kwestie.

    Oto pomocny zestaw pytań, sporządzony niegdyś przez Bielona:

    • Kim jesteś i skąd? (rasa, pochodzenie społeczne, okolica, rodzina, bliscy, przyjaciele, znajomi, wrogowie)
    • Czym się zajmujesz? (z czego żyjesz, jak długo to robisz, co osiągnąłeś)
    • Jak wyglądasz, jak się nosisz ?
    • Jak się zachowujesz? Jak mówisz, jak działasz? Jak reagujesz i na co?
    • Co wiesz o regionie, z którego pochodzisz, o ostatnich wydarzeniach w kraju, jaki jest twój do tego stosunek?
    • Co sądzisz o magii, czarach, wierze, jeśliś wierzący, to jak bardzo, jakiego Boga czcisz?
    • Co sprawiło, że ruszyłeś na szlak? (motywacja wędrówki, tj. bycia BG)
    • Co masz? (nie tylko ekwipunek, ale i nieruchomości, przyjaciół, jakieś zwierzęta, bądź chowańce)
    • Co cię wyróżnia? Masz dar niebios? A może skazę? (np. ślepy, ale o potężnej mocy mag)
    • Co sądzisz o innych rasach i krajach?

    Pytania to nie wszystko. Opisz jakieś doniosłe wydarzenie z życia twojego bohatera - kilka momentów jego chwały, ale również kilka jego klęsk życiowych. Napisz, jak podnosił się po porażkach. Wydobądź ze swojej postaci życie! Czy ma ona jakieś cele długoterminowe? Może jakieś mroczne sekrety? Na bazie podsumowania, opisz charakter i zachowania swojego śmiałka:

    • Jaki jest jego stosunek do prawa?
    • Czy kieruje się ogólnie przyjętymi normami moralnymi? A może ma własny kodeks postępowania?
    • Co powoduje u niego radość bądź dumę?
    • Co wywołuje w nim wściekłość?

    Takich pytań może być, oczywiście, więcej. Nie opisuj jednak wszystkiego, a jedynie to, co jest ważne. Nie zapomnij napisać nieco więcej szczegółów o swych przyjaciołach czy wrogach - jak się spotkaliście, oraz dlaczego się lubicie (bądź nie). Jeśli posiadasz jakiegoś zwierzęcego towarzysza lub chowańca, napisz o nim jak najwięcej informacji. Nie da się ukryć, że często taki kompan jest nieodłączną częścią bohatera, dlatego im bardziej będzie on związany z twoim BG, tym bardziej będzie on kompletny.
    Najistotniejsze kwestie to: jak go poznałeś/znalazłeś, jak wygląda, jak się zachowuje, co sprawia mu przyjemność, a co go denerwuje?

    Dzień z życia
    Ten sposób można potraktować jako alternatywę, bądź jako uzupełnienie. Opisz dzień z życia swego bohatera: co robi, jakie ma zwyczaje, jak reaguje? Proces ten zajmuje zwykle więcej czasu niż napisanie całej historii, jednak bardzo pomoże ci on przy odgrywaniu twojej postaci.

    Detale

    Powoli zbliżasz się do końca. Pozostaje już tylko uzupełnić szczegóły.

    Wypełnij kartę postaci
    Wpisz wszystkie liczbowe dane i całą resztę mechaniki na kartę postaci, jeśli wcześniej się na to nie zdecydowałeś. Następnie wybierz resztę umiejętności, czarów, atutów - wszystko to, co będzie ci potrzebne do gry.

    Wypchaj plecak
    Czas na drobiazgi. Zabierz wszystko to, co będzie ci potrzebne w czasie podróży: wodę, racje żywnościowe, koce, cokolwiek. Skrobnij też coś o tych drobiazgach, kiedy i jak będziesz ich używał - to dobra broń przeciwko upierdliwym MG, twierdzącym, że twoja drużyna umiera z głodu, bo nigdy nic nie je (nie wspominając już o kupowaniu zapasów).

    Różności
    Masz już gotową postać! Ale to wciąż nie jest koniec. Jeśli masz zdolności plastyczne, bądź znasz kogoś o takowych, narysuj lub zleć komuś innemu sporządzenie portretu swojego bohatera. Możesz również przeszukać Internet w poszukiwaniu gotowych grafik.

    Roleplaying

    Ten tekst nie traktuje o odgrywaniu bohatera, więc ograniczę się do kliku prostych wskazówek, związanych bezpośrednio z procesem jego tworzenia.

    Cechy i Maniery
    Wypracuj kilka typowych manier dla swojego herosa - mogą wynikać z czegokolwiek, masz duże pole do popisu. Mogą to być powiedzonka, gesty, bądź jakieś inne odruchowe zachowania. Zapisz je na kartce z podsumowaniem, pomoże ci to pamiętać o tych zwyczajach.

    Właściwe imię
    W tym momencie zapewne masz już imię dla swojej postaci, ale pamiętaj, że powinno ono pasować do rasy i regionu pochodzenia. Musi być dość proste, tak, by inni z łatwością mogli je zapamiętać i zwracać się do ciebie w odpowiedni sposób.

    Różności
    Zanotuj wszystkie mechaniczne niuanse dotyczące twego bohatera. Nie wymagaj od MG ich znajomości i miej je zawsze pod ręką, aby nie trzeba było ich szukać w razie potrzeby. Zapamiętaj jak najwięcej szczegółów z życia twojej postaci, jej zachowania i zwyczaje - nie będziesz się wtedy odrywał od gry, by spojrzeć na jakieś detale dotyczące przeszłości twojego BG. Pozwoli ci to zachowywać się zgodnie ze stworzonym profilem postaci.





    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 11 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Amoen
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 03.10.2006 o 21:18  

    Ktoś to przeczytał wogóle? Jeśli tak to wypadałoby skomentować ;)
    Blah... Może tytuł nieznacznie mylący?

    Lord Nedo
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.12.2006 o 11:34  

    sposob twozrzenia postaci przedstawiony prze autora tekstu jest ... jakby top powiedziec... podrecznikowi... nie powiem dokladnie jaki system, chyba wiedzmin, ale juy kiedzs spotkalem sie y takim tekstem i podobnYmi poradami. pytania o postac... jak juz mowilem... podrecznikowo... nic nowego ni odkryles stary. tylko zrobiles rzecz, ktorej nikomu innemu sie nie chcialo - spisales to co kazdy grajacy chociaz odrobine wie. sugeruje podzielic tworzenie postaci na 3 etapy, zalezni od umiejetnosci gracza. podstawowy, zaawansowany i mistrzowski. W podstawce mamy to co nam przedstawiles... bo to jest podstawka, to osiagnie kazdy gracz na 3-5 sesji w życiu. Zaawnsowanie czyli "postać bardziej". znamy sczegoły z życia postaci, wiemy jak sie ona zmieniala i co wplynelo na takie zmiany. zaglebiamy sie w psychologie postaci... nie pobierznie "charakterami - dobry lub zly, praworzadny czy chaotyczny" tylo dglebnie. co jest przez postac postrzegane jako zlo? zlo ma wiele postaci tak samo jak dobro - chociazby przytaczajac ppularny cytat z Fausta "jam jest czescia tej sily, ktora wiecnie zla pragnac wiecznie czyni dobro". Jesli ktokolwiek potrzrebuje szerszego spojrzenia na ten temat, sugeruje na dzien dobry przeczytac "mistrza i Malgorzate". Ostatni etap tworzenia to dla gracyz profesjonalnych. Tu mozna opisac najkrocej - mysle jak moja postac.. nie zastanawiam sie jak sie ona zachowa w danej sytuacj, tylko to wiem. Na sesji mysle i czuje jak ona. Jeszcze tylko brakuje zeby dac jej cialo i mamy nowy twor "na obraz i podobieństwo boże". Proponuje jeszce raz napisac ten tekst, z uwzglednieniem moich skromnych uwag...

    Lord Nedo
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 01.12.2006 o 11:40  

    a jeszcze nie wypowiedzialem sie na temat mechaniki.... dla wersji poczatkujacego gracza i MG, mechanika bedzie bardzo istotna. Na pierwszych sesjach wrecz najwazniejsza. Nie oczekujmy od poczatkujacego gracza dylematów egzystencjonalnych, a dobrych wyników w rzutach. Mechanika traci swoje znaczenie dopiero w fazie zaawansowania. Przy profesjonalnym mozna ja okreslic mianem zbednej... jak juz mowilem drogi autorze... poczytaj troche wiecej niz zasady tworzenia postaci w DiD. pomysl, pograj. POwiedz gracza zeby stworzyli sobie jedna postac. Kazdy jedna i pograli nimi. Nie zabijaj ich, bo nei na tym to polega. Jesli chcesz zabijac postaci, to rzeczywiscie stosuj zasade podrecznikowa, jaka nam tu przytoczyles. Nie zabijaj a obserwuj jakie sa relacje miedzy nimi i jak sie zmieniaja wzgledem siebie. Dopiero po takiej dluuuuugiej obserwacji napisz etn tekst jeszcze raz

    Kłamca
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 04.12.2006 o 12:34  

    Tekst autora wydaje się być strasznie podręcznikowy i przypomina wzór jakiejś ankiety.
    Tworzenie postaci sugeruję zacząc od początku tzn. od narodzin bohatera. Środowisko w jakim spędził pierwsze powiedzmy 10 lat swojego zycia będzie podstawą, na której mozemy oprzeć jego psychikę. Na pewno bohater wyniósł z domu jakieś wzorce osobowe, czy nawyki, które dają się zauważyć w życiu dorosłym.
    W jaki sposób się usamodzielnił? Zakładam, że nasz dzielny gieroj opuścił w pewnym wieku dom rodzinny. Kontakt takiego młodzika pozbawionego ochronnego klosza rodziców /nauczycieli/ opiekunów /czegokolwiek ze światem zewnętrznym mógł przebiegać na tysiące różnych sposobów, co zostawiło ślad na jego psychice.
    Na koniec odpowiedzmy sobie na pytanie co robił bohater ostatnio, dzięki czemu będziemy mogli oreślić jaki bagaż doświadczeń, umiejętności i wiedzy nosi ze sobą.
    Mechanika nie jest ważna. To tylko cyferki, które odzwierciedlają na papierze osobę, którą przed chwilą stworzyliśmy.
    To bardzo skrócona wersja recepty na postać ale myślę że może być ciekawym wstępem do opowieści.

    Amoen
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 04.12.2006 o 15:36  

    Primo, IMO tekst tego typu, powinien mieć podręcznikową formę, i bynajmniej niema za zadanie odkrywać nic nowego w tej materii. Nie można również zapomnieć o tym, do kogo ten tekst jest kierowany. Do początkujących, a ze względu na profil tej strony (cRPG), ze szczególnym uwzględnieniem graczy DnD.
    Jak już pisałem, tekst niema za zadanie odkrywać nic nowego, ma pomóc początkującym w stworzeniu, nieco bardziej kompletnej postaci.
    Dość istotny nacisk położyłem tutaj na zespolenie mechaniki z resztą profilu postaci, bo IMO w tym konkretnym systemie jest to problem.
    Co do ankietowości, to taka forma tekstu również wspomaga, cel czyli pomoc. Umożliwia kontrolowanie procesu twórczego.
    Tworzenie tekstu, zawierającego porady, dla choćby średnio zaawansowanych bohaterów, uważam za bezsensowne, więc nie zamierzam rozwijać artykułu w tym kierunku.
    @Lord Nedo
    Primo, jeśli chodzi o sam proces kreacji, to powyższy artykuł, ma za zadanie pomóc początkującemu, niejako przejść poziom wyżej, i stworzyć nieco bardziej złożonego bohatera.
    Secundo, czy wg ciebie dylematy egzystencjonalne, znamionują bardziej doświadczonego gracza? To jest przede wszystkim jest drama, a to jest po prostu sposób gry, a nie wyższy poziom zaawansowania.
    Tertio, myślę jak postać itd. Wysoki poziom Immersji, (Znowu) wcale nie jest równoznaczne, z wyższym stopniem rozwoju jako gracza, a oznacza skrajny Symulacjonizm, i Dramę. A co z innymi typami graczy? Dyskryminujesz ich?
    Quarto, sesja to rodzaj umowy społecznej. Jeśli wśród uczestników sesji, panuje obopólna zgoda na śmierć postaci, choćby w celu zwiększenia dramatyzmu i stworzenia ciekawszej historii, to śmierć bohatera, jest jak najbardziej ok. Jeśli jest inaczej, jest to tylko marna próba podkreślenia autorytetu MG. Chyba nigdy nie uśmierciłem BG wbrew wspólnej rozrywce.
    Po piąte, zasady tworzenia postaci w DnD czytałem ponad 4 lata temu ;]
    Po szóste, znajdź mi lokal, to zrobię eksperyment, jednak ponieważ, często grywam z narratywistami, możliwe że generowane przez nich konflikty, utrudniły by mi obserwację, relacji, które by się między nimi tworzyły, w trakcie dłuższego okresu gry.
    PS. Co do powyższego, co ta obserwacja, ma w ogóle do tego artykułu?

    Kłamca
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 04.12.2006 o 15:50  

    Nie twierdzę Amoenie, że twoja metoda jest zła. Przedstawiłem tylko trochę bardziej płynny sposób jej zastosowania. Mechanika jakkolwiek jest w niektórych systemach ważna (chociaż IMO to zależy od MG) uważam że można ją spokojnie zostawić na koniec.

    Amoen
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 04.12.2006 o 17:47  

    Ja tylko uargumentowałem cel i formę tego artykułu.
    Odniosłem się przede wszystkim do komentarza Lorda Nedo, w którym wyczułem, odrobinę tonu mentorskiego, skierowanego w moim kierunku.
    Sam z reguły tworzę postać podobnie jak ty ”Kłamco”. (Wyjątkowo twój nick okraszę cudzysłowami, chyba wiadomo czemu ;o] ) Dość podobnie wygląda system kreacji chociażby w FATE.

    I dodając do mojej poprzedniej wypowiedzi, gdybym chciał skierować tego typu tekst, do bardziej zaawansowanych graczy, to prawdopodobnie, nie obyłoby się bez odwołań, to rozmaitych Teorii RPG (nie mylić z ekonomiczno-matematyczną teorią gier). Musiałbym wprowadzić systematykę podziału wzorców graczy, a żeby tekst był uniwersalny, musiałbym również rozważyć sposoby tworzenia bohatera, w zależności, od koloru, oraz założeń rozmaitych systemów i wspieranych przez nie rozwiązań.
    Chce się komuś? Bo mnie nie.

    I byłbym zapomniał, dzięki za komentarze i odrobinę krytyki.

    Lord Nedo
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 04.12.2006 o 17:59  

    To bardziej bylo wypowiedzenie mojego podejscia do sprawy, nie krytyka. SZanuje opinię autora i to co zamierzył, więc nie będę kontynuował dyskusji na ten temat. Co do mentorskiego tonu wypowiedzi, to przepraszam, nie miało to tak brzmieć, nie jestem tu od pouczania kogokolwiek.
    Tylko jedna sugestia - a może spróbuj drogi autorze napisać coś bardziej odkrywczego, jakiś felieton może, opisujący różne podejścia do tematu tworzenia postaci i tego jak się to robi?

    Varys
     

    Wędrowiec
    Temat: Ja Ci powiem, że mnie się b...
    Dodany: 29.05.2009 o 0:38  

    Ja Ci powiem, że mnie się bardzo spodobał ten "poradnik". Jako, że zamierzam dołączyć do pewnej sesji... przydały się rady do stworzenia postaci :)

    Anat
     

    Wędrowiec
    Temat: uważam że tworząc postać tr...
    Dodany: 20.11.2011 o 23:28  

    uważam że tworząc postać trzeba przyjąć trochę inną kolejność. W końcu się tworzy człowieka (lub inną istotę) Gra się nazywa role playing bo trza się wczuć w postać więc najpierw trzeba stworzyć tą część poza statystykami. Ale to oczywiście tylko moja opinia

    keuCqQcRcIoernMW
     

    Wędrowiec
    Temat: What an awesmoe way to expl...
    Dodany: 21.11.2011 o 19:21  

    What an awesmoe way to explain this-now I know everything!



    Ten artykuł skomentowano 11 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw