Spokojne, pogodne miasto otoczone lasami, z łagodną muzyką i zabudową w orientalnym stylu. Zamieszkują je magiczne leśne istoty pokroju jednorożców i centaurów, pośród bohaterów szczególnym upodobaniem darzą je miłujący naturę Druidzi oraz Łowcy.
Jedno z tańszych miast, przynajmniej jeśli mowa o złocie. Do postawienia niemal każdego budynku będziemy potrzebować drewna, ale za sprawą smoczych urwisk całkowita rozbudowa wymaga jeszcze większej ilości kamienia. Surowcem krytycznym są kryształy, niezbędne do rekrutowania zielonych i złotych smoków. Na targowisku śmiało możemy wymieniać na potrzebne zasoby siarkę i rtęć, które przydają się tylko do budowy gildii magów.
Aby stworzyć z jednostek Bastionu naprawdę groźną armię, dobrze mieć bohatera z rozwiniętą Taktyką i Magią powietrza. Pozwoli to na pełne wykorzystanie podczas walki siły wytrzymałych, ale bardzo wolnych krasnoludzkich wojowników i entów. Dzięki swej zdolności do oślepiania, jednorożce idealnie nadają się do wczesnego eliminowania szczególnie groźnych jednostek wroga, a ich aura antymagiczna będzie przydatna podczas starć z potężnymi czarodziejami – istoty stojące w najbliższym otoczeniu tych stworzeń stają się całkowicie odporne na zaklęcia. Najpotężniejszym mieszkańcem Bastionu jest złoty smok – może latać, atakuje zionięciem, które może ranić do dwóch jednostek wroga i posiada odporność na czary poziomów 1-4.
Godnymi polecenia bohateremi w tym mieście są Mephala (specjalność: Płatnerstwo) i Kyrre (specjalność: Logistyka). Oddziały pierwszej będą absorbować znaczną część zadawanych im obrażeń fizycznych, armia drugiej będzie charakteryzowała się wysoką mobilnością.
Tu możesz zapoznać się szczegółowo z jednostkami Bastionu.
Poniżej prezentuję budynki, które możemy postawić w tym mieście. Budowle wspólne dla wszystkich nacji opisane są w tym artykule. W poniższym opisie posługiwać będę się następującymi skrótami: sz – sztuki złota, dr – drewno, km – kamień, rt – rtęć, si – siarka, kr – kryształ, kl – klejnoty.
Budynki rekrutacyjne
Stajnie centaurów
Wymagane budynki: fort
Koszt: 500 sz, 10 dr
Działanie: umożliwiają rekrutowanie centaurów
Ul. stajnie centaurów
Koszt: 1000 sz, 5 dr
Działanie: umożliwiają rekrutowanie centaurów bojowych
Chata krasnoludów
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów
Koszt: 1000 sz, 5 dr
Działanie: umożliwia rekrutowanie krasnoludów
Ul. chata krasnoludów
Koszt: 1000 sz, 5 dr
Działanie: umożliwia rekrutowanie krasnoludzkich wojowników
Gospodarstwo
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów
Koszt: 1500 sz, 10 dr
Działanie: umożliwia rekrutowanie elfów leśnych
Ul. gospodarstwo
Koszt: 1500 sz, 10 dr
Działanie: umożliwia rekrutowanie wysokich elfów
Magiczne źródło
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów, gospodarstwo
Koszt: 2000 sz, 10 kr
Działanie: umożliwia rekrutowanie pegazów
Ul. magiczne źródło
Koszt: 2000 sz, 5 kr
Działanie: umożliwia rekrutowanie srebrnych pegazów
Zagajnik
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów, gospodarstwo
Koszt: 2500 sz
Działanie: umożliwia rekrutowanie drzewców
Ul. zagajnik
Koszt: 1500
Działanie: umożliwia rekrutowanie entów
Polana jednorożców
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów, gospodarstwo, magiczne źródło, zagajnik
Koszt: 4000 sz, 5 dr, 5 km, 10 kl
Działanie: umożliwia rekrutowanie jednorożców
Ul. polana jednorożców
Koszt: 3000 sz, 5 kl
Działanie: umożliwia rekrutowanie jednorożców bojowych
Smocze urwiska
Wymagane budynki: fort, gildia magów poziom 2, stajnie centaurów, gospodarstwo, magiczne źródło, zagajnik, polana jednorożców
Koszt: 10000 sz, 30 km, 20 kr
Działanie: umożliwiają rekrutowanie zielonych smoków
Ul. smocze urwiska
Wymagane budynki: gildia magów poziom 3
Koszt: 20000 sz, 30 km, 20 kr
Działanie: umożliwiają rekrutowanie złotych smoków
Pozostałe budynki
Gildia górnicza
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów, chata krasnoludów
Koszt: 1000 sz
Działanie: zwiększa populację krasnoludów o 4 tygodniowo
Magiczny staw
Koszt: 2000 sz, 2 dr, 2 km, 2 rt, 2 si, 2 kr, 2 kl
Działanie: dostarcza cotygodniowo losową liczbę surowców
Komentarz: Budynek umiarkowanie pożyteczny. Na pewno nie warto stawiać go we wczesnym etapie rozgrywki, ale potem czemu nie? Wielkiej ilości zasobów nam nie zapewni (mniej więcej tyle tygodniowo, co jedna kopalnia dziennie), ale dzięki niemu miasto ładniej wygląda.
Fontanna szczęścia
Wymagane budynki: magiczny staw
Koszt: 1500 sz, 10 kr
Działanie: podczas oblężenia zwiększa szczęście bohatera dowodzącego garnizonem o dwa punkty
Komentarz: Gdy miasto będzie już rozwinięte, możemy pomyśleć o zbudowaniu fontanny szczęścia. Nie jest droga, a szczęście podczas obrony może się przydać. No i, podobnie jak magiczny staw, pozytywnie wpływa na wygląd miasta.
Skarbiec
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów, chata krasnoludów, gildia górnicza
Koszt: 5000 sz, 5 dr, 10 km
Działanie: w nocy z siódmego dnia tygodnia na pierwszy kolejnego generuje dochód w wysokości 10% posiadanego złota
Komentarz: Dość droga, ale przydatna struktura. W późniejszej fazie rozgrywki, gdy będziemy już posiadaczami sporej góry złota, te 10% stanie się całkiem pokaźną kwotą, z nawiązką rekompensującą koszty budowy.
Zagajnik
Wymagane budynki: fort, stajnie centaurów, gospodarstwo, zagajnik
Koszt: 2000 sz
Działanie: zwiększa populację drzewców o 2 tygodniowo
Duchowy strażnik (sanktuarium Graala Bastionu)
Koszt: Graal
Działanie: zwiększa populację wszystkich stworzeń o 50% tygodniowo, zapewnia 5000 sz dziennego dochodu, poprawia morale stacjonującego w mieście bohatera o dwa punkty