W Icewind Dale II są trzy rodzaje Niziołków. Standardowy (Lighfoot) i dwie pod-rasy: Ghostwise i Strongheart. Korzystna klasa dla Lightfoot'a i Strongheart'a to Łotrzyk. Korzystna klasa dla Ghostwise'a to Barbarzyńca.
- Niziołek Wędrowca (Lightfoot) - Niziołki są niskie i z reguły pulchne, przypominają wyglądem małych ludzi. Ich zazwyczaj czerstwe twarze są okrągłe i szerokie. Zwykle mają kręcone włosy, które rosną im nie tylko na głowie, ale również na stopach. Niziołki są odporne na trucizny i magię, są naturalnie uzdolnione w rzucaniu z procy, ale mają ograniczoną zdolność widzenia w ciemnościach. Otrzymują premię do Zręczności, ale tracą na Sile.
- Zalety:
+2 do Zręczności
+2 do Skradania
+1 do wszystkich rzutów obronnych
+2 do morale podczas rzutów obronnych na Strach
+1 do trafienia podczas używania broni miotanych - Wady: -2 do Siły
- Zalety:
- Niziołek Osiadły - Niziołki Osiadłe są odosobnionymi krewniakami Wędrowców i Pierwotnych. Najczęściej spotyka się je w południowych lasach Krain, gdzie żyją w małych grupach. Rzadko widuje się je w dużych miastach, ale od czasu do czasu opuszczają swoje leśne kryjówki i wyruszają w świat - z powodów znanych tylko im samym.
- Zalety:
+2 do Zręczności
+2 do Skradania się
Premia +2 do morale przy rzutach obronnych przeciwko strachowi.
1 dodatkowy atut na pierwszym poziomie - Wady: -2 do Siły
- Zalety:
- Niziołek Pierwotny - W przeciwieństwie do innych Niziołków, które czerpią radość z licznych podróży i poznawania nowych miejsc, Stronghearts Haliflings są bardziej zorganizowaną, zdyscyplinowaną i przedsiębiorczą rasą. Są znakomitymi budowniczymi, a swoich osad bronią przed niebezpieczeństwami z niespotykaną zawziętością... i skutecznością.
- Zalety:
+2 do Zręczności
+2 do skradania się
Premia +2 do morale przy rzutach obronnych przeciwko strachowi.
Zastawianie naturalnych półapek 3/dzień - Wady: -2 do Siły
- Zalety: