Te same cechy spotkamy i Icewind Dale II i nie wiele zmienia się w tej materii w obu częściach gry, niemniej pozwolę sobie napisać słówko o każdej z cech.
Statystyki są to podstawowe cechy określające naszą postać. Są nimi:
Siła
Określa muskulaturę postaci i jej wytrzymałość. Odpowiada ona za ilość zadawanych obrażeń, oraz szansę trafienia. Jest podstawową cechą wojowników, gdyż muszą oni nosić ciężkie uzbrojenie, oraz potężny oręż.
Zręczność
Łączy kilka cech. Są to między innymi koordynacja, zwinność, szybkość reakcji, oraz równowaga. Decyduje o reakcji na różnorakie niespodziewane sytuacje, celności w przypadku broni miotanych i łuków, czy też o zdolności unikania ciosów wroga. Zręczność jest podstawową cechą złodzieja.
Kondycja
Odpowiada za zdrowie postaci, jej wytrzymałość na zranienia, trucizny, choroby. Wpływa na ilość punktów życia, oraz zdolność wyjścia cało z różnych opresji np. wrogich ataków.
Inteligencja
Określa zdolność uczenia się, pojmowania, i prawidłowego interpretowania zjawisk, sytuacji. Jest podstawową cechą magów, którzy muszą posiadać odpowiednią bystrość umysłu, by móc nauczyć się zaklęć.
Mądrość
Odpowiada za wiedzę postaci, jak również jej intuicję, zdrowy rozsądek. Zapewnia odporność na ataki magiczne. Jest podstawową cechą kapłanów.
Charyzma
Ustala siłę charakteru, zdolności przywódcze i urok osobisty. Jest ona ważna dla wszystkich profesji, w szczególności zaś dla postaci handlujących, oraz prowadzących rozmowy. Dzięki charyźmie postać zyskuje dar przekonywania.