Ludzie Zachodu - połączone siły Gondoru oraz Rohanu
Budowniczy - podstawowa jednostka tej frakcji. Jest w stanie budować i naprawiać różne budynki.Wytrzymałość: 500
Gondorscy żołnierze - podstawowa jednostka walcząca dla tej frakcji. W małej liczbie jest słaba, ale w większej grupie jest w stanie zatrzymywać wroga przez dłuższy czas.
Wytrzymałość: 200
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężka zbroja.
Gondorscy strażnicy wieży - najsilniejsze jednostki z koszar. Bardzo silni przeciwko konnicy. Mogą ustawiać się w szyku, dzięki któremu zabijają więcej jednostek wroga oraz ponoszą mniejsze straty.
Wytrzymałość: 320
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Gondorcy łucznicy - łucznicy świetnie eliminują wroga, strzelając z murów lub z większej odległości. Jeśli nie chcesz szybko ich stracić, unikaj kawalerii, bo ona, kiedy ich dopadnie, rozetrze na proch samą szarżą.
Wytrzymałość: 100
Ulepszenia: ogniste strzały oraz ciężkie zbroje.
Gondorscy rycerze - podstawowa jednostka kawalerii w tej frakcji. Bardzo dobrze radzi sobie z piechotą wroga, tratując ją pod kopytami swoich wierzchowców.
Wytrzymałość: 400
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Strażnicy Ithilien - najlepsi strzelcy tej frakcji. Gdy przebywają w lesie, stają się niewidzialni dla jednostek wroga. Po osiągnięciu drugiego poziomu doświadczenia mogą wystrzelić grad strzał w dowolne miejsce na mapie.
Wytrzymałość: 300
Ulepszenia: ogniste strzały
Rohirrimowie - najlepsza kawaleria w grze, może stratować kilka oddziałów wroga podczas szarży. Czasem żołnierze używają łuków by ostrzeliwać wroga z odległości.
Wytrzymałość: 800
Ulepszenia: ogniste strzały, hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Trebusz - machina oblężnicza Ludzi Zachodu. Wystrzeliwane głazy niszczą całe odziały wrogiej piechoty. Trebusz pomaga także w natarciach na umocnione pozycje wroga. Można jeszcze go budować na murach miasta.
Wytrzymałość: 2000
Ulepszenia: płonące głazy.
Elfy
Budowniczy - budowniczowie elfów potrafią wznosić oraz naprawiać różne budowle.Wytrzymałość: 500
Wojownicy z Lorien - siła i zwinność wojowników z lasów Lothlorien pozwala na szybkie pokonanie sił wroga. Podczas walki żołnierze używają mieczy i tarcz.
Wytrzymałość: 125
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz elfickie zbroje.
Łucznicy z Lorien - potrafią szybko wystrzelać wrogie jednostki, nim te zdążą do nich dobiec. Gdy wspierają ich wojownicy z Lorien, to ciężko ich pokonać.
Wytrzymałość: 125
Ulepszenia: srebrnokolce strzały oraz elfickie zbroje.
Wartownicy z Mithlondu - wartownicy stojący na straży Szarych Przystani mogą zatrzymać wrogą kawalerię bez strat własnych. Potrafią także skutecznie eliminować wszelakiego rodzaju potwory.
Wytrzymałość: 125
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Łucznicy z Mrocznej Puszczy - są to najlepsi łucznicy tej frakcji. Potrafią pozostać niezauważeni, gdy są w terenie zalesionym. Są zdolni trafić we wroga z bardzo dużej wysokości. Aby ich wyszkolić, trzeba mieć elfie koszary na 3 poziomie!
Wytrzymałość: 150
Ulepszenia: srebrokolce strzały.
Lansjerzy z Rivendell - konnica elfów, która może stratować wroga w galopie. Podczas walki używają ciężkich lanc. Można ich wyszkolić w Zielonym Pastwisku.
Wytrzymałość: 300
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz elfickie zbroje.
Enty - najsilniejsze jednostki elfów, mogące roznieść w pył całe armie wroga. Miotają także głazami, co przydaje się w ataku na umocnione pozycje wroga. Są mało odporni na ataki ogniem.
Wytrzymałość: 2000
Krasnoludy
Budowniczy - krasnoludzki budowniczy potrafi wznosić i naprawiać budowle.Wytrzymałość: 500
Gwardzista - silny i krzepki kransoludzki gwardzista, który za wszelką cenę stara się ochronić sale swoich przodków.
Wytrzymałość: 400
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz zbroje z Mithrilu.
Miotacze Toporów - krasnoludy nigdy nie lubiły posługiwać się łukami czy kuszami, dlatego wolą ciskać we wroga toporkami. Są w tym wprawieni, więc nie ma szans, aby topór nie trafił w swój cel.
Wytrzymałość: 240
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz zbroje z Mithrilu.
Falanga - krasnoludy z długimi pikami, dzięki którym mogą zatrzymać wrogą kawalerię podczas szarży oraz skutecznie unieszkodliwiać potwory.
Wytrzymałość: 500
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Wóz Bojowy - pojazd krasnoludzki, który tratuje wrogów. Ma bardzo dużo ulepszeń.
Wytrzymałość: 3000
Ulepszenia:
- łucznicy z Dale,
- Miotacze Toporków,
- sztandar, który poprawia morale jednostek sojuszniczych,
- palenisko, które wykrywa zamaskowane jednostki wroga.
Ludzie z Dale - pochodzący z Dale sprzymierzeńcy krasnoludów postanowili wystawić do walki ze złem swoich doborowych łuczników, którzy potrafią zniszczyć wroga, nim ten spostrzeże się, co jest grane. Ci łucznicy mogą oddać salwę czarnymi strzałami, które zadają większe obrażenia niż zwykłe strzały.
Wytrzymałość: 200
Burzyciel - znakomity wynalazek krasnoludów służący do niszczenia wrogich umocnień.
Wytrzymałość: 4000
Katapulta - potężna machina oblężnicza mogąca ciskać w wroga aż dwoma pociskami na raz.
Wytrzymałość: 2000
Ulepszenia: płonące pociski.
Isengard
Budowniczy - orkowy budowniczy potrafi wznosić i naprawiać różne budowle.Wytrzymałość: 500
Uruk-Hai - odmiana orków wyhodowana w Isengardzie. Potrafi doskonale siekać wrogów.
Wytrzymałość: 300
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Pikinierzy - są to urukowie uzbrojeni w potężne włócznie, przy pomocy których potrafią zatrzymać wrogą kawalerię.
Wytrzymałość: 400
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Kusznicy - urukowie wyposażeni w kusze. Zadają bardzo duże obrażenia, siejąc strach w szeregach wroga.
Wytrzymałość: 160
Ulepszenia: ogniste strzały oraz ciężkie zbroje.
Berserker - najsilniejsze jednostki piechoty tej frakcji. Idą sami, nie w oddziale. Zadają spore obrażenia nawet bohaterom. Potrafią także podpalać miny, co się równa samobójstwu.
Wytrzymałość: 800
Jeźdźcy wargów - kawaleria Isengaradu. Potrafi zmieść wroga podczas szarży.
Wytrzymałość: 400
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Taran - urukowie niosą taran, za pomocą którego mogą zniszczyć bramy w warowni przeciwnika. Jest on także bardzo dobry przeciw budynkom.
Wytrzymałość: 2000
Balista - wystrzeliwuje wielkie, żelazne strzały, za pomocą których może zniszczyć budynki wroga. Dobra także przeciwko piechocie.
Wytrzymałość: 2000
Mina - niesiona przez dwóch uruków. Ustawiona i zdetonowana w odpowiednim miejscu może zniszczyć mury oraz bramy twierdzy wroga.
Można ją podpalić ognistymi strzałami lub używając Berserkera.
Wytrzymałość: 1500
Drabina oblężnicza - po drabinie urukowie mogą dostać się na mury wroga i siać tam spustoszenie.
Wytrzymałość: 600
Dostępna jedynie podczas gry na mapach z fortecami np. Helmowy Jar, Minas Tirith.
Mordor
Budowniczy - podstawowa jednostka tej frakcji, która wznosi budynki oraz je naprawia.Wytrzymałość: 500
Wojownicy orków - słaba jednostka nie radząca sobie z nikim za dobrze. Gdy jednak w jednym miejscy skupi się wiele oddziałów tej jednostki, wtedy można myśleć o realnym zagrożeniu.
Wytrzymałość: 125
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Łucznicy orków - łucznicy orków nie są zbyt dobrymi strzelcami, jednak potrafią osłabić wroga.
Wytrzymałość: 100
Ulepszenia: ogniste strzały oraz ciężkie zbroje.
Easterlingowie - uzbrojeni po zęby, groźni ludzie w służbie czarnego władcy.
Są wyśmienitymi wojownikami, najlepszymi spośród piechoty.
Wytrzymałość: 320
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz ciężkie zbroje.
Haradrimowie - używają włóczni i łuków, z których potrafią zniszczyć całe oddziały wroga.
Wytrzymałość: 400
Korsarze z Umbaru - bezlitośni piraci, którzy mogą używać swoich ostrych noży jak i ognistych bomb.
Wytrzymałość: 200
Ulepszenia: hartowane ostrza.
Górski Troll - górski troll używa konarów drzew jak maczugi i ciska głazami w przeciwnika. Ciężko ranny miota się jak szalony, zabijając przy tym pobliskie istoty. Może on pożreć swoich orkowych sojuszników, aby odzyskać punkty zdrowia.
Wytrzymałość: 1500
Troll dobosz - bijąc w bębny, powiększa morale pobliskich oddziałów. Zaatakowany może użyć swoich maczug do walki.
Wytrzymałość: 2000
Troll bojowy - to najsilniejsi przedstawiciele gatunku trolli. Wyposażeni są w nabijaną kolcami maczugę i ogromny pancerz.
Wytrzymałość: 3000
Mumakil - jest to ogromny olifant, który na swoim grzbiecie przewozi oddziały zbrojne Haradrimów. Doskonale sprawdza się podczas walki, "czyszcząc" sobie drogę z żołnierzy przeciwnika potężnymi kłami.
Wytrzymałość: 8000
Taran - orkowie niosą taran, za pomocą którego mogą zniszczyć bramy w warowni przeciwnika. Jest on także bardzo dobry przeciw budynkom.
Wytrzymałość: 2000
Katapulta - miota głazami lub ognistymi głazami w budynki, zamieniając je w gruzy. Może też zniszczyć wojska przeciwnika.
Wytrzymałość: 2000
Gobliny
Budowniczy - gobliński budwoniczy potrafi wznosić oraz naprawiać budowle.Wytrzymałość: 500
Goblińscy wojownicy - używają do walki krzywych szabel. Mogą skorzystać ze zdolności Zatrute ostrze, dzięki której na krótką chwilę ich bronie zadają większe obrażenia oraz zatruwają jednostki wroga. Gobliny, jako jedyne w Śródziemiu, potrafią wspinać się na mury.
Wytrzymałość: 75
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz szabrowane zbroje.
Goblińscy łucznicy - łucznicy goblinów są słabą i tanią jednostką. Jednak potrafią wyrządzić szkody oddziałom wroga.
Wytrzymałość: 80
Ulepszenia: ogniste strzały oraz szabrowane zbroje.
Pajęczaki - małe i bardzo szybkie bestie, potrafiące zadać duże szkody jednostkom wroga.
Wytrzymałość: 300
Pajęczy jeździec - kawaleria tej frakcji. Gobliny, zamiast dosiadać koni bądź wilków, jeżdżą na wielkich pająkach, które są im posłuszne. Jeźdźcy mogą używać włóczni bądź łuku.
Wytrzymałość: 600
Ulepszenia: hartowane ostrza, ogniste strzały oraz szabrowane zbroje.
Pół-Trolle Maruderzy - pół trolle wyposażone we włócznie, dzięki którym mogą skutecznie zatrzymywać wrogie jednostki kawalerii.
Wytrzymałość: 600
Ulepszenia: hartowane ostrza oraz szabrowane zbroje.
Jaskiniowy Troll - używają konarów drzew jak maczugi i ciskają głazami w przeciwnika. Ciężko ranny miota się jak szalony, zabijając przy tym pobliskie istoty. Może on pożreć swoich orkowych sojuszników, aby odzyskać punkty zdrowia.
Wytrzymałość: 2000
Górski olbrzym - wielkie stworzenie pochodzące z gór. Podczas walki może użyć wielkich głazów, którymi ciska w budynki i jednostki wroga.
Wytrzymałość: 4000
Ognisty smok - Siejące postrach smoki znów powróciły do Śródziemia wraz z armią ciemności. Potrafią zniszczyć przeciwnika za pomocą potężnego, ognistego zionięcia. Możesz je przywołać dopiero wtedy, gdy twoja forteca posiada smocze gniazdo.
Wytrzymałość: 4050
Jednostki Morskie
Jednostki Morskie Dobra
Elficki galeon - Ten okręt miota w przeciwnika ciężkimi strzałami. Doskonale niszczy piechotę i okręty wroga.Wytrzymałość: 1000
Ulepszenia: rzemiosło Kirdana oraz ulepszone zbroje
Elficki okręt artyleryjski - Elficki okręt artyleryjski wyposażony jest w ogromną balistę dużego zasięgu, perfekcyjnie niszczy budynki wroga.
Wytrzymałość: 1000
Ulepszenia: rzemiosło Kirdana oraz ulepszone zbroje
Elficki okręt burzowy - Okręt ten potrafi wywołać powstanie przerażającego wiru, który zatapia wszystkie pobliskie statki przeciwnika.
Wytrzymałość: 1000
Ulepszenia: rzemiosło Kirdana oraz ulepszone zbroje
Elficki transportowiec - Elficki transportowiec nie może atakować statków wroga, ale za to jest w stanie przewozić jednostki przez duże zbiorniki wody.
Wytrzymałość: 250
Jednostki Morskie Zła
Czarny okręt korsarzy - Ten okręt miota w przeciwnika ciężkimi strzałami. Doskonale niszczy piechotę i okręty wroga.Wytrzymałość: 1200
Ulepszenia: pirackie flagi oraz ulepszone zbroje
Okręt artyleryjski korsarzy - Okręt artyleryjski korsarzy wyposażony jest w ogromną katapultę dużego zasięgu, perfekcyjnie niszczy budynki wroga.
Wytrzymałość: 1000
Ulepszenia: pirackie flagi oraz ulepszone zbroje
Mordorski okręt zagłady - Ten niewielki okręt może wbić się w jednostki przeciwnika i spowodować ogromną eksplozję.
Wytrzymałość: 1000
Ulepszenia: pirackie flagi oraz ulepszone zbroje
Umbarski transportowiec - Umbarski transportowiec nie może atakować statków wroga, ale za to jest w stanie przewozić jednostki przez duże zbiorniki wody.
Wytrzymałość: 250