Chowańce to magiczne istoty, które mogą być przywołane przez czarodziejów i czarowników, stając się ich towarzyszami i pomocnikami do chwili odesłania lub śmierci (to ostatnie skutkuje kilkoma punktami obrażeń dla właściciela). W przeciwieństwie do zwierzęcych towarzyszy druidów i łowców, chowańce można kontrolować, używając opcji „zawładnij chowańcem” z okrągłego menu, pojawiającego się po kliknięciu PPM na postać. Aby uleczyć swego pupila, porozmawiaj z nim, a następnie nakarm. Podczas każdego awansu można zmienić typ chowańca.
Nietoperz
Nietoperz, zwany również Nocnym Łowcą, to magiczna istota potrafiąca wykonywać specjalne ataki, które potrafią przerazić nawet najtwardszych przeciwników.
|
Komentarz: Nietoperz posiada przydatną umiejętność przerażania przeciwników. Z powodu małej siły zadaje niewiele obrażeń, ale za to ma dużo ataków i zazwyczaj trafia. Jego wada to to, że pomimo zmniejszenia obrażeń, jest mało wytrzymały, więc powinien trzymać się z tyłu i próbować przestraszyć wrogów.
Pantera
Pantery to silne koty, które uzupełniają magiczne zdolności swych panów brutalną siłą.
|
Komentarz: Pantera to taki zawadiaka w kociej skórze. Posiada umiejętności złodziejskie, ale najlepiej sprawdza się w walce - atak z zaskoczenia w połączeniu z przyzwoitą siłą czyni ją naprawdę zabójczą. Sprawuje się świetnie przez całą grę, zwłaszcza podczas podstawowej kampanii, jako pomoc dla towarzyszącego nam wojownika. Jeśli chodzi o wspomniane zdolności łotra - co prawda nie rozbroi pułapki, ale ją znajdzie. Zawsze może unieszkodliwić ją, wchodząc w nią. Awansując, powiększa jej się kondycja, dzięki czemu niczego jej już nie brakuje. Warto też wspomnieć, że zawsze ma o jeden poziom wyżej od pana, a także innych chowańców, co sprawia, że naturalnie jest lepsza. Zdecydowanie polecam.
Piekielny ogar
Te niesamowite psy są bardzo szybkie i po jakimś czasie uzyskują zdolność zionięcia ogniem.
|
Komentarz: To wielkie psisko tylko z pozoru wygląda na takie groźne, gdyż chociażby pantera jest od niego o wiele lepsza. Nieduża siła nie czyni z niego dobrego wojownika, a w tym celu był chyba tworzony. Stożek ognia w jego wykonaniu też nie jest bardzo efektywny. Należy jednak wspomnieć, że podobnie jak pantera, zawsze ma poziom więcej od pana i innych chowańców, dzięki czemu jest od nich nieco lepszy. Ogólnie ogar stanowi dobry wybór dla tych, którzy nie lubią mieć za łatwo lub znudziła im się pantera (albo po prostu wolą psy).
Podczas awansu powiększa mu się zręczność. Moim zdaniem przydatniejsza byłaby siła.
Imp
Impy to przebiegłe istoty, które potrafią wykorzystać przeciwko swoim wrogom truciznę i moc magii.
|
Komentarz: Nie polecam wybierać go na chowańca na kilku pierwszych poziomach, wtedy całkowicie się nie przydaje. Imp jest podobny do kruka: tak jak on zatruwa podczas ataku i trudno go trafić. Zadaje nieco większe obrażenia, ale ma mniej PW. Od ptaka różni go też taktyka – imp przeważnie atakuje, zatruwa, po czym robi się niewidzialny i znowu atakuje. Który chowaniec jest lepszy, zależy już od upodobań gracza.
Mefit ognia
Mefity ognia potrafią ciskać płonącymi pociskami.
|
Komentarz: Żadnego z mefitów nie polecam na początku gry, chyba że ktoś lubi patrzeć, jak z czegoś, co ginie po jednym ciosie, robi się całkiem dobry pomocnik. Atak pociskowy na wyższych poziomach potrafi zabrać niemało PW. Z tej dwójki proponuję mefita lodu, ponieważ ma więcej zręczności.
Mefit lodu
Mefity lodu potrafią miotać lodowe pociski.
|
Komentarz: Żadnego z mefitów nie polecam na początku gry, chyba że ktoś lubi patrzeć, jak z czegoś, co ginie po jednym ciosie, robi się całkiem dobry pomocnik. Atak pociskowy na wyższych poziomach potrafi zabrać niemało PW. Z tej dwójki proponuję mefita lodu, ponieważ ma więcej zręczności.
Chochlik
Chochliki to podstępne i psotne stworzenia, które wprost kochają przygody, ale w sytuacji bezpośredniego zagrożenia wolą znikać.
|
Komentarz: Chochlik to kwintesencja złodziejskich umiejętności – może szukać pułapek i rozbrajać je, otwierać drzwi i skrzynie oraz kryć się. Dzięki temu ostatniemu oraz niewidzialnościom sprawdza się też jako zwiadowca. Z powodu niskiej siły nie okaże się jednak zbyt dobry w walce. Jeśli zależy ci na łotrzyku, który nic więcej poza korzystaniem ze swoich zdolności nie będzie robił, chochlik jest dla ciebie odpowiednim towarzyszem.
Kruk
Kruki to przebiegłe ptaki, które lubią zaatakować przeciwnika i szybko oddalić się na bezpieczną odległość.
|
Komentarz: Na pierwszy rzut oka wydawać się może bardzo podobny do nietoperza, a nawet gorszy. Takie o nim pojęcie zmienia się na wyższych poziomach, gdyż awansując, kruk rozwija się w zręczności, może jej mieć nawet ponad 20, co sprawia, że trudno go trafić. On sam zadaje bardzo małe obrażenia, ale jest szybki i często trafia. Mając kruka za chowańca, proponuję stosować taktykę: ukrycie się, podlecenie do przeciwnika, zaatakowanie i zatrucie, ucieczka. W ten sposób osłabimy wroga, co ułatwi nam lub naszemu towarzyszowi dobicie go.
Baśniowy smok
Baśniowy smok to niewielki smok uwielbiający psoty i praktyczne żarty. Nie należy jednak oceniać tych stworzeń na podstawie ich figlarnej natury, gdyż potrafią być niebezpieczne.
|
Komentarz: Wydawać by się mogło, że wysoka siła będzie dobrze wpływać na obrażenia zadawane przez Baśniowego Smoka. Niestety, jego ataki odbierają raptem kilka PW. Posiada za to przydatne czary – łatwiej sobie poradzić z wrogiem, którego ogarnie zamęt. Dodatkowo Ulepszone Niewidzialności czynią z niego dobrego zwiadowcę. Jeśli ktoś lubi łączyć walkę z magią, ten chowaniec będzie dla niego odpowiedni, bo do samej walki bardziej polecam panterę.
Pseudosmok
Pseudosmoki wyglądają jak miniaturki swych czerwonych kuzynów, ale podobieństwo kończy się na wyglądzie. Stworzenia te nie czynią zła, do którego żywią głęboką niechęć.
|
Komentarz: Całkiem przydatny chowaniec. Jego stożki ognia są skuteczniejsze niż piekielnego ogara i ma ich więcej. Obrażenia zadawane przez pseudosmoka w walce wręcz są niewielkie, ale i tak nie widzę jakiejś ogromnej różnicy między nim, a np. baśniowym smokiem. Dodatkowo ma sporo zręczności, co sprawia, że trudniej go trafić.
Oczy
Te niewielkie stworzenia są blisko spokrewnione z obserwatorami. Podobnie jak one potrafią rzucać czary za pomocą swych szypułek ocznych. Czarodzieje o złym charakterze bardzo często wykorzystują je jako chowańce.
|
Komentarz: Ma najwięcej punktów w Ukrywaniu się ze wszystkich chowańców, ale i tak lepszym zwiadowcą jest chochlik, który również posiada tę umiejętność, a do tego ma niewidzialności i jest mały. Sprawdzają się dobrze w walce z trudniejszymi przeciwnikami, bo ich ataki zazwyczaj trafiają. Poza tym promienie oczu zadają obrażenia niestandardowego rodzaju, na które bardzo rzadko ktoś ma odporność. Warto też dla klimatu mieć tego chowańca w Hordach Podmroku.
Wraz z awansem nieznacznie powiększa im się siła i zręczność.