Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 TES IV: Oblivion • Współczynniki • INSIMILION

    TES IV: Oblivion


    Współczynniki

    Działy gier » TES IV: Oblivion » Opisy
    Autor: Oceansoul
    Utworzono: 07.08.2009
    Aktualizacja: 18.09.2009

    Abyś nie zginął, drogi graczu, wśród kilku tabelek pełnych przeróżnych nazw i wartości, oferuję ci możliwość zapoznania się z systemem funkcjonowania statystyk w grze, jaką jest TES IV: Oblivion. Mam nadzieję, że scharakteryzowanie wszystkich współczynników, które opisują twojego bohatera, pomoże ci w podjęciu decyzji o podnoszeniu poszczególnych z nich. Nie można – czy też raczej nie warto – zostawać specjalistą od wszystkiego, więc lepiej zawczasu zastanowić się, mistrzostwo w których dziedzinach interesowałoby cię najbardziej – i konsekwentnie starać się je osiągnąć.

    Współczynniki główne

    Postać gracza opisywana jest przez osiem współczynników głównych. Determinują one jego tężyznę fizyczną, siłę umysłu, gibkość, urok osobisty, a nawet szczęście. Bazowa ilość punktów zależna jest od decyzji, które podejmowałeś podczas tworzenia postaci – przedstawiciele każdej z ras rozpoczynają grę z innymi wartościami cech, a dobór odpowiedniego znaku zodiaku i klasy może niektóre z nich znacząco zwiększyć.
    Podczas awansu będziesz mógł każdorazowo zwiększyć trzy spośród ośmiu współczynników – maksymalnie o pięć punktów, minimalnie o jeden. Ilość tych punktów zależy od tego, które z dwudziestu jeden umiejętności rozwijałeś między jednym a drugim awansem – każda z tych zdolności przypisana jest do konkretnego współczynnika, dlatego jeśli zależy ci, by podnieść któryś z nich o maksymalną wartość, skoncentruj się na trenowaniu tylko tych, które „wspierają” daną cechę.
    Premie za rozwój umiejętności przypisanych do danej cechy prezentują się następująco:

    • 0 punktów umiejętności => +1 do współczynnika;
    • 1-4 punktów umiejętności => +2 do współczynnika;
    • 5-7 punktów umiejętności => +3 do współczynnika;
    • 8-9 punktów umiejętności => +4 do współczynnika;
    • 10 lub więcej punktów umiejętności => +5 do współczynnika.

    Przykład: do umiejętności Siła przypisane są następujące umiejętności: Broń obuchowa, Ostrza, Walka wręcz. Jeśli więc zależy ci, by podczas awansu zwiększyć Siłę o pięć punktów, musisz rozwinąć wyżej wymienione umiejętności o minimum dziesięć punktów. Nie jest ważne, czy zwiększysz jedną z nich o tyle, czy też podniesiesz odrobinę wszystkie trzy – grunt, by suma wyniosła dziesięć. Nie gra też roli, czy rozwijane zdolności to twoje umiejętności główne, czy też poboczne.

    Skoro mechanikę mamy już za sobą, czas przejść do opisu poszczególnych współczynników.

    Siła

    • determinuje bazową wartość maksymalnego obciążenia – wynosi ona tyle, co ilość punktów Siły przemnożona przez pięć;
    • określa ilość punktów obrażeń zadawanych podczas ataku bronią białą;
    • jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.

    Powiązane umiejętności: Broń obuchowa, Ostrza, Walka wręcz.


    Inteligencja

    • determinuje bazową liczbę punktów many – ich ilość to dwukrotna wartość współczynnika, opcjonalnie zwiększona dzięki modyfikatorom rasowym lub poprzez wybór odpowiedniego znaku zodiaku;
    • nie ma wpływu na ilość many potrzebnej do rzucenia danego zaklęcia.

    Powiązane umiejętności: Alchemia, Przyzywanie, Mistycyzm.


    Siła woli

    • wprost proporcjonalnie determinuje szybkość samoistnej regeneracji many podczas gry, nie ma jednak wpływu na jej ilość;
    • jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.

    Powiązane umiejętności: Zniszczenie, Przemiana, Przywracanie.



    Zwinność

    • wpływa na zdolność ukrywania się w cieniu i bezszelestnego poruszania się w trybie skradania;
    • zmniejsza ryzyko zostania oszołomionym na skutek ataku wroga;
    • zwiększa obrażenia zadawane w walce dystansowej z użyciem łuku;
    • jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.

    Powiązane umiejętności: Zabezpieczenia, Skradanie się, Celność.

    Szybkość

    • wpływa na prędkość poruszania się – chodzenia, biegania, pływania;
    • determinuje czas, jaki upływa podczas przemieszczania się z wykorzystaniem opcji szybkiego podróżowania;
    • wraz z umiejętnością Akrobatyka określa długość i wysokość skoków.

    Powiązane umiejętności: Atletyka, Lekki pancerz, Akrobatyka.


    Wytrzymałość

    • decyduje o bazowej ilości punktów życia – ich wartość w momencie rozpoczęcia gry to dwukrotność tego współczynnika;
    • wpływa na ilość punktów życia, które postać otrzymuje wraz z każdym awansem na kolejne poziomy – bohater zyskuje jedną dziesiątą aktualnej wartości Wytrzymałości;
    • jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.

    Powiązane umiejętności: Blok, Płatnerz, Ciężki pancerz.

    Osobowość

    • wpływa na reakcję napotkanych NPC na postać gracza – każde dodatkowe 4 punkty tego współczynnika zwiększą nastawienie przechodniów o 1 punkt;
    • ułatwia przekonywanie ludzi do podzielenia się cennymi informacjami;
    • wraz z umiejętnością Handel umożliwia wytargowanie lepszych cen od kupców.

    Powiązane umiejętności: Retoryka, Handel, Iluzja.


    Szczęście

    • w przeciwieństwie do pozostałych współczynników, przedstawiciele poszczególnych ras rozpoczynają grę z taką samą ilością Szczęścia, wynoszącą 50 punktów – jest to wartość neutralna, przy której nic się dzieje, dopiero podniesienie jej lub obniżenie będzie miało odpowiednio pozytywny i negatywny wpływ na rozgrywkę;
    • modyfikuje wartość wszystkich umiejętności prócz Akrobatyki i Atletyki – zdolności zostają zwiększone o 40% dodatkowych (czyli tych powyżej 50) punktów Szczęścia;
    • ma wpływ na wszystkie zdarzenia generowane losowo – zawartość skrzyń, ekwipunek wrogów, zwycięstwo na Arenie tej drużyny, na którą postawiłeś pieniądze, itd.

    Powiązane umiejętności – brak. W związku z tym, przy każdym awansie możesz zwiększyć Szczęście tylko o jeden punkt.

    Współczynniki pochodne

    Istnieją zaledwie cztery współczynniki pochodne i są one bardziej lub mniej zależne od współczynników głównych.

    Zdrowie

    Zdrowie postaci to nic innego, jak ilość posiadanych przez nią punktów życia. Określa, ile obrażeń zadanych przez wroga jest w stanie znieść bohater, zanim spotka go śmierć. Ilość aktualnie posiadanych punktów życia zależy od poziomu postaci oraz wartości współczynnika Wytrzymałość.

    Wzór na wartość początkową zdrowia:
    2*Wytrzymałość = ilość punktów życia

    Wzór na zwiększanie się ilości zdrowia podczas awansu, gdy nie podnosisz Wytrzymałości:
    Wytrzymałość/10 = ilość punktów życia uzyskanych podczas awansu

    Wzór na zwiększanie się ilości zdrowia podczas awansu, gdy dodatkowo podnosisz Wytrzymałość:
    Wytrzymałość (przed zwiększeniem)/10 + dodatkowa Wytrzymałość*2 =
    = ilość punktów życia uzyskanych podczas awansu

    Regeneracja zdrowia nie następuje samoczynnie. Utracone punkty życia można uleczyć na kilka sposobów:

    • pijąc miksturę leczącą, korzystając ze zwojów lub czarów ze szkoły Przywrócenia;
    • rzucając zaklęcie Absorpcja zdrowia na wroga – uleczysz się wówczas kosztem osłabienia przeciwnika;
    • udając się na spoczynek lub korzystając z opcji szybkiego podróżowania na dalekich dystansach;
    • modląc się do przydrożnych kaplic Dziewięciorga lub przy kościelnych ołtarzach – o ile posiadasz więcej punktów sławy niż niesławy;
    • modląc się przy Ołtarzu Sithisa, dostępnym po zainstalowaniu plugginu Czeluść Wzgardy w twojej nowej posiadłości – o ile posiadasz więcej punktów niesławy niż sławy.

    Mana

    Mana, a właściwie w świecie Tamriel Magicka, jest magiczną energią potrzebną do rzucania zaklęć. Jej ilość zmniejsza się po użyciu każdego czaru, a regeneracja następuje samoczynnie, zależnie od współczynnika Siły woli i – pośrednio – Inteligencji. Jeśli twoja mana nie regeneruje się, przyczyny mogą być dwojakie: albo jesteś spod znaku Atronacha, albo zaraziłeś się jedną z chorób i teraz odczuwasz negatywne skutki tego schorzenia.

    Wzór na wartość początkową many:
    2*Inteligencja + bonus rasowy + bonus znaku zodiaku = ilość punktów many
    Gdzie: bonus rasowy dotyczy Bretonów (+50 punktów) oraz Wysokich elfów (+100 punktów), zaś bonus znaku zodiaku wynika z wyboru Maga (+50 punktów), Ucznia (+100 punktów) lub Atronacha (+150 punktów).

    Wzór na regenerację many:
    0,01*(0,75+0,02*Siła woli)*całkowita ilość many =
    = ilość zregenerowanych punktów many na sekundę czasu rzeczywistego

    Kondycja

    Kondycja determinuje wydajność działań bohatera – jeśli spadnie ona do zera, skuteczność ataku bronią białą znacznie maleje, zmniejsza się też zdolność krycia się w cieniu i kradzieży kieszonkowej. Poziom kondycji nie ma jednak wpływu na rzucanie czarów.
    Utrata kondycji następuje podczas męczących czynności – takich jak skakanie czy atakowanie wroga. Regeneruje się ona samoczynnie. Bieganie nie osłabia poziomu kondycji, ale zmniejsza prędkość jej odnawiania się – o ile nie jesteś mistrzem Atletyki.
    Spadek kondycji poniżej zera – co może spowodować atak za pomocą pięści albo odpowiednie zaklęcie – powoduje osunięcie się postaci na ziemię, gdzie pozostaje do czasu, aż kondycja nie osiągnie ponownie wartości zero lub wyższej. Tyczy się to tak postaci gracza, jak i wrogów.
    Wysokość kondycji zależy w równej mierze od czterech Współczynników.

    Wzór na wartość kondycji:
    Siła + Siła woli + Zwinność + Wytrzymałość = ilość punktów kondycji

    Wzór na wpływ kondycji na atak bronią białą:
    obrażenia bazowe broni*[(aktualna wartość kondycji/maksymalna wartość kondycji +1)]/2 =
    = obrażenia zadawane przez broń białą

    Obciążenie

    Współczynnik obciążenia determinuje sumę wag przedmiotów, jaką bohater jest w stanie unieść. Przekroczenie maksymalnej wartości udźwigu spowoduje, że postać będzie przeciążona – i nie ruszy się z miejsca. Waga przedmiotu jedynie chwyconego, a nieumieszczonego w ekwipunku, nie wlicza się do obciążenia.

    Wzór na wartość maksymalnego obciążenia:
    Siła*5 = maksymalna waga przedmiotów, jaką możesz unieść




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 3 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 5
    Temat: AVE
    Dodany: 21.08.2009 o 23:12  

    dobry artykuł

      
     

    Obywatelka Insimilionu | Komentarzy: 152
    Temat: dziękuję :)
    Dodany: 22.08.2009 o 2:16  

    dziękuję :)

    Shiro
     

    Wędrowiec
    Temat: Re:Regeneracja
    Dodany: 07.11.2009 o 23:54  

    Cytat:
    Wzór na regenerację many:
    0,01*(0,75+0,02*Siła woli)*całkowita ilość many =
    = ilość zregenerowanych punktów many na sekundę czasu rzeczywistego



    Niestety kiedy wzrasta poziom i wbijamy w siłę woli wówczas regeneracja spada zamiast rosnąć.



    Ten artykuł skomentowano 3 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw