Abyś nie zginął, drogi graczu, wśród kilku tabelek pełnych przeróżnych nazw i wartości, oferuję ci możliwość zapoznania się z systemem funkcjonowania statystyk w grze, jaką jest TES IV: Oblivion. Mam nadzieję, że scharakteryzowanie wszystkich współczynników, które opisują twojego bohatera, pomoże ci w podjęciu decyzji o podnoszeniu poszczególnych z nich. Nie można – czy też raczej nie warto – zostawać specjalistą od wszystkiego, więc lepiej zawczasu zastanowić się, mistrzostwo w których dziedzinach interesowałoby cię najbardziej – i konsekwentnie starać się je osiągnąć.
Współczynniki główne
Postać gracza opisywana jest przez osiem współczynników głównych. Determinują one jego tężyznę fizyczną, siłę umysłu, gibkość, urok osobisty, a nawet szczęście. Bazowa ilość punktów zależna jest od decyzji, które podejmowałeś podczas tworzenia postaci – przedstawiciele każdej z ras rozpoczynają grę z innymi wartościami cech, a dobór odpowiedniego znaku zodiaku i klasy może niektóre z nich znacząco zwiększyć.
Podczas awansu będziesz mógł każdorazowo zwiększyć trzy spośród ośmiu współczynników – maksymalnie o pięć punktów, minimalnie o jeden. Ilość tych punktów zależy od tego, które z dwudziestu jeden umiejętności rozwijałeś między jednym a drugim awansem – każda z tych zdolności przypisana jest do konkretnego współczynnika, dlatego jeśli zależy ci, by podnieść któryś z nich o maksymalną wartość, skoncentruj się na trenowaniu tylko tych, które „wspierają” daną cechę.
Premie za rozwój umiejętności przypisanych do danej cechy prezentują się następująco:
- 0 punktów umiejętności => +1 do współczynnika;
- 1-4 punktów umiejętności => +2 do współczynnika;
- 5-7 punktów umiejętności => +3 do współczynnika;
- 8-9 punktów umiejętności => +4 do współczynnika;
- 10 lub więcej punktów umiejętności => +5 do współczynnika.
Przykład: do umiejętności Siła przypisane są następujące umiejętności: Broń obuchowa, Ostrza, Walka wręcz. Jeśli więc zależy ci, by podczas awansu zwiększyć Siłę o pięć punktów, musisz rozwinąć wyżej wymienione umiejętności o minimum dziesięć punktów. Nie jest ważne, czy zwiększysz jedną z nich o tyle, czy też podniesiesz odrobinę wszystkie trzy – grunt, by suma wyniosła dziesięć. Nie gra też roli, czy rozwijane zdolności to twoje umiejętności główne, czy też poboczne.
Skoro mechanikę mamy już za sobą, czas przejść do opisu poszczególnych współczynników.
Siła
- determinuje bazową wartość maksymalnego obciążenia – wynosi ona tyle, co ilość punktów Siły przemnożona przez pięć;
- określa ilość punktów obrażeń zadawanych podczas ataku bronią białą;
- jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.
Powiązane umiejętności: Broń obuchowa, Ostrza, Walka wręcz.
Inteligencja
- determinuje bazową liczbę punktów many – ich ilość to dwukrotna wartość współczynnika, opcjonalnie zwiększona dzięki modyfikatorom rasowym lub poprzez wybór odpowiedniego znaku zodiaku;
- nie ma wpływu na ilość many potrzebnej do rzucenia danego zaklęcia.
Powiązane umiejętności: Alchemia, Przyzywanie, Mistycyzm.
Siła woli
- wprost proporcjonalnie determinuje szybkość samoistnej regeneracji many podczas gry, nie ma jednak wpływu na jej ilość;
- jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.
Powiązane umiejętności: Zniszczenie, Przemiana, Przywracanie.
Zwinność
- wpływa na zdolność ukrywania się w cieniu i bezszelestnego poruszania się w trybie skradania;
- zmniejsza ryzyko zostania oszołomionym na skutek ataku wroga;
- zwiększa obrażenia zadawane w walce dystansowej z użyciem łuku;
- jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.
Powiązane umiejętności: Zabezpieczenia, Skradanie się, Celność.
Szybkość
- wpływa na prędkość poruszania się – chodzenia, biegania, pływania;
- determinuje czas, jaki upływa podczas przemieszczania się z wykorzystaniem opcji szybkiego podróżowania;
- wraz z umiejętnością Akrobatyka określa długość i wysokość skoków.
Powiązane umiejętności: Atletyka, Lekki pancerz, Akrobatyka.
Wytrzymałość
- decyduje o bazowej ilości punktów życia – ich wartość w momencie rozpoczęcia gry to dwukrotność tego współczynnika;
- wpływa na ilość punktów życia, które postać otrzymuje wraz z każdym awansem na kolejne poziomy – bohater zyskuje jedną dziesiątą aktualnej wartości Wytrzymałości;
- jest jednym z czterech współczynników, który wpływa na wartość kondycji postaci.
Powiązane umiejętności: Blok, Płatnerz, Ciężki pancerz.
Osobowość
- wpływa na reakcję napotkanych NPC na postać gracza – każde dodatkowe 4 punkty tego współczynnika zwiększą nastawienie przechodniów o 1 punkt;
- ułatwia przekonywanie ludzi do podzielenia się cennymi informacjami;
- wraz z umiejętnością Handel umożliwia wytargowanie lepszych cen od kupców.
Powiązane umiejętności: Retoryka, Handel, Iluzja.
Szczęście
- w przeciwieństwie do pozostałych współczynników, przedstawiciele poszczególnych ras rozpoczynają grę z taką samą ilością Szczęścia, wynoszącą 50 punktów – jest to wartość neutralna, przy której nic się dzieje, dopiero podniesienie jej lub obniżenie będzie miało odpowiednio pozytywny i negatywny wpływ na rozgrywkę;
- modyfikuje wartość wszystkich umiejętności prócz Akrobatyki i Atletyki – zdolności zostają zwiększone o 40% dodatkowych (czyli tych powyżej 50) punktów Szczęścia;
- ma wpływ na wszystkie zdarzenia generowane losowo – zawartość skrzyń, ekwipunek wrogów, zwycięstwo na Arenie tej drużyny, na którą postawiłeś pieniądze, itd.
Powiązane umiejętności – brak. W związku z tym, przy każdym awansie możesz zwiększyć Szczęście tylko o jeden punkt.
Współczynniki pochodne
Istnieją zaledwie cztery współczynniki pochodne i są one bardziej lub mniej zależne od współczynników głównych.
Zdrowie
Zdrowie postaci to nic innego, jak ilość posiadanych przez nią punktów życia. Określa, ile obrażeń zadanych przez wroga jest w stanie znieść bohater, zanim spotka go śmierć. Ilość aktualnie posiadanych punktów życia zależy od poziomu postaci oraz wartości współczynnika Wytrzymałość.
Wzór na wartość początkową zdrowia: Wzór na zwiększanie się ilości zdrowia podczas awansu, gdy nie podnosisz Wytrzymałości: Wzór na zwiększanie się ilości zdrowia podczas awansu, gdy dodatkowo podnosisz Wytrzymałość: |
Regeneracja zdrowia nie następuje samoczynnie. Utracone punkty życia można uleczyć na kilka sposobów:
- pijąc miksturę leczącą, korzystając ze zwojów lub czarów ze szkoły Przywrócenia;
- rzucając zaklęcie Absorpcja zdrowia na wroga – uleczysz się wówczas kosztem osłabienia przeciwnika;
- udając się na spoczynek lub korzystając z opcji szybkiego podróżowania na dalekich dystansach;
- modląc się do przydrożnych kaplic Dziewięciorga lub przy kościelnych ołtarzach – o ile posiadasz więcej punktów sławy niż niesławy;
- modląc się przy Ołtarzu Sithisa, dostępnym po zainstalowaniu plugginu Czeluść Wzgardy w twojej nowej posiadłości – o ile posiadasz więcej punktów niesławy niż sławy.
Mana
Mana, a właściwie w świecie Tamriel Magicka, jest magiczną energią potrzebną do rzucania zaklęć. Jej ilość zmniejsza się po użyciu każdego czaru, a regeneracja następuje samoczynnie, zależnie od współczynnika Siły woli i – pośrednio – Inteligencji. Jeśli twoja mana nie regeneruje się, przyczyny mogą być dwojakie: albo jesteś spod znaku Atronacha, albo zaraziłeś się jedną z chorób i teraz odczuwasz negatywne skutki tego schorzenia.
Wzór na wartość początkową many: Wzór na regenerację many: |
Kondycja
Kondycja determinuje wydajność działań bohatera – jeśli spadnie ona do zera, skuteczność ataku bronią białą znacznie maleje, zmniejsza się też zdolność krycia się w cieniu i kradzieży kieszonkowej. Poziom kondycji nie ma jednak wpływu na rzucanie czarów.
Utrata kondycji następuje podczas męczących czynności – takich jak skakanie czy atakowanie wroga. Regeneruje się ona samoczynnie. Bieganie nie osłabia poziomu kondycji, ale zmniejsza prędkość jej odnawiania się – o ile nie jesteś mistrzem Atletyki.
Spadek kondycji poniżej zera – co może spowodować atak za pomocą pięści albo odpowiednie zaklęcie – powoduje osunięcie się postaci na ziemię, gdzie pozostaje do czasu, aż kondycja nie osiągnie ponownie wartości zero lub wyższej. Tyczy się to tak postaci gracza, jak i wrogów.
Wysokość kondycji zależy w równej mierze od czterech Współczynników.
Wzór na wartość kondycji: Wzór na wpływ kondycji na atak bronią białą: |
Obciążenie
Współczynnik obciążenia determinuje sumę wag przedmiotów, jaką bohater jest w stanie unieść. Przekroczenie maksymalnej wartości udźwigu spowoduje, że postać będzie przeciążona – i nie ruszy się z miejsca. Waga przedmiotu jedynie chwyconego, a nieumieszczonego w ekwipunku, nie wlicza się do obciążenia.
Wzór na wartość maksymalnego obciążenia: |