Hej, Wędrowcze! Szukasz informacji na temat nadchodzącego hitu z kraju Polską zwanego? Zatem doskonale trafiłeś. Usiądź wygodnie, zbierz myśli i wsłuchaj się w opowieść...
P: | Czym jest Wiedźmin (The Witcher)? |
O: | Wiedźmin (ang. Witcher, The) jest grą łączącą elementy akcji i RPG, osadzoną w świecie wykreowanym przez polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego. |
P: | Kto stoi za Wiedźminem? |
O: | Nad gra pracuje "odłam" rodzimego dystrybutora CD Projekt, oddział Red. Tymczasem nad wydaniem tytułu w innych krajach czuwa Atari. |
P: | Czy "The Witcher" ukaże się na inne platformy? |
O: | Nie, jest to jeden z niewielu ostatnio "PC exclusive". Być może ewentualny sequel ukaże się również w wersji konsolowej. |
P: | Czy pojawi się tryb gry wieloosobowej? |
O: | Nie. Wiedźmin jest typową grą singleplayer. |
P: | Czy do gry zostanie dołączony edytor? |
O: | Najpewniej nie, lecz CDP rozważa stworzenie zestawu narzędzi dla graczy w późniejszym terminie. |
P: | Od kiedy Wiedźmin jest w produkcji? |
O: | Prace zaczęły się już w 2002 r., ale o kampania reklamowa nabrała rozmachu dopiero w okolicach 2004, wraz z ukazaniem się zestawu pierwszych screenów. |
P: | Kiedy odbędzie się premiera? |
O: | Premiera została ustalona na 26 października 2007 roku. |
P: | Jak ma się sprawa z ceną? |
O: | Wiedźmin zostanie wydany w dwóch edycjach premierowej i kolekcjonerskiej, kosztujących kolejno 99,90 i 199,90. Jednak wydanie dla kolekcjonerów zostało w całości zarezerwowane już pierwszego dnia po ukazaniu się możliwości zakupu w trybie Pre-order. |
P: | Czy jest jeszcze możliwość zamówienia Edycji Kolekcjonerskiej? |
O: | Po zarezerwowaniu całego nakładu (2999 sztuk) CD Projekt zamieścił "Listę chętnych", którzy otrzymają edycję jeśli ktoś, kto wcześniej zarezerwował, zrezygnuje. Jednak ta lista również jest już zamknięta... |
P: | Jakie są wymagania sprzętowe? |
O: | Obecnie sprawa prezentuje się następująco (są to oficjalne, średnie wymagania):
|
P: | Jaka jest przewidywalna długość gry? |
O: | Przejście samej głównej linii fabularnej powinno zająć około 50 godzin. Zaś "normalne", pełne przejście zaliczając większość zadań pobocznych może zająć do 90 godzin! |
P: | Czy będzie możliwość wykreowania własnej postaci? |
O: | Nie, w grze bohater główny zostaje narzucony. Jest nim legendarny wiedźmin, Geralt, znany z serii książek A. Sapokowskiego. |
P: | Kim jest wiedźmin? |
O: | Wiedźmin to człowiek poddany serii mutacji, które przystosowały go do dość specyficznego zawodu. Potrafi mistrzowsko walczyć bronią, zna podstawy magii (tzw. Znaki) oraz posiada kilka cech szczególnych, jak np. widzenie w ciemności czy odporność na truciznę, zawartą w eliksirach. |
P: | Czym para się taki wiedźmin? |
O: | Wiedźmini to zabójcy wszelkiej maści potworów. A ponieważ to ich praca, nie mordują dla sławy czy szerzenia dobra, ale z uwagi na korzyści materialne. |
P: | Jak wygląda system awansu? |
O: | System awansu jest dość standardowy. Geralt zyskuje doświadczenie za pokonywanie wrogów, wypełniane zadań, etc. Po zdobyciu określonej ilość doświadczenia pojawia się możliwość awansu na wyższy poziom, podczas której gracz będzie wybierał kolejne umiejętności. |
P: | Jakie umiejętności pojawią się w grze? |
O: | Jak na razie brak na ten temat konkretnych informacji. Ma ich się pojawić około 240 w alchemia, uwodzenie i 6 grup od walki bronią (trzy style: szybki, ciężki i grupowy na każdy miecz). Co do tych ostatnich to wiadomo, iż pojawi się drzewko rozwoju stylów walk, w którym kolejne umiejętności są następującymi po sobie sekwencjami w combosach. |
P: | W jaki sposób zostanie rozwiązana walka? |
O: | Z uwagi na to, że znaczna część rozgrywki opiera się właśnie na walce została ona wykonana z dużym rozmachem. Potyczki są typowo zręcznościowe, coś a'la Prince of Persia - nie tylko trzeba sporo klikać, ale i umiejętnie. Właśnie dzięki takiemu klikaniu powstają widowiskowe serii uderzeń, zwane combosami. Dodatkowo uderzać można na trzy sposoby, którym przypisane są trzy różne style walki - ciężki, szybki oraz grupowy. Ale to nadal nie wszystko... pozostaje także kwestia bloku - ten wykonywany jest samoczynnie oraz uników, nad którymi to "władzę" ma gracz. Słowem system walki nie przypomina ani tego znanego z hack'n'slashy ani turowego, kojarzonego np. ze Świątynią Pierwotnego Zła. |
P: | Jakie bronie będą dostępne w grze? |
O: | Geralt głównie posługuje się dwoma mieczami - żelaznym oraz srebrnym. I to właśnie używając tych ostatnich przejdziemy przez rozmaite batalie. Obecność innych broni nie jest jak na razie pewna, być może pojawi się sztylet albo hak i łańcuch. Co oczywiście nie znaczy, że przeciwnicy nie będą korzystać z łuków, kusz, mieczy czy toporów. |
P: | Co ze sztyletem i łańcuchem? |
O: | Wszystko wskazuje, że sztylet będzie pełnił funkcję estetyczną, a łańcuch zagości jedynie w intrze, ale kto wie... W każdym razie ich użycie nie pojawiło się na żadnym z dotychczasowych screenów, renderów czy trailerów. |
P: | Czy pojawi się magia? |
O: | Na pewno pojawią się magowie - jeden z nich towarzyszy bandytom podczas ataku na Kaer Morhen - więc pewnie wraz z nimi pojawią się standardowe zaklęcia. Sam Geralt może posługiwać się dość specyficznym rodzajem magii - tzw. Znakami. |
P: | Jakie Znaki pojawią się w grze? |
O: | Pojawi się 5 z 6 Znaków znanych z książki: Aard - powodujący pchnięcie energii w określonym kierunku, Igni - będący swoistą kulą ognia, Aksji - służący do uspokajania istot, Quen - tworzący barierę chroniącą przed pociskami oraz Yrden - służący do zabezpieczania danego obiektu, obszaru, etc. Znakiem, który nie pojawi się w "Wiedźminie" jest Heliotrop. |
P: | Kto odpowiada za część fabularną? |
O: | Kilka polskich sław, w tym Artur Ganszyniec (twórca systemu RPG "Wolsung - Magia Wieku Pary") oraz Marcina Blacha (współtwórca znanej Neuroshimy). Zapowiada się zatem profesjonalny i spójny scenariusz. |
P: | Czy Andrzej Sapkowski współtworzy fabułę? |
O: | Nie, ale ją zaakceptował. |
P: | Czy jest możliwość przybliżenia fabuły? |
O: | Gra ma rozpocząć się atakiem bandytów, wspieranych przez maga, na siedzibę wiedźminów, zamek Kaer Morhen. Następnie Geralt poszukiwać będzie tajemniczego prowodyra ataku oraz jego celu. |
P: | Ile będzie zakończeń? |
O: | W planach są trzy zakończenia, zależne od postępowania gracza. |
P: | Czy akcja gry ma coś wspólnego z książką? |
O: | Przede wszystkim dzieje się kilka lat po wydarzeniach opisanych w "Pani Jeziora". Geralt w tajemniczych okolicznościach powraca do świata żywych, a wkrótce potem odbywa się wspomniany atak na wiedźmińskie siedliszcze. |
P: | Czy znajomość książki jest wymagana do czerpania radości z gry? |
O: | Nie. Grę spokojnie można przejść nie znając wydarzeń z książek. Po powrocie do świata żywych Geralt cierpi na, dość popularną w tym gatunku gier, amnezję. |
P: | Czy wykonanie jednego questa zablokuje możliwość wykonania innego? |
O: | Owszem jest to dość prawdopodobne. Jeśli w zadaniu dla jednej grupy zabijemy ważną osobę to, naturalnie, nie będziemy mogli przyjmować od niej zadań. |
P: | Czy pojawią się towarzysze? |
O: | Nie, gra jest nastawiona na typową, jednoosobową akcję. Jeśli nawet ktoś będzie wspierał wiedźmina podczas rozgrywki, to gracz nie będzie posiadał nad nim kontroli. |
P: | Czy pojawią się postaci znane z książek? |
O: | Na screenach możemy ujrzeć Jaska oraz Foltesta, króla Temerii. Tymczasem pośród szkiców znajduje się wizerunek czarodziejki Triss Merigold. |
P: | Jak się ma sprawa ekwipunku? |
O: | Jedno jest pewne - pojawi się. W jego skład wejdą najpewniej wszelkie przedmioty, które mają dla wiedźmina konkretne zastosowanie. Wiadomo, że pojawią się wiedźmińskie eliksiry oraz przynajmniej jeden rodzaj alkoholu (czym byłoby fantasy bez piwa!). Dochodzą do tego przedmioty z którymi nie będziemy mogli się rozstać czy też zmienić. Należą do nich - miecze oraz zbroja. Te pierwsze będziemy za to mogli ulepszyć. |
P: | Czy pojawią się wątki miłosne? |
O: | Tak. Można nawet powiedzieć, że nie tylko miłosne, ale i erotyczne. Gra ma pełnoprawne oznaczenie wiekowe 18+. |
P: | Czy otrzymamy otwarty świat w stylu serii The Elder Scrolls? |
O: | Nie. Gra została podzielona na lokacje, przywodzące na myśl Baldur's Gate. |
P: | Czy odwiedzimy lokacje znane z książki? |
O: | Planowane jest umieszczenie wielu lokacji znanych z książki jak miasta Wyzima i Mayena czy siedziba wiedźminów - zamek Kaer Morhen. |
P: | Na czym będą polegały zadania? |
O: | Aby dokładnie zobaczyć trzeba zagrać, ale nie obędzie się bez standardów gatunku RPG - "idź i przynieś mi ten niezwykle ważny przedmiot" czy "zlikwiduj pana X, bo działa mi na nerwy". |
P: | Czy w grze pojawią się karczmy? |
O: | Oczywiście. I naturalnie ich rola sprowadzi się do picia, wypoczynku oraz przyjmowania zadań od "tubylców". Będzie też możliwość sprawdzenia swoich sił w lokalnej bijatyce. |
P: | Jak się ma sprawa wierzchowców? |
O: | Pojawią się konie, które posłużą Geraltowi do podróżowania na duże odległości (np. pomiędzy lokacjami), jednak gracz nie będzie miał kontroli nad jazdą. Wszystko odbędzie się w postaci cut-scenki. |
P: | Czy pojawią się "spotkania losowe"? |
O: | Tak, podczas podróży między lokacjami Geralt może napotkać na swojej drodze szajkę bandytów czy jakiegoś potwora. Takie spotkanie oczywiście będzie wiązało się z koniecznością walki. |