Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 World of Warcraft • Przewodnik dla początku... • INSIMILION

    World of Warcraft


    Przewodnik dla początkujących

    Działy gier » World of Warcraft » Poradniki
    Autor: Drekorig
    Utworzono: 22.01.2006
    Aktualizacja: 04.08.2008

    Jako gra "massive multiplayer online", World of Warcraft pozwala tysiącom graczy na zebranie się razem w sieci i toczenie wojen zarówno przeciwko światu, jak i przeciwko sobie nawzajem. Gracze z całego świata mogą połączyć siły, podjąć się wielkich zadań i dokonywać heroicznych czynów w ogromnym świecie fantasy. Akcja World of Warcraft rozgrywa się w świecie Azeroth, którego fragmenty mogliśmy zobaczyć w kolejnych częściach trylogii Warcraft. W końcu, Azeroth stał się jedną, wielką całością, którą gracze mogą eksplorować z perspektywy jednostki, a nie dowódcy wielkich armii.

    Świat Warcrafta

    World of Warcraft czerpie pełnymi garściami z wizji Azeroth z kolejnych części trylogii. Ludzie, miejsca i jednostki z gier strategicznych powstały na nowo w World of Warcraft.
    Możemy odwiedzić takie miejsca, jak Płonące Stepy, gdzie Grom Hellscream poległ w bitwie z władcą demonów Mannorothem, czy Ironforge - stolicę krasnoludów głęboko we wnętrzu gór. Legendarni bohaterowie, tacy jak Thrall, Cairne Bloodhoof, czy król Magni Bronzebeard, także są w grze, dowodząc swymi ludami, przesiadując w stolicach poszczególnych ras.
    Strażnicy w ludzkim mieście Stormwind wyglądają zupełnie, jak piechurzy z "Warcraft III", wieśniacy w ludzkim miasteczku Hillsbrad wyglądają zupełnie jak ich odpowiednicy z gier a orkowi peoni kręcą się po farmach Go'Shek na wyżynach Arathi. Gracze nocne elfy mogą nawet zobaczyć ogromnych rozmiarów Prastarych Strażników, patrolujących elfie ziemie Teldrassil oraz górującego nad wszystkim Prastarego Drzewca Wojny, witającego wszystkich wędrowców w elfiej stolicy Darnassus.

    Wybór serwera

    Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest wybór serwera (ang. "Realm"), na którym będziesz grać. Jeśli zamierzasz grać wraz ze swymi przyjaciółmi, musicie wybrać ten sam serwer - postacie na różnych serwerach nie mogą ze sobą grać. Wybierając, należy kierować się: językiem serwera (dostępny angielski, niemiecki i francuski - niestety polskiego nie przewidziano), ilością graczy na danym realmie (wchodzić tylko tam, gdzie populacja jest oznaczona jako "low" lub "medium") i jego rodzaju. Wyróżniamy cztery rodzaje serwerów. Podstawowo serwery dzielimy na Player vs. Environment (PvE), dzie gracze bardziej koncentrują się na walce z otaczającą florą i fauną (głównie fauną) i Player vs. Player (PvP), gdzie gracze bardziej koncentrują się na walce pomiędzy sobą. Dodatkowo, wśród tych serwerów możemy wyróżnić jeszcze serwery Role-playing (RP), czyli mamy zarówno RPPvE, jak i RPPvP. Kiedy już wybierzesz serwer, przychodzi czas na tworzenie postaci.

    Tworzenie postaci

    Przy tworzeniu twojej postaci możliwości masz dość dużo, ale sam proces jest bardzo prosty i intuicyjny. Pierwszym, i chyba najważniejszym krokiem, jest wybór strony, po której będzie walczyć twoja postać. Może ona dołączyć do Sojuszu (ludzie, krasnoludy, gnomy oraz nocne elfy), lub Hordy (orkowie, trolle, taureni i nieumarli). Sojusz jest w stanie ciągłej wojny z Hordą w świecie Azeroth. Gracze z różnych stron nie mogą tworzyć grup, dodawać siebie nawzajem do listy przyjaciół, a nawet rozmawiać. Jeśli chcesz grać z przyjaciółmi, upewnij się, że będziecie grać po tej samej stronie. Zauważ, że na serwerach typu PvP nie możesz tworzyć postaci po różnych stronach - jeśli stworzysz orkowego wojownika, twoje pozostałe postacie również będą musiały należeć do Hordy. Drugim krokiem jest wybór rasy. Ten wybór determinuje, gdzie rozpoczniesz rozgrywkę, jaką klasę będziesz mógł wziąć i ogólnie, jak będzie sprawowała się twoja postać na początku gry (z czasem różnice [i tak śladowe] pomiędzy rasami się zacierają). Następnie musisz wybrać klasę. Istnieje dziewięc klas: wojownik (warrior), łotrzyk (rouge), paladyn (paladin), mag (mage), czarownik (warlock), kapłan (priest), druid, łowca (hunter) i szaman. Różne klasy dostępne są dla różnych ras, choć w różnych proporcjach np. wojownikiem może zostać przedstawiciel każdej rasy, ale paladynem tylko człowiek i krasnolud. Później musisz już tylko wybrać płeć i skonfigurować wygląd twojej postaci (tutaj możliwości są setki, jeśli nie tysiące). Po zrobieniu tego wszystkiego, wystarczy nacisnąć "enter" i już lądujemy w świecie Warcrafta.

    Przygody i podróże - strona techniczna

    Czyli podstawowa klawiszologia. Poruszamy się bądź za pomocą klawiszy kierunkowych, lub konfiguracji WSAD. Twoja postać pobiegnie do przodu również, gdy wciśniesz oba przyciski na myszy równocześnie. Jeśli mamy do przebiegnięcia duże odległości, należy wcisnąć NumLock - postać będzie biegła do przodu, a my możemy zająć się bardziej konstruktywnymi rzeczami. Przy przytrzymaniu prawego klawisza myszy obracamy postać, a lewym tylko kamerę. Interakcja ze światem odbywa się za pomocą prawego klawisza myszki - w ten sposób rozmawiamy z NPC-ami, atakujemy potwory (zwane dalej MOB-ami), otwieramy skrzynie itp. W momencie kliknięcia prawym przyciskiem myszy na MOB-a, wchodzimy w tryb walki. Jeśli tylko zaznaczony wróg znajdzie się w zasięgu broni (o to już jednak musimy zadbać sami), postać automatycznie będzie atakować z prędkością zależną od wybranej broni.
    Action bar: czyli pasek, znajdujący się na dole ekranu. Na nim znajdują się wszelkie czary, umiejętności specjalne, polecenia ataku, czy makra. Pasek ma 12 miejsc (obejmuje klawisze od "1" do "=") i to od nas zależy, co tam umieścimy. Tak naprawdę pasków takich jest sześć, a przemieszczamy się pomiędzy nimi za pomocą małych strzałek po prawej od paska. Najbardziej logicznym rozwiązaniem jest umieszczenie najważniejszych umiejętności na pasku, który zawsze będziemy mieli pod ręką. Mogą to być np. podstawowe czary ofensywne, czy leczące, polecenie ataku, czy czary i przedmioty typu SYA (czyli Save Your Ass), czyli takie, które pozwolą nam cało wyjść z ciężkich sytuacji np. mikstury leczące, czy zapewnienie sobie chwilowej nieśmiertelności.
    Interakcja z innymi graczami odbywa się poprzez kliknięcie na nich lewym przyciskiem myszy, a następnie kliknięcie prawym na portrecie zaznaczonego gracza u góry ekranu. Pojawią się wtedy opcje, takie jak "Invite" (zaproszenie do grupy), "trade" (handel), czy "whisper" (prywatna wiadomość dla danego gracza).
    Twoja własna karta postaci pojawi się po wciśnięciu klawisza "c" - otworzy się okno obrazujące twój aktualny ekwipunek, a pod poszczególnymi zakładkami można znaleźć informacje o reputacji, honorze i umiejętnościach bohatera.

    Przygody i podróże - praktyka

    Po rozpoczęciu gry, twoja postać wyląduje w tzw. "dolinie noobów" (wbrew nazwie, to niekoniecznie musi być dolina - np. taureni startują w niewielkiej wiosce na środku pól) - niewielkim obszarze, gdzie znajdziemy kilka prostych questów, podstawowych sklepikarzy i pierwszych trenerów. Na tym obszarze MOB-y są bardzo słabe i w większości nie atakują niesprowokowane. Z reguły znajdziemy tam też jedną jaskinię gdzie MOB-y będą nieco potężniejsze i bardziej agresywne. Ogólnie rzecz biorąc, dolina noobów jest miejscem, gdzie zarabia się pierwsze (niewielkie) pieniądze, zdobywa się pierwsze poziomy i jakieś w miarę porządne przedmioty. Po starcie, kilka kroków od ciebie powinieneś zauważyć NPC-a z żółtym wykrzyknikiem nad głową. Ten wykrzyknik oznacza, że NPC ma dla ciebie zadanie. Zadania w dolinie noobów są tak skonstruowane, żebyś miał okazję zwiedzić jej większość i dotrzeć tym samym do innych postaci mogących zlecać następne zadania. Większość z nich nie będzie ambitna - polegająca albo na zabiciu określonej liczby MOB-ków, albo na zebraniu iluś przedmiotów, czy też zaniesieniu przesyłki, ale nie martwcie się. Wszyscy wielcy herosi zaczynali od zbierania rzepy na polu upartego farmera. Mała rada: w dolinie noobów zbieraj każdy śmieć, na jaki napotkasz i sprzedawaj. Nic, co tam znajdziesz nie będzie wiele warte, toteż śmieci pokroju "uszkodzonego wilczego zęba" nie będą warte wiele mniej.
    Jeśli chcesz coś powiedzieć okolicznym graczom, wciśnij "enter", wpisz, co chcesz powiedzieć, i znowu naciśnij "enter". Tekst pojawi się w dymku nad twoją postacią i usłyszą cię gracze w pobliżu. Jeśli chcesz wysłać prywatną wiadomość, albo wpisz "/w [imię gracza] [wiadomość]", albo kliknij na jego zdjęcie w górnej części ekranu prawym klawiszem i wybierz "whisper". Na każdym obszarze są osobne kanały. Zawsze można znaleźć kanał "general" do ogólnej dyskusji i np. pytania o pomoc, "Local Defense", służący do kontaktu w razie ataku wrogiego stronnictwa (głównie używany na serwerach PvP) i "Looking for group", jeśli chcemy zebrać grupę śmiałków, aby poradzić sobie z trudnym questem. W miastach znajduje się jeszcze kanał "Trade", służący do umieszczania ofert handlowych. Każdy kanał ma swój numer (widać go przed nazwą kanału). Jeśli, np., chcemy oznajmić, że szukamy pomocy przy queście "Frostmane hold", piszemy tak (numer kanału "Looking for group" to 4): "/4 LFG, Frostmane hold quest". Jeśli ktoś zechce ci towarzyszyć, bo np. też nie potrafi wykonać tego questa samodzielnie, z reguły wyśle ci prywatną wiadomość (czyli "szepnie"). Najprostszym sposobem na odpowiedź jest tu naciśnięcie klawisza "r", który spowoduje otwarcie okienka czatu, automatycznie zaprogramowanego na wysłanie wiadomości do gracza, który ostatnio do ciebie napisał. Innym sposobem na szybki "szept" jest po prostu kliknięcie na nick gracza w czacie.
    Następna sprawa: umiejętności i czary. Zarówno jednych, jak i drugich bohater nie uczy się sam. Wszystkich należy się nauczyć u odpowiedniego trenera (w dolinie noobów na pewno takiego znajdziesz). Żeby nauczyć się danej umiejętności, muszą być spełnione warunki (w większości przypadków wystarczy po prostu odpowiedni poziom) i konieczne jest uiszczenie opłaty. Po zakupie umiejętności, bądź czaru, pojawi się on w twojej księdze zaklęć. Stamtąd możesz ikonę z umiejętnością przenieść na dolny pasek, żeby zawsze mieć ją pod ręka.
    Questy w dolinie noobów są tak skonstruowane, że w odpowiednim momencie cię z niej wyprowadzą. Zasadniczo, dolinę noobów możesz opuścić, kiedy ci się podoba, jednak nie warto tego robić - bez kilkuset punktów doświadczenia, pieniędzy i sprzętu długo w zewnętrznym świecie nie przeżyjesz. Kiedy jednak będziesz już gotowy, układ questów sam wyprowadzi cię z doliny. Wtedy też rozpocznie się już na dobre twoja przygoda i cały świat Warcrafta stanie przed tobą otworem.





    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 27 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    « Starsze · 1 · (2) ·

    player
     

    Wędrowiec
    Temat: gram w wow-a dosc dlugo i n...
    Dodany: 08.07.2009 o 14:36  

    gram w wow-a dosc dlugo i nie uwazam zeby byl bez duszy, pelno sytuacji w ktorych horda walczy z sojuszem chocby same caverns of time, poza tym nie wszystkie miasta sa podzielone na sojusz/horda, sa miasta tzw. contested, nie szukajac daleko booty bay, albo tanaris (chodza straznicy ludzcy ale horda moze czuc sie swobodnie), epickie walki z bohaterami z warcraft 3 FT, gra zbudowana jest w ten sposob aby gracz widzial sie jako kolejnego bohatera kontynuujacego historię wc3 a inni gracze tylko pomagaja, wotlk dodaje deathknighta, ktory na poczatku sluzy tyułowemu lichowi, lecz gdy ten ucieka (fajnie wykombinowane) jest gotow go zniszczyc, gra pokazuje ze gracz w przeciwienstwie do arthasa jest w stanie wyjsc z pod wladzy krola licha, moze ktos zna historie archimonde i kil'jaedena, a wiec byli oni najwyzszymi wladcami dreanei wraz z velenem (brzmi znajomo?), sargeras obiecujac im wladze i potege przemienil ich w demony poza velenem ktory byl prorokiem i wiedzial co sie stanie, archimonde i kil'jaeden scigali go aby go zniszczyc, velen wyladowal wraz z garstka dreanei na azeroth by stawic im opor (tak jak kazal im naaru) teraz dreanei maja cel bardziej przetrwac ataki bylych przywodcow niz postawione w fabule wow-a ktora tak naprawde rozwija gracz sam, i to gracz decyduje co chce zrobic i jak chce grac, czy chce ocalic swiat przed illidanei jego plonaca krucjata, czy moze pokonac saphirona ktorego wskrzesil arthas? nie mozna powiedziec, ze ta gra ma liniowa fabule lub, ze wogóle jej nie ma... Polinick ma racje broniac wow-a!

    player
     

    Wędrowiec
    Temat: elenor pewnie gra w tibie i...
    Dodany: 08.07.2009 o 14:43  

    elenor pewnie gra w tibie i nie rozumie jak mozna np. uzdrowic rannego zamiast go dobic, albo wskrzesc martwego zamiast sprawdzic co ma w bagu, poza tym ta historia(wow) nie dzieje sie zaraz po wc3 FT tylko 10 lat pozniej uwaznie obejrzyj intro, 10 lat to duzo (tak mniej wiecej od momentu jak sie urodziles) i wiele moglo sie zmienic

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 3
    Temat: te poprzednie dwa komenty s...
    Dodany: 08.07.2009 o 14:47  

    te poprzednie dwa komenty sa moje, strona mi sie podoba to sie zarejestrowalem

      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 18
    Temat: Jednych świat Warcrafta ocz...
    Dodany: 10.07.2009 o 20:55  

    Jednych świat Warcrafta oczaruje, drugich nie, więc takie darcie kotów nic tu nie wnosi...

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 3
    Temat: mi chodzi jedynie o to ze n...
    Dodany: 12.07.2009 o 9:59  

    mi chodzi jedynie o to ze nie mozna powiedziec ze wow jest pozbawiony fabuly...

    Leon32167
     

    Wędrowiec
    Temat: Jak znam życie Elanor należ...
    Dodany: 13.10.2009 o 11:26  

    Jak znam życie Elanor należy do tych graczy którzy na starcie włączają w opcjach "instant quest text" nie czytając treści questu wciskają od razu accept a potem jadą tylko na quest helperze - a potem narzekają że wow ma denną fabułę... Od 4 lat gram na serwerze RPPvE i jeśli ktoś chce - to wow tryska zaskakującymi wydarzeniami, zwrotami akcji - szczególnie wotlk - chain quest w Dragonblight zakończony świetnym filmikiem i odbijaniem UC, albo zmiany krajobrazu w Icecrown. Ale trochę racji Elanor miał - farmienie dungeonow i pvp może się znudzić po 4 latach... Chociaż nie - blizz co rusz wypuszcza nowe patche z nowymi dungeonami/raidami wiec na nude nie ma co narzekać - no ok pvp sucks w moim odczuciu:P

    Daniel
     

    Wędrowiec
    Temat: Uważam że poradnik jest dob...
    Dodany: 09.06.2011 o 22:05  

    Uważam że poradnik jest dobry js osobiscie gram w wowa od podstawki:P



    Ten artykuł skomentowano 27 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    « Starsze · 1 · (2) ·

    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw