World of Warcraft nie skupia się tylko na walce ze złem i zdobywaniu poziomów. Aby wciągnąć gracza w warcraftowe realia i zachęcić go do eksplorowania wielkich kontynentów, wszelkie wyzwania mu stawiane odbywają się poprzez system questów. Questy mogą być najróżniejszego typu. Mogą to być proste zadania polegające na zebraniu odpowiedniej ilości podanych przedmiotów, mogą to być nieco bardziej złożone wyzwania, wymagające od gracza wykonania kilku pomniejszych zadań, a są też questy, które wymagają grupowego działania i wielu godzin, jeśli nie dni poświęconych na ich wykonanie. Wiele z tych questów oferuje niezgorsze magiczne przedmioty, trzosik złota nie do pogardzenia i porządną ilość, jakże potrzebnych, punktów doświadczenia w nagrodę za ich wykonanie.
Aby mieć pewność, że gracze zawsze będą mieli coś do roboty i coś do odkrycia, w WoW-ie umieszczono ponad 2000 questów, z których wszystkie pomagają w stworzeniu realistycznego odwzorowania świata Azeroth. Akcja gry dzieje się ok. 5 lat po wydarzeniach w Warcraft III: Frozen Throne, więc dużo wątków i elementów questów ma swoje źródło właśnie tam.
Jak zdobyć questy?
Żadnego questa w grze nie można rozpocząć ot, tak. Są pewne wymagania, które postać musi spełnić, aby mogła podjąć się danego zadania. Jej poziom, reputacja, rasa i klasa grają tutaj znaczącą rolę.
NPC-ów, którzy mają dla ciebie questy nietrudno rozpoznać. Mają oni żółty wykrzyknik nad głową. Kliknięcie na takim NPC-u prawym klawiszem otworzy okno zawierające opis questa oraz listę nagród, które otrzyma gracz po wykonaniu go. W przypadku niektórych zadań, gracz będzie musiał wybrać pomiędzy kilkoma możliwymi nagrodami. Kiedy już przyjmiesz questa, jego opis oraz wszelkie szczegóły znajdą się w twoim "quest log" i będziesz mógł się do nich odnieść w dowolnej chwili. Oto możliwe symbole, które mogą znaleźć się nad głową NPC-a.
Żółty wykrzyknik - oznacza, że dany NPC ma dla ciebie zadanie.
Szary wykrzyknik - oznacza, że musisz być na wyższym poziomie doświadczenia, aby przyjąć zadanie.
Szary znak zapytania - oznacza, że aktualnie wykonujesz dla danego NPC-a zadanie, lecz jeszcze go nie skończyłeś.
Pomarańczowy znak zapytania - oznacza, że wykonałeś już zadanie i możesz porozmawiać z danym NPC, aby otrzymać nagrodę.
Niebieski znak zapytania - Wykonałeś już zadanie dla danej postaci, ale możesz to zadanie powtórzyć. Z reguły spotykamy się z taką sytuacją, gdy NPC zbiera dane przedmioty w dowolnych ilościach, lub wystawia nagrodę za pozbywanie się konkretnych rodzajów stworów. Po ostatnim patchu (1.9) wszystkie osoby, które przyjmują odznaki otrzymane za pomoc w "war effort", będą miały taki symbol nad głową.
W menu "Interface options" możemy zaznaczyć opcję Instant quest text. Oznacza to, że gdy NPC będzie przekazywał ci szczegóły zadania, cały tekst pojawi się od razu, a nie będzie powoli się rozwijał.
Opis każdego questa zawierał będzie jego nazwę, krótki (nie więcej, niż jedno lub dwa zdania) spis rzeczy, które należy zebrać, lub MOB-ów, których należy zabić. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowy opis questa, w którym znaleźć można dodatkowe informacje i nieco tła fabularnego. Na samym końcu będą wymienione możliwe nagrody, zarówno przedmioty, jak i pieniądze. Ilość punktów doświadczenia, które otrzyma postać nie będzie tam wymieniona, ale pojawi się po wykonaniu zadania zarówno na środku ekranu, jak i w oknie czatu.
Kiedy zająć się questem?
Questy są świetnym sposobem na eksplorowanie otaczającego świata głównie ze względu, że dopasowane są do konkretnych poziomów. Należy wziąć pod uwagę jednak, że jeśli będziemy zwlekać z wykonaniem questa, to otrzymamy mniejszą ilość punktów doświadczenia w nagrodę i, siłą rzeczy, nagrody materialne także nie będą aż tak wartościowe jak wcześniej. Przykład: postać 10-poziomowa przyjmuje zadanie, ale wykonuje je dopiero będąc na poziomie 16. Otrzyma mniejszą ilość doświadczenia, a 10 sztuk srebra, które otrzyma w nagrodę nie będą aż tak przydatne, niż gdyby postać była na 10 poziomie. Jako że questy są głównym źródłem doświadczenia w grze (statystycznie ok. 80%), należy podróżować w obszarach przeznaczonych dla postaci o poziomie właśnie takim, jaki ma twój bohater. Np. jeśli twoja postać ma 36 poziom, najlepiej sprawdzi się na obszarach takich, jak: Desolace, Dustwallow Marsh, Arathi Highlands, Alterac Mountains, Stranglethorn Vale, Badlands i Swamp of sorrows. Możesz oczywiście wybrać się na obszary trudniejsze, lecz będziesz wtedy potrzebował pomocy przyjaciół, a wiele questów pozostanie dla ciebie niedostępnych. Podróżowanie natomiast na obszarze za łatwym przyniesie mało korzyści, gdyż będziesz otrzymywać mniejsze ilości doświadczenia zarówno za questy i jak i pokonywane potwory.W dzienniku zadań, questy podzielone są na kolory, aby widać było, jak trudny będzie to quest do wykonania dla twojej postaci:
Szary - trywialny. Dostaniesz bardzo mało doświadczenia.
Zielony - łatwy. Poradzisz sobie bez problemów.
Żółty - również nie powinieneś mieć z nim problemów, choć nie będzie to spacerek po parku.
Pomarańczowy - może sprawić pewne trudności. Możesz potrzebować pomocy przynajmniej jednego przyjaciela.
Czerwony - praktycznie niewykonalny samotnie. Będziesz potrzebował pomocy przynajmniej dwóch przyjaciół.
Dodatkowo, quest może być wyróżniony jako:
Elite - wymaga ubicia jednego, lub nawet bardzo wielu MOB-ów zaklasyfikowanych jako elitarni. Prawie na pewno będziesz potrzebować pomocy co najmniej dwóch przyjaciół.
Raid - Wymagana pomoc kilkunastu, lub nawet kilkudziesięciu ludzi. Musicie utworzyć grupę "raid".
Dungeon - zadanie wymaga zejścia do konkretnych podziemi typu "Instance". Siłą rzeczy potrzebujesz minimum pięcioosobowej grupy.
Niektóre questy mogą mieć ograniczenie czasowe. Jeśli nie zdążysz z jego wykonaniem, możesz później przyjąć go ponownie. Licznik czasu pojawi się pod mini mapą. Odliczanie zaczyna się w momencie przyjęcia zadania od NPC-a.Jeśli znajdujesz się w pobliżu NPC-a, z którym należy porozmawiać w celu kontynuowania, lub zakończenia questu, będzie on zaznaczony na twojej mini mapie żółtą kropką. Po najechaniu na tę kropkę, zobaczysz imię NPC-a.
Śledzenie postępów w queście
Możesz śledzić postępy w swoich questach poprzez dziennik, lub umieszczając je na głównym ekranie. Gdy klikniesz na zadaniu w dzienniku, przytrzymując klawisz shift, lista rzeczy, które musisz wykonać, lub zebrać, lub zabić (zależnie od questa) pojawi się na ekranie, zaraz pod mini mapą.
Istnieje limit 20 questów, które naraz możesz mieć w dzienniku. Przez to, najlepiej wykonać wszystkie możliwe zadania na jednym obszarze, zanim wyruszysz do innego. Nie obawiaj się, jeśli sytuacja zmusi cię do opuszczenia questa. Zawsze możesz wrócić z powrotem do zleceniodawcy i zająć się zadaniem od nowa.
Rodzaje questów
W World of Warcraft jest tyle zadań możliwych do przyjęcia, że wyróżnienie wszystkich typów jest dość ciężkim zadaniem. Te najpopularniejsze wymagają zabicia określonej liczby określonych MOB-ów, czasem w celu uzyskania określonej liczby określonych przedmiotów. Występują także questy polegające na dostarczeniu jakiejś przesyłki, czasem z ograniczoną ilością czasu. Bardziej nietypowymi questami mogą być takie, które polegają na eskortowaniu NPC-ów, wykonywaniu kilku zadań w określonym limicie czasu, lub znalezieniu jakiegoś przedmiotu lub lokacji. Istnieją też zadania polegające na obronie danego miejsca, lub osoby przed falami wrogów, czy nawet te, w których trzeba zinfiltrować wrogą fortecę i zniszczyć jakieś przedmioty.
Gracze mogą zdecydować o wykonywaniu zadań samodzielnie lub w grupie. W przypadku działań grupowych, zasady dotyczące quest-przedmiotów są następujące: jeśli przedmiot zostaje upuszczony przez dowolnego przedstawiciela danego rodzaju MOB-a, każdy gracz będzie musiał zdobyć go samodzielnie, np. jeśli zadanie polega na zebraniu 6 zębów moonstalkera, każdy członek grupy musi zebrać swoje sześć (także polowanie na moonstalkery będzie tym dłuższe, im większa jest grupa). Jeśli przedmiot jest upuszczony przez ?imiennego? MOB-a, lub bossa, każdy członek drużyny ma względem niego prawo lootu. Jako przykład może tutaj posłużyć zadanie polegające na zabiciu szefa lokalnej bandy orków i przyniesieniu jego głowy jako dowodu. Jakkolwiek absurdalnie może to zabrzmieć, po zabiciu go, każdy członek drużyny może wziąć jego głowę, gdyż gra generuje ich dokładnie tyle, ile jest członków drużyny. Jeśli zadanie polega po prostu na zabiciu określonego MOB-a, bądź określonej ich liczby, kolejne zabijane stworzenia naliczane są do puli całej drużyny, a więc jeśli zadanie polega na zabiciu 5 orków, dokładnie tyle należy ich zabić, niezależnie od rozmiarów drużyny.
Gracze powinni uważnie się rozglądać, eksplorując świat, gdyż dużo questów rozpoczyna się od przedmiotu, który leży na ziemi, a w niektórych miastach przed tawernami można znaleźć znaki "wanted", również rozpoczynające zadania.
Można napotkać też zadania związane z konkretną klasą, lub profesją. Robienie takich zadań jest bardzo opłacalne, gdyż pomogą ci rozwijać się dalej w konkretnej klasie, lub profesji. Dodatkowo, profesje "gotowanie", "łowienie" i "pierwsza pomoc" wymagają, abyś wykonał questy, aby można było osiągnąć poziom rzemieślnika.
Dzielenie się questami
Członkowie grupy mogą dzielić się questami, jeśli spełniają wymagania. Należy po prostu stanąć obok członka drużyny, zajrzeć do dziennika zadań i kliknąć w przycisk "Share quest". Jeśli towarzysz spełnia wymagania, opis questa pojawi się na jego ekranie i będzie on go mógł zaakceptować, lub odrzucić. Jest to bardzo przydatna opcja, kiedy gracze nie chcą tracić czasu na wracanie do miasta i przyjmowanie questów od NPC-ów.
Istnieją pewne restrykcje, jeśli chodzi o dzielenie się questami. Zadaniami, które rozpoczynają się od przedmiotów, nie można się dzielić, gdyż druga postać nie ma tego przedmiotu. Z oczywistych względów, tylko pierwsza część wieloczęściowego ciągu questów może być podzielona.
Możesz dowiedzieć się, ile osób w twojej drużynie ma już dany quest poprzez liczbę z nawiasie kwadratowym, występującą przed nazwą questa w dzienniku.