Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 World of Warcraft • Serwery i ich rodzaje • INSIMILION

    World of Warcraft


    Serwery i ich rodzaje

    Działy gier » World of Warcraft » Opisy
    Autor: Drekorig
    Utworzono: 21.03.2006
    Aktualizacja: 04.08.2008

    WWorld of Warcraft, jak w każdym szanującym się MMORPG, gracze mają duży wybór serwerów, na których mogą grać. O ile jednak z reguły poszczególne serwery wyróżniają się tylko nazwą i populacją, w World of Warcraft, serwery (zwane także "realms") dzielą się na podstawowe trzy grupy. PvE (Player vs. Environment - "Gracz kontra otoczenie"), PvP (Player vs. Player - "Gracz kontra gracz") oraz ich odmiany RP (Role-playing - "Odgrywanie ról"). Poniżej zajmę się szczegółową charakterystyką poszczególnych rodzajów realmów, tak aby każdy gracz mógł wybrać ten, który najbardziej mu odpowiada.

    Zanim jednak to zacznę, muszę poświęcić chwilkę na opisanie całego systemu walki pomiędzy graczami w WoW, który w zasadzie jest integralną częścią różnic pomiędzy rodzajami serwerów.
    Jak już pisałem w "Przewodniku dla początkujących", gracze w świecie Azeroth mogą należeć do dwóch frakcji - Sojuszu, lub Hordy. Cały system walki pomiędzy graczami może odbywać się wyłącznie na tej linii. O ile przy odpowiednich warunkach przedstawiciel Sojuszu może zabić "Hordemana", o tyle NIEMOŻLIWE jest zabicie kogoś ze swojej frakcji (jedynym wyjątkiem jest "Gurubashi Arena" znajdująca się na obszarze Stranglethorn Vale. Tam obowiązuje "full PvP"). Ogólnie rzecz biorąc, walka między graczami z różnych stron może odbyć się tylko, jeśli obie postacie mają aktywowany tryb PvP. Tryb ten aktywuje się na różne sposoby:

    • Poprzez komendę "/pvp", wpisaną w oknie chatu.
    • Poprzez zaatakowanie wrogiego gracza z aktywowanym trybem PvP
    • Poprzez zaatakowanie NPC z przeciwnej frakcji (np. strażnika miasta)
    • Poprzez rzucenie dowolnego zaklęcia wspomagającego na sojuszniczego gracza z aktywowanym trybem PvP
    • Poprzez wejście na odpowiedni obszar - to, jaki to obszar, zależy od serwera (patrz niżej)

    Przejdźmy teraz do różnic między serwerami.

    Serwery PvE

    Plusy +
    • Możesz skoncentrować swoje wysiłki na wypełnianiu questów, pokonywaniu potworów, czy prowadzeniu bitew z potworami i innymi MOB-ami bez ryzyka agresji ze strony graczy z przeciwnej frakcji.
    • Możesz próbować nawiązywać pokojowe stosunki z drugą frakcją (choć bez używania mowy) i nie bać się, że zostaniesz zaatakowany.
    Minusy -
    • Ciężej o zdobycie nagród ściśle związanych z PvP (np. przedmioty za rangi wojskowe), gdyż trudniejsze jest napotkanie wrogiego gracza (wyjątkami są Pola bitew).
    • Brakuje trochę dreszczyku emocji, że w każdej chwili zza krzaka może wyskoczyć wrogi ork z bardzo ostrym toporem w ręku.
    • Dość ciężko o sprawiedliwą walkę 1 na 1, która sprawdziłaby umiejętności pojedynku (jeśli już dochodzi do bitew, to z reguły na dużą skalę).
    Na serwerach PvE gracz nigdy nie zostanie zmuszony do walki w wrogim graczem, chyba że wejdzie na teren stolicy wrogiej frakcji. Te stolice to jedyne miejsca na świecie, gdzie gracz automatycznie wchodzi w tryb PvP - wszędzie indziej może go mieć wyłączony i żaden gracz z przeciwnej frakcji nie może mu zaszkodzić. Oczywiście, nie powoduje to, że można wyłączyć ten tryb i chodzić, gdzie się podoba. Należy pamiętać, że wrodzy NPC (np. wspomniani wyżej strażnicy) zaatakują cię, nawet jeśli masz wyłączony tryb PvP. Jeśli odpowiesz atakiem, tryb PvP zostanie automatycznie włączony i będzie mógł cię zaatakować każdy wrogi gracz. Zasadniczo uważa się, że jeśli gracz na tym serwerze robi questy, czy eksploruje klasyczny, neutralny teren z aktywowanym trybem PvP, to znaczy, że szuka kłopotów.
    Na serwerach PvE stolice frakcji uznawane są za jedyne obszary naprawdę "należące" do danej frakcji. Za taki obszar uważamy taki, w którym wrogowie zmuszeni są do wejścia w tryb PvP, a sojusznicy nie. Poza stolicami, wszystkie obszary uznawane są na "neutralne". Sytuacja ma się zupełnie inaczej na serwerach PvP, ale o tym za chwilę.

    Serwery PvP

    Plusy +
    • W większości gry towarzyszy ci dreszczyk emocji, jako że nigdy nie wiesz, co może czaić się za rogiem.
    • Twoje umiejętności walki z wrogimi graczami będą rozpoznawalne zarówno przez twoich sojuszników, jak i wrogów.
    • Łatwiej o kolejne rangi i nagrody związane z PvP.
    Minusy -
    • Trudniej skoncentrować się na wykonywaniu questów i walce z potworami na obszarach "contested", bo zawsze może ci przeszkodzić wrogi gracz.
    Podstawowa różnica serwera PvP od PvE jest taka, że oprócz obszarów zakwalifikowanych jako należące do twojej frakcji, możesz zostać zaatakowany zawsze i wszędzie. W przeciwieństwie do serwerów PvE, obszary należące do twojej frakcji to już nie tylko stolice, ale także obszary w ich pobliżu (obszary o zakresach poziomów 1-10 oraz 10-20, czy też 10-25 w przypadku obszaru Barrens). Czyli obszarem oficjalnie należącym do Sojuszu nie będzie już tylko stolica krasnoludów Ironforge, ale także cały obszar Dun Morogh (dla poziomów 1-10) oraz Loch Modan (10-20). Wszystkie obszary inne, niż wyżej wymienione, mają status "contested" i podczas przebywania na takim obszarze każdy gracz automatycznie wchodzi w tryb PvP. Istnieją jednak na świecie miejsca zaklasyfikowanie jako neutralne. Z reguły są to miasta goblinów, gdzie jak kogoś zaatakujesz, rzucą się na ciebie wszyscy strażnicy.
    Jeszcze jedna różnica to to, że na serwerze PvP możesz tworzyć postacie tylko w jednej frakcji! Nie możesz mieć na tym samym serwerze PvP krasnoludzkiego wojownika i orkowego szamana.

    Serwery RP-PvE oraz RP-PvP

    Plusy +
    • Jeśli chcesz prowadzić postać, jak w "prawdziwym życiu", graj na serwerze RP.
    • Możesz liczyć na pomoc wielu innych graczy, jeśli tylko będziesz zachowywał się kulturalnie i "IC" (ludzie znacznie lepiej reagują na tekst "I'm looking for brave heroes willing to venture with me into the dephs of Maraudon", niż "LFG Maraudon").
    Minusy -
    • Nie prowadzony jest żaden system nagród za klimatyczne prowadzenie postaci, a mechanika gry pozostaje bez zmian (jeśli dasz różę Piekielnemu Ogarowi, wciąż będzie chciał cię zjeść).
    • Nie każdy, mimo samego faktu grania na takim serwerze, może zachowywać się odpowiednio do swojej postaci (co czasem może być irytujące). Niektórzy gracze maja problem z czytaniem regulaminów ze zrozumieniem i czasami raport do Game-Masterów jest rzeczą konieczną...
    Serwery RP stworzone są z myślą o graczach lubiących odgrywać role oraz wczuwać się w swoją postać. Na serwerach RP (które również podzielone są na PvE i PvP) obowiązuje kilka dodatkowych reguł, zakazów i nakazów, które pomagają na tych serwerach stworzyć klimat uczestniczenia w prawdziwym świecie fantasy. Dokładny regulamin dot. Serwerów RP można znaleźć pod tym adresem.
    Najogólniej rzecz ujmując, na serwerach RP należy mówić i zachowywać się tak, jak robiłaby to prowadzona postać. Rozmowy "OOC" (Out-of-charater) mogą być prowadzone tylko w publicznych czatach (general, trade, local defence, looking for group), czatach gildijnych oraz "szepnięciach" pomiędzy dwoma graczami. Podczas korzystania z komend /say, /yell, albo podczas rozmowy w party chat należy stosować się do zasad i prowadzić dialogi w formie IC (In-character).

    Język

    Ostatnią rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę przy wyborze serwera jest jego język. W Europie można wybrać między serwerami angielskimi, niemieckimi i francuskimi. W Polsce gra World of Warcraft dystrybuowana jest w angielskiej wersji, więc wybór angielskiego serwera jest dość oczywisty. Pamiętaj, że nawet jeśli mówisz świetnie po niemiecku, to wybór niemieckiego serwera może spowodować pewne problemy natury technicznej. Na niemieckim serwerze większość graczy biedzie zapewne używała niemieckiej wersji gry, więc nazwy przedmiotów, potworów i zadań będą dla ciebie po angielsku (chyba że kupiłeś grę w Niemczech...), a dla pozostałej części "społeczeństwa" na realmie po niemiecku, co może spowodować poważne problemy komunikacyjne, gdy chcemy czymś pohandlować, lub zrobić quest. Na szczęście, Blizzard udostępnił łatki, mogące zmienić wersję językową gry. Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod tym adresem.

    To chyba wszystko, co mogę powiedzieć na temat rodzajów serwerów w World of Warcraft. Mam nadzieję, że ten poradnik przyda się każdemu graczowi, który chce zdecydować się, na jakim serwerze grać.





    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 2 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Zabu
     

    Wędrowiec
    Temat: Jeśli ktoś szuka dobrego RP...
    Dodany: 05.07.2013 o 9:21  

    Jeśli ktoś szuka dobrego RP w świecie WoW-a, zapraszam do naszej ekipy http://roleplayteam.webs.com/ -strona
    http://roleplayteam.webs.com/kontakt -IRC

    Kleks
     

    Wędrowiec
    Temat: Nowy Polski serwer RP na pa...
    Dodany: 13.12.2013 o 13:25  

    Nowy Polski serwer RP na patchu 3.3.5a startuje na początku 2014. Warto go sprawdzić, bo zapowiada się świetnie.

    arrival.pl



    Ten artykuł skomentowano 2 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw