Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Baldur's Gate • Drużyna • INSIMILION

    Baldur's Gate


    Drużyna

    Działy gier » Baldur's Gate » Poradniki
    Autor: Alaundo
    Utworzono: 06.06.2008
    Aktualizacja: 01.08.2008

    Zapomniane Krainy są miejscem pełnym przygód i niebezpieczeństw, a Wybrzeże Mieczy nie jest wcale najbezpieczniejszą ich częścią. Drużyna poszukiwaczy przygód powinna być zgrana i o zróżnicowanych umiejętnościach, a jednocześnie jej członkowie muszą być mistrzami w swojej dziedzinie. Aby wszyscy twoi towarzysze potrafili współpracować, musisz dobierać postaci o podobnych charakterach. Jeśli wszyscy twoi kompani mają dobry charakter, musisz postępować szlachetnie i utrzymywać wysoką reputację, a wszyscy będą zadowoleni, ale złe postaci będą narzekać, a nawet odłączą się od drużyny, gdy reputacja będzie zbyt wysoka. Drużyna o złym charakterze nie może mieć zbyt wysokiej reputacji, aby się nie rozpadła, a im niższa, tym wszyscy bardziej zadowoleni z twojego przywództwa. Bohaterowie o charakterach neutralnych nigdy nie odłączą się od drużyny, ale przy zbyt wysokiej lub zbyt niskiej reputacji będą narzekać, a to bywa strasznie irytujące.
    Kolejnym problemem w doborze członków ekipy będzie "nierozerwalność" niektórych NPC. Przyłączają się do drużyny obydwoje i razem też z niej odchodzą, jeśli spróbujemy wyrzucić jednego z nich. Takie nierozerwalne pary to:

    • Khalid - Jaheira
    • Montaron - Xzar
    • Eldoth - Skie
    • Minsc - Dynaheir

    Ponadto w przypadku tej ostatniej pary występuje konflikt z Edwinem, który chce zabić Dynaheir, panią Minsca, którą ten chroni.

    Drugim istotnym elementem poza dobrym zgraniem będzie rozmaitość profesji wchodzących w skład drużyny. Każda drużyna poszukiwaczy przygód powinna mieć w swoim składzie przynajmniej dwóch zbrojnych, kapłana, czarodzieja i złodzieja. Rolę kapłana lub złodzieja niemal równie dobrze spełnią wieloklasowcy, tacy jak Jaheira czy Montaron, a ponadto potrafią walczyć prawie tak dobrze, jak zwykli zbrojni. Opisuję tutaj dostępnych NPC, ale w każdej z tych zadań nasz bohater sprawdzi się znacznie lepiej niż postaci, jakie dali nam twórcy gry.
    Zbrojny jest postacią, której zadaniem jest walka wręcz i na dystans, dobrze opancerzona i używająca najlepszych broni jakie są dostępne. Na nim spoczywa ciężar przyjmowania ciosów i utrzymywania wrogów z dala od słabszych członków drużyny, dlatego musi mieć niskie (dobre) KP i dużo punktów życia oraz dobre TraK0, aby skutecznie walczyć. W Baldur's Gate bronie dystansowe to potęga, dlatego warto aby każdy członek drużyny ich używał, ale przynajmniej jeden ze zbrojnych powinien nosić tarczę i zajmować wrogów walką w zwarciu, gdy odległość jest już zbyt mała. Do tej ogólnej nieformalnej klasy zaliczamy: wojowników, paladynów, łowców oraz wszystkich dwu- i wieloklasowców w połączeniu z wojownikiem lub łowcą. Te warunki spełniają: Shar-Teel, Jaheira, Ajantis, Coran, Kagain, Khalid, Kivan, Minsc, Montaron, Yeslick.

    • Shar-Teel - wojowniczka o chaotycznym złym charakterze, ma wysoką siłę i zręczność, ale jak na zbrojnego zbyt niską kondycję. Do złych drużyn i tak nie mamy dużego wyboru, więc możecie ją wziąć.
    • Jaheira - półelfia wojowniczka/druidka, charakter neutralny, ma dobrą kondycję, ale niską jak na zbrojnego siłę i zręczność. Nadaje się do roli drugorzędnego zbrojnego, odchodzi z drużyny, gdy wyrzucimy Khalida.
    • Ajantis - paladyn, ma wysoką siłę i kondycję, ale troszkę niską zręczność. Świetnie radzi sobie w walce i posiada użyteczne zdolności paladyna, polecam do każdej dobrej drużyny.
    • Coran - elf, wojownik/złodziej, charakter chaotyczny dobry. Ma niską siłę i kondycję, ale za to najwyższą wśród NPC zręczność. Najlepszy łucznik w grze, przydatny również jako drugorzędny złodziej.
    • Kagain - krasnoludzki wojownik o praworządnym złym charakterze. Jego siła jest tylko trochę za niska jak na wojownika, a słaba zręczność pogarsza KP. Nadrabia to najwyższą kondycją wśród NPC, dającą mu naturalną regenerację i krasnoludzkimi wysokimi rzutami obronnymi. Bardzo dobry zbrojny dla każdej złej drużyny.
    • Khalid - wojownik, neutralny dobry. Zręczność i kondycja na dobrym poziomie, ale siła trochę za niska. Potrafi poradzić sobie w walce i polecam do każdej dobrej drużyny. Opuszcza drużynę po wywaleniu Jaheiry.
    • Kivan - elfi łowca, charakter chaotyczny dobry. Wysoka siła i zręczność pozwalają mu skutecznie walczyć zarówno na dystans, jak i w zwarciu, jednak ma trochę za niską kondycję. Polecam do każdej dobrej drużyny.
    • Minsc - łowca o charakterze neutralnym dobrym, posiadający miniaturowego chomika kosmicznego Boo. Jego bardzo wysoka siła i możliwość użycia szału Berserkera raz dziennie czynią go niszczycielskim w zwarciu. Jego zręczność i kondycja mogły by być większe, ale i tak jest bardzo dobrym zbrojnym. Jest sługą Dynaheir i opuści drużynę po jej odejściu.
    • Montaron - niziołek, wojownik/złodziej, neutralny zły. Dobrze radzi sobie zarówno w walce wręcz, jak i dystansowej, jest świetnym złodziejem. Posiada też rasowe premie do rzutów obronnych. Współpracownik Xzara, mimo że obydwaj za sobą nie przepadają, naszą drużynę opuszczają razem. Obowiązkowo w każdej złej drużynie.
    • Yeslick - krasnolud, wojownik/kapłan o praworządnym dobrym charakterze. Ma wysoką kondycję i przyzwoitą siłę, dzięki czemu dobrze radzi sobie w zwarciu, na dystans gorzej przez niską zręczność. Jest dobrym kapłanem, posiada specjalną umiejętność rozproszenia magii. Nadaje się do każdej dobrej drużyny jako drugorzędny zbrojny i pierwszorzędny uzdrowiciel.

    Do dobrej drużyny na podstawowego zbrojnego, który będzie dobrze walczył wręcz, polecam Ajantisa, Minsca i Khalida, a na łucznika Corana lub Kivana. Na drugorzędnego zbrojnego można wybrać kogoś z wyżej wymienionych, bo wybór mamy spory, albo Jaheirę lub Yeslicka, chociaż funkcję tą będą dzielić z profesją uzdrowiciela.
    Do drużyny złej nie mamy tak szerokiego wyboru, tu rolę podstawowego zbrojnego będzie pełnić Shar-Teel lub Kagain, a Montaron sprawdzi się jako dobry łucznik i złodziej.

    Kapłan zajmuje się leczeniem, rzucaniem czarów ochronnych, czasem odpędzaniem nieumarłych i walką, jeśli wybraliśmy wieloklasowca. Aby sprawdzać się w tej roli, postać powinna mieć dużo mądrości, co zwiększy jej liczbę czarów. Tę funkcję mogą pełnić zarówno kapłani, jak i druidzi oraz wieloklasowe połączenia tych klas z innymi. Wieloklasowcy z racji rozwoju dwóch klas będą mieli niższy poziom niż zwykli kapłani czy druidzi, a przez to mniej czarów. Do wyboru mamy: Branwen, Faldorn, Jaheirę, Viconię, Quaylea, Tiaxa i Yeslicka.

    • Branwen - nuetralna kapłanka. Wysoka mądrość daje jej sporo czarów, a wysoka kondycja i zręczność pomagą w przetrwać w walce. Może 3 razy dziennie rzucić Młot duchowy, ale przez niską siłę nie najlepiej walczy wręcz. Polecam do każdej drużyny, a wśród kapłanów o dobrym lub neutralnym charakterze nie ma lepszych od niej.
    • Faldorn - neutralna druidka. Jako druidka nie może nosić porządnej zbroi, a przez słabą siłę i kondycję oraz nienajlepszą zręczność będzie sobie kiepsko radziła w walce. Mądrość ma równie wysoką jak Branwen. Posiada specjalną zdolność przywołania Strasznego wilka raz dziennie. Nadaje się do każdej drużyny, ale lepiej wziąć Branwen.
    • Jaheira - półelfia wojowniczka/druidka, charakter neutralny. Ze względu na niższą mądrość i wolniejsze zdobywanie poziomów gorzej sprawdza się w tej roli od chociażby Branwen, ale wystarczająco dobrze, aby być jedynym uzdrowicielem drużynowym. Klasa wojownika oraz wysoka kondycja zwiększają jej szanse w walce. Polecam do dobrych drużyn ze względu na Khalida, z którym się nie rozstaje.
    • Viconia - drowia kapłanka o neutralnym złym charakterze. Najlepszy kapłan w grze. Posiada bardzo wysoką zręczność i odporność na magię oraz wysoką mądrość. Przez bardzo kiepską siłę i kondycję zupełnie nie radzi sobie w walce wręcz. Obowiązko w każdej złej drużynie.
    • Quayle - gnom kapłan/iluzjonista, chaotyczny neutralny. Takie połączenie klas oraz strasznie niska siła i kondycja od razu dyskwalifikuje go z walki wręcz, ale za to jest on niezłym magiem i średnim kapłanem ze względu na kiepską mądrość. Raz dziennie może rzucić na siebie niewidzialność. Może stanowić uzupełnienie zarówno maga, jak i kapłana w każdej drużynie, najlepiej małej, ale w każdej z tych profesji będzie gorszy od zwykłych kapłanów czy magów.
    • Tiax - gnom złodziej/kapłan, chaotyczny zły. Jak na kapłana ma niską mądrość, ale ma wysoką kondycję i zręczność. W walce wręcz i tak sobie nie poradzi ze względu na niską siłę. Raz dziennie może przywołać ghasta. Powinien się sprawdzić jako uzupełnienie obydwu reprezentowanych przez niego klas w złej drużynie.
    • Yeslick - krasnolud wojownik/kapłan, praworządny dobry. Jest zdolnym kapłanem ze względu na wysoką mądrość i może z powodzeniem zajmować stanowisko jedynego uzdrowiciela drużyny. Będzie wolniej zdobywał czary wyższych poziomów niż zwykły kapłan ale i tak sobie poradzi. Wysoka kondycja i nienajgorsza siła pozwalają mu całkiem dobrze walczyć w zwarciu, niestety zręczność ma zdecydowanie za niską. Potrafi raz dziennie rzucać Rozproszenie magii. Polecam do każdej dobrej drużyny.

    W dobrej drużynie sprawdzą się Branwen, Jaheira i Yeslic, Quayle tylko jako dodatkowy uzdrowiciel albo do małej drużyny.
    W złej drużynie najlepszym kapłanem będzie Viconia, ale nada się też Branwen. Tiax nie nadaje się na głównego uzdrowiciela drużyny, ale jako pomocnik się sprawdzi.

    Złodziej jest niezwykle istotnym elementem (przestępczym) każdej drużyny. Zapewni bezpieczne przejście przez lochy, rozbrajając pułapki, umożliwia otwarcie zamkniętych drzwi i skrzyń, okrada zarówno przechodniów jak i sklepikarzy. Ukryty w cieniu łotrzyk może posłużyć za zwiadowcę albo mordercę. Kiedy jest ukryty lub niewidzialny i atakuje przeciwnika od tyłu, zadaje kilkukrotnie większe obrażenia niż normalnie. Złodziej powinien mieć wysoką zręczność i najlepiej, aby był to niziołek lub elf, gdyż oni właśnie są najbardziej utalentowani w złodziejskich zdolnościach. W roli morderców świetnie sprawdzają się wieloklasowcy wojownicy/złodzieje, w kradzieży kieszonkowej złodzieja może zastąpić bard. Wśród potencjalnych towarzyszy tą profesją para się: Alora, Imoen, Safana, Skie, Coran, Eldoth, Garrick, Montaron, Tiax.

    • Alora - niziołek, złodziejka, neutralna. Ma bardzo wysoką zręczność, jednak pozostałe cechy żałośnie niskie. Jeśli ma walczyć, to tylko na dystans. Przez niską kondycję ma mało PŻ i niewielkie premie rasowe do rzutów obronnych. Jeśli komuś zależy tylko na kradzieżach, otwieraniu zamków i unieszkodliwianiu pułapek oraz wsparciu w walce na dystans, to może ją wziąć. Niestety Alorę możemy przyłączyć dość późno, dopiero po dotarciu do Wrót Baldura. Ma wtedy dość wysoki poziom, a umiejętności złodziejskie są źle rozwinięte i nie pozwalają na dopasowanie jej do naszych potrzeb.
    • Imoen - złodziejka o charakterze neutralnym dobrym. Wysoka zręczność daje jej duże premie do złodziejskich umiejętności, ale nie otrzymuje żadnych premii rasowych. Ma wysoką kondycję, co daje jej sporo PŻ, ale niska siła nie daje jej szans w walce wręcz i ciosach w plecy. Wysoka inteligencja umożliwia dwuklasowanie na maga. Dołącza do nas zaraz po wyjściu z Candlekeep i dzięki temu już od 1 poziomu mamy wpływ na jej rozwój, co w porównaniu np. z Alorą jest sporą zaletą. Polecam do każdej dobrej drużyny.
    • Safana - złodziejka, charakter chaotyczny neutralny. Jej zdolności złodziejskie nieco tylko ustępują Imoen ze względy na zręczność o 1 mniejszą. Ma wyższą siłę od Imoen, ale znacznie mniejszą kondycję i mniej PŻ, przez co tak jak ona nie radzi sobie w walce wręcz i ciosach w plecy. Można ją dwuklasować na maga dzięki wysokiej inteligencji. Potrafi raz dziennie zauroczyć zwierzę. Nadaje się do drużyny do dowolnym charakterze.
    • Skie - złodziejka, neutralna dobra. Bardzo podobna do Imoen. Ma niższą o 1 kondycję i inteligencję, ale nie ustępuje jej zręcznością. Niestety, aby ją przyłączyć, musimy mieć w drużynie Eldotha i wraz z nim udać się do Wrót Baldura, gdzie trafiamy nie wcześniej jak w 5 rozdziale. Sytuacja jest podobna jak z Alorą, ma wtedy wysoki poziom i nie mamy wpływu na rozwój jej umiejętności złodziejskich.
    • Coran - elf wojownik/złodziej o chaotycznym dobrym charakterze. Najwyższa zręczność w grze i rasa dają mu dużą premię do umiejętności, ale poziomy zdobywa wolniej niż czyści łotrzykowie. Chociaż ma niezbyt wysoką siłę i jeszcze gorszą kondycję, dzięki połączeniu tych klas będzie lepiej walczył wręcz i sztyletował niż większość złodziei w grze, a do tego jest świetnym łucznikiem. Ponadto, w przeciwieństwie do czystych złodziei może wydać więcej niż jeden punkt biegłości na bronie, a jako elf jeszcze lepiej posługuje się mieczami i łukami. Warto rozwijać nim tylko ukrywanie się i uczynić z niego dodatkowego łotrzyka - skrytobójcę do dobrej drużyny. Szkoda tylko, że jest dostępny dopiero od 4 rozdziału i nie będziemy mogli pokierować jego rozwojem od początku.
    • Montaron - niziołek wojownik/złodziej, charakter neutralny zły. Taka sama klasa postaci jak Coran, a więc też będzie się podobnie sprawdzał. Choć ma niższą zręczność od Corana, nadrabia premią rasową w zdolnościach złodziejskich, a wyższa siła i kondycja czynią go znacznie skuteczniejszym w walce. Najlepiej się nadaje na złodzieja - mordercę, ale warto go rozwijać jak zwykłego złodzieja. Jako niziołek z dobrą kondycją ma wyższe rzuty obronne niż inni łotrzykowie, a w walce wręcz i dystansowej może z powodzeniem zastąpić zbrojnych. Możemy go przyłączyć niemalże w tym samym momencie co Imoen. Obowiązkowo do każdej złej drużyny.
    • Tiax - gnom złodziej/kapłan, charakter chaotyczny zły. Znaczeni lepszy z niego złodziej niż kapłan. Wysoka zręczność i kondycja, ale niska siła, wystarczą aby poradzić sobie z podstawowymi zadaniami złodziejskiego fachu. Może służyć jako dodatkowy kapłan i wsparcie w walce na dystans, ale w walce wręcz już jest słaby. Potrafi raz dziennie przywołać ghasta. Jednak są lepsi złodzieje od niego, więc jego rola będzie raczej uzupełniająca zwłaszcza, że może do nas dołączyć dopiero we Wrotach Baldura.

    Bardów, Eldotha - charakter neutralny zły, i Garricka - chaotyczny neutralny, nie będę szczegółowo opisywał. Obydwaj dysponują kradzieżą kieszonkową, której wysokość rośnie z poziomami, Garrick ma jednak znacznie wyższą zręczność niż Eldoth. Jeśli macie ich w drużynie, możecie po prostu pominąć rozwijanie kradzieży u złodzieja, ale nie warto ich przyłączać specjalnie z tego powodu.
    Dla dobrej drużyny najlepszym złodziejem będzie Imoen i Safana. Alora potencjalnie ma bardzo wysokie umiejętności, ale słabe cechy postaci i dołącza dość późno, a przez to nie mamy wpływu na przydzielenie punktów na poszczególne zdolności, podobnie jest ze Skie. Corana przyłączamy nieco wcześniej, niż Alorę i Skie i nie wszystkie punkty rozdamy po naszej myśli. Jako wieloklasowiec nie będzie tak biegłym złodziejem, za to będzie znacznie lepszy w walce, zwłaszcza na dystans.
    W złej drużynie pierwsze skrzypce będzie grał Montaron i to pod każdym względem, a pomagać mu może Tiax. Safana, Alora i Skie też się nadają, ale wybór zostawiam wam.

    Czarodziej jest równie ważnym elementem drużyny, co zbrojny. Jego siłą są czary, dzięki którym może zmienić wynik najcięższej nawet bitwy. Wrogów niszczy czarami ofensywnymi albo miesza im w umysłach, wystawiając na ataki zbrojnych, potrafi też wspomagać własnych towarzyszy lub przyzywać potwory. W trakcie walki aby rzucić czar nie może zostać zraniony, potrzebuje więc ochrony pozostałych członków drużyny. Najistotniejszą cechą czarodzieja jest inteligencja, ale równie istotne są zręczność zapewniająca wysoką KP oraz kondycja zwiększająca punkty życia, a zarazem szansę przeżycia. Funkcję głównego czarodzieja drużyny powinien pełnić zwykły mag lub specjalista, są nimi: Dynaheir, Edwin, Xan i Xzar. Wieloklasowcy mogą rzucać mniej czarów dziennie i wolniej zdobywają możliwość rzucania czarów wyższych poziomów niż zwykli magowie. Warto wziąć to pod uwagę jeśli i nasz bohater ma być przedstawicielem tej profesji. Wieloklasowcy magowie i bardowie mogą być przydatni jako pomocnicy, chociażby rzucając czary ze zwojów i używając różdżek: Eldoth, Garrick i Quayle.

    • Dynaheir - mistrzyni inwokacji, praworządna dobra. Ma bardzo dobrą jak na maga kondycję i inteligencję. Jako specjalista ma 1 więcej czar dziennie na każdym poziomie, jej specjalizacja ma aż 2 przeciwne szkoły, ale można się bez nich obejść. Posiada zdolność neutralizacji trucizny raz dziennie. Odchodzi z drużyny, jeśli odejdzie jej obrońca Minsc, przy okazji świetny zbrojny. Gorąco polecam do każdej dobrej drużyny.
    • Edwin - mistrz przywołań, praworządny zły. Kondycja równie dobra jak Dynaheir, ale o 1 wyższa inteligencja. Najlepszy mag w grze, ma o 2 czary więcej na każdym poziomie, jeden dzięki specjalizacji, drugi dzięki swojemu naszyjnikowi. Przeciwną szkołą jest Poznanie, co w praktyce wyklucza tylko czar Identyfikacji, ale można sobie bez tego poradzić. Obowiązkowy w każdej złej drużynie.
    • Xan - elf mistrz zauroczeń, charakter praworządny neutralny. Chociaż ma wysoką zręczność i inteligencję, to strasznie niska kondycja psuje trochę ten ładny obrazek. Na dodatek Xan nie może używać czarów ze szkoły wywoływania, czyli najlepszych czarów ofensywnych, czego często może nam brakować, jeśli będzie naszym jedynym magiem. Tylko on może używać Księżycowego ostrza - bardzo dobrego miecza zwiększającego KP i odporność na ogień.
    • Xzar - chaotyczny zły nekromanta. Jak na maga ma dobrą zręczność, ale podobnie jak Xan niską kondycję, inteligencją też nie odstaje od pozostałych magów. Przeciwna szkoła iluzji nie jest wielką stratą. Podróżuje w towarzystwie Montarona i choć się nie lubią, to opuszcza drużynę razem z nim. Obydwaj są cennym nabytkiem dla każdej złej drużyny.
    • Quayle - gnom kapłan/iluzjonista, chaotyczny neutralny. Całkiem wysoka inteligencja i zręczność czyni go niezłym magiem, ale jako wieloklasowiec wolniej zdobywa poziomy niż zwykli magowie. Jak na kapłana ma zbyt niską mądrość, a kondycja jest równie słaba. Raz dziennie może rzucić na siebie niewidzialność. Dobrze poradzi sobie w mniejszych drużynach lub jako drugorzędny mag.
    • Garrick - bard o chaotycznym neutralnym charakterze. Zręczność ma całkiem przyzwoitą i chyba tylko zręczność. Żałośnie niska kondycja, przez co mało PŻ i inteligencja dająca nikłe szanse na nauczenie się jakiegoś czaru. Co prawda ma wysoką wiedzę i nie potrzebna będzie nam Identyfikacja, ale bard ma znacznie mniej czarów i niższego poziomu niż prawdziwy czarodziej. Może korzystać ze zwojów i różdżek i pomagać magowi, ale nie zastąpi go.
    • Eldoth - bard, charakter neutralny zły. Od Garricka różni się znacznie wyższą siłą i nieco wyższą kondycją, i niestety dużo niższą zręcznością. Jego przydatność w drużynie jest podobna (czyli niska), ale jeśli chcemy przyłączyć Skie, musimy go zabrać.

    Dla dobrych drużyn polecam przede wszystkim Dynaheir, nie tak dobry jak ona jest Xan, a mając jedno z nich Quayle będzie dobrym uzupełnieniem.
    Najlepszym magiem w złych drużynach będzie zdecydowanie Edwin, a Xzar też jest nienajgorszy, zwłaszcza że przyłączamy go razem z Montaronem. Możemy przecież mieć dwóch silnych magów w drużynie. Xan lub Quayle też znaleźli by miejsce w złej drużynie, ale wobec takiej konkurencji raczej tego miejsca nie znajdą.
    Bardowie mogą pełnić pomocnicze funkcje (identyfikacja przedmiotów, używanie zwojów i różdżek), ale mamy pod dostatkiem magów z prawdziwego zdarzenia, dlatego można ich wziąć ze sobą tylko jeśli chcemy podnieść sobie trudność gry.

    Podsumowując, wybór mamy duży i kombinacji drużyn jest wiele. Nie podaję przykładowych drużyn, gdyż każdy kto przynajmniej raz grał w Baldur's Gate ma swój "dream team". Ważne, aby dobierać członków drużyny wedle zgodności charakterów i towarzyszy, z którymi niektórzy się nie rozstają. Dobierając kleryków i magów, w pierwszej kolejności wybierajcie postaci jednoklasowe, gdyż szybciej zdobywają czary wysokich poziomów. Przy wyborze złodzieja, ważna jest dostępność postaci już w pierwszych etapach gry, pozwoli to wam rozwinąć go wedle własnej woli, a nie pomysłu twórców. W przypadku pozostałych klas nie jest to już tak istotne, ale zawsze przyjemniej się gra od początku w wymarzonym składzie. Jednak nawet jeśli bohater jakiego chcecie przyłączyć czeka na was dopiero we Wrotach Baldura, nie czekajcie do 5 rozdziału na przyłączenie np. jakiegoś złodzieja, gdyż do tego czasu ktoś w drużynie musi otwierać zamki i rozbrajać pułapki. Na początku będzie grało się łatwiej w pełnym składzie, a na każde stanowisko znajdzie się ktoś się znajdzie. Od samego początku, bez ograniczenia wynikającego z rozwoju fabuły, do drużyny mogą dołączyć: Branwen, Dynaheir, Imoen, Jaheira, Safana, Shar-Teel, Viconia, Ajantis, Edwin, Garrick, Kagain, Khalid, Kivan, Minsc, Montaron, Xan, Xzar. Niektórych będziecie musieli poszukać daleko w głuszy, innych spotkacie w miejscach odwiedzanych tuż po wyjściu z Candlekeep. Po szczegółowe opisy każdego z NPC, w tym miejsca w jakim go spotkamy, odsyłam do działu im poświęconego w komnacie Baldur's Gate.





    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 69 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    (1) · 2 · 3 · .. · 4 · Nowsze »

    yoss
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 07.06.2008 o 16:31  

    te "nierozerwalne" pary można rozdzielić po prostu zabijając jedną z postaci ;)

    Chłopek-Roztropek
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 08.06.2008 o 18:49  

    "znajdzie się ktoś się znajdzie" - 9 wers od dołu

    Silimaure
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 05.07.2008 o 16:07  

    Wymyslilem pewien sposob utrudnienia gry.Mianowicie gdy mi ktos zginie(oprcz glownej postaci)nie robie loadu,i od razu usuwam postac.Obojetnie czy padla od kobolda,pulapki czy od naszej kuli ognia.Mus to mus.Jesli jest sie nie uwaznym z czasem doceni sie takiego Garricka nawet.Polecam takie cos ;) oczywscie o wskrzeszeniu zapominamy;)

    eredrin
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 09.07.2008 o 0:46  

    u mnie wystąpił prawdopodobnie jakiś błąd gry, dzięki któremu miałem w drużynie Dynaheir, a Minsca już nie. Przyłączyłem go do drużyny, a w pewnym momencie zorientowałem się że nie zdążę uratować Dynaheir zanim Minsc się nie wścieknie. Przez sympatię do postaci ;) odłączyłem go od drużyny, żeby go nie zabijać, i sam poszedłęm po Dynaheir, jak z nią wróciłem to Minsc tylko stał gdzie go zostawiłem i nie dało się z nim porozmawiać ;)

      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 12
    Temat: MOJA DRÓŻYNA :
    Dodany: 05.01.2009 o 16:24  

    1. Moja postać główna.
    2. Minsc .
    3. Imoen .
    4. Yeslick .

    Wiem , że jeszcze mam miejsce w dróżynie , ale więcej mi nie potrzeba .

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 2
    Temat: magia + łucznictwo
    Dodany: 08.02.2009 o 10:35  

    Wielu graczy zaczyna budowę drużyny od doboru potężnych wojowników, którzy będą sobie radzić w zwarciu. Tymczasem najlepsze rezultaty daje, zwłaszcza pod koniec gry, magia obszarowa oraz obijanie z dystansu. Tyle, że rzucanie zaklęć sporo trwa i jeden mag to zwyczajnie za mało. Mając w drużynie dwóch magów i dwóch łuczników o walce w zwarciu można praktycznie zapomnieć. Chyba, że trafi się przeciwnik odporny na magię. W każdym razie dwóch wojowników w zupełności wystarczy. Do tego oczywiście kapłan i dwóch uzupełniających się złodziei.

    Skład zatem nasuwa się sam:

    1. ja - wojownik pierwszej linii lub paladyn
    2. Yeslick - wojownik wsparcia/kapłan
    3. Dynaheir - mag
    4. Imoen - mag/złodziej kieszonkowiec
    5. Kivan - łucznik
    6. Coran - łucznik/złodziej od pułapek i zamków

    Chyba, że ktoś lubi sobie utrudniać ;)

      
     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 13
    Temat: Przy doborze drużyny trzeba...
    Dodany: 18.03.2009 o 11:06  

    Przy doborze drużyny trzeba patrzeć przyszłościowo. Słabi bohaterowie brani na początku z braku lepszych możliwości, potem staną się bezużyteczni i będą sprawiać problemy. Najlepiej "wyposażyć" się w dobrych w walce wojowników, ale nie zapominać też o kapłanie, który będzie ich leczył, złodzieju, który nie dopuści do tego, by zabili się na pułapkach i jeśli ktoś ma kaprys to i magu; czary miotane z daleka mogą albo wyeliminować wrogów, osłabić ich ochronę lub też ułatwić nam walkę ;) Warto też zwrócić uwagę na to, że niektórzy z NPC przyłączają się do nas ze swoimi prywatnymi towarzyszami, zajmując tym samym jedno, cenne miejsce w drużynie. Khalid i Jaheira całkiem nieźle się sprawdzają, ale np. towarzyszka Minsca - Dynaheir jest całkiem uciążliwym balastem dla początkujących. Tak więc przy doborze drużyny nowicjusz powinien dobrze rozpatrzyć każdą możliwość.

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: Nie zgadzam się z tym, że D...
    Dodany: 18.03.2009 o 12:14  

    Nie zgadzam się z tym, że Dynaheir jest balastem, nawet dla początkującego. Lepszym od niej magiem może być tylko Edwin, ale on jest zły, a początkującemu łatwiej gra się drużyną bez złych postaci.

    Nie wydaje mi się też, żeby posiadanie maga w drużynie było kaprysem. Generalnie w Baldur's Gate są 4 funkcje, jakie poszczególne postaci mogą pełnić w drużynie: zbrojny, złodziej, kapłan/druid, mag. Najłatwiej gra się drużyną, w której wszystkie 4 funkcje są obsadzone. Oczywiście wieloklasowcy lub dwuklasowcy mogą pełnić więcej niż jedną funkcję np. Quale kapłan/iluzjonista może pełnić jednocześnie funkcję kapłana i maga. To prawda, że w BG1 ze względu na limit doświadczenia magowie nie osiągają poziomu, na którym mogą być naprawdę potężni, jednak nawet przy stylu gry nastawionym głównie na walkę konwencjonalną bez czarów niektóre zaklęcia magów są przydatne - nie będę już może szczegółowo wymieniał które, ale wiadomo, że np. magiczne pociski nieźle się sprawdzają w "psuciu" zaklęć wrogim postaciom czarującym.

    Nie piszę tego jednak, by zaczynać kłótnię :). Zauważyłem, że jednak przyznałaś w swojej wypowiedzi, że magowie mogą być przydatni, zasugerowałaś jedynie, że nie są niezbędni - a tak właściwie, to żadna postać nie jest niezbędna, są i tacy twardziele, którzy przechodzą grę solo bez drużyny :). Wydaje mi się też, że gra nie jest aż tak trudna, byśmy się musieli martwić, że którakolwiek z postaci będzie dla nas balastem w tym sensie, że będzie co chwila umierała i trzeba będzie ją wskrzeszać lub wczytywać grę.

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: "domyślna" drużyna
    Dodany: 18.03.2009 o 12:27  

    Tak w ogóle warto wspomnieć, że "domyślną" drużyną w BG1 są: Imoen, Khalid, Jaheira, Minsc i Dynaheir. Z fabuły BG2 wynika, że główny bohater podróżował właśnie w ich towarzystwie. Trzeba przyznać, że jest to niezła drużyna - bardzo zbalansowana, co oznacza, że można ją wybrać niezależnie od tego jaką klasę ma główny bohater. Brakuje tylko trochę dobrego kapłana (lub nawet dobrego druida, choć ci są gorsi od kapłanów moim zdaniem) - no chyba, że główny bohater jest kapłanem. Bardzo ważne jest też to, że można ich wszystkich przyłączyć na początku gry.

    Wiem, że można sobie stworzyć drużynę potężniejszą niż ta "domyślna", ale ze względu na fabułę wybieram zazwyczaj właśnie tą.

    Lucan
     

    Wędrowiec
    Temat: Warto dodać że ilość punktó...
    Dodany: 01.04.2009 o 2:34  

    Warto dodać że ilość punktów doświadczenia nowo przyłączanej postaci jest nieco wyższe niż doświadczenie reszty drużyny, natomiast doświadczenie postaci odłączonych od drużyny pozostaje bez zmian. Stąd wniosek że nie warto odłączać postaci od drużyny jeżeli zamierzamy do nich później wrócić. W szczególności nie warto jest przyłączać postaci na chwilę, tylko po to by sprawdzić ich statystyki. Lepiej przed przyłączeniem zapisać grę, i jeżeli uznamy że na razie nie zamierzamy brać danej postaci do drużyny, wczytać ją. Wtedy będziemy mogli ją przyłączyć później, i nie będzie ona odstawać poziomem od reszty grupy.

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: Lucan,To nie jest do końca ...
    Dodany: 01.04.2009 o 11:46  

    Lucan,
    To nie jest do końca tak, jak napisałeś. Poziom przyłączanej postaci zależy od poziomu naszego głównego bohatera, czasem może być wyższy, a czasem niższy. Jednak z tego co zauważyłem, ten poziom nigdy nie jest wyższy niż 6, więc gdy mamy już drużynę na poziomach bliskim maksymalnym, to nie opłaca się dokonywać w niej żadnych zmian.

    Generalnie można powiedzieć, że gra ma przygotowanych kilka "wersji" tej samej postaci na różnych poziomach: zwykle są to poziomy 1, 2, 4 i 6 (trochę inaczej sprawa wygląda u wieloklasowców). Warto zauważyć, że występują w tym też drobne niekonsekwencje np. Minsc przyłączony na 1 lub 2 poziomie ma 2 gwiazdki w Ciężkich Mieczach i po 1 gwiazdce w Toporach i Broniach z Kolcami. Natomiast gdy przyłączymy go na 4 poziomie, to nie ma w ogóle żadnych gwiazdek w Toporach i Broniach z Kolcami, za to pojawiają mu się 2 gwiazdki w Łukach i 1 gwiazdka w Lekkich Mieczach. Dlatego ja zanim przyłączę Minsca rozwijam swojego głównego bohatera do 4 poziomu, bo te 2 gwiazdki w Łukach są zdecydowanie bardziej przydatne.

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: Aczkolwiek z tym, że doświa...
    Dodany: 01.04.2009 o 11:54  

    Aczkolwiek z tym, że doświadczenie postaci odłączonych od drużyny pozostaje bez zmian, to być może masz rację - jednak nie pamiętam już dokładnie jak z tym jest.

    Silimaure
     

    Wędrowiec
    Temat: Panie i Panowie:Przedstawie...
    Dodany: 04.06.2009 o 11:38  

    Panie i Panowie:
    Przedstawie swoja wizje najlepszej druzyny na 6slotów dla BG I(jak i zarowno dla BG II tez).Jest to totalna wszechstronnosc.
    Nalezy zauwazyc,ze Głowny bohater moze byc o wiele lepszy w danej profesji niz NPC'i ktorych spotykamy na szlaku,wyjatkiem jest Edwin ktory siła rzeczy bedzie mial wiecej czarów niz BG,chodz gorsze staty o wiele.Poniewaz postacie NPC bardow sa do dupy w statach,sugeruje jako BG zrobic barda wlasnie.Pierwszy powod to uniwersalnosc w jednoklasowosci a drugim charyzma ktora zawsze mam wysoka jako BG,bo nim to wlasnie prowadze zawsze dialogi z postaciami.

    Silimaure
     

    Wędrowiec
    Temat: 1.Bard.Głowna postac.Jesli ...
    Dodany: 04.06.2009 o 11:49  

    1.Bard.Głowna postac.Jesli naprawde nie chcemy Barda bo uwazamy to za slabe(co naprawde jest blednym mysleniem)sugeruje jakiegos wieloklasowca.
    2.Tank.Najlepiej wojownik z duza Kond i ZR.(Glownie do przyjmowania ciosow i skupiania uwagi mobow.Konieczna tarcza)
    3.Melee DPS(damage per second)ktos z duza sila do zadawania duzych obrazen wrecz(likwidacja healerow,magow i innych lekkoopancerzonych).Bron obureczna lub dwie bronie.
    4.Ranged DPS,tu proponuje lucznika kogos kto bedzie bil osobne cele z dystansu,rownie dobrze moze byc zlodziejem.
    5.AoE dps(area od efect)czyli ktos kto naparza obszarowo i zdrowo.Nasowa sie sam mag
    6.Healer plus Buffer w zaleznosci od upodoban,moze wspomagac wrecz chodz to zalezy od sytuacji
    Dzieki takiemu rozlozeniu mamy praktycznie wszystko.Mamy dostep do wszystkich opcji-kradziez,wlamania,piesn etc.A ogarnac bedzie mozna kazdego moba i wbic go w ziemie.Jesli chodzi o imiona wygladaloby to tak.
    1.BG-bard
    2.Kagain
    3.Minsc
    4.Kivan/Coran
    5.Edwin
    6.Viconia

    P.S-pieprzyc charakter on nie ma znaczenia ;] konflikty musza byc

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: Jeśli w tej drużynie ma być...
    Dodany: 06.06.2009 o 13:51  

    Jeśli w tej drużynie ma być dostęp do faktycznie wszystkich opcji, to w roli "Ranged DPS" musi obowiązkowo być Coran, a nie Kivan. W przeciwnym wypadku w drużynie będzie brakowało złodzieja, więc nie będzie wszystkich opcji. Można też rozważyć, czy w roli "Melee DPS" Shar-Teel nie sprawdziłaby się lepiej od Minsca. Tak ogólnie koncepcja drużyny nawet ciekawa, choć może nie do końca pasująca do mojego stylu gry.

    Silimaure
     

    Wędrowiec
    Temat: Ja wlasnie teraz tak gram:)...
    Dodany: 06.06.2009 o 22:37  

    Ja wlasnie teraz tak gram:) stopien trudnosci dałem calkowicie w prawo.Mam juz 5poziom i zaczalem dopiero 2rozdzial(pierw zawsze badam zachodnie lokacje).Bard,Kagain,Kivan,Viconia,Imoen i Edwin,reputacja 12 i musze przyznac ze w 3minucie losowania osiagnalem staty 18,18,15,18,10,18,tyle ze kondycje juz zwiekszylem sobie do 16i bard ma 40hp(kagain 75!!!)

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: Jeśli chodzi o stopień trud...
    Dodany: 06.06.2009 o 23:04  

    Jeśli chodzi o stopień trudności, to nigdy nawet nie próbowałem grać na niższym niż najwyższy - gdy pierwszy raz odpaliłem grę i zorientowałem się, że ilość zdobywanego doświadczenia zależy od stopnia trudności, zdecydowałem, że nie ma co się bawić w niższe poziomy, najważniejsze to jak najszybciej rozwinąć drużynę na jak najwyższy level :)

    Nie wiem nawet, czy istnieje jakiś poziom niższy od najwyższego, na którym też można zdobywać maksymalną ilość doświadczenia :). W BG2 to trochę inaczej wygląda, tam chyba ilość zdobywanego doświadczenia nie zależy od stopnia trudności, przynajmniej ja nie zauważyłem, a grałem chyba na normalnym.

    Silimaure
     

    Wędrowiec
    Temat: Mylisz sie albo ja mam inna...
    Dodany: 07.06.2009 o 11:34  

    Mylisz sie albo ja mam inna wersje,bowiem u Mnie na trudnym leci tyle samo XP niz na Normalnym z tym ze ponizej Normalnego leci XP mniej,ale trudny to tyle samo daje mi punktow co Normal,ale moglo Ci sie pomylic z Ice windem bo tam doswiadczenie to jest zalezne od poziomu i nawet wypadajace itemy,Swoja droga jedna rzecza z niewielu blednych w calym BG uwazam nagradzanie XP za zabicie moba.bo taki kobold 7 punktow ;/ a cos innego 2000,dziwne troche.Przeciez 10koboldow z lukami(70xp)namiesza bardziej niz mis polarny,powolny ktorego wystrzela sie z luku zanim dojdzie...

     

    Mieszkaniec | Komentarzy: 162
    Temat: Ja po prostu nigdy nie spró...
    Dodany: 09.06.2009 o 0:55  

    Ja po prostu nigdy nie spróbowałem grać w BG1 na innym poziomie niż najwyższy :). Po prostu zacząłem grać na najwyższym, żeby sprawdzić jak będzie mi szło, a że mi się spodobało, to gram tak do dziś :). Dlatego zapewne masz rację co do tych punktów doświadczenia na poszczególnych poziomach.

    Teiwaz
     

    Wędrowiec
    Temat: ja-woj/zlodziejkhalidjaheir...
    Dodany: 19.06.2009 o 19:06  

    ja-woj/zlodziej
    khalid
    jaheira
    kivian
    branven
    ajantis lub minsc
    gra się super



    Ten artykuł skomentowano 69 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    (1) · 2 · 3 · .. · 4 · Nowsze »

    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw