Lowca to wojownik, myśliwy i leśnik. Biegle posługuje się bronią i jest wytrwałym znawcą lasu. Często chroni i pomaga zagubionym wędrowcom i uczciwym wieśniakom. Łowca musi być silny, mądry i znać naturę, by żyć pełnią życia.
Masz okazję wyruszyć w świat Zapomnianych Krain i poszukiwać przygód jako taki właśnie znawca natury. Poniższy poradnik ma na celu pomóc Ci w rozpoczęciu wyprawy w głąb ziem Faerunu.
Tworzenie postaci
Płeć
Płeć nie ma żadnego znaczenia ani wpływu na dalszą grę, określa tylko wygląd postaci. Każdy wybiera wedle własnego uznania.
Rasa
Tutaj napotykamy ograniczenia. Łowcą może zostać człowiek, elf bądź półelf.
Człowiek - nie ma żadnych premii ani ograniczeń co do cech. Ciężko powiedzieć, czy to wada, czy zaleta. Za to jednego nie można odmówić tej rasie - możliwości dwuklasowania postaci.
Elf - ta rasa posiada bonus do zręczności (+1) kosztem kondycji. Biorąc pod uwagę, że zamierzamy stworzyć łowcę, jest to mały minus, gdyż właśnie ta cecha jest podstawową dla owej profesji, zwłaszcza, że tworzona właśnie postać będzie walczyć w zwarciu. Z drugiej strony, zręczność jest nie mniej ważną cechą. Umiejętnością charakteryzującą elfy jest wrodzona infrawizja - widzenie w ciemności w spektrum podczerwieni. Jest to rzecz nieprzydatna i nie powinna mieć znaczenia przy wyborze rasy.
Półelf - podobnie jak człowiek, półelf nie posiada żadnych premii ani ograniczeń związanych z cechami. Także i tę rasę charakteryzuje infrawizja.
Podobnie jak płeć, rasę można wybrać wedle gustu, jednakże warto pamiętać, że zręczność ma wpływ na klasę pancerza, a według mnie 1 punkt kondycji mniej nie powinien stanowić problemu, w związku z czym elfi łowca będzie sprawował się dobrze.
Charakter
Także tutaj spotykamy się z ograniczeniami. Do wyboru mamy praworządny dobry, neutralny dobry i chaotyczny dobry. Przy każdym wyborze najlepiej będzie stworzyć drużynę albo dobrą, albo neutralną. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zwerbować NPC o złych charakterach, ale będą się oni źle czuli w naszych szeregach o wysokiej reputacji. Tak czy inaczej, wybieramy to, co najbardziej nam pasuje.
Cechy
Siła - jest cechą ważną, inwestujemy w nią maksimum punktów.
Kondycja - jest istotną cechą dla łowcy. Dajemy 18 punktów, w przypadku elfa - 17.
Zręczność - ma wpływ na klasę pancerza. Podbijamy ją do maksimum.
Inteligencja - jest nieistotna dla tej profesji, a można na niej zaoszczędzić punkty potrzebne dla innych cech. Ustawiamy minimalną.
Mądrość - 14 punktów, czyli minimum, wystarcza w zupełności.
Charyzma - cecha ta nie jest ani nieprzydatna, ani jakoś szczególnie istotna. Inwestujemy w nią te punkty, które pozostały nam do rozdania.
Ciężko jest wylosować dobre statystyki dla łowcy. Warto jednak pomęczyć się jakiś czas, by się to w końcu udało.
Biegłości
Łowca może przeznaczyć maksimum dwie gwiazdki na każdą klasę broni. Poniżej przedstawię każdą z nich oraz po kilka ciekawych okazów oręża danego typu.
Łuki - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się łukami długimi, refleksyjnymi i krótkimi. Tylko wojownicy, łowcy i paladyni mogą używać łuków refleksyjnych.
- Krótki łuk orłów
- Długi łuk celności
Bronie z kolcami - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się cepami bojowymi i morgenszternami.
- Cep bojowy +1
- Morgensztern +1
Lekkie miecze - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się sztyletami i krótkimi mieczami.
- Miecz krótki +2
- Krótki miecz ciosów w plecy
Ciężkie miecze - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się mieczami półtoraręcznymi, oburęcznymi, długimi i pałaszami oraz sejmitarami.
- Miecz długi +2
- Miecz półtoraręczny +1, +3 przeciw zmiennokształtnym - przydatny przy walce z sobotwtórniakami
- Miecz oburęczny +3 "Skraj świata" - tylko z dodatkiem OzWM
- Zguba pająka
- Sejmitar +3
- Sejmitar +5
Topory - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się toporami bojowymi i toporami do rzucania.
- Topór bojowy +2
- Topór Bali - tylko z dodatkiem OzWM
Bronie strzeleckie - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się procami, strzałkami i kuszami.
- Proca +3 "Zguba Smoków Arli" - tylko z dodatkiem OzWM
Włócznie - bohater władający bronią z tej klasy może posługiwać się włóczniami i halabardami.
- Halabarda +2
- Kij-włócznia +2
Tutaj także wybieramy sami, czym wolimy walczyć, jednakże moją radą jest zainwestowanie dwóch z początkowych czterech gwiazdek w ciężkie miecze. Bronią z tej klasy jest świetny sejmitar +5, więc warto wyszkolić się w tej kategorii. Dwie pozostałe gwiazdki można zainwestować np. w łuki.
Wróg rasowy
Każdy łowca ma swojego wroga rasowego. Może być to ogr, hobgoblin, gibberling... Wybór jest całkiem spory. Każdy wybierze wedle uznania, ale niech pamięta, że efektem jest premia +4 do ataku na wroga rasowego.
Wyposażenie
Wiadomo, że ekwipunek łowcy nie ogranicza się do oręża.
Najważniejszą jego częścią jest oczywiście zbroja. Łowcy można dać pełną zbroję płytową +1 lub, jeśli gramy z dodatkiem OzWM, zboję płytową +3. Niestety, oba te pancerze mają pewną wadę - uniemożliwiają noszenie magicznych pierścieni. Pod tym względem przewyższa je zwyczajna pełna zbroja płytowa. Gdy zdecydujemy się przyodziać w nią naszą postać, by mogła nosić magiczne błyskotki, najlepszym wyborem będzie pierścień ochrony +2.
Jeśli chodzi o hełmy, dobrze będzie dać łowcy hełm Baldurana bądź hełm Chwały "Hełm Szlachetnego".
Gdy nasz łowca będzie walczył bronią jednoręczną (a myślę, że każdy, kto zdoła pokonać Drizzta, zdecyduje się na sejmitar +5), to najlepszym wyborem co do tarcz będzie pawęż +1 "Tarcza Spadających Gwiazd" bądź też, w przypadku gry z dodatkiem, pawęż +2.
Świetnym "dodatkiem" do wyposażenia będzie płaszcz Baldurana.
Drużyna
Nasz łowca, zwłaszcza taki, który kierowany jest przez początkującego gracza, podczas swoich przygód może potrzebować wsparcia. Przyda mu się wtedy pomoc złodzieja, kapłana, maga i przynajmniej jednego zbrojnego. I tak oto przedstawiam potencjalnych towarzyszy różnych profesji (poza łowcą) pasujących charakterem do kompanii:
Mag
Dynaheir - przez niektórych nazywana najlepszym magiem. Cóż, biorąc pod uwagę, że szukamy drużyny dobrej/neutralnej, można się zgodzić. Czemu mielibyśmy nie przyjąć do drużyny tej zdolnej magiczki? Ma jedną wadę. Odchodzi z naszych szeregów, gdy odłączamy także Minsca, który, podobnie jak bohater główny, jest łowcą. Wprawdzie można go zostawić w drużynie, jednakże osobiście nie lubię przygód z tym NPC u boku. Gdy ktoś ma podobne zdanie i chce zachować w szeregach Dynaheir, może zabić postać Minsca. Wtedy magiczka chwilkę biedaka powspomina i będzie nadal z nami podróżować.
Xan - ani jakiś świetny, ani słaby NPC. Z powodzeniem może go zastąpić Dynaheir - Xan nie może się z nią równać pod względem umiejętności, chociaż znam ludzi, którzy uważają go za najlepszego maga, mimo braku takich czarów, jak Magiczny Pocisk czy Kula Ognia.
Paladyn
Tutaj do wyboru mamy tylko Ajtanisa. Jest całkiem niezłym zbrojnym. Warto mieć go w drużynie.
Kapłan
Branwen - jest dobrą kapłanką. Co niektórych może denerwować jej charakter, ale to mała kara, biorąc pod uwagę jej umiejętności. Szkoda, że musimy wydać minimum 200 sztuk złota, by mieć ją w drużynie... Chyba że nasz złodziej ma dostatecznie zręczne palce.
Quayle - dwuklasowiec, kapłan/iluzjonista. Nie jest złym NPC, ale spotykamy go dopiero w późniejszym etapie gry, przez co doradzam jednak wybór Branwen.
Druid
Faldron - jest słabym NPC. Nie zachwyca ani jej siła, ani kondycja. Odradzam.
Jaheira - dzięki drugiej klasie wojownika jest dobra w walce w zwarciu, co jest dużym plusem. Jej umiejętności leczenia także się przydadzą. Polecam, mimo że odchodzi z drużyny po odłączeniu Khalida, ale można sobie z nim poradzić podobnie jak w przypadku Dynaheir, chociaż odradzam, bo słaby nie jest.
Złodziej
Alora - to nie najgorszy złodziej, lecz nie zachwyca siłą i kondycją. Poza tym można dołączyć ją do teamu dopiero w późniejszym etapie gry, przez co odradzam ten wybór.
Imoen - jest niezła w swoim fachu i można przyłączyć ją zaraz na początku gry. Ma wysoką zręczność, a jej niską siłę można przeboleć. Polecam!
Safana - to dobra złodziejka, ale może denerwować to, jak walczy w zwarciu - bardzo słabo.
Skie - aby ją przyłączyć, musimy mieć w drużynie Eldotha - dosyć słabego NPC, dodatkowo o charakterze neutralnym złym, z którym jednak można sobie poradzić tak samo, jak z Khalidem i Minscem. Sama Skie w swoim fachu jest gorsza od Imoen czy Safany, dodatkowo spotykamy ją w późniejszym etapie gry. To wszystko razem wzięte moim zdaniem przekreśla jej postać, mimo takich plusów, jak np. duża zręczność.
Coran - to dwuklasowiec, złodziej/wojownik. W tej pierwszej profesji jest świetny, trudno także pobić go jako łucznika, a to dzięki wysokiej zręczności. Wpisuję go w tej kategorii, gdyż, jak na wojownika, jest dość słaby w zwarciu. Mimo to - polecam.
Bard
Garrick - ma bardzo niską kondycję i, co za tym idzie, nie jest zbyt żywotny, a także słaby w zwarciu. Krótko mówiąc - NPC do niczego.
Wojownik
Khalid - jest niezłym wojownikiem, chociaż niektórych może niemiłosiernie denerwować jego ciągłe jąkanie się. Jednakże można się do tego przyzwyczaić i grać. Zapewniam, że ten NPC w drużynie ułatwi grę. Należy tylko pamiętać, że odłącza się wtedy, gdy z teamu odchodzi Jaheira, ale można temu zaradzić.
Yeslick - kolejny dwuklasowiec, kapłan/wojownik. Nie licząc niskiej zręczności, ma całkiem dobre statystyki, dodatkowo jest niezły w obu profesjach. Szkoda, że spotykany go tak późno.
Cóż, przedstawiłam chyba wystarczająco dużo faktów o dobrych i neutralnych NPC, by każdy był w stanie sam dobrać sobie drużynę. Mimo to przedstawię, jaki team wybrałabym sama.
- Nasz łowca
- Ajtanis/Khalid
- Branwen/Jaheira/Yeslick
- Imoen/Coran
- Dynaheir
Taktyka
Łowca to przede wszystkim zbrojny. Jak wygląda taktyka takiej postaci, chyba każdy się domyśla. Broń w dłoń - i do dzieła! Walczymy w zwarciu, przyjmujemy na siebie ciosy, osłaniamy mniej wytrzymałych członków drużyny, zajmujemy się co silniejszymi potworami. Łowcy, jako zbrojnemu, należy się przed trudniejszym pojedynkiem wsparcie w postaci czarów ochronnych. To chyba wszystko, co można napisać o taktyce takiej postaci. Cóż jeszcze można dodać? Jeśli nasz łowca posługuje się także łukiem, to gdy bierze w dłoń ten oręż, staje na tyłach teamu i z dystansu ostrzeliwuje przeciwników, w zwarciu zastępuje go drugi drużynowy zbrojny. Oczywiście łowcy-łucznikowi także jak najbardziej przydadzą się czary defensywne przed trudnymi walkami.