Otwieranie Zamków
Pozwala otwierać różnorakie zamknięte skrzynie przy wykorzystaniu mniejszej ilości wytrychów, lub nie utracenia ani jednego. Na tą umiejętność ogromny wpływ ma posiadana Zręczność. Standardowy zamek otwieraj za pomocą kręcenia "na boki" wytrychem (tj. "A-D" lub "strzałki prawo-lewo").
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
2 poziom = 20 punktów umiejętności - Nauczyciele: Rączka, Klin
Skradanie się
Pozwala cicho podejść do przeciwnika lub niepostrzeżenie zbliżyć do osoby, którą chcesz okraść (Kradzież Kieszonkowa). Zręczność ma również wpływ na skuteczność Skradania. Standardowo umiejętność uaktywnia klawisz ?X?. Uważaj na mieszkańców, jeżeli będziesz się zbyt długo skradał na widoku, to cię zaatakują. Aby dowiedzieć się, czy zostałeś przyuważony, poczekaj na reakcję otoczenia. Zazwyczaj, kiedy cię zauważą, zwrócą ci uwagę, np. pytaniem ?Czemu się tak skradasz?? lub wyjęciem broni/przygotowaniem zaklęcia.
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
- Nauczyciele: Cavalorn, Klin
Kradzież Kieszonkowa
Pozwala zwiększyć szansę na udaną kradzież. Wpierw jednak trzeba się niezauważenie zakraść do ofiary (Skradanie Się). Ogromny wpływ na powodzenie akcji ma Zręczność. Uważaj jednak, jeżeli ktoś cię przyuważy cały trud spełznie na niczym, a wszystkie osoby w pobliżu zaatakują cię.
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
- Nauczyciele: Rączka, Klin
Akrobatyka
Dzięki tej specyficznej umiejętności będziesz mógł dostać się w miejsca niedostępne dla reszty ludzi. Również upadek, który zabiłby każdego innego człowieka, nie będzie dla ciebie problemem (dodatkowy wpływ ma posiadany pancerz). Po długim skoku wykonasz dodatkowo przewrót, dzięki czemu z łatwością będziesz pokonywać długie odległości jak i rozległe wyrwy skalne.
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
- Nauczyciele: Buster
Walka Bronią Jednoręczną
To podstawowa umiejętność dla wojownika. Dzięki niej będziesz mógł przemieniać pojedyncze ciosy w niszczące uderzenia. Nauczysz się również poprawnie trzymać broni, a twój styl walki będzie bardziej elegancki i skuteczny. Ciosy będziesz wyprowadzał szybciej i z większym prawdopodobieństwem na uderzenie krytyczne.
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
2 poziom = 20 punktów umiejętności - Nauczyciele: Scatty, Cord
Walka Bronią Dwuręczną
To alternatywa dla bardziej doświadczonych wojowników, którzy opanowali już walkę bronią jednoręczną. Dzięki niej nauczysz się po mistrzowsku posługiwać wszelkiej maści broniami oburęcznymi. Wyprowadzenie szybkich cięć, łączenie pojedynczych ciosów w złożone uderzenia ? oto co możesz zyskać doskonaląc się w tej umiejętności.
- 1 poziom = 30 punktów umiejętności
2 poziom = 40 punktów umiejętności - Nauczyciele: Lee, Thorus, Cor Angar
Strzelanie z Łuku
Pozwala na znaczne zwiększenie szybkości wystrzeliwania strzał z łuku oraz po części za ich celność (równie ważną rolę odgrywa tu Zręczność). Jeżeli wybierasz się na polowanie z łukiem, to jest odpowiednia umiejętność dla ciebie.
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
2 poziom = 20 punktów umiejętności - Nauczyciele: Cavalorn, Wilk
Strzelanie z Kuszy
Równolegle do Strzelania z Łuku, tyle, że odnosi się do kuszy. Zwiększa szybkość i celność wystrzeliwania bełtów, jednak tak jak poprzednio równie ważna jest tu posiadana Zręczność.
- 1 poziom = 10 punktów umiejętności
2 poziom = 20 punktów umiejętności - Nauczyciele: Skorpion
Umiejętności Łowieckie
Dobry myśliwy powinien zainteresować się tą zdolnością. Dzięki niej nauczysz się oprawiać zwierzynę. Polowanie bez tej umiejętności to prawdziwe marnotrawstwo, gdyż da się na tym zarobić przyzwoitą sumkę. Właśnie dzięki zyskom, umiejętność bardzo szybko się zwraca, a zatem warto zainwestować we wszystkie sposoby przeszkolenia mysliwskiego.
Dodatkowo, podczas rozgrywki napotkasz postacie, które ?darmowo? wyuczą cię zdolności, wymaganych dla rozwoju fabuły, takich jak: Wycinanie Rogu Cieniostwora, Usuwanie Kłów Błotnego Węża, Usuwanie kłów Trolla, Wycinanie Języka Ognistego Jaszczura, Wycinanie Żądła Krwiopijcy.
- 1 punkt umiejętności = Skórowanie Gadów, Usuwanie Pazurów, Usuwanie Kłów, Ściąganie Futer,
- Nie wymagają PU: Wycinanie: Rogu Cieniostwora; Kłów Błotnego Węża; Kłów Trolla; Języka Ognistego Jaszczura; Żądła Krwiopijcy; Wnętrzności Pełzaczy; płytek pancerzy Pełzaczy
- Nauczyciele:
- Drax, Aidan - Skórowanie Gadów, Usuwanie Pazurów, Usuwanie Kłów, Ściąganie Futer
- Tarrok - Wycinanie: Rogu Cieniostwora; Kłów Błotnego Węża; Kłów Trolla; Języka Ognistego Jaszczura;
- Gor na Drak, Strażnik Świątynny ze Starej Kopalni - Zdobywanie Wnętrzności Pełzaczy
- Książka: Wiedza o Krwiopijcach - Usuwanie Żądła Krwiopijcy
- Wilk - Ściąganie płytek pancerzy Pełzaczy (od rozdziału IV)
Kręgi Magii
Każdy mag po prosu musi do perfekcji opanować tą dziedzinę. Pozwala ona wykorzystywać w walce coraz to potężniejsze runy ? będące źródłem całej magicznej mocy czarodzieja. Opanowywanie kolejnych Kręgów jest również kluczem do awansu w hierarchii magów poszczególnych szkół, a co za tym idzie zdobywania kolejnych magicznych szat.
- 1 Krąg Magii = 10 punktów umiejętności
2 Krąg Magii = 15 punktów umiejętności
3 Krąg Magii = 20 punktów umiejętności
4 Krąg Magii = 25 punktów umiejętności
5 Krąg Magii = 30 punktów umiejętności
6 Krąg Magii = 40 punktów umiejętności - Nauczyciele: Baal Cadar, Corristo, Saturas, Xardas