Okładka | Opis |
| |
7 to fantastyczna gra planszowa, wykorzystująca znane toposy literatury fantasy: oto królestwo zagrożone zostało przez pradawne zło, i należy powtórzyć heroiczny wyczyn pierwotnego bohatera. Tu jednak podobieństwa się kończą. 7 nie jest bowiem klasyczną grą przygodową, w której grupa bohaterów przemieszcza się po planszy realizując kolejne misje. Kładzie natomiast nacisk na strategiczno-ekonomiczny aspekt fabuły, zestawiając tradycyjny model: konstruowanie drużyny i realizację kolejnych przygód, z mechaniką zarządzania surowcami. By odzyskać elementy zbroi Pierwszego Bohatera lub na dobre zapieczętować portal, przez który wychynąć może nieprzyjaciel świata, grający muszą odpowiednio wykorzystać talenty postaci, formujących heroiczną drużynę, i przemyśleć, w które przedsięwzięcia warto się angażować. Nieprzyjaciel jest wspólny, a zatem gracze, by zwyciężyć, muszą współpracować – wspólnie realizują kolejne wyprawy i decydują o dalszym kierunku gry. Współpracy partneruje jednak mechanizm rywalizacji, o ile bowiem strategiczne sojusze są konieczne, by pokonać mechanizmy gry, spośród graczy wyłoniony zostaje jeden zwycięzca – inaczej, niż w konwencjonalnych grach kooperacyjnych. Najważniejszym zadaniem staje się zatem utrzymanie równowagi pomiędzy osobistą korzyścią, pozwalającą osiągnąć przewagę nad pozostałymi graczami, a wspólnym działaniem przeciwko grze. O ile bowiem zwycięzca jest pojedynczy, w razie porażki przegrywają wszyscy. Zło korumpuje – i nie inaczej jest w grze 7. Zbyt intensywne dążenie do własnej korzyści i gra przeciwko pozostałym może spowodować, iż bohater gracza przejdzie na stronę nieprzyjaciela, zdradziwszy dotychczasowy cel. Od tej chwili jego zadaniem jest działać na niekorzyść pozostałych, zwycięża bowiem, jeżeli gra pokona pozostałych uczestników rozgrywki. Korupcja jest zatem opcją dla graczy, którzy pozostali w tyle podstawowego celu rozgrywki, bilansując szanse zwycięstwa wszystkich uczestników zabawy, a jednocześnie unikając popularnego w grach kooperacyjnych motywu zdrajcy, wyznaczonego arbitralnie na początku zabawy. 7 oferuje zatem kilka alternatywnych dróg do zwycięstwa, zabawę kooperacyjną połączoną z rywalizacją oraz niekonwencjonalne połączenie tematyki fantasy z mechaniką zarządzania zasobami. Nadaje się zatem zarówno dla graczy, poszukujących w grach planszowych rywalizacji, jak i osób, które wolą spokojnie i metodycznie realizować swoje cele, w porozumieniu z innymi. | |
Zdaniem X: | Zawartość pudełka: |
|
Gry planszowe
7 (Siedem)
Gry bez prądu » Gry planszowe » Katalog planszówek | |
Autor: Schadow | |
Utworzono: 31.08.2011 | |
Aktualizacja: 04.09.2012 |
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 0 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Ten artykuł skomentowano 0 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.