Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gry planszowe • Szmal • INSIMILION

    Gry planszowe


    Szmal

    Gry bez prądu » Gry planszowe » Recenzje
    Autor: Tae
    Utworzono: 08.10.2015
    Aktualizacja: 09.10.2015


           Tytuł:
    Szmal
    Liczba graczy:
    2-5

    Rok wydania:
    2015

    Wydawca:
    Rebel
     
         
    Donald X. Vacarino jest rozpoznawany przede wszystkim jako twórca Dominiona,  znanej na całym świecie karcianki. Ma on jednak na swoim koncie także wiele innych gier bez prądu, a jedną z nich jest "Szmal", niedawno wydany w Polsce przez wydawnictwo Rebel.
     
    Gangsterzy w akcji
     
    "Szmal", przeznaczony dla 2-5 graczy, przenosi nas kilkadziesiąt lat wstecz - w amerykańskie lata 60-te. Gracze wcielają się w ówczesnych gangsterów, których celem jest rozszerzenie swoich wpływów oraz - jak łatwo się domyślić - zebranie jak najwięcej tytułowego szmalu. Nie będą przy tym przebierać w środkach - podstawą działań jest tutaj szwindel, groźba i nie do końca uczciwe interesy.
    W pudełku można znaleźć tekturowe znaczniki postępu, karty pieniędzy oraz 80 kart używanych w rozgrywce.  Dzielą się one na trzy rodzaje:
    • Gangsterzy - symbolizujące członków gangu gracza
    • Własności - używane dla oznaczenia miejsc, w których gracz może prowadzić swoje lewe interesy
    • Akcje - wywołujące jednorazowe skutki
    Karty dwóch pierwszych rodzajów po zagraniu zostają włączone w Terytorium gracza, a opisane na nich efekty są rozpatrywane przez cały czas rozgrywki. Natomiast karty Akcji po wyłożeniu na stół i zastosowaniu ich działania wędrują na stos kart odrzuconych. Rozgrywka składa się z 12 krótkich tur, a każdy gracz rozpoczyna, mając do dyspozycji talię złożoną z 12 kart.   W pierwszych dwóch turach rozgrywający jednocześnie dobierają  po jednej karcie z talii, a następnie przekazują ją graczowi po swojej lewej. W kolejnych, oprócz dobrania karty na rękę, trzeba zagrać jedną z nich, kładąc ją zakrytą na swoim Terytorium. Karty zostają równocześnie odsłonięte i rozpatrzone. Gra toczy się w ten sposób przez wszystkie tury, a na koniec oblicza się, który z graczy okazał się najsprytniejszy i zebrał najwięcej pieniędzy.
     
     
    Proste! Jak pociągnięcie za spust!
     
    Mechanika gry jest naprawdę bardzo prosta - dociągnięcie karty, zagranie, rozpatrzenie efektu, podliczenie zysków. "Szmal" jest przede wszystkim nieskomplikowaną, rozrywkową karcianką, dzięki której w przyjemny sposób spędzi się pół godziny na imprezie, na zwykłym spotkaniu ze znajomymi albo nawet w rodzinnym gronie. Zasady łatwo wytłumaczyć każdemu, i starszym i młodszym. Co ważne, nie oznacza to, że  gra polega na bezmyślnym rzucaniu kart na stół. Gracze stale mają na ręce 3 karty, a zagrać mogą tylko jedną. Zawsze trzeba zastanowić się, która z nich pomoże przynieść największe korzyści. Może warto teraz użyć tej słabszej, żeby zaprocentowała w przyszłości? A może lepiej postawić na szybki zysk? W "Szmalu" nigdy nie wiadomo jak rozwinie się rozgrywka i czy ten, kto na początku wiedzie prym, utrzyma swoją pozycję do końca. W końcu kasiasty gangster łatwo może stać się ofiarą, gdy pozostali wezmą go na muszkę, widząc jego sukcesy! Można tu zastosować wiele ciekawych tricków, zmieniających losy gry. Na przykład, nieraz zdarza się, że gracze zapomną o leżących na czyimś Terytorium kartach, mogących przynieść duże profity, i nie przypilnują rozwoju danego delikwenta. Gra wymaga więc nie tylko skupienia się na gromadzeniu majątku, ale i stałego pilnowania się. Nietrudno znaleźć tu zastosowanie dla znanej zasady "Łatwo przyszło, łatwo poszło"! Wszystko to razem wzięte sprawia, że "Szmal" idealnie nadaje się na różnego rodzaju posiadówki - jest na tyle prosty, że bez problemu wpasuje się w lekki klimat spotkania, a przy tym nie straszy nudą, jak to się często zdarza w przypadku zbyt prostych gier.
     
    Amerykański klimat
     
    Jak wspomniano, gra toczy się w latach 60-tych w Stanach Zjednoczonych. Donald X. Vacarino zadbał, by grafika kart należycie oddawała wskazane realia. Dobrze prezentują się umieszczone na nim rysunki, przedstawiające a to groźnych gangsterów, a to podejrzane speluny, w których mogą oni wzbogacać się na różne sposoby. Jak można więc wywnioskować, "Szmal" reprezentuje sobą wszystko, co powinna reprezentować prosta, szybka gra karciana - posiada nieskomplikowaną mechanikę, jest skierowana do szerokiego grona odbiorców, nie wymaga zbyt wielkiego wysiłku podczas rozgrywki. Czy można się do czegoś przyczepić? Może tylko do tego, że gdyby zmienić grafiki na kartach i pudełku, grę dałoby się dopasować do wielu innych klimatów - na przykład, do polskiego PRL-u, kiedy to każdy zielony papierek był wysoko ceniony. Tego typu przykłady, zmieniając również walutę, można by mnożyć i mnożyć. Jeśli jednak odłożyć na bok tego typu uprzedzenia, można naprawdę wczuć się w gangsterski klimat dawnych Stanów Zjednoczonych.
     
     
    Kilka słów podsumowania
     
    Reasumując, "Szmal" to tytuł skierowany przede wszystkim do wielbicieli prostych, szybkich rozgrywek. Warto w niego zagrać, jeśli szuka się czegoś, co można będzie zaprezentować gronu przyjaciół, młodszym graczom lub rodzinie. Kilka partii zapewni wszystkim dobrą zabawę przy odrobinie wesołej rywalizacji!
     
    Ocena: 7/10
     
    Krótka, lekka i łatwa gra karciana, przeznaczona dla graczy rozpoczynających przygodę z grami bez prądu lub szukających czegoś nieskomplikowanego.
     
    Dziękujemy wydawnictwu Rebel za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.



    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.




    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw