Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gry planszowe • Teby • INSIMILION

    Gry planszowe


    Teby

    Gry bez prądu » Gry planszowe » Recenzje
    Autor: sphigga
    Utworzono: 27.02.2016
    Aktualizacja: 27.02.2016

    • Teby
    • Ilość graczy: 2-4
    • Wydawnictwo: REBEL
    • Rok wydania: 2015

     
     
    Masz ochotę na przygodę i odkrywanie dawnych tajemnic, chcesz poczuć się jak Indiana Jones i wydobyć z piasków pustyni cenny artefakt, a może wolisz podążyć śladami Henryka Schliemanna i z ruin Troi przywieźć skarb Priama? Zagraj w Teby, grę przygodową wydaną przez Rebel, która zapewni znakomitą rozrywkę. 
     

    Jak na archeologów przystało wydobywamy skarby... z pudełka!

     
    W dużym i ciężkim pudełku znajdziemy wszystkie potrzebne do gry elementy:
    •  
    •  dużą planszę z zaznaczonymi miastami, w których przygotowujemy się do wyprawy: Warszawa, Londyn, Berlin, Wiedeń, Rzym, Moskwa oraz miejscami wykopalisk archeologicznych: Grecja, Egipt, Palestyna, Kreta, Mezopotamia
    •  4  drewniane figurki archeologów
    •  4 drewniane żetony czasu i 1 roku
    •  5 płóciennych woreczków oznaczonych kolorem i rysunkiem odpowiednim do obszaru wykopalisk.
    •  85 kart badaczy
    •  10 kart wystaw
    •  5 kart podsumowania
    •  4 składane, ruchome koła czasu
    •  20 żetonów pozwoleń na wykopaliska
    •  155 żetonów wykopalisk
    •  instrukcję
    •  kartę z opisem artefaktów
       
    Wszystkie papierowe elementy wykonane są w bardzo staranny i estetyczny sposób. Te, z których korzystać będziemy często, sporządzone są z grubej tektury i gwarantują rozegranie wielu partii bez uszczerbku dla ich kondycji.
     
    Tak duża ilość elementów może sugerować skomplikowane zasady, jednak mechanika gry okazuje się bardzo prosta, logiczna i pozbawiona zbędnych udziwnień. Po zapoznaniu się z instrukcją, już w pierwszej partii możemy bardziej cieszyć się zabawą i koncentrować na rywalizacji niż wertować zasady gry. Kolejne partie rozgrywa się już nie zaglądając do instrukcji.

     

    Przygotowujemy ekspedycję

     
    Zaczynamy w Warszawie, gracze ustawiają na polu tego miasta swoje pionki i stąd wyruszają w podróż, by przygotować się do archeologicznych podbojów. W pierwszym etapie zdobywamy karty badaczy, które umożliwią nam przeprowadzenie wykopalisk. Na każdej karcie zaznaczone jest miasto, w którym można ją zdobyć, oraz ilość tygodni potrzebna do tej akcji. Dzięki kartom zdobywamy wiedzę niezbędną do odnalezienia zabytków oraz bonusy, takie jak skrócenie podróży, pozwolenie na wykopaliska czy udział w zjazdach naukowych. Wykorzystany na akcję czas oznaczamy przesuwając  nasz znacznik na osi czasu.
     
    Im dalsza podróż nas czeka i im więcej tygodni musimy poświęcić na zdobycie karty tym dłużej czekamy na nasz kolejny ruch, ponieważ akcję wykonuje zawsze ten gracz, który jest ostatni. 
    Tak więc, jeśli zdecydujemy się na przykład na podróż z Moskwy do Paryża, by zdobyć tam kartę wartą 6 tygodni, możemy czekać nawet kilka kolejek nim nadejdzie nasz kolejny ruch.
     

    Czas przeczesać pustynię

     
    Gdy zdobędziemy odpowiedni ekwipunek, wyposażeni w adekwatną wiedzę oraz asystentów możemy ruszyć na wykopaliska. Po dotarciu do wybranego przez nas obszaru zaznaczamy na kole czasu zdobyte punkty wiedzy i decydujemy ile tygodni zamierzamy poświęcić na poszukiwania. Liczba wskazana przez koło to ilość żetonów, które możemy wylosować. Losując trafiamy albo na cenne zabytki, albo na piach. Artefakty stają się własnością gracza, żetony piachu trafiają z powrotem do woreczka. Jak widać, warto być pierwszym poszukiwaczem w danym rejonie, bo z każdą kolejną ekspedycją szanse na znalezienie wartościowych przedmiotów maleją. Gdy zbierzemy już kolekcję przedmiotów z różnych lokalizacji możemy zorganizować wystawę. W tym celu musimy zdobyć jedną z kart wystaw. Każdy zdobyty artefakt, urządzona wystawa czy udział w zjeździe naukowym dają punkty zwycięstwa, które sumujemy po zakończeniu rozgrywki. 
     
    Gra kończy się, gdy ostatni z graczy przekroczy wyznaczony punkt na osi czasu. Gracze, zależnie od ilości osób biorących udział w zabawie mają na zorganizowanie ekspedycji i zdobycie artefaktów 2, 2.5 lub 3 lata.
     
    Teby to gra, która łączy w sobie element planowania (musimy zdecydować, ile czasu poświęcamy na przygotowania do wypraw a ile na same wykopaliska), losowości (od szczęścia zależy, ile żetonów z artefaktami a ile piachu uda nam się wyciągnąć z woreczka) oraz strategii (inwestujemy nasz czas w zjazdy naukowe, wystawy lub zdobywanie wiedzy i artefaktów). Czasem bardziej się opłaci odwiedzić kilka zjazdów naukowych, bo wykopaliska mogą okazać się klapą i nie uda nam się znaleźć nic poza przesypaną ziemią.
     
    Największym atutem tej gry jest właśnie możliwość wyboru różnych strategii, które mają prowadzić nas do zwycięstwa. Dzięki prostym, jasnym zasadom rozgrywki gracze mogą szybko wciągnąć się w rywalizację na planszy i dobrze bawić. Dla tych, którzy w grach cenią sobie oprócz rozrywki elementy edukacyjne, miłym dodatkiem jest karta zawierająca krótkie opisy wszystkich artefaktów, jakie można znaleźć podczas plądrowania starożytnych ruin.
     
     

    Ocena: 9/10

    To doskonała gra rodzinna. Młodszym graczom pozwoli zasmakować w nieco bardziej skomplikowanych planszówkach nie zniechęcając ich nużącymi i zawiłymi regułami a bardziej wprawni gracze bynajmniej nie będą się przy niej nudzić. 
     
    Za egzemplarz recenzencki serdecznie dziekuję wydawnictwu REBEL.
     



    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.




    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw