Generowanie losowe
By wygenerować wartości atrybutów dla swojej postaci tą metodą, rzuć czterema kośćmi sześciościennymi (4k6). Odrzuć najniższy wynik i zsumuj trzy pozostałe.
Wykonaj te kroki sześć razy, za każdym razem zapisując wynik na kartce papieru. Kiedy będziesz miał wszystkie sześć wartości, przyporządkuj każdą z nich do jednego atrybutu. Pamiętaj, że wybrana rasa inna niż człowiek skutkuje zmianą wartości niektórych atrybutów.
Jeśli twoje wartości są zbyt niskie, możesz odrzucić je i powtórzyć wszystkie sześć rzutów. Twoje atrybuty są uważane za zbyt niskie, jeśli żaden z nich nie przekracza 13 punktów lub suma ich modyfikatorów (przed zmianami wynikającymi z rasy) wynosi 0 lub mniej.
Generowanie punktowe
Zamiast rzucać kośćmi, możesz ustalić pożądane wartości atrybutów, używając metody punktowej. Najpierw określ swoją rasę i klasę, a potem ustal wartości atrybutów jak opisano poniżej.
Wszystkie wartości atrybutów początkowo wynoszą 8. Dysponujesz 25 punktami do wydania na ich zwiększenie, przy użyciu kosztów pokazanych poniżej. Po ustaleniu wartości zastosuj modyfikatory z rasy.
Wartość | Koszt |
9 – 14 | 1 / punkt |
15 – 16 | 2 / punkt |
17 – 18 | 3 / punkt |
Standardowy zestaw wartości
Trzecią metodą ustalenia wartości atrybutów jest użycie standardowego zestawu wartości. Przyporządkuj je do atrybutów tak, jak zechcesz. Po tym procesie zastosuj modyfikatory
z rasy.
Standardowy zestaw wartości to: 15, 14, 13, 12, 10 i 8.
Modyfikatory z atrybutów
Początkowo każdy atrybut, po zmianie z powodu rasy, posiada modyfikator od –5 do +5. Modyfikator zmienia się wraz ze zmianą wartości atrybutu.
Modyfikator jest liczbą, którą dodajesz lub odejmujesz do rzutu kością, gdy twoja postać próbuje zrobić coś związanego z danym atrybutem; stosujesz go także przy niektórych liczbach, które nie są rzutami kością.
Modyfikator jest liczbą, którą dodajesz lub odejmujesz do rzutu kością, gdy twoja postać próbuje zrobić coś związanego z danym atrybutem; stosujesz go także przy niektórych liczbach, które nie są rzutami kością.
Wartość | Modyfikator | Wartość | Modyfikator |
1 | -5 | 12 – 13 | +1 |
2 – 3 | -4 | 14 – 15 | +2 |
4 – 5 | -3 | 16 – 17 | +3 |
6 – 7 | -2 | 18 – 19 | +4 |
8 – 9 | -1 | 20 – 21 | +5 |
10 – 11 | -0 | itd. | itd. |
Siła – modyfikator dodawany do:
- Testów ataków wręcz.
- Testów obrażeń dla broni białej i miotanej (wyjątek: granaty).
- Testów Pływania, Skakania i Wspinaczki.
- Testów Siły (wyważanie drzwi i tym podobne).
Zręczność – modyfikator dodawany do:
- Testów ataków dystansowych.
- Refleksu (obrona).
- Testów Akrobatyki, Inicjatywy, Jeździectwa, Pilotażu i Ukrywania.
Kondycja – modyfikator dodawany do:
- Każdego rzutu kością dającego dodatkowe punkty wytrzymałości.
- Wytrwałości (obrona).
- Testów Wytrzymałości.
Inteligencja – modyfikator dodawany do:
- Liczby języków, które twoja postać zna na początku gry (tylko premia).
- Liczby wyszkolonych umiejętności.
- Testów Mechaniki, Programowania i Wiedzy.
Rozsądek – modyfikator dodawany do:
- Woli (obrona).
- Testów Leczenia, Percepcji i Przetrwania.
- Liczby mocy, których uczysz się, gdy dobierasz atut Trening mocy.
Charyzma – modyfikator dodawany do:
- Testów Dyplomacji, Oszustwa, Użycia Mocy i Zbierania informacji.
Zmiana wartości atrybutów
- Na 4., 8., 12., 16. i 20. poziomie postać zwiększa dwa atrybuty o 1.
- Z wiekiem niektóre atrybuty rosną, a inne maleją.