Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gry RPG • Księga Potworów (3.5ed) • INSIMILION

    Gry RPG


    Księga Potworów (3.5ed)

    Gry bez prądu » Gry RPG » Dungeons & Dragons - Recenzje
    Autor: Tallos
    Utworzono: 07.02.2008
    Aktualizacja: 24.10.2013



    Okładka Opis
    • Autorzy:
      Monte Cook
      Jonathan Tweet
      Skip Williams
    • Oprawa:
      twarda
    • Wymiary:
      215 x 285 mm
    • Liczba stron:
      320
    • ISBN:
      83-7418-116-8
    • Rok wydania:
      2006

    Księga Potworów to ostatni Podręcznik źródłowy Dungeons & Dragons. Wskazuje to, że bez niego gra jest niemożliwa. I rzeczywiście tak jest - w końcu nudno byłoby walczyć z samymi humanoidami. Jakie zmiany dotknęły tę książkę?

    W przeciwieństwie do podręcznika poprzedniej edycji, w tym od razu natrafiamy na opis potworów. Od razu należy zaznaczyć, że nieco się zmienił. Po pierwsze, szablony mamy opisane w dziale z potworami, a nie jak poprzednio w innym. Zwiększono także liczbę ilustracji i rozdzielono od siebie rasy niebiańskie: dawniej byli tylko Niebianie, teraz zostali podzielenia na anioły (dowolny D), archontów (PD), eladrinów (CD) oraz guardinalów (ND). Bardzo sympatycznym smaczkiem jest opis kilku potworów posiadających klasy postaci, np. jarla lodowych gigantów. Oczywiście dodano kilka nowych potworów, choć większość, jeśli nie wszystkie, przeniesiono z Księgi Potworów II i innych dodatków do 3. edycji D&D. Dodano także opisy kilku wzmocnionych potworów (więcej KW i plus np. szablon). Ponadto zamieszczono tutaj dokładne informacje, jak stworzyć bohatera należącego do którejś z nietypowych ras (jego modyfikatory do cech i inne zdolności są teraz wypisane w podobny sposób, co opis standardowych ras w PG).

    Wielką zaletą podręcznika są nowe rozdziały: pierwszy z nich to Wzmacnianie, a drugi Tworzenie potworów. Pomysł umieszczenia ich jest kapitalny, dzięki temu MP może łatwiej wykreować potwory o większej liczbie KW czy posiadających jakąś klasę postaci, nie mówiąc już o łatwiejszym tworzeniu zupełnie nowych monstrów. Zaletą jest także zebranie i wyjaśnienie wszystkich specjalnych ataków i typów/podtypów w glosariuszu.

    A jakie wady ma ten podręcznik? W sumie niewielkie. Ja osobiście uważam, że glosariusz powinien być umieszczony przed opisem potworów, gdyż czytając książkę od początku człowiek czasem nie za bardzo wie, o co chodzi. Tłumaczenie jest bardzo dobre, jednak nazwa brunatnego kolosa o 20 KW brzmi "naprawdę przerażający brunatny kolos" - gdy pierwszy raz to przeczytałem o mało nie spadłem z krzesła (chociaż nie wiem, czy to bolączka tylko polskiego wydania).

    Bardzo polecam kupno tego podręcznika nawet mającym poprzednią wersję - jest znacznie bardziej rozbudowany i pieniędzy nie ma co żałować. Poza tym, używanie uaktualnienia do KP jest znacznie mniej sensowne niż do PG czy PMP.




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.




    Ten artykuł skomentowano 0 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw