Zmęczyliście się już światem, który was otacza, tak? Witajcie w moim świecie, gdzie rządzi magia i latają smoki, gdzie wszędzie obok widzisz piękno. Każdy może tu zdobyć tron! O, tak! Możesz to zrobić i w swoim świecie... Ale tu wszystko jest bardziej zabawne.
Elminster z Shadowdale
Oto świat, po którym chodzili bogowie i w którym ścierały się ogromne armie. to dom Elminster, Alias, Azouna, Khelbena i Drizzta ciemnego elfa. To najpopularniejszy świat w historii AD&D. Witajcie podróżnicy!
Forgotten Realms powstało we wczesnych latach siedemdziesiątych, dzięki wyobraźni kanadyjskiego bibliotekarza Eda Greenwooda. Jego podstawą było kilka przygód i liczne artykuły w Dragon Magazine. Przygotowania do wydania pierwszego podręcznika, Campaning Setting Box, trwały rok. Ale w końcu, w 1987 roku, pojawiło się słynne "szare pudełko". Sześć lat później TSR wydało po raz kolejny ów Campaign Setting, tyle, że tym razem był on już opracowany do potrzeb drugiej edycji D&D. Bardzo trudno w kilku słowach opisać ten rozległy i wspaniały świat. Możesz na tej planecie zwanej Torilem znaleźć wszystko: od orientalnego Kara-Turu (Świata wzorowanego na tradycji starojapońskiej i starochińskiej), poprzez aztecką Mazticę i arabską Zakharę aż do mongolskiej Hordy. Ale sercem Forgotten Realms jest Faerun. Na pierwszy rzut oka wydaje się on być światem takim jak inne. Jednocześnie jest całkowicie odmienny. Zadziwia bogactwem pomysłów i możliwości. Tylko tutaj możesz zetknąć się ze starodawnymi krasnoludzkimi królestwami i z podziemnymi, mrocznymi siedzibami ciemnych elfów. I tylko tu możesz się natknąć na istoty groźniejsze od najstarszych smoków i najpotężniejszych magów.
Zerknijmy więc na chwile na Faerun i rozpocznijmy nasza szaloną wędrówkę po jego krainach. W jego centrum rozciągają się ziemie Dalelands, pokryte prastarym lasem Cormanthorem. W zamierzchłych czasach mieszkały tu elfy tworząc najpiękniejsze ze swych dzieł, do których niewątpliwie należy miasto Myth Drannor, dzisiaj pozostały tutaj jedynie ruiny, a elfy powędrowały za morze. Niewielka garstka, która pozostała, żyje w pokoju z zasiedlającymi tę ziemię ludźmi. To właśnie Dalelands są domem największego mędrca Zapomnianych Krain, Elminster. to tutaj rozpoczyna swe przygody wielu młodych awanturników. To tutaj zaczyna się nasza wędrówka.
Spójrzmy teraz na południowy wschód i południę. Oto mamy przed sobą dwa królestwa: Cormyr i Sembię. Pierwsze z nich jest miastem prawa, w którym obowiązuje rycerska tradycja. Drugie, to bogaty, kupiecki kraj, w którym można dorobić się fortuny albo ją zaprzepaścić.
Za leżącym na południu morzem Fallen Stars, położone jest Vilhon Reach - kraina upadłych narodów, bogatych miast i prastarych lasów. Kraina, w której toczą się nieustannie trwające tam małe wojny.
Dalej na południe rozciąga się Shinning South. Jest to dziwna i magiczna kraina, o której w śród ludów północy krążą jedynie legendy. Na zachód od niego leżą Empires of the Sand, łączące ze sobą kultury południa i północy.
Na zachód od Dalelands rozciągają się Western Heartlands- dzika kraina niekończących się równin, zaklętych lasów i nawiedzonych zamkow oraz upadłych królestw. Na północ od nich leży zamieszkałe przez gobeliny i klany barbarzyńców Savage North.
Na granicy tych dwóch krain położone jest Waterdeep- Miasto Cudów. To największe miasto Faerunu zamieszkałe przez większość przyjaznych ras. To zarazem port elfów, z którego wypływają one do swojej odległej siedziby, Evermeet. Tu żyje potężny mag Khelben "Blackstaff" Arunsone
Na północ od Dalelands rozciąga się Anauroch, pustynna kraina zniszczona magią potężnych istot- Phaerimmów, i zamieszkałe przez smoki i armie orków Cold Lands- wielki lodowiec, na którym znajdują się antyczne kultur, wciąż czekające na swe odkrycie.
Na wschodzie leży Unapproachable East, kraj magii i zdrady zdominowany przez magów z Thai i, Old Empires- najstarsza istniejąca dotąd kultura całego Faerunu, nazywana miejscem narodzin współczesnego świata.
Wspominając historię tej krainy, nie można pominąć opowieści o Czasach Kłopotów, kiedy to lord Ao strącił bogów na ziemię. O czasach, w których zapanował chaos, kiedy to kilku bogów umarło i dwoje ludzi zostało bogami. O czasach w których narodziła się dzika magia i obszary martwe dla magii.
Forgotten Realms nie odbiega zbytnio od standardowych zasad AD&D. Raczej wydaje się być stworzony do wykorzystania wszystkich możliwych dodatków do klas postaci (kits) i ras (oczywiście poza specyficznymi dla innych światów).
Wydano niezliczoną ilość podręczników do tego świata. Pośród nich najważniejszymi są: Forgotten Realms Adventure, Campaign Setting Boxed Set, Ruins of Undermoutain, Ruins of Undermoutain II: Deep Levels, Drow of Underdark, Ruins of Myth Drannor, Menzoberranzan i wiele innych. Znane moduły to: Shadowdale, Tantras i Waterdeep (akcja ich toczy się w Czasach Kłopotów). Pozycje książkowe, które warto polecić, to przede wszystkim Trylogia Mrocznego Elfa (The Dark Elf Trylogy), jaj kontynuacja Dolina Lodowego Wichru (Icewind Dale Trylogy) (opisująca życie Drizzta) i Cleric Quintet autorstwa R.A. Salvatore'a.