Błękitny smok
Atak: 50
Obrona: 50
Obrażenia: 70-80
Wytrzymałość: 1000
Szybkość: 19
Specjalne: wzbudza strach
Miejsce rekrutacji: Zmrożone klify
Przyrost: 1
Koszt: 30 000 sz, 20 rt
Komentarz: Najpotężniejsza istota w grze. Nie ma stworzenia, które przewyższałoby błękitnego smoka jakimkolwiek współczynnikiem - za wyjątkiem szybkości, ale przy tysiącu punktów życia oraz ataku i obronie równych 50 nie wydaje się to mieć znaczenia. Jak sobie radzić z tak silnym przeciwnikiem? Warto skorzystać z wielkich gorgon i upiornych smoków – zarówno zabójcze spojrzenie pierwszych, jak i postarzenie drugich może znacznie ułatwić starcie.
Chłop
Atak: 1
Obrona: 1
Obrażenia: 1
Wytrzymałość: 1
Szybkość: 3
Miejsce rekrutacji: Słomiana chata
Przyrost: 25
Koszt: brak
Komentarz: A to dla odmiany najsłabsze stworzenie. Nic dodać, nic ująć. Chociaż tyle, że darmowe.
Czarodziej
Atak: 17
Obrona: 12
Strzały: 32
Obrażenia: 14
Wytrzymałość: 30
Szybkość: 9
Specjalne: brak ograniczeń w walce wręcz; rzuca czary grupowe
Miejsce rekrutacji: Dolina czarodzieja
Przyrost: 2
Koszt: 750 sz
Komentarz: Bardzo dobra jednostka ofensywna. Na początku każdej bitwy czarodzieje rzucają jakieś grupowe zaklęcie – albo wspomagające nasze oddziały (np. przyspiesznie, kamienna skóra), albo szkodzące przeciwnikom (spowolnienie, klątwa itp.). Następnie nękają wrogów silnymi atakami z dystansu. Polecam.
Czarodziejski smok
Atak: 20
Obrona: 20
Obrażenia: 20-30
Wytrzymałość: 500
Szybkość: 15
Specjalne: rzuca czary ofensywne
Miejsce rekrutacji: Magiczna puszcza
Przyrost: 1
Koszt: 10000 sz, 8 kl
Komentarz: Jeden ze smoków wprowadzanych przez dodatek Shadow of Death. Posiada więcej punktów życia niż najsilniejsze jednostki z podstawowej wersji gry, ale zadaje stosunkowo mało obrażeń. W czasie walki rzuca losowe zaklęcia ofensywne.
Diamentowy golem
Atak: 13
Obrona: 12
Obrażenia: 10-14
Wytrzymałość: 60
Szybkość: 5
Specjalne: o 95% zmniejsza obrażenia od magii
Miejsce rekrutacji: Fabryka golemów
Przyrost: 2
Koszt: 750 sz
Komentarz: Najsilniejszy z golemów. Bardzo żywotny, nieźle się broni i jest prawie całkowicie odporny na magię. Minusem jest niska szybkość, jak to u golemów bywa. Niestety, dwa stworzenia tego typu na tydzień to nie dość wiele, by zagrzały na dłużej miejsce w naszej armii.
Dzik
Atak: 6
Obrona: 5
Obrażenia: 2-3
Wytrzymałość: 15
Szybkość: 6
Miejsce rekrutacji: Knurza dolina
Przyrost: 8
Koszt: 150 sz
Komentarz: Jeden z wielu przeciętnych neutralnych oddziałów. Plusem jest całkiem niezły przyrost i niska cena – we wczesnych tygodniach gry możemy spróbować zapełnić dzikami wolne miejsca w armii.
Kryształowy smok
Atak: 40
Obrona: 40
Obrażenia: 60-75
Wytrzymałość: 800
Szybkość: 16
Specjalne: generuje kryształy
Miejsce rekrutacji: Kryształowa grota
Przyrost: 1
Koszt: 20 000 sz, 10 kr
Komentarz: Druga pod względem potęgi jednostka w grze. Podczas gry najpewniej nie spotkamy tylu siedlisk tych stworzeń, by móc stworzyć z nich trzon armii, choć już dwie, trzy sztuki stanowią siłę, z którą przeciwnicy muszą się liczyć.
Mumia
Atak: 7
Obrona: 7
Obrażenia: 3-5
Wytrzymałość: 30
Szybkość: 5
Specjalne: rzuca Klątwę
Miejsce rekrutacji: Krypta klątw
Przyrost: 7
Koszt: 300 sz
Komentarz: Całkiem wytrzymała, ale pod wieloma względami jak najbardziej przeciętna jednostka. Wyróżnia się możliwością rzucenia klątwy na ofiarę. W paru pierwszych tygodniach przygody może się przydać.
Niziołek
Atak: 4
Obrona: 2
Strzały: 24
Obrażenia: 1-3
Wytrzymałość: 4
Szybkość: 5
Specjalne: przynosi szczęście
Miejsce rekrutacji: Nora
Przyrost: 15
Koszt: brak
Komentarz: Dobry atak, kiepska wytrzymałość. Podobnie jak w przypadku większości neutralnych jednostek, o korzystanie z pomocy niziołków możemy pokusić się w początkowej fazie rozgrywki – przy podbijaniu kopalń ich ostrzał będzie użyteczny, potem najpewniej szybko zginą.
Nomad
Atak: 9
Obrona: 8
Obrażenia: 2-6
Wytrzymałość: 30
Szybkość: 7
Specjalne: nie zwalnia na piasku
Miejsce rekrutacji: Namiot nomadów
Przyrost: 7
Koszt: 200 sz
Komentarz: Równie wytrzymali co mumie, a przy tym tańsi i, w mojej opini, lepsi. Zadają przyzwoite obrażenia przy sensownej wartości ataku, są szybcy. Jeśli znajdziemy w okolicy kilka namiotów nomadów, warto odwiedzać je regularnie.
Rdzawy smok
Atak: 30
Obrona: 30
Obrażenia: 50
Wytrzymałość: 750
Szybkość: 17
Specjalne: pluje kwasem
Miejsce rekrutacji: Siarkowa jama
Przyrost: 1
Koszt: 15 000 sz, 14 s
Komentarz: Rdzawy smok, jak to ze smokami bywa, jest rzecz jasna bardzo silnym stworzeniem i nawet w niewielkiej ilości może stanowić śmiertelne zagrożenie. Ma to oczywiście swoją cenę (w złocie i siarce).
Atak: 8
Obrona: 3
Obrażenia: 2-4
Wytrzymałość: 10
Szybkość: 6
Specjalne: szpieguje
Miejsce rekrutacji: Jaskinia nicponi
Przyrost: 8
Koszt: 100 sz
Komentarz: Kiepska jednostka, mogąca przydać się jedynie we wczesnych etapach rozgrywki, gdy nie wszystkie miejsca w armii mamy zapełnione stworzeniami z naszego miasta. Zdolność specjalna działa jak najpotężniejsze zaklęcie wizji.
Strzelec
Atak: 12
Obrona: 10
Strzały: 32
Obrażenia: 8-10
Wytrzymałość: 15
Szybkość: 9
Specjalne: brak ograniczeń za odległość lub osłonę
Miejsce rekrutacji: Wieża na szczycie drzewa
Przyrost: 4
Koszt: 400 sz
Komentarz: Bardzo dobra jednostka strzelająca (a jakże). Lepiej czują się atakując, niż będąc w defensywie. Bohater Gelu specjalizuje się w tych istotach – może wyszkolić na nie łuczników/kuszników i elfy, co pozwala mu na stworzenie naprawdę groźnej armii. Dzięki wysokiej szybkości wcześnie wchodzą do akcji podczas bitwy i mogą postarać się wyeliminować silniejszych przeciwników.
Troll
Atak: 14
Obrona: 7
Obrażenia: 10-15
Wytrzymałość: 40
Szybkość: 7
Specjalne: zdolność regeneracji
Miejsce rekrutacji: Most trolli
Przyrost: 3
Koszt: 500 sz
Komentarz: Trolle ładnie spisują się w ataku, poza tym posiadają przyzwoitą ilość punktów życia i zdolność regeneracji. Mogą sprawić problem bohaterowi ze słabszą armią. Sami z ich siły raczej nie skorzystamy, z powodu niskiego przyrostu.
Złoty golem
Atak: 11
Obrona: 12
Obrażenia: 8-10
Wytrzymałość: 50
Szybkość: 5
Specjalne: o 85% zmniejsza obrażenia od magii
Miejsce rekrutacji: Fabryka golemów
Przyrost: 3
Koszt: 500 sz
Komentarz: Kolejny golem, plasujący się pomiędzy żelaznym a diamentowym. Jeżeli natrafimy na fabrykę tych stworzeń w pierwszym albo drugim tygodniu gry, mogą się przydać. Jak na swoje statystyki raczej droga jednostka.