Atak 0 (20%)
Obrona 1 (30%)
Siła czarów 2 (30%)
Wiedza 2 (20%)
Szanse poznania umiejętności
Znajomość runów 10%
Machiny wojenne 15%
Obrona 15%
Magia zniszczenia 10%
Atak 8%
Dowodzenie 8%
Magia światła 8%
Oświecenie 8%
Szczęście 8%
Magia przywołania 4%
Logistyka 2%
Magia mroku 2%
Talent magiczny 2%
18-26 Obrońców
8-11 Włóczników
0-2 Jeźdźców niedźwiedzi
Brand
Specjalizacja: Artysta runów
Zwiększa szanse powodzenia umiejętności doskonałe runy. Premia wynosi 20% plus 1% na każdy zdobyty przez bohatera poziom doświadczenia (bazowa szansa 50%).
Umiejętności: Znajomość runów -> Lepsza znajomość runów -> Doskonałe runy
Średnio silny bohater. Jego specjalizacja przydaje się tylko na początku, gdyż aktywacja run kosztuje niewiele i później będziemy mogli ich używać bez "rujnowania" naszej gospodarki.
Ebba
Specjalizacja: Jeździec
Jeźdźcy niedźwiedzi, Niedźwiedzi rycerz i Niedźwiedzi wojownicy w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Znajomość runów, Atak -> Taktyka
Armia: 3x 3-4 Jeźdźców niedźwiedzi zamiast standardowej armii
Jeźdźcy niedźwiedzi to jedne z moich ulubionych jednostek Fortecy, tak więc zwiększenie ich ataku się przyda. I choć zasadniczo nie lubię taktyki, to dzięki niej Kapłan runów może poznać formację ofensywną.
Erling
Specjalizacja: Strażnik płomienia
Kapłani runów, Patriarchowie runów i Strażnicy runów w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Znajomość runów, Talent magiczny -> Lepszy talent magiczny
Armia: 1 kapłan runów zamiast 0-2 Jeźdźców niedźwiedzi
Kolejny bohater-dowódca. Jego ulubione jednostki mogą zaatakować kilka oddziałów wroga jednocześnie, więc większy atak im się przyda. Zaletą Erlinga jest też talent magiczny – bohaterowie Fortecy nieźle czarują, a trudno im poznać tę umiejętność (choć na początku jest mu zupełnie nieprzydatny, bo nie zna żadnych czarów).
Helmar
Specjalizacja: Święty młot
Podczas rzucania na przyjazną jednostkę dowolnego czaru magii światła, istnieje szansa rzucenia na tę jednostkę dodatkowo czaru prawa moc bez zużycia many. Szansa wynosi 20% plus 3% na każde 2 osiągnięte przez bohatera poziomy doświadczenia.
Umiejętności: Znajomość runów, Magia światła -> Lepsza magia światła
Czary: Prawa moc
Jeden z bardziej przeze mnie lubianych bohaterów, gdyż specjalizuje się on w jednym z lepszych czarów wspomagających w grze. Raczej nie radzę wybierać mu zdolności mistrz gniewu, o wiele lepiej w tym wypadku zdecydować się na pozostałe.
Inga
Specjalizacja: Mistrz runów
Osiągając nowy poziom doświadczenia, bohater ma 25% szansa na samoistne nauczenie się nowego zaklęcia runicznego.
Umiejętności: Znajomość runów, Oświecenie -> Uczony
Jeśli nie chce nam się (lub nie mamy środków) budować Kapliczki runicznej, Inga może się przydać, zwłaszcza że zdolność uczony pozwala na wymianę także zaklęć runicznych. W innym wypadku średnio przydatna.
Ingvar
Specjalizacja: Protektor
Obrońcy, Strażnicy i Strażnicy gór w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia oraz premię +1 do liczby punktów życia na każde 5 osiągniętych przez niego poziomów doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Znajomość runów, Obrona -> Witalność
Armia: 3x 18-26 Obrońców zamiast standardowej armii
Jeden z lepszych bohaterów-dowódców, bowiem zwiększa nie tylko atak i obronę, ale także zdrowie swoich ulubionych oddziałów. Znacznie ułatwia to początek gry – mający aż 10 punktów życia Obrońca to bardzo dobra jednostka na start.
Karli
Specjalizacja: Cięte ostrze
Włócznicy, Harcownicy i Harpunnicy w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Znajomość runów, Szczęście -> Szczęście żołnierza
Armia: 3x 8-11 Włóczników zamiast standardowej armii
Machiny wojenne: Wóz z amunicją
Kolejny bohater-dowódca przydatny na początek. Tym razem wynika to z posiadania Wozu z amunicją – Włócznicy startowo mają tylko 2 sztuki amunicji, co jest stanowczo za małą ilością. W późniejszym etapie scenariusza jego wzmocnieni strzelcy też będą przydatni.
Svea
Specjalizacja: Siejący burze
Oparte na błyskawicach zaklęcia bohatera nie podlegają efektom ochrony przed magią.
Umiejętności: Znajomość runów, Magia zniszczenia -> Mistrz błyskawic
Czary: Błyskawica
Chyba najgorsza bohaterka Fortecy. Jej specjalizacja jest raczej nieprzydatna (ochrona przed magią nie występuje zbyt powszechnie), a startowa zdolność nie pozwala na poznanie umiejętności ostatecznej.