Atak 1 (30%)
Obrona 0 (10%)
Siła czarów 3 (45%)
Wiedza 1 (15%)
Szanse poznania umiejętności
Zniewalająca magia 10%
Atak 15%
Magia zniszczenia 15%
Magia przywołania 10%
Talent magiczny 10%
Logistyka 8%
Machiny wojenne 8%
Oświecenie 8%
Szczęście 8%
Dowodzenie 2%
Magia mroku 2%
Magia światła 2%
Obrona 2%
Armia
7-10 Zwiadowców
3 Krwawe dziewice
0-2 Minotaurów
Eruina
Specjalizacja: Sabat czarownicy
Wiedźmy cienia i Matrony cienia w armii bohatera mają szansę na darmowy strzał w cel czaru raniącego rzucanego właśnie przez bohatera (nie działa przy zaklęciach obszarowych). Jednostki te zaatakują nawet wtedy, gdy jakiś oddział przeciwnika znajduje się na przyległym do nich polu. Szansa wynosi 10% plus 2% za każdy posiadany przez bohatera poziom doświadczenia.
Umiejętności: Zniewalająca magia, Magia zniszczenia, Atak
Czary: Błyskawica
Machiny wojenne: Wóz z amunicją
Bardzo ofensywnie nastawiona bohaterka – świadczy o tym znajomość dwóch umiejętności wybitnie przydatnych w ataku. Specjalizacja też jest dość przydatna – Wiedźmy cienia to silni strzelcy, a zaklęć Czarnoksiężnik używa prawie cały czas (choć na potrzeby tej zdolności musi zrezygnować z „obszarówek”, co obniża jej wartość).
Kythra
Specjalizacja: Dozorca niewolników
Minotaury, Minotaury strażnicy i Minotaury nadzorcy w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Zniewalająca magia, Dowodzenie -> Finanse
Czary: Lodowy promień
Armia: 3x 3-4 Minotaury zamiast standardowej armii
Minotaury to bardzo silni wojownicy, a z tą specjalizacją mogą być nie do pokonania. Bez żalu można się jednak zdecydować na innego bohatera.
Lethos
Specjalizacja: Mistrz trucizn
Jednostki przeciwnika mogą wejść na pole walki pod wpływem czaru rozkład (nie pochłania many). Szansa na ten efekt wynosi 10% plus 2% za każdy posiadany przez bohatera poziom doświadczenia.
Umiejętności: Zniewalająca magia, Magia mroku
Czary: Rozkład
Chyba najlepszy heros tej frakcji, także w czołówce całej gry. Posiada tylko dwie umiejętności (w tym szkołę magii niepreferowaną w Lochu), ale jego specjalizacja jest przepotężna, zwłaszcza że szanse zatrucia 7-poziomowca są takie same jak jednostki poziomu 1.
Sinitar
Specjalizacja: Katalizator
Koszt wzmocnionych zaklęć jest zmniejszony o 10% plus 2% za każdy posiadany przez bohatera poziom doświadczenia. / Koszt wzmocnionych zaklęć jest zmniejszony o 5% plus 1% za każdy posiadany przez bohatera poziom doświadczenia.
Umiejętności: Zniewalająca magia -> Wzmocnione zaklęcia, Magia zniszczenia
Czary: Starożytna strzała
Wzmocnione zaklęcia są główną bronią Czarnoksiężnika, ma on jednak mało many, dlatego ta specjalizacja mu się przyda. Podaje dwie różne wersje jej działania, gdyż Kompendium Wiedzy HoMM5 wymienia je obie i nie wiem, która jest prawdziwa.
Sorgal
Specjalizacja: Hodowca jaszczurów
Posiadana przez znajdujących się w armii bohatera Posępnych jeźdźców i Czarnych jeźdźców zdolność jaszczurze ukąszenie zadaje więcej obrażeń. Wynoszą one 110% plus 0,5% za każdy posiadany przez bohatera poziom doświadczenia.
Umiejętności: Zniewalająca magia, Atak -> Szał bojowy
Czary: Przyspieszenie
Średni bohater-dowódca. Co prawda obrażenia zadawane przez wspomnianą zdolność rosną prawie dwukrotnie, ale nie zawsze mamy możliwość jej użycia. Ponadto Sorgal nie zwiększa ataku i obrony swoich ulubionych wojsk.
Vayshan
Specjalizacja: Czarna ręka
Zwiadowcy, Zabójcy i Prześladowcy w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Zniewalająca magia, Szczęście -> Szczęście żołnierza
Czary: Ognista pułapka
Armia: 3x 7-10 Zwiadowców zamiast standardowej armii
Również niezbyt potężny bohater-dowódca. Zwiększenie współczynników najsłabszych jednostek to dobry pomysł, ale ognista pułapka jest nieprzydatna, tak samo jak szczęście żołnierza dla tego typu wojsk. Jednakowoż umiejętność ostateczna wymaga tej ostatniej zdolności.
Yrbeth
Specjalizacja: Mroczny mistyk
Zdolność mroczny rytuał przywraca większą ilość punktów magii niż zazwyczaj, pozwalając regenerować manę ponad limit wyznaczony przez Wiedzę bohatera. Premia wynosi 2 na każdy posiadany przez bohatera poziom doświadczenia.
Umiejętności: Zniewalająca magia -> Mroczny rytuał, Magia mroku
Czary: Starożytna strzała
Nie polecam tej bohaterki. Po pierwsze, magiczny rytuał wymaga całej tury, a na to nie zawsze mamy czas. Po drugie, magia mroku nie jest szkołą preferowaną w Lochu, a Yrbeth nie posiada startowo żadnego czaru z niej pochodzącego.
Yrwanna
Specjalizacja: Pani krwi
Krwawe dziewice, Krwawe furie i Krwawe siostry w armii bohatera otrzymują premię +1 do ataku i obrony na każde 2 osiągnięte przez niego poziomy doświadczenia, począwszy od poziomu 1.
Umiejętności: Zniewalająca magia, Oświecenie -> Inteligencje
Czary: Spowolnienie
Armia: 3x 3 Krwawe dziewice
Świetna bohaterka-dowódca. Krwawe dziewice co prawda szybko giną (komputer strasznie na nie poluje), ale same powodują olbrzymie szkody w szeregach wroga. Wadą Yrwanny jest jednak słaba armia początkowa.