W Icewind Dale II są dwa rodzaje Gnomów. Standardowy (Skalny Gnom) i jedna pod-rasa: Gnom Głębinowy. Korzystna klasa dla Gnoma to Mag-Iluzjonista.
- Gnom (Skalny) - Gnomy są niższe i szczuplejsze niż ich dalecy kuzyni - Krasnoludy. Większość Gnomów ma ciemną lub brązowąskórę i białe włosy. Zwykle żyją około 350 lat. Posiadają naturalną odporność na magię i potrafią widzieć w ciemnościach dziękiInfrawizji. Otrzymują modyfikatory podczas walki z istotami wielkości człowieka, oraz Gigantami. Są mistrzami w stosowaniu uników.Otrzymują premię do Kondycji, kosztem Siły.
- Zalety: +2 do Kondycji, + 1 do trafienia podczas walki z Koboldami, Goblinami, Hobgoblinami i Żukoniedźwiedziami, +4 do KPprzeciw Gigantom i Ogrom, +2 do Alchemii, Infrawizja.
- Wady: -2 do Siły
- Gnom Głębinowy - Znani także jako Svirfneblini, Gnomy Głębinowe są tajemniczą rasą Krain. Spotkać je można w najgłębszychgrotach Podmroku, gdzie często żyją w niewoli Mrocznych Elfów, Łupieżców Umysłu, czy Duergarów. Na powierzchni znane są przedewszystkim z umiejętności obróbki kamieni i klejnotów. Mają szarą skórę i białe włosy. Są zręczniejsi niż swoi krewniacy zpowierzchni i posiadają wiele przydatnych umiejętności.
- Zalety: +2 do Zręczności, +2 do Mądrości, +2 do Znajdywania, +2 do Krycia się (+4 kiedy "wewnątrz"), Odporność na czary 11 +poziom, + 1 do trafienia podczas walki z Koboldami, Goblinami, Hobgoblinami i Żukoniedźwiedziami, +2 do Alchemii, +4 do KP,Lustrzane Odbicia 1x dziennie, Niewidzialność 1x dziennie, Rozmycie 1x dziennie, cały czas znajdują się pod wpływemNiewykrywalności, Infrawizja
- Wady: -2 do Siły, -4 do Charyzmy, rzeczywisty poziom postaci brany jest pod uwagę (wszystkie cechy) dopiero, gdy bohaterosiągnie poziom wyższy o 3 od aktualnego