Kapłan jest postacią praktycznie niezbędną w drużynie. Mamy jednak do wyboru dziewięć zakonów. Zanim go wybierzemy, ważne jest rozważenie przydatności dodatkowych umiejętności, a także czarów domeny. Są one o tyle ważne, że nie mogą być przemieniane w zaklęciay leczenia/zadawania ran za pomocą spontanicznego rzucania czarów. Warto więc zadbać, by ten jeden dodatkowy czar na każdym poziomie był przez nas używany.
Nosiciel Bólu Ilmatera
Ilmater, znany także jako Płaczący Bóg, jest bogiem cierpienia i wytrwałości. Nosicieli Bólu uczy się, że przeżywanie cudzego cierpienia jest najwyższym aktem poświęcenia. Dlatego też można ich spotkać wszędzie tam, gdzie słabi są uciskani. Nosiciele Bólu znani są ze swego miłosierdzia, pokory i niewzruszonej wiary nawet w najcięższych dla nich chwilach.
Dodatkowe umiejętności:
- Dotyk Bólu 1/dzień (Broń dotykowa, która odbiera 2 punkty Siły i Kondycji na 10 rund).
- Wytrzymałość Ilmatera 1/dzień (zwiększa Kondycję o 6 na liczbę rund równą twojemu poziomowi).
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | ochrona przed złem mniejsza ochrona przed żywiołami |
2 | regeneracja sił pomoc |
3 | leczenie poważnych ran magiczny krąg ochrony przed złem |
4 | emocje: nadzieja święte uderzenie |
5 | ogłupienie święta moc |
6 | kamienna skóra krzywda |
7 | nietykalna świętość umysłu święte słowo * |
8 | boska aura symbol bólu |
9 | plugawy uwiąd przywołanie potwora IX |
*tylko postacie o dobrym charakterze |
Podsumowanie:
Jest to kapłan nastawiony głównie na rzucanie czarów ochronnych. Czary te nie zachwycają, mogą się jednak przydać do poprawienia zdolności bojowych Nosiciela Bólu. Zależnie od stylu gry - albo spora pomoc, albo wieczny kłopot.
Ocena: 5 / 10
Pan Poranka Lathandera
Lathander, Pan Poranka, jest bogiem świtu i odnowy. Jego kapłanów, którzy dzielą z nim tytuł, można znaleźć na całym świecie, gdy pomagają wzrastać nowym wspólnotom, a starym odnawiać się po czasach kłopotów. Panowie Poranka znani są ze swej uprzejmości i optymizmu.
Dodatkowe umiejętności:
- Atut Ulepszone Odpędzanie.
- Odnowa Lathandera 1/dzień (leczy liczbę punktów życia równą 2x jego poziomowi).
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | płonąca otoczka porażenie słoneczne |
2 | siła byka przywrócenie |
3 | ochrona przed negatywną energią płomienie Agannazara |
4 | święte uderzenie tarcza Lathandera |
5 | słup ognia wskrzeszenie |
6 | burza ognia uzdrowienie |
7 | promień słońca większe przywrócenie |
8 | aura witalności zmartwychwstanie |
9 | grupowe uzdrowienie rój meteorów |
Podsumowanie:
Bardzo dobry kapłan. Posiada sporo silnych czarów leczących, jak i ofensywnych, opartych na żywiole ognia. Dodatkowy atut jest bardzo przydatny. Zaklęcie Odnowa Lathandera przypomina Nakładanie Rąk paladyna i mimo że jest dość słaba, jednak może czasem uratować nam skórę. Czary ofensywne Pana Poranka są jednymi z najsilniejszych czarów kapłańskich.
Ocena: 10 / 10
Srebrna gwiazda Selune
Selune zwana jest często Panną Księżyca z racji swych powiązań ze srebrnym księżycem orbitującym wokół Faerunu. Jest ona również boginią podróżników. Jej kapłani, zwani Srebrnymi Gwiazdami, pokonują wielkie dystanse, by pomagać uciśnionym i odkrywać zaginione miejsca. Srebrne Gwiazdy znane są ze swego braku uprzedzeń, tolerancji i niechęci do fanatyzmu.
Dodatkowe umiejętności:
- Wolność Selune 1/dzień (Swoboda Ruchu trwająca 1 rundę/poziom).
- Księżycowa Tarcza 1/dzień (zapewnia premię +3do odporności na magię na liczbę rund równą poziomowi).
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | płonąca otoczka sanktuarium |
2 | lanca jednorożca pył księżycowy |
3 | księżycowe ostrze ochrona przed ogniem |
4 | emocje: szał duchowy pancerz |
5 | osłona przed nieumarłymi ściana księżycowej poświaty |
6 | tarcza antymagiczna boska osłona |
7 | związanie sfer: żywiołak powietrza związanie sfer: żywiołak wody |
8 | sferowy sojusznik: żywiołak ziemi sferowy sojusznik: żywiołak ognia |
9 | legion żywiołów tęczowe kolory |
Podsumowanie:
Umiejętności dodatkowe Srebrnej Gwiazdy nie zachwycają. Swoboda Ruchu jest mało przydatna, a odporność na magię bardzo słaba. Czary tego kapłana mają pomocny charakter w ciężkich sytuacjach. Gdy osiągniemy wysoki poziom, możemy przyzywać potężnych sojuszników. Jeżeli żałujesz, że nie możesz mieć druida w drużynie, to może niezłym wyjściem jest wybór takiego kapłana. Ogółem - raczej odradzam.
Ocena: 5 / 10
Obserwator Helma
Znany także jako On lub Nieśpiące Oczy, Helm jest bogiem strażników. Jego słudzy, Obserwatorzy, są nieustannie czujni, wypatrując najeźdźców, złodziei i przestępców wszelkiego typu. Obserwatorzy znani są ze swej surowej postawy, lojalności i bezkompromisowego kodeksu moralnego.
Dodatkowe umiejętności:
- Tarcza Helma 1/dzień (zapewnia premię +2 do rzutów obronnych na liczbę rund równą poziomowi).
- Oko Helma 1/dzień (zapewnia premie +2 do pancerza i przeciw pociskom na liczbę rund równą poziomowi)
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | pancerz wiary ochrona przed złem |
2 | unieruchomienie osoby zaklęcie ochronne |
3 | egzaltacja glif strażniczy |
4 | jedność obronna osłona przed śmiercią |
5 | odesłanie potężniejszy rozkaz |
6 | klosz niewrażliwości krąg ostrzy |
7 | gniew duchowy nietykalna świętość umysłu |
8 | siedmioro oczu żelazne ciało |
9 | wygnanie egida |
Podsumowanie:
Obserwator używa czarów ochronnych do zwiększenia swoich umiejętności bojowych, potrafi też nieco przeszkodzić wrogom. Średnia postać, nastawiona głównie na walkę wręcz.
Ocena: 7 / 10
Strażnik wiedzy Oghmy
Oghma, Pan Wiedzy, jest patronem bardów i bogiem mądrości. Stróżom Wiedzy Oghmy zależy na odzyskiwaniu zaginionych sekretów, ochronie wiedzy i darmowym rozprowadzaniu informacji. Znani są oni ze swej szczerości i dociekliwej natury.
Dodatkowe umiejętności:
- Wiedza Oghmy (+1 do Alchemii i Wiedzy Tajemnej).
- Identyfikacja 1/dzień.
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | identyfikacja majestat orła |
2 | zobaczenie niewidzialnego zauroczenie |
3 | wykrycie pułapek rozproszenie magii |
4 | krzyk przekleństwo |
5 | potężniejszy rozkaz słowo mocy: milczenie |
6 | słowo mocy: ogłuszenie symbol strachu |
7 | symbol beznadziejności wielki okrzyk |
8 | słowo mocy: giń symbol śmierci |
9 | lament banshee oczy kata |
Podsumowanie:
Może Strażnik wiedzy byłby interesującym wyborem na maga/kapłana, jednak taka postać nie będzie ani dobrym kapłanem, ani magiem przez kłopot w rozdzieleniu punktów umiejętności. Kapłan może być przydatny, jeśli się go dobrze stworzy.
Ocena: 4 / 10
Strażnik Bitewny Tempusa
Pan Bitew, Tempus, jest czczony przez wojowników w całym Faerunie. Z racji tego, że z wojną można się zetknąć we wszystkich cywilizowanych częściach Faerunu, Strażnicy Bitewni są prawie wszędzie. Walczą oni mężnie i inspirują swych towarzyszy do wielkich czynów. Strażnicy Bitewni Tempusa znani są ze swej odwagi i upartej natury.
Dodatkowe umiejętności:
- Automatycznie otrzymują atuty Broń Bojowa: Topór i Finezja w Walce: Topór.
- Siła Tempusa 1/dzień (zwiększa Siłę o 6 na liczbę rund równą jego poziomowi).
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | błogosławieństwo magiczny kamień |
2 | przywołanie boskiej mocy psalm |
3 | animacja martwego modlitwa |
4 | łaknienie krwi recytacja |
5 | chaotyczne rozkazy siła herosa |
6 | gniew duchowy krąg ostrzy |
7 | przywołanie potwora VII słowo mocy: oślepienie |
8 | przywołanie potwora VIII słowo mocy: ogłuszenie |
9 | przywołanie potwora IX słowo mocy: giń |
Podsumowanie:
Dość dobry kapłan/wojownik. Warte zauważenia są czary przywołań i bardzo potężna Animacja Martwego. Dzięki nim Strażnik Bitewny jest postacią wartą uwagi, jeśli chcemy widzieć kapłana w pierwszej linii walki.
Ocena: 8 / 10
Pan Strachu Bane'a
Znany także jako Czarna Ręka, Bane to bóg walki, nienawiści i tyranii. Panów Strachu, jego kapłanów, można znaleźć wszędzie tam, gdzie silni i okrutni wyzyskują słabych. Znani oni są ze snucia intryg i swej złośliwej postawy.
Dodatkowe umiejętności:
- Tyrańska Maksyma (wszystkie rzuty na Siłę Woli przeciwko ich czarom mają ST +1).
- +1 do Blefu, Dyplomacji i Zastraszania.
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | rozkaz zguba |
2 | cisza groza |
3 | bezmyślność okropne zauroczenie |
4 | emocje: rozpacz płaszcz strachu |
5 | dominacja: osoba potężniejszy rozkaz |
6 | ogłupienie słowo mocy: milczenie |
7 | brama duszenie |
8 | łuszczenie słowo mocy: oślepienie |
9 | grupowa dominacja przywołanie potwora IX |
Podsumowanie:
Pan Strachu wydaje się ciekawą postacią, zwłaszcza jako przywódca drużyny. Ma dostęp do silnych czarów manipulujących umysłami. Niestety mało przydatne są bonusy do zdolności zastraszania i blefu, gdyż nie są to podstawowe umiejętności kapłana. Może być przydatny.
Ocena: 5 / 10
Mistyfikator Maski
Pan Cieni, Maska, to bóstwo złodziei i cieni. Jego słudzy, Mistyfikatorzy, często wspomagają małe zespoły złodziei w ich działaniach. Wielu z nich służy jako doradcy w gildiach złodziejskich. Znani są ze swej zwodniczej natury i skąpstwa.
Dodatkowe umiejętności:
- Darmowy atut Walka na Oślep.
- Premia +1 do Ukrywania się, Skradania i Kradzieży Kieszonkowej.
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | mniejsze lustrzane odbicie uśpienie |
2 | ociemniałość rozmycie |
3 | lustrzane odbicie kula niewidzialności |
4 | emocje: rozpacz ulepszona niewidzialność |
5 | przeklęta strefa * przyzwanie cieni |
6 | widmowe ostrze większe przyzwanie cieni |
7 | cienie pożeracz dusz |
8 | bluźnierstwo * grupowa niewidzialność |
9 | oczy kata czarne ostrze klęski |
* tylko postacie o złym charakterze |
Podsumowanie:
Niezły wybór na złodzieja/kapłana, chociaż taka postać nie może być dobra w żadnej z wybranych klas. Czary jednak ułatwiają walkę, szczególnie ukrywanie się przed wrogiem.
Ocena: 6 / 10
Władca Burzy Talosa
Talos, zwany też Niszczycielem, to bóstwo burz i zniszczenia. Talos działa przez swych złych kapłanów, Władców Burzy, sprowadzając zgubę na wielu druidów i łowców. Władcy Burzy straszą społeczności rolnicze w całym Faerunie bliską zagładą, jeśli nie ułagodzą gniewu Niszczyciela. Znani są oni z terroryzowania słabszych i swej szaleńczej natury.
Dodatkowe umiejętności:
- Odporność na elektryczność 5/-
- Niszczący Cios 1/dzień (otrzymuje premie +2 do trafienia i obrażeń na liczbę rund równą swemu poziomowi).
Czary domeny | |
Poziom | Nazwa |
1 | porażający uścisk zagłada |
2 | elektryczna pętla Geedle'a zbroja śmierci |
3 | błyskawica pancerz burzowy |
4 | ładunek statyczny ochrona przed elektrycznością |
5 | pioruny kuliste zabijanie żyjących |
6 | trąba powietrzna wyładowanie łańcuchowe |
7 | wstrząsy zniszczenie |
8 | burza ognia nawałnica kwasu |
9 | lament banshee plugawy uwiąd |
Podsumowanie:
Bardzo potężny kapłan, dzięki zaklęciom ofensywnym opartym na elektryczności. Odporność na elektryczność, choć nie za wielka, jest całkiem przydatna. Warto zainteresować się Władcą Burzy, jeśli nasz kapłan ma nie tylko walczyć wręcz, a też czasem rzucić jakiś czar.
Ocena: 9 / 10