W Eye of Beholder występują dwa rodzaje magii – czarodziejska (mag/mage) i kapłańska (kapłan/cleric). Czary zdobywa się wraz z kolejnymi poziomami doświadczenia. Mag musi je zapamiętywać, kapłan – modlić się one. Odzyskuje się je w trakcie odpoczynku. Oprócz tego, w trakcie gry można je znaleźć w zwojach. Żeby czarować, mag musi mieć w ręku księgę, a kapłan – święty symbol. Oto przegląd wszystkich dostępnych zaklęć.
Magia czarodziejska
Armor – obniża klasę zbroi.
Cloudkill – zabija wrogów na polu, na które zostało rzucone.
Cone of Cold – zadaje duże obrażenia wielu istotom.
Detect Magic – wykrywa magię w przedmiotach, podświetlając je na niebiesko.
Fear – sprawia, że przeciwnik ucieka.
Fireball – zadaje obrażenia wielu wrogom.
Flame Arrow – ognisty pocisk, zadający obrażenia jednemu celowi.
Haste – podwaja szybkość drużyny.
Hold Person – paraliżuje; działa tylko na istoty człekokształne, jak kransoludy, drowy czy kekku.
Hold Monster – paraliżuje potwory.
Icestorm – zadaje obrażenia wszystkim wrogom w trzech pól od miejsca uderzenia czaru.
Invisibility – sprawia, że postać staje się na krótko niewidoczna.
Invisibility 10m – czyni niewidzialnymi wszystkich w zasięgu 10 metrów od rzucającego.
Lightning Bolt – zadaje duże obrażenia przeciwnikom.
Magic Missile – zadaje obrażenia jednemu celowi.
Melf's Acid Arrow – zadaje średnie obrażenia wrogom.
Shield – obniża klasę zbroi rzucającego.
Shocking Grasp – działa tylko na maga z wolną ręką, pozwala zadawać lekkie obrażenia magiczne.
Stinking Cloud – zadaje niewielkie obrażenia i osłabia grupę nieprzyjaciół.
Stoneskin – zmniejsza liczbę obrażeń odnoszonych przez postać.
Vampiric Touch – działa tylko na maga z wolną ręką, pozwala zadawać duże obrażenia magiczne.
Magia kapłańska
Aid – podnosi na krótko HP postaci i narzuca Bless.
Bless – podnosi na krótko szanse trafienia przeciwnika.
Cause Critical Wounds – zadaje ciężkie obrażenia wrogowi stojącemu na przeciwko rzucającego.
Cause Light Wounds – zadaje lekkie obrażenia przeciwnikowi stojącemu na przeciwko rzucającego.
Cause Serious Wounds – zadaje poważne obrażenia nieprzyjacielowi stojącemu na przeciwko rzucającego.
Create Food – sprawia, że drużyna staje się najedzona.
Cure Critical Wounds – przywraca dużą ilość HP.
Cure Light Wounds – przywraca niewielką ilość HP.
Cure Serious Wounds – przywraca średnią ilość HP.
Detect Magic – wykrywa magię w przedmiotach, podświetlając je na niebiesko.
Dispel Magic – zdejmuje z drużyny efekty działań wszystkich czarów.
Flame Blade – działa tylko na kapłana z wolną ręką, pozwala zadawać obrażenia od ognia.
Flame Strike – potężny, obszarowy atak magiczny.
Hold Person – paraliżuje; działa tylko na istoty człekokształne, jak kransoludy, drowy czy kekku.
Magical Vestments – obniża klasę zbroi kapłana o 1 za jego każde 4 poziomy.
Neutral-Poison – leczy postać z zatrucia.
Prayer – podnosi zdolności bojowe drużyny i obniża je przeciwnikom.
Protect-Evil – zwiększa szanse na pomyślne rzuty, zmniejsza klasę pancerza i chroni przed urokami.
Protect-Evil 10m – jak Protect Evil, ale działa na całą drużynę.
Remove Paralysis – zdejmuje paraliż z całej drużyny.
Raise Dead – wskrzesza zabitą postać.
Slow Poison – spowalnia działanie trucizny.