Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Inne gry • Recenzja • INSIMILION

    Inne gry


    Recenzja

    Działy gier » Inne gry » Might & Magic VII
    Autor: iselor
    Utworzono: 09.03.2009
    Aktualizacja: 27.01.2014

    "Might & Magic" to chyba najsłynniejszy cykl komputerowych RPG. Część siódma przez wielu uznana została za najlepszą, również ja tak sądzę, a że jest to równocześnie jedno z największych arcydzieł RPG, wypada o nim co nieco napisać.

    Akcja "Might & Magic VII" jest kontynuacją wydarzeń z trzeciej części gry "Heroes of Might and Magic". Królowa Katarzyna pokonała złe siły i zaprowadziła pokój w Erathii. Jednak wyeliminowanie Kreegan i lordów podziemi nie zakończyło problemów. Jej dotychczasowi sojusznicy, elfie państwo Avlee, zaczęło sobie rościć prawa do małego miasteczka Harmondale, znajdującego się pod panowaniem Erathii, umiejscowionego na granicy Avlee i Erathii. Lord miasta nie chciał nim rządzić, skoro ma się ono stać polem bitwy dwóch potężnych królestw. Przekazuje więc władzę nad miasteczkiem czworgu niczego nieświadomym bohaterom gracza. Jednak spór między Erathią i Avlee to tylko niewielki problem, z jakim przyjdzie się borykać graczowi! Jako że gra jest nieliniowa i dostaniemy mnóstwo zadań nie związanych z osią fabuły, gwarantuje mnóstwo godzin wspaniałej zabawy. No, ale nie o samą fabułę w cRPG chodzi, przejdźmy więc do innych cech programu...

    Jeszcze przed właściwą grą przyjdzie nam oczywiście stworzyć czteroosobową drużynę. Ras mamy niewiele, bo zaledwie cztery: ludzie, elfy, krasnoludy i gobliny. Na szczęście różnice między nimi są całkiem znaczące. Profesji natomiast mamy aż dziewięć, a są to: Rycerz, Paladyn, Złodziej, Kapłan, Mnich, Łucznik, Łowca, Czarodziej i Druid. Mimo że według nazw niektóre klasy teoretycznie zajmują się w wielu aspektach tym samym (np. Rycerz i Paladyn), różnice między nimi są tak duże, że jedna źle dobrana osoba do drużyny może bardzo utrudnić, a nawet uniemożliwić ukończenie gry! W dodatku mamy jeszcze trzydzieści sześć umiejętności, takich jak Alchemia, Magia powietrza, Używanie zbroi płytowej czy Walka bez broni. Żadna z klas nie może nauczyć się wszystkich umiejętności (np. Mag nigdy nie założy na siebie zbroi cięższej niż skórzana, a Rycerz nigdy nie będzie potrafił rzucać zaklęć), a nawet jeśli pozna wszystkie, które jest w stanie, to i tak nie wykorzysta ich w stu procentach. Dlaczego? Ponieważ występują cztery poziomy specjalizacji: Biegły, Ekspert, Mistrz i Arcymistrz. Przykład: Rycerz może zostać tylko ekspertem w posługiwaniu się łukiem, za to Łucznik Arcymistrzem. W zamian za to Rycerz będzie mógł osiągnąć poziom Arcymistrza w posługiwaniu się tarczą, ale Łucznik nigdy nie weźmie jej do ręki (czyli nie osiągnie poziomu Biegły). Możecie zapytać, czym się różnią owe poziomy. Im wyższy poziom danej umiejętności, tym wyższe premie za korzystanie z niej otrzymuje postać. Złodziej, który jest Arcymistrzem w Rozbrajaniu Pułapek, rozbroi każdą pułapkę. Jeśli Ekspertem, jego szansa wynosiłaby tylko 50%. Ciekawym rozwiązaniem jest również to, że aby nauczyć się lub awansować w jakiejś umiejętności, trzeba znaleźć nauczyciela. Ufff... myślę, że tyle wystarczy, reszty i tak dowiecie się z gry.

    Czas na dźwięk i muzykę. Nie można się przyczepić ani do jednego, ani do drugiego. Zwłaszcza do muzyki, ta znakomicie podkreśla klimat gry, no ale 3DO przyzwyczaiło nas do tego, że każda jej produkcja posiada piękną oprawę muzyczną. W dodatku jest zapisana w formacie audio, więc spokojnie można jej słuchać nie włączając gry.

    Najsłabszą stroną gry jest grafika. Niestety, dziś dla wielu będzie ona wręcz archaiczna. Nawet mimo wykorzystania akceleratorów 3D. O ile wygląd przestrzeni, zarówno zamkniętych jak i otwartych (gra z widokiem FPP, bez możliwości zmiany widoku) jest do przełknięcia, nie można tego powiedzieć o wyglądzie postaci. Wszyscy ludzie występują tylko w dwóch "rodzajach": albo pan w zielonym swetrze, albo pani w białej sukni! To samo dotyczy przedstawicieli innych ras. Niestety, często zdarza się, że klikamy na postać, która przecież ma twarz białego człowieka, a tu wyskakuje nam portret przedstawiający Murzyna. No cóż, takie niedoróbki też się w grze, nomen-omen wybitnej, trafiają, aczkolwiek do grafiki można się przyzwyczaić i przymknąć oko na jej prymitywizm.

    Skoro o minusach gry mówimy, to jest jeszcze coś. Rozmowy. A raczej ich brak. Rozmowy zostały okrojone do całkowitego minimum, gdy klikamy na postać to albo mówi ona jedno zdanie, które będzie powtarzać w kółko, albo dostaniemy listę 2-3 tematów i po wyborze odpowiedniego z nich postać wyraża swoją opinię w danej kwestii. Na szczęście fabuła gry jest tak umyślnie skonstruowana, że dialogi są w niej zbyteczne. No, ale ludzie grający w "Neverwinter Nights" czy "Baldurs Gate" mogą czuć się zawiedzeni. Gra posiada dwa zakończenia, w zależności od tego, czy staniemy po stronie Światła, czy Ciemności (zadania oczywiście też się odpowiednio różnią).Ostatni element gry, czyli walka. Można ją odbywać albo w czasie rzeczywistym, albo w systemie turowym. Zawsze (no, prawie) należy walczyć "turowo", chyba że nasza drużyna jest silna a przeciwnicy nie należą do najmocniejszych. Na szczęście w czasie potyczek postacie mogą wymieniać się ekwipunkiem, czego nie można powiedzieć o pierwszym "Baldurs Gate".

    Polecam "Might & Magic VII" wszystkim miłośnikom RPG, ale nie action RPG/hack’n’slash, więc jeśli ktoś gra tylko w "Diablo", "Dungeon Siege", ew. "Neverwinter Nights" powinien się trzymać od tej gry z daleka. Zanudzi go ona na śmierć. Pozostali, ci którzy lubią długą, nieliniową fabułę i dużą wagę przykładają do rozwoju postaci (np. "Morrowind"), na pewno się nie zawiodą.

    Ocena: 9/10




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 8 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    fallout
     

    Wędrowiec
    Temat: Pierwsza RPG w jaką grałem ...
    Dodany: 21.03.2009 o 4:08  

    Pierwsza RPG w jaką grałem na swoim komputerze. Mam do niej sentyment. Nadal został mi "dyplom" wydrukowany po zakończeniu gry:)

    Velorien
     

    Wędrowiec
    Temat: Perełka
    Dodany: 16.04.2009 o 20:07  

    Jedna z pierwszych gier RPG, które dopadłem. Ach, ileż ja na nią straciłem czasu! No, ale warto było przejść ją raz, dwa, osiem ; ) Teraz już się takich gier nie robi - zamiast spójnej i "przyjaznej" fabuły dostajemy dopieszczone graficznie gnioty. Mimo że czasy świetności MM7 dawno minęły, wciąż pozostaje ona wysoko cenioną w moim sercu prawdziwego gracza ; )

    Cassie
     

    Wędrowiec
    Temat: Might And Magic VII
    Dodany: 07.05.2009 o 21:28  

    Ta gra jest cudowna... jeszcze nigdy jej nie przeszłam do końca... Najdalej byłam w || "levelu"...
    Zaczęłam w nią grać jak miałam 7-8 lat ! Teraz mam 12 i wciąż jestem zachwycona tą grą !
    Polecam wam to CUDO ! Zagracie raz, a nie będziecie chcieli przestać :)

    Qrs
     

    Wędrowiec
    Temat: ehh.. Tak, dla mnie to też ...
    Dodany: 24.01.2010 o 12:40  

    ehh.. Tak, dla mnie to też była pierwsza gra na własnym komputerze. Pamiętam swoją pierwszą drużynę, która była tak beznadziejna, że ukończenie nią gry byłoby cudem. I ten klimat Szmaragdowej Wyspy... Jeśli ktoś nie grał, wciąż gorąco polecam, bo jak ktoś kiedyś napisał: są gry, które mogą się obejść nawet bez grafiki. Właśnie M&M do nich należy. Ja właśnie na nowo rozpoczynam przygodę, mimo iż niedawno ukończyłem przepięknego Dragon Age'a.

    Candy_
     

    Wędrowiec
    Temat: Ach... Ta piękna gra. Jej c...
    Dodany: 02.05.2010 o 14:45  

    Ach... Ta piękna gra. Jej czasy już nie wrócą. :( Niestety. Nie da się jej nigdzie już uruchomić... :( :(

     

    Obywatel Insimilionu | Komentarzy: 23
    Temat: Ludzie wciąż ją odpalają:)
    Dodany: 09.05.2010 o 10:50  

    Znajdziesz tu wszelkie potrzebne patche do odpalenia tej gry i innych:
    http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=10076586&N=1

    Yansu
     

    Wędrowiec
    Temat: Sposób na odpalenie gry na ...
    Dodany: 01.10.2010 o 23:09  

    Sposób na odpalenie gry na Win 7

    1.Zainstaluj Maight & Magic VII
    2.Pobierz i zainstaluj Patch http://fileups.net/0g97F6
    3.Pobierz program Application Verifier http://www.softpedia.com/progDownload/Microsoft-Application-Verifier-Download-45822.html w zależności od systemu x86 dla 32-bitowego x64 dla 64-bitowego
    4.Uruchom program Application Verifier
    5.Kliknik File->Add Application
    6.Odnajdź plik mm7.exe w głównym katalogu z grą i kliknij otwórz
    7.Nie zmieniaj nic w ustawieniach programu!
    8.Przed każdym uruchomieniem gry należy otworzyć program Application Verifier File->Clear All Logs
    9.Uruchom grę z folderu głównego (plik który dodałeś do programu) Uruchamianie ze skrutów na pulpicie nie działa

    Sposób sprawdzony na Windows 7 Ultimate 64 na dwóch komputerach na obu z pozytywnym rezultatem
    Działa tylko na polskiej wersji językowej gdyż Patch jest do takowej wersji dostosowany.

    Matio223
     

    Wędrowiec
    Temat: Siemanko mam problem co do ...
    Dodany: 04.09.2011 o 15:38  

    Siemanko mam problem co do umiejetnosci "kradziez"... Za cholere nie wiem jak tego uzyc, mozecie mnie nazwac glupkiem ale nie wiem!
    Trzeba wcisnac jakis guzik czy co? Prosze o pomoc ;)



    Ten artykuł skomentowano 8 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.


    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw